Test Volkswagen Golf Variant Style: Korporátna láska

Volkswagen Golf je auto, ktoré donedávna patrilo na špicu hitparády predajnosti vozidiel v Európe. Potom ho predbehli menší mestskí pretekári ako Renault Clio a Peugeot 208. Volkswagen Golf je to vozidlo, ktoré ponúka nepreberné množstvo verzií a to nielen z pohľadu motorizácie, ale aj z pohľadu samotnej stavby karosérie. Prvý Golf v ôsmej generácii, s ktorým som sa dostal do kontaktu bol GTI Clubsport. Nasledoval Golf Variant Alltrack a teraz?

Teraz prichádza to, čo bude najpredávanejšie a s rozumnou cenovkou. To, čo bude pôsobiť vo vozových parkoch firiem. To, čo môže vyzerať ako tá nudná alternatíva, ktorá nikoho nezaujme. Ale má predsa vnútorné čaro. Je to Style s dvojlitrom na naftu a s fleetovou klasikou, s DSG.

Elegancia? Golf Variant zvláda aj túto úlohu

Aká je to najzákladnejšia charakteristika strieborného Golfu s karosériou kombi a celkom nudnými sekerami ako obutím? Je to nuda? Vlastne nie, Golf Variant je celkom elegantným činom aj v tejto konfigurácii. Nikoho neurazí, ale zároveň, ako hovorí to známe pravidlo, nikoho ani nenadchne. Na toto auto možno treba trochu vulgárnejšiu farbu, možno vulgárnejšie disky, aby bolo zapamätateľné. Takto sa stratí v dave a na parkovisku pred čímkoľvek ho nájdete len ťažko. Je to z dôvodu, že väčšina áut je striebornými, prípadne bielymi a čiernymi kombi, prípadne ich schovajú väčšie SUVčka. A tento Golf Variant je presne štandard.

Reálne o pozícii Golfu hovorí fakt, že v Nemecku sa celá trieda, nižšia stredná, prípadne segment C, volá ľudovo Golf-Klasse. Je to z dôvodu, že auto nabralo na tak obrovskej popularite fanúšikov, že je stále vyhľadávaným a stále je etalónom v danej triede. Toto auto je jednoducho vozidlo, ktoré si kúpite, keď chcete niečo stabilné a použiteľné. Ôsma generácia sa tomuto tvrdeniu nevymyká a nevymyká sa ani dlhodobému dizajnovému štýlu, ktorý vlastne už od piatej generácie predstavuje najmä evolúciu. Veď revolúcii bolo relatívne málo. Prvou bola tretia generácia a druhou práve piata. V osemgeneračnom životnom cykle modelu to rozhodne znamená konzervatívne využitie línií.

Prednú časť charakterizuje, ak priplatíte, systém IQ.Lights, ktoré majú spojené s svetlomety širokým LEDkovým pásom. Práve svetlá sú miernou deviáciu oproti trom predchádzajúcim generáciám. Majú dva oblúčiky zospodu, ktoré vyzerajú zaujímavejšie ako obyčajná rovná línia. Ale zaujímavo rozhodne nevyzerá nárazník, ani keď má tri vodorovné, na koncoch sa rozširujúce línie. Vyzerá elegantne a obyčajne. To isté platí aj o zadnej časti, ktorá zase prezentuje pokročilú svetelnú technológiu, ale obyčajné základné tvary. Golf Variant je zjavne auto, ktoré nepotrebuje kričať a je pre tých, ktorí si zaniknutie v dave budú reálne užívať.

Pohľad zvonku odhalí už spomenuté zliatinové disky so sekerovým tvarom, ale aj reálne vyrovnaný a vyvážený bočný profil, ktorý má rovnakú dĺžku karosérie pred prednými kolesami, ale aj za tými zadnými. Toto auto je vyvážené, vyrovnané a nechce byť tým kričiacim elementom. Všetko sa mu teda darí perfektne.

Iný pohľad na priestor

Ak ste už niekedy sedeli v Golfe, tak máte predstavu o tom, čo auto vlastne chce ponúkať. A je jedno, či ste sedeli v piatej generácii, šiestej, alebo siedmej, základné hodnoty ostávajú stále rovnaké. Mal by kombinovať rozumnú kvalitu s dostupnou cenou. A presne o to isté sa snaží aj aktuálna ôsma generácia, ktorá do všetkého, teda do celej rovnice, pridáva ešte potenciál technologických vylepšení. Pred vodičom je preto digitálny displej, rovnako ako v strede. Podiel fyzických tlačidiel na ovládaní vozidla je naozaj minimálny.

Nebudete riešiť to, že máte absenciu vstavanej navigácie, realita je taká, že toto bude posledné, čo vás bude trápiť, máte predsa zrkadlenie Apple CarPlay a Android Auto bezdrôtovo. Omnoho viac vás bude hnevať nepodsvietená lišta pod stredným displejom na ovládanie hlasitosti a teploty. Golf Variant prináša naozaj moderný prístup ku tradičnému ovládaniu. Niekto hovorí, že táto nová generácia je o niečo menej kvalitná ako predchádzajúca. Možno. Ale stále je kvalita na rozumnej úrovni a táto verzia má jednu bonusovú záležitosť. Displej je síce ovládaný dotykovo, ale ak sa pozriete na volant, tak ten si zachoval klasické tlačidlové ovládanie. Je lepšie ako dotykové a presnejšie aj v tme.

