Test Renault Talisman dCi 160 Initiale Paris: Iné auto

Renault Talisman je stále novým krokom automobilky. Je stále neopozeraný, je stále unikátny. Prvý, ktorý v redakčnom teste zakotvil bol super, mal úsporný benzínový motor, príjemnú sedemstupňovú prevodovku a neuveriteľne nízku spotrebu. Ale niečo mu akosi chýbalo.

Initiale Paris predstavuje vrchol ponuky výbav, dCi 160 zase vrchol ponuky naftových motorov. Na rozdiel od benzínových motorov však nemá sedem stupňov, jeden mu chýba. Ale to nie je problém, aj šesť stačí, s agregátom si poradí naozaj bravúrne. Práve vrcholná výbava má aj podvozok 4Control s natáčaním zadných kolies, ktorý z auta robí hbitejší kus ocele.

Neutrál

Talisman je pekný. Časti publika sedí viac ako Volkswagen Passat. Sedan má vyvážené tvary, nič mu nechýba a pri prvom teste s výbavou Intens sme zistili, že problémom výzoru nie sú ani menšie sedemnásťpalcové disky. Aj keď palce naviac výzor len zlepšujú.

Initiale Paris stojí na devätnástkach. Devätnástkach s tvarmi, čo majú pripomínať Eiffelovu vežu v Paríži. Talisman okamžite vyzerá noblesnejšie. Noblesnejšie, ale stále nenápadne a neutrálne. Za nepozorované prejazdy môže strieborná farba. Na druhý pohľad je pekná, ale na ten prvý sa s ňou elegantný sedan stratí v monochromatickom mori koncernových vozidiel rovnakého typu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Taká červená, alebo modrá Talisman viac rozžiari. Dokonca sme ochotní tvrdiť, že tieto dve farby sú lepšie ako čierna Amethyste, exkluzívna pre výbavu Initiale Paris. Tá keď nie je úplne čistá splynie s čiernym okolím. Buďte individualisti, nevoľte korporátne farby!

V noci sa Talisman rozžiari aj so striebornou farbou. Pure LED síce nie sú adaptívnymi svetlometmi, ale svietia nadpriemerne dobre. LEDky žiaria aj v širokých zadných svetlách. Zaujímavé je, že sú zapnuté aj cez deň, keď sú vpredu len denné svetlá. Konečne to niekto pochopil. Veď svietenie vzadu je tiež príspevok k bezpečnosti na cestách.

Všetko, čo treba

Initiale Paris je pri Renaulte to, čo Laurin a Klement v prípade českého výrobcu. Najviac štandardne vybavená verzia s pózou exkluzívnejšieho auta. Priplácať vlastne nič nemusíte, stačiť bude to, čo výbava ponúka. Už štandard je naozaj obsažný.

Vodič aj spolujazdec ocenia pohodlné sedadlá s vyhrievaním a ventiláciou. Talisman ponúka aj masážnu funkciu, ale pri tvare sedadiel ju netreba. Ak ste však z generácie, ktorá mala v Žiguláku rohož z drevených guličiek môžete jasať, rýchle a silné nastavenie uspokojí aj váš rokmi tvarovaný chrbát.

Zadní pasažieri ventiláciu, ani masáž nemajú. Za to majú dosť miesta ako na nohy, tak na hlavu. Smeruje im aj pár výduchov, ale klíma má stále iba dve zóny. Tretia zóna nie je v ponuke. Celkovo je vzadu celkom nuda. Obdivovať sa dá tak nápis Initiale na opierke hlavy, alebo otvárať a zatvárať stredovú opierku lakťov zaberie pár minút cesty. Viac toho však vzadu netreba.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Talisman sedan sa nemusí hanbiť ani za batožinový priestor. S objemom 608 litrov je až príliš dlhý na to, aby ste bez problémov vybrali niečo, čo sa skĺzlo pri brzdení. Má všetky výhody a nevýhody sedanu. Má malý otvor na nakladanie, ale v podzemných garážach nemusíte dávať pozor ako s liftbackom. Nepraktickosť nakladania kompenzuje aj lepšia pevnosť karosérie.

