Test Lexus UX 300h: Prémiová vstupenka

Lexus UX je kompaktné malé SUV, ktoré jasne mieri na prémiovú nemeckú konkurenciu.  V našom teste sme ho mali možnosť vyskúšať vo vezii 300h s takmer dvoma stovkami koní pod kapotou a vo výbave F Sport.

Výbava tohto kusu má síce v názve slovo Sport, ale my si nemôžeme pomôcť a UX na nás pôsobí skôr elegantne usadeným dojmom než dynamicky. Ide o malé SUV, ale na tento segment má pomerne nízku svetlú výšku a tak má v sebe aj niečo z hatchbacku. A tiež sa nám zdá, že kolesá by mohli byť o palec väčšie. Majú síce mimoriadne peknú sivú farbu, ale v hranatých blatníkoch nepôsobia až tak výrazne, ako by výbava F Sport nasvedčovala. Typickou črtou Lexusu sú mohutné predné masky a výnimkou nie je ani UX. Veľa výrobcov dnes ide cestou zaslepených plôch a miniatúrnych svetiel, avšak Lexus tu razí japonsky tradicionalistickú cestu. A to je fajn, aspoň sa jasne odlišuje. Veľmi pekná je kombinácia titánového laku karosérie Sonic s čiernou strechou. Najmä lakovanie je neopozerané a má v sebe punc exkluzivity. A prvkom luxusu sú aj matrix LED svetlá, ktoré svoju prácu odvádzajú mimoriadne dobre. Zadná časť UX prepája svetlá po stranách a náznakom športovosti tu je väčší difúzor. Samotné tvarovanie zadných svetiel je mierne avantgardné a plastické, čo vynikne pri pohľade zo zadoboku. Vo výsledku je Leuxs UX pekné a odlíšiteľné malé SUV s puncom prémiovosti a vysokej hodnoty, s pojmom šport by sme ale asi príliš neoperovali.

Kabína sa nesie, dosť netradične, v červenej. V reále je farba tmavšia než na fotkách, ale my by sme si asi vybrali iný odtieň. Červená nám akosi viac pasuje do skutočne športových a výkonných áut než do malého SUV, ale ide o vec vkusu. Kombinovná je s čiernou, čo je v zásade dobrý a zladený ťah. Materiálovo je na tom kabína rozhodne dobre a jasne cítite, že auto patrí do prémiového segmentu. Architektúra je podobná ako u väčších súrodencov. Volant nám je dobre známy aj z nedávneho testu RX a podobne je na tom aj centrálny displej veľkosti 12.3″. Akurát ten v RX je väčší, aj keď graficky a funkčne sú oba veľmi podobné, čiže na vysokej úrovni. Nie sú príliš prekomplikované mnohými vrstvami menu a tak sa ne ne dá vcelku rýchlo zvyknúť. Nechýba ani navigácia s aktuálnymi dopravnými informáciami, kamery okolo celého auta či prehľadné ale jednoduchšie hybridné menu. Sedadlá sú tu pohodlné a dobre tvarované a bočné vedenie na auto tohto typu úplne postačuje. Chválime obklady v prevední tmavého brúseného hliníku, ktoré aj dobre maskujú otlačky prstov. Pozitívom UX je aj head up displej, ktorý je síce skôr základný, ale to najdôležitejšie máte vďaka nemu vždy v zornom poli. Špecialitou Leuxusu je adaptívny tempomat s možnosťou prepínania na fixné udržiavanie rýchlosti, teda bez adaptívnej funkcie. A patrí sa povedať, že vyladenie sa podarilo. Priestor v zadnej časti UX je skôr bežným priemerom triedy než niečím vynimočným. Proste malé SUV. Ak chcete prevážať dospelé osoby na dlhé trasy, potrebujete RX. Nie je to ale nič kritické, aj bežne urastené dosplé osoby sa tu odvezú aj ďalej ako za mesto. Žiaden priestorový luxus to ale nebude a sedáky patria medzi tie kompaktenjšie. Tak či onak, kabína je ergonomicky aj materiálovo výborná a presvetľuje ju panoramatické okno. Volili by sme síce inú ako červenú farbu, to ale nič nemení na veci, že UX je plnohodnotným konkurentom nemeckých súperov. Do kufra naložíte 433 litrov a naviac disponuje dvojitou podlahou. Objemovo je to fajn, ale v praxi sa ukázalo, že pri dvoch veľkých krabiciach už treba trochu uplatniť skúsenosti z tetris.

Hybridný pohon UX300h celkovo produkuje 146kW/199 koní. Z toho 112kW/155 koní je zásluhou benzínového dvojlitra a 83kW/113 koní si pripisuje elektromotor. Benzínová jednotka nemá turbo a tak je podanie výkonu pekne lienárne a plynulé, k čomu samozrejme dopomáha elektromotor. Mimochodom, výkon je posielaný iba na predné kolesá a dynamika na auto tejto kategórie viac než dôstojná. Na stovke je UX za 8,1 sekundy a aj pružné zrýchlenie je vďaka elektrickej pomoci aboslútne dostačujúe. Vlastne, nemyslíme si, že by hocikto potreboval pre malé SUV jazdiace primárne v meste a na kratšie trasy v okolí, viac výkonu. Aj na dlhej diaľničnej trase, kam vlastne UX nie je úplne zamerané, sme ani na moment nemali pociť, že by mu chýbala sila. Náš týždňový priemer sa síce dostal na 6,6 litra, ale zhruba dve tretiny jazdy tvorila diaľnica a tak je reálne očakávať kombináciu v bežnom cykle výrazne pod šesť litrov, čo je na dvestokoňové auto strednej triedy veľmi fajn. Miernym nedostatkom je nemožnosť nastavovnia intenzity rekuperácie, čím by sa dalo pomôcť batérií. Prevodovka e-CVT je tu dobre odladená a mixérový efekt pri prudkom zrýchlení je obstojne potlačený. Pozitívom je aj vyladenie podvozku, ktorý disponuje vysokou mierou pohodlia a športovosť skôr potláča do úzadia. Máloktoré SUV tejto triedy je tak dobre utlmené a komfortné ako UX a to samozrejme bez dramatických náklonov a neistoty v zákrutách.

Lexus UX 300h je plnohodnotným konkurentom malých nemeckých prémiových SUV. Nezaostáva za nimi výkonom, technológiou ani kvalitou kabíny. Veci robí inak a odlíšiteľne a tak je to správne, pretože kto chce japonské auto, presne to očakáva. Je mimoriadne pohodlný, zvonku jasne odlišiteľný a elegantný. My by sme akurát zvolili iný ako červený interiér a inak nemáme námietky. A cena? 55 700 eur s DPH s príplatkovou výbavou, čo nie je málo, ale tak nejak primerane za prémiový produkt tohto segmentu.

Lexus UX 300h F Sport

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem 1987 cm3
Výkon systémový 146 kW (199 k), benzín 112kW (155k), elektromotor 83kW (113k)
Krútiaci moment 190 Nm benzín pri 4400-5200 ot./min./ 206 Nm elektromotor
  e-CVT
Prevodovka  
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4495 mm
Šírka 1840 mm
Výška 1540 mm
Rázvor osí kolies 2640 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1495/2110 kg
Batožinový priestor 461/612 l
Palivová nádrž 43 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 177 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 s
Spotreba (WLTP) 5,2-5,0/100 km  
Emisie g CO2/km 119-113