Test Renault Koleos 4WD MT: Meno rovnaké, auto kompletne iné

Renault po Kadjare do ponuky znovu zaradil aj väčšiu SUV s názvom Koleos. Už raz sa toto meno v ponuke automobilky objavilo. Bol to rebrandovaný Samsung QM5. Spočiatku mal trochu kontroverzný dizajn a preto sa nedočkal výraznejšieho úspechu. Veď koľko ste ich videli? My poznáme dvoch ľudí, ktorí ho majú. Ale to je len náhoda.

Nový Koleos je však úplne iný. Ponúka rafinovaný a pekný dizajn, ku ktorému sedí aj použitá technika. Vývoj spoločne s Talismanom sa nedá zaprieť, vozidlá sú si podobné aj navonok. Práve pod kabátom toľko spoločných prvkov nie je, ako by vizáž napovedala.

Elegancia na prvom mieste, terénny vzhľad na druhom

Nová generácia Koleosu je  už pod pohľadu úplne iným autom. Niekedy generačná obmena vyzerá ako facelift, ale tu nie. Dizajn Renault tvoril spolu s dizajnom Talismanu, čo sa odzrkadľuje na mnohých detailoch. Ale niečim bolo nutné modely odlíšiť. Okrem výšky karosérie to je lišta cez predné blatníky, od svetiel až na prvú dvojicu dverí.

Predok je okamžite ľahko stotožniteľný s automobilkou. Veď veľký znak a tvar masky priamo odkazujú na ostatné nové modely. A to, že model patrí niekde ku vrcholu portólia zase prezrádzajú LEDkové svetlá, nie nepodobné tým na Talismanoch.

Bok ozvláštňujú vypuklejšie zadné blatníky. Nie sú iba vytiahnuté, ale sú celkovo nafúknuté, toto auto nepreskočilo leg day v posilke. Tieto krivky vyniknú nielen pri celkovom pohľade, ale aj pri pohľade do spätných zrkadiel. Jediné, čo exkluzívnejšej vizáži nepraje sú disky. Majú priemer 18 palcov, avšak tvar spôsobuje, že vyzerajú minimálne o palec menšie. Preto odporúčame, aj napriek menšej praktickosti siahnuť po devätnástkach, rozdiel je iba 350 eur.

Vzadu je znova jasný podpis dizajnérov Talismanu, či vlastne aj Megane. Horizontálne umiestnené svetlá opticky ešte rozširujú auto, čím pôsobí majestátnejšie. Výhrada však smeruje k nárazníku. Dizajn je super, akurát falošné koncovky výfuku ani len neimitujú to, že by mohli mať inú funkciu ako estetickú. A v teréne možno umiestnenie hmlovky môže pôsobiť ako zraniteľné.

Štandard automobilky

Do interiéru sa dostanete štyrmi dverami, zadné sa otvárajú naozaj do veľkého uhla. Ale pristavme sa pri zadku. Kufor otvoríte aj elektricky, ak pri výbave Intens priplatíte. Otvára sa však inak ako na predchodcovi. Horizontálne delené veko je preč. A naviac máte naozaj dlhý nárazník. Takže keď budete niečo v tom obrovskom kufri hľadať a náhodou ťahať z druhého konca, musíte prekonať plus 12-15 centimetrov, takže sa možno zašpiníte. To je spôsobené naozaj veľkou hĺbkou batožinového priestoru.

Priestorové pomery celkovo sa dajú nazvať nadštandardnými. Vpredu nemáte problém so žiadnym rozmerom, nič vám nezavadzia, nič neobmedzuje. Zadný rad sedadiel zase ponúka naozaj veľkorysý priestor nielen nad hlavou, ale aj na kolená. Naviac posed je naozaj príjemný. Teda pri obsadení dvojicou cestujúcich. Ten tretí v strede by až takú radosť nemal s prihliadnutím na tvar sedadla.

