Test Nissan X-Trail: Najúspornejšie SUV so siedmimi miestami?

Nissan celkom zaujímavo tvorí model X-Trail dostupný pre Európu. Najskôr v roku 2000 prišiel prísne hranatý model s centrálnymi prístrojmi. Rok 2007 zase priniesol druhú generáciu s evolúciou hrán a normálne rozmiestneným interiérom. Ale tretia generácia sa predviedla ako úplne iné auto.

Nový X-Trail sa už nedržal hrán po predchodcoch, ale chytil sa tej cesty, ktorou sa rozbehol menší Qashqai. Teda treba to formulovať inak. Precedens nastolený Audinou sa prejavil aj tu. Ale nie na zadných častiach. Na predných. Identita automobilky spôsobila, že ten, kto nemá autá v záujmoch môže mať problém rozoznať tieto dva modely.

Obrovský

SUV je podriadené tomu, že vnútri ponúkne miesto pre siedmich. To predurčuje aj vonkajšie rozmery auta. Zboku sa vizuálne javí ako naozaj obrovský kus vozidla. Lenže celková dĺžka je len 4640 milimetrov. Takže jemné oblúky spôsobujú, že X-Trail vyzerá väčší ako reálne je.

Pri zdanlivo veľkej karosérii sa celkom strácajú aj devätnásťpalcové zliatinové disky. Svoju úlohu na zmenšení veľkých diskov má samozrejme aj plastové lemovanie. Tvary by mali v prvom rade osloviť mladšiu generáciu, ale je to tak naozaj?

Nové tvary sa akosi snažia byť fresh and cool, ale sivá farba spolu s tvarom zadných reflektorov akosi pre mládež favorizujú ostrejšie rezaný Qashqai. Áno, my tam tie rozdiely vidíme! Nová tvár Nissanu je naozaj výrazný pokrok, najmä oproti tej, ktorou sa prezentovali autá okolo prelomu tisícročia. Naozaj sa tvári omnoho koncentrovanejšie ako kedykoľvek predtým.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Všetko na aute je tam, kde má byť. Kľučky sa ukazujú menej moderne ako zvyšok auta, ale zase budú fungovať do konca sveta. Kamery sú tam, kde by ste ich čakali a celkovo štyri. Ale ak v noci budete prvýkrát otvárať kufor, tak nad zadnou značkou postláčate všetky možné komponenty a potom si až uvedomíte, že samotné otváranie je v samostatnom výbere pod evidenčným číslom. A keď už sme vzadu, zaujímavo pôsobia odrazky po stranách plastu pripomínajúceho difúzor. No a v jeho strede našli dizajnéri miesto pre hmlovku. Pri cúvaní v teréne to asi nebude ideál.

Pre všetkých záujemcov o X-Trail máme jednu radu. Zabudnite na sivú, čiernu a podobné nevýrazné farby. Zvoľte buď jantárovú, alebo zelenú, či červenú. Auto razom ukáže svoje krivky v lepšom svetle a bude pôsobiť omnoho mladistvejšie.

Určite sedem miest?

Hmm, kde sme už ten interiér videli? Prístrojová doska niečo pripomína. Lenže čo… Familiárne tvary naozaj odkazujú na rodinné putá. Podobne ako tvary prednej masky auta, aj prístrojová doska je na nerozoznanie od tej v menšom modeli Qashqai.

Preložené do praktickej reči: Všetky ovládacie prvky sú na tom mieste, kde by ste ich čakali. A naviac pozostáva z kvalitnejších plastov ako má hatchback Pulsar. Na tvaroch sa naozaj nedá veľa kritizovať. Veď majú šancu nezostarnúť a nevyjsť z módy po pár rokoch.

Pozrime sa na detaily. Volant s adekvátnym priemerom Nissan používa vo väčšine posledných modelov. Bez výhrad. Prístroje pred vodičom pôsobia prehľadne. Tiež no problem. Vlastne ani s klímou, ovládaním vyhrievania sedadla a ostatnými tvarmi nikto nebude mať problém.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Poďme ale na problémy. Jediným a najväčším problémom stredovej konzoly je displej. Jednoduchšia grafika sa ešte dá. Navigácia sa kritizovať nedá. Lenže potom zaradíte spiatočku, alebo zapnete prednú kameru. Tak nekontrastný obraz nemá nikto z konkurentov. Štyri kamery sú, ale aj tak sa budete v prvom rade spoliehať na reálny svet v zrkadlách. A ešte jeden neduh sme odhalili. Strešné okno si občas pri prechode nerovností trochu vrzne. Ale to bude asi problémom daného kusu. Nemôžeme zovšeobecňovať na všetky.