Prepínanie prevodovky ma síce za úlohu maličká páčka, ale aspoň je vedľa nej priestor na odloženie drobností. Veľmi jednoducho teda naštartujete. Stlačíte štartovacie tlačidlo a hneď za ním prepnete režim D, prípadne R. Viac pri sebe už tieto ovládače byť nemohli a už teda nie je možné ani zjednodušiť štartovaciu sekvenciu. Nie je to ako v lietadle, že musíte stlačiť milión tlačidiel a prekonať milión kontrolných bodov. Tu štartujete a vyrážate takmer hneď. Hneď ako sa vám nažeraví motor.

Dobre, toto sú všetko veci, ktoré sú z pohľadu vodiča, ale čo cestujúci? Spolujazdec má miesta na rozdávanie, ale relatívne veľa miesta je aj na zadných sedadlách. Relatívne veľa vzhľadom na to, že auto stále patrí do segmentu C, ktorý nikdy nebol príliš veľký. A o batožinovom priestore sa dá zase povedať, že je masívny. Ponúka taký veľký objem, že sa do neho zbalíte na dve dovolenky, nie iba na jednu. Dokáže teda previezť aj väčšie vzorky v prípade použitia ako referentské vozidlo a zároveň po sklopení sedadiel viete v aute takmer prespať. Dalo by sa povedať, že zväčšovanie tried znamená jedno. Golf Variant sa svojou veľkosťou postupne dostáva na veľkosť toho, čo bol kedysi Passat Variant.

Zlatý štandard

Čo by ste očakávali, že bude v tomto vozidle ako jednotka poháňajúca kolesá? Jasné, v ponuke je dvojlitrové TSI, ktoré môže mať kľudne aj 235 kW (320 k) v prípade verzie R. Ale toto nie, toto je niečo, čo funguje úplne na inom princípe. Toto je dvojlitrové TDI, ktoré prináša výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 360 Nm. Tento motor je spojený so 7-stupňovou automatickou prevodovkou a poháňa výhradne predné kolesá. Je to taká klasika, ktorá je obľúbenou voľbou do fleetových sekcii firmy. Má dosť výkonu, motor je dosť veľký, ale zároveň dokáže ponúknuť nízku spotrebu.

Automobilka teda naozaj siahla po niečom, čo dokáže zaujať nejedno ekonomické oddelenie firmy. Veď mne vychádzala priemerná spotreba na úrovni 5 litrov vrátane diaľnic a rýchlych presunov. Sú však miesta, kde som sa o zníženie spotreby naozaj veľmi snažil a finále bolo, že na 20 km úseku som dosiahol 3,4-litrovú hranicu. Áno s masívnym kombi, ktoré má celkom slušný výkon a obrovský batožinový priestor. Toto auto je z pohľadu spotreby naozaj vynikajúce.

Ale spotreba nie všetko, všakže. Čo si bude obchodný zástupca myslieť o samotnej jazde? Tá je stavaná skôr na komfort a aj na 18-palcových zliatinových diskoch nerieši žiadne extrémne športové danosti. Nepotrebujete ich. Nepotrebujete, aby toto auto malo akékoľvek športové ambície. Toto auto musí jednoducho prejsť extrémnu vzdialenosť na naplnenie nádrže a zároveň musí priniesť dostatočne komfortné jazdenie pre pasažiera, najmä jedného, ktorý v tomto aute strávi neskutočné dlhé časové úseky. A presne na toto má Golf odpoveď. Aj Golf Variant ma palivovú nádrž s objemom 50 litrov, ktorá pri bežnej jazde zvláda takmer 1000-kilometrový rádius. Tento trik dokáže už máloktoré auto, lebo nádrže sa postupne zmenšujú.

Čo je rozumná ponuka?

Najskôr Golf Variant teda zosumarizujme. Čo je vlastne tento kus s výbavou Style, motorom TDI a prevodovkou DSG? Je to odpoveď na všetky požiadavky o služobnom vozidle. Má síce trochu nudný vzhľad, ktorý umocňuje strieborná farba, ale na druhú stranu predvádza aj obrovskú priestorovú ponuku v interiéri a tiež solídne jazdné vlastnosti s extrémne nízkou spotrebou. A teraz pohľad do cenníka. Takto vybavené auto si môžete kúpiť za 35 490 €. Ak si myslíte, že to je veľa, tak sa len pozrite na cenovku Focusu kombi s výbavou Active, ktorý sme testovali niekde začiatkom roka. Je to štandardná cena podobných áut s rozumnou výbavou. Volkswagen k nej pridáva vyladený dvojlitrový naftový motor a reálne rozumné jazdné hodnoty. Ak máte rozpočet na služobné auto do 30 000 € bez dane, tak nie, už v ňom nedostanete Superba, ten stojí omnoho viac, musíte siahnuť po nižších triedach. Buď to bude Golf Variant, alebo Octavia Combi, prípadne Leon Sportstourer, možno ale s logom Cupra.

Volkswagen Golf Variant Style TDI 150 DSG

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri – ot/min
Krútiaci moment 360 Nm pri 1600-2750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4635 mm
Šírka 1789 mm
Výška 1469 mm
Rázvor osí kolies 2669 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1565/495 kg
Batožinový priestor 611/1642 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 223 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s
Spotreba (WLTP komb) 4,7 l/100 km
Emisie g CO2/km 123-124