Za volantom cítite, že ste v Renaulte. Volant, displeje, všetko je také ako má byť. Akurát sa nemôžete ubrániť jednému pocitu. Máte pocit, že toto je najlepšie postavený Renault, v ktorom ste sedeli. Všetko je pevné, všetko vytvára dojem, že prežije aj horšie zaobchádzanie bez vŕzgania a bez akýchkoľvek degradácií. Keby zakryjete znak a necháte niekoho hodnotiť len kvalitu, asi by tipoval aj niečo od BMW, nie Renault.

V interiéri však stále vidno vplyv Nissanu, s ktorým Renault na výrobe spolupracuje. Otváranie okien je žiarivým príkladom, komplet od Japoncov. Možno aj preto cítiť takú kvalitu. Na vodičovom mieste nás veľmi potešil analógový ukazovateľ stavu nádrže. Absencia head-up displeja, ktorý ani nie je v ponuke, až taký problém nebola, lebo tesne pod tým, kde by bolo premietanie, máte predsa reálne displej zobrazujúci rýchlosť aj digitálne, ak si to nakonfigurujete.

Dvojliter, bejbe

Príbuznosť s Talismanom končí pod kapotou. Teda, 1,6 dCi je rovnaký motor, ale miesto biturba s menším objemom má Koleos dvojliter. To je naozaj dobrý prístup. Je to presne ten istý agregát ako je v Nissane X-Trail, po novom. A vlastne, Koleos nemá žiaden benzínový motor v ponuke.

Dvojliter má jedno väčšie turbo, čo sa prejavuje na celkom výraznej turbodiere, kým sa roztočí. Nič zdrvujúce to nie je, ale núti vás to viac radiť. Na radenie máte buď CVT, alebo manuál. Manuál má trochu ležérnejšie dráhy. Pri športovom aute by ste to nevedeli tolerovať, ale pri SUV to môžete považovať za súčasť kolorytu.

Zrýchlenie s manuálom je naozaj veľmi dobré, nikdy nemáte pocit, že by motor nestíhal. Prekvapením je však spotreba a dojazd. Tankovali sme až po 900 kilometroch. Pri 60 litrovej nádrži by to znamenalo spotrebu okolo 6 litrov, aj napriek tomu, že palubný počítač sa tváril, že motor potrebuje necelých 7 litrov na sto kilometrov.

Na cestách je Koleos veľmi komfortný. Na osemnástkach… Taký je však aj na devätnástkach, takže ich netreba zatracovať. Pri nájazdoch do zákrut sa Koleos samozrejme nakloní, len v konečnom dôsledku v racionálnych rýchlostiach bude fungovať naozaj veľmi dobre. A naviac ak máte zvolený režim 4WD Auto s automatickým rozdelením výkonu medzi nápravy. Systém od Nissanu nesklamal.

Ideálne daily?

S výbavou Intens sa cena pohybuje okolo 35 tisíc eur. To vôbec nie je veľa, vzhľadom na to, čo auto ponúka. Okrem kultivovaného motora s prijateľnou spotrebou a naozaj veľmi pekných tvarov má v zásobe aj interiérový trik. Ten tkvie v spracovaní. Naozaj sme z neho mali perfektný pocit. A ešte, aby sme nezabudli, sedadlá, s vysúvaním koncovej časti ako predĺženia pod stehná, sú veľmi pohodlné a jazda v nich neunavuje ani pri dlhých presunoch. V tejto cenovej kategórii sú naozaj perfektné.

Ak hľadáte príjemné SUV, s peknou vizážou a naviac za rozumnú cenu, tak ste ho asi práve našli. Naša voľba by bola presne táto verzia (4WD MT Intens), táto farba (modrá), ale s hnedou kožou a imitáciou dreveného oblkadu okolo radiacej páky, miesto čierneho laku.

Pozrite si aj fotky Koleosu z Fínska a aj zo slovenského predstavenia v samostatných článkoch

Renault Koleos dCi 175 4WD MT Intens

Motor R4 nafta
Objem 1995 cm3
Výkon 128 kW (175 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 380 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4673 mm
Šírka 1843 mm
Výška 1678 mm
Rázvor osí kolies 2705 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1735/2250 kg
Batožinový priestor 498/1706 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 202 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,0/4,9/5,3
Emisie g CO2/km 140