Test Škoda Octavia Combi TSI: Služobná inštitúcia

Nie som fanúšik Octavie, teda nebol som. Ale nech robím, čo robím, už na ňu nemôžem frflať ako na prvú generáciu, že má málo miesta na nohy vzadu. Už nemôže hovoriť, že je ako poštípaná osou, keď bol facelift druhej generácie. Ani rozdelené oči tretej po facelifte mi už vadiť nemôžu, aj keď tie sa mi na RSke celkom páčili.

Prišla štvrtá generácia a musím povedať, že vyzerá naživo tak dobre ako na fotkách. Veľmi mi pripomína črtami koncept Vision C, z ktorého vychádza aj Superb. Interiér zase nájde pár paralel s tým, ktorý bol vo Vision X. Reálne sa Octavia teda podarila. Akurát na prvý test som dostal, teda sme dostali do redakcie, celkom základne vyzerajúcu verziu. Ambition s 1,5 TSI a manuálom. Je dobrá? Nie je dobrá? Stačí? Je aspoň jasné, že je naozaj pekná a musí byť predsa Simply Clever praktická.

Striedmy začiatok

Nie je to základ, nie je to však ani Laurin & Klement s plnou výbavou. Ambition, ale možno skor Style bude najčastejšia voľba pre firemné flotily a bude aj najčastejším cieľom súkromných investorov do takéhoto vozidla. Takže presne túto verziu budete na cestách stretávať najčastejšie, ale s rôznymi farebnými, či diskovými a výbavovými obmenami.

Čierna so základnými 16-palcovými kolesami a k tomu so základnými LEDkovými svetlami bude tou budgetovou alternatívou. Za necelých 29-tisíc eur, podľa štandardného cenníka, má aj takto vybavená Octavia Combi čo ponúknuť. Akurát pri čiernej farbe zanikajú niektoré línie, ktoré bledšie farby dokážu predviesť v plnej sile.

Takisto veľké plochy na diskoch ich robia vizuálne ešte menšími ako reálne sú. Tým nechcem povedať, že máte rovno siahnuť po osemnástkach, ale sedemnástky určite nebudú zlou voľbou aj čo sa týka komfortu. Tieto disky sú vhodné na zimu, lebo majú aj celkom úzke pneumatiky. Vlastne, podľa nejakých testov je aj v zime širšia pneumatika v pohode.

Najzásadnejšou otázkou ostáva, či zvoliť liftback, alebo kombi. A tento boj vôbec nie je jednoznačný, lebo obe karosérie vyzerajú dobre. A aj čo sa týka praktickosti nie sú na tom zle. Trochu viac vyhráva kombi, lebo má viac miesta nad batožinovým priestorom úplne vzadu. A možno má tuhšiu karosériu, ale to je len môj odhad. Reálne by som však skončil s liftbackom a rozhodne 17, alebo 18-palcovými zliatinovými diskami.

Dlhé hodiny bez problému

Tieto autá sú nielen o tom, že majú reprezentovať. Toho, čo ich riadi musia udržať v dobrej kondícii často na extrémne dlhých trasách. A to zvláda veľmi dobre. Pohodlné sedadlá a dobrý posed sú základom. Nadstavbou je naozaj jednoducho ovládateľný informančo-zábavný systém. Dokonca poskytuje aj asistentku Lauru. Nie, nesedí na sedadle spolujazdca a nedrží kávu a diár. Je digitálna a komunikuje v jazykoch, z ktorých je nášmu najbližší ten český. Či ju budete využívať je len na vás.

Druhým výrazným pozitívom infotainmentu je možnosť použiť CarPlay na jablčných telefónoch úplne bez potreby káblového spojenia. A bez káblového spojenia je aj nabíjanie. Jasné, tieto prvky treba, teda aspoň niektoré, doplniť v konfigurátore. Ale príplatky nie sú výrazne šialené a celkovo sa dá Octavia nakonfigurovať za rozumnú sumu.

Dôležitý atribút tohto auta bol už od začiatku priestor. Ako som spomínal, prvá generácia mala trochu menej miesta vzadu na nohy. A to je už minulosťou. Štvrtá generácia je aj v tomto smere naozaj štedrá a stále ostáva naozaj veľa miesta aj na batožinu. Aj s prístupom je to v pohode. Plus, čo je naozaj dôležité, pod podlahou je aj miesto na rezervu. Píše sa na nej, že je dojazdová a má maximum 80 kilometrov za hodinu, ale má presne rovnaký rozmer a rovnaký druh pneumatiky ako táto Octavia štandardne.