No, vráťme sa k pozitívam. Za radiacou pákou máte držiak na nápoje, ešte pred tlačidlami výhrevu sedadiel. Mimochodom, vyhrievanie sedadiel zapnete v zime aj v rukaviciach. Dokonca aj boxerských. Kde sme to boli? Jáj, držiak na poháre. V strede medzi dvoma miestami na plechovku, či iný obal na nápoj, je malý posuvný prepínač. Otvára prívod studeného/teplého vzduchu ku pohárom. Výborný nápad!

V interiéri treba ešte spomenúť priestorové pomery. Prvý aj druhý rad je v poriadku. Ale… Tie zadné dve sedadlá v kufri sú naozaj vhodné najmä pre malé deti, alebo nízkych dospelých. Na kolená sa to dá vyriešiť aj posunom stredného radu vpred, ale hlava osôb nad 160 centi má veľkú šancu, že sa dotkne stropu. Núdzovo je však vždy úplne super mať dve miesta pohodené v kufri. A naviac, keď sa dajú vyklopiť len potiahnutím motúzu.

Nemyslite, že zákruty sú jeho teritóriom

Nissan pod kapotu svojho veľkého SUV (v porovnaní s QQ) implementoval motor z aliancie s Renaultom. A ten zatiaľ nesklamal v žiadnej svojej implementácii. Či už to bol Mégane Grandtour, Grand Scénic, Trafic… A po pravde, nesklamal ani tu.

Agregát s označením 1,6 dCi aj v X-Traile dáva 96 kW (130 k) a 320 Nm spolupracuje s pohonom všetkých kolies AllMode 4x4i. Na obrovské auto stačí, ale výraznú dynamiku nemôžeme čakať. Mohutnému X-Trailu by sedelo minimálne 120 kW (163 k).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Veľké SUV, malý motor… Vysoká spotreba? Tu je party trik X-Trailu. Po diaľnici zvláda do 6,5. Ale mimo diaľnic a miest si vystačí s hodnotami do piatich litrov. Raz sme dali normálnou jazdou medzimesto za 4,5 litra na sto kilometrov. Bez snahy. Pri snahe sme atakovali 4,2! Pripomeňme, že auto váži bezmála 1700 kíl. Najbrutálnejšie prekvapenie auta. Celkovo sa nám podarilo jazdiť s priemerom 5,3 litra s kombináciou diaľnic (30 percent), miest (25 percent) a mimo mesto (45 percent).

Celkovo je X-Trail ladený komfortnou ladičkou podvozku. Jediným vrahom komfortu sú disky s veľkým priemerom. V zákrutách sa zdá, že nútiť toto auto do extrémne rýchleho prejazdu je ako nútiť hada jesť vidličkou a nožíkom. Možno sa to dá, ale skúšať to je naozaj námaha. Pri jazde s X-Trailom sa nám niekoľkokrát stalo, že sme zvolili dôchodcovské tempo, čiže 75-80 na deväťdesiatke.

Do mesta, nie do ťažkého terénu

Nissan úplne zmenil to, ako má X-Trail vyzerať. Z robustného pracanta so sekerou priamo z hory sa stal hráč loptovej hry s moderným účesom plnom gélu pred nákupným centrom. Dopyt nepustí. Jediným problémom je, že aj napriek modernému vzhľadu sa stane najmä vyvoleným autom starších ľudí. Nevieme prečo, ale keby je vekový priemer v redakcii o 30 rokov vyšší, určite by jeden z nás mal práve X-Trail. Samozrejme ako druhé auto k 911.

Martin O. Gallery

Nissan X-Trail dCi AllMode 4x4i Tekna

Motor R4
Objem 1598 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4640 mm
Šírka 1830 mm
Výška 1715 mm
Rázvor osí kolies 2705 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1685/2329 kg
Batožinový priestor 135/550/1710 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 186 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) l/100km 6,2/4,8/5,3
Emisie g CO2/km 139