Podobne ako Espace a Mégane má aj sedan Talisman v ponuke vertikálny dotykový displej s uhlipriečkou 8,7 palca. Nie je úplne nutný, lebo už aj horizontálny sa dá dobre ovládať. Najlepšie na celom dotykovom displeji je, že vďaka kolieska pri radiacej páke sa ho netreba dotknúť. Ovládanie týmto prvkom je podobné Commandu od Mercedesu, alebo iDrive od BMW.

Motor nepočuť

Výborný benzínový motor má naftové alternatívy. Vrcholom dieslovej ponuky je dCi 160 s dvoma turbami, ktorý pracuje aj v Espace. Menšia karoséria sa pozitívne prejavila na všetkých dôležitých parametroch. Či už ide o zrýchlenie, pružnosť, alebo spotrebu.

Motor je v menšom aute logicky úspornejší. Len diaľničná spotreba trochu prekvapila. Dostala sa na 6,4 litra, pričom na benzínovom TCe 150 sme mali len o tri deci viac. Dávame to za vinu piatkovej premávke smerom na sever, nie voľnej pondelkovej, ako predtým. Ale reálne sa so sedanom dá kľudne jazdiť aj do 5,5 litra. Pri ultraúspornej jazde sa na displeji palubného počítača podarilo dostať dokonca pod 5 litrov. Jasné, za to môže aj prevodovka, ktorá je trochu dlhšia, aby vykryla absenciu siedmeho stupňa, v porovnaní s benzínovým agregátom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pohonná jednotka je teda výborná, záťah je slušne vyrovnaný. Vo výbave Initiale Paris sa skrýva aj šifra 4Control. Natáčanie zadnej nápravy sme už niekoľkokrát preberali. Pri nízkych rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú proti tým predným a robia z Talismanu auto ovládateľné podobne ako vozidlá nižšej triedy. Vo vyšších rýchlostiach zase idú rovnakým smerom ako tie predné, čo má zase za následok istejší prejazd zákrut a pocit väčšej stability. Jasné, spočiatku je fungovanie systému prekvapivé a nečakané, najmä po zvyku na pevnú zadnú nápravu, rozumej nenatáčanú. Ale po prvom ostrejšom prejazde, po prvom parkovaní v meste si už bez neho ani veľmi nebudete vedieť takto veľké auto predstaviť.

Zatiaľ Talisman boduje. Boduje až do momentu, keď sa pustíte do ovládania adaptívneho tempomatu. Radar schovaný v znaku detekuje autá pred vami. Ale detekuje ich celkom vulgárne a aj keď už máte vyhodenú smerovku spomaľuje, lebo vidí prekážku. Nastavíte si menšiu vzdialenosť, budete skôr vybiehať do druhého pruhu. Problém vyriešený. Tak ľahko však nevyriešite najväčšiu slabinu celého fungovania. Maximálne nastavíte 140 kilometrov za hodinu. Možno to znie ako blbosť a zbytočné rýpanie, ale skúste ísť na Talismane do Nemecka. Našťastie si ho nemusíte našpecifikovať pri konfigurácii. Inak všetko potrebovať budete, ale pípanie a obmedzenú maximálku netreba.

Stojí to za to

Talisman s dCi 160, EDC a výbavou Initiale Paris je vhodný na dlhé cesty. Sedadlá sú pohodlné, nebolí z nich chrbát, len ten adaptívny tempomat bude negatívnym prvkom. Ten rozhodne priplácať nemusíte. Celok však vychádza, aj vďaka podvozku 4Control ako úplne iné auto, v porovnaní s TCe 150 s výbavou Intens. Len ak budete naozaj chcieť takéto auto, tak skúste porozmýšľať, či by nebol lepší motor TCe 200 so sedemstupňovým EDC. Ušetríte 900 eur a budete mať ešte viac dynamiky pri jemne vyššej spotrebe.

Renault Talisman dCi 160 EDC Initiale Paris

Motor R4 nafta
Objem 1598 cm3
Výkon 118 kW (160 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 380 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Automatická 7 stupňová dvojspojková
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4849 mm
Šírka 1868 mm
Výška 1463 mm
Rázvor osí kolies 2808 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1593/2118 kg
Batožinový priestor 608/1022  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 215 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,0/4,0/4,4
Emisie g CO2/km 115