Osobne by sa mi v interiéri viac páčila bledá farba, pokiaľ nevyberám RS. Ale chápem prečo niekto chce čiernu. Je praktickejšia a neinterferuje s modrými rifľami. Nech vyberiete čokoľvek, tak vo dverách máte prekvapenie. Nie je tam dáždnik. Je tam metlička, ktorá príde vhod pri odmetaní napadaného snehu. Na zbavenie sa tohto je však vhodný aj režim vyhrievania okna a koniec-koncov, škrabka v kryte nádrže. Dáždnik je v druhých dverách.

Na spotrebu netreba naftový motor

Dobre, začnem z ostra. Octavia na šestnástkach a bez adaptívneho podvozku je húpavá a plavná. Vôbec nenúti nejako pretekať. A z toho benefituje aj motor. Vďaka tomu, že aj náklon s týmto setupom je väčší ako v prípade tuhšieho podvozku a kolies s nižším profilom pneumatiky, sa dá dostať na spotrebovo naftové hodnoty.

Nebudem chodiť okolo horúcej kaše. Dal som to za 6,1 litra v priemere. Celý týždeň, v ktorom mám veľa diaľnic, veľa snáh o prudké zrýchlenie. Pri šuchtaní sa je možné s týmto motorom jazdiť za 5,2-5,5 litra benzínu na sto kilometrov. A aký je to vlastne motor? Rozhodne to nie je základný litrový trojvalec, aj keď dokáže jazdiť ešte na menej valcov.

Motor s objemom 1,5 litra a označením TSI je štvorvalec s možnosťou vypnutia dvoch valcov. Má výkon 110 kW (150 k) a je pri ňom na výber z manuálnej šesťstupňovej prevodovky a sedemstupňového automatu s dvomi spojkami. Manuálom sa nedá nič pokaziť, lebo sa s ním radí dobre, koniec-koncov, ako s väčšinou koncernových áut. Možno s automatom dokáže takto nakonfigurovaná Octavia jazdiť ešte úspornejšie, ale  nie je vyslovene nutný.

Otázka znie akú motorizáciu by som zvolil ja pri výbere auta. No, to musí byť každému jasné. Predsa dvojliter v RS. Ale vážne, tento motor je výborným kompromisom medzi spotrebou, výkonom a cenou auta. Naozaj 1,5 TSI stačí aj pre kombi a aj v prípade, že je naložené. Na týždňovú dovolenku na hory do chaty naozaj nie je problém zbaliť sa.

Aká je budúcnosť?

Budúcnosť je jasná, onedlho uverejníme aj test dvojlitra s DSG a výrazne lepšou výbavou. Ale reálne, čo viac ako toto naozaj treba? Nič. Takto vybavená Octavia je asi optimálna, lebo nemá nič zbytočné a ponúka dostatok komfortu a celkovo výbavy. Jasné, výbava naviac by ponúkla ešte viac komfortu, ale ani ak dostanete takto vybavené služobné auto, tak nebudete mať problém, že by niečo chýbalo. Reálne by však padli vhod niektoré prvky, ktoré by zlepšili dlhé jazdy. Nie, automat netreba, aj keď je ponúka viac komfortu. Skôr mám na mysli adaptívne predné svetlá a sedemnásťpalcové disky, ktoré by trochu posunuli jazdné vlastnosti. Avšak tie príplatky nie sú úplne nutné.

Budúcnosť, tá temnejšia je, že Octavia je tak dobrá, že vytvára otázniky nad tým, či niekto neskočí do nej miesto Superbu. Ale to už je na individuálnom rozhodnutí. Superb má predsa stále viac elegancie a vyzerá honosnejšie. Aspoň o trochu.

Škoda Octavia Combi Ambition 1,5 TSI MT

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová 
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4689 mm
Šírka 1829 mm
Výška 1468 mm
Rázvor osí kolies 2686 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1455/1870 kg
Batožinový priestor 640/1700 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 224 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,3 s
Spotreba (WLTP komb.) 5,3 -6,7
Emisie g CO2/km 120-153