Test Ford Focus Active kombi: Návrat ku koreňom

Stále sa dá povedať, že Ford inovoval svoj model Focus len nedávno jeho štvrtá generácia v druhej fáze života aktuálne ukazuje ako využiť všetky dostupné technológie z portfólia Fordu. Facelift priniesol niekoľko zmien, ale jedna je až prekvapivá a šokujúca.

Ja som skúsil alternatívu, ktorá má litrový trojvalec s trochu vyšším výkonom a k nemu pripútanú sedemstupňovú automatickú prevodovku. Verzia Active prináša rovnaké vylepšenia ako má Škoda Octavia Scout, či Volkswagen Golf Alltrack. Majú ich, samozrejme, aj iné autá, ale tie sú v inej veľkostnej kategórii.

Malé zmeny zlepšujú dojem

Aké sú tie základné zmeny vizuálneho stavu už tak veľmi príjemne vyzerajúceho modelu? S najväčšou zmenou prichádza predná maska, ktorá je takmer zvislá a má jednoliatejší charakter. Na ňu nadväzujú svetlomety s dynamickejšími líniami. Automobilka stavila na veľmi decentný systém modernizácie a to, čo fungovalo nechala v pôvodné.

Karoséria kombi fungovala úplne bezproblémovo a preto je takmer rovnaká. Až na to, že toto je verzia Active. Ak by sme chceli charakterizovať túto verziu tak treba povedať, že je to presne vozidlo kombinujúce všetky atribúty kombi a všetky atribúty SUV. Má mierne zvýšenú svetlú výšku, čo dokonca aj vidno na zadných kolesách a ich vzdialenosti od blatníkov. Celá karoséria je ozvláštnená plastovými lemami klasickou čiernou plastovou farbou. A tu prichádza tá zásadná vec, tieto lemy fungujú najmä s kontrastnými farbami karosérie. Kontrastné farby sú v preklade bledé. A veľmi odvážne vyzerá Focus Active vo verzii kombi aj s modrou farbou, ktorá doteraz v ponuke nebola. A ak bola, tak si ju nikto nekupoval, lebo súčasné hranie na istotu so sivými odtieňmi je až smiešne. Táto modrá je fantastická!

Ku kombi sa automaticky hodia aj tmavé strešné nosiče umiestnené pozdĺžne. Na ne stačí dokúpiť priečne elementy a môžete prevážať čokoľvek. Tu prichádza výrazná výhoda práve karosérie kombi, ktorá nie je extrémne vysoká ako napríklad pri SUV a tým pádom prináša rozumnejšiu možnosť naložiť strešný box a akejkoľvek športové náradie práve hore. So strešným boxom na kombi sa dokonca viete vypraviť aj do garáže a nerozbijete ho.

Čo sa týka zvyšku dizajnu, Ford ostal pri rovnakom spoločnom profile a pri rovnakých detailoch ako boli pred modernizáciou, možno sa jemne zmenili zadné svetla, ale to si všimne naozaj málokto. Stále je faktom, že Focus vyzerá ako solídna alternatíva v trhovej ponuke a vizuálom určite má čo povedať. Späť takáto verzia stále nie je samozrejmosťou pre všetky automobilky.

Focus on space

Batožinový priestor Focusu dosahuje objem 635 litrov a je úplne praktický s takmer zvislými bočnými hranami. Predvádza, že o tomto je karoséria kombi. Časť priestoru má aj pod podlahou a roletka dokáže po vyhodení zväčšiť priestor o zvyšnú výšku karosérie vnútri. Sklápanie operadiel je taktiež jednoduché a dá sa vybaviť aj z batožinového priestoru. Rovná plocha úplne nevznikne, ale aj jemne iný sklon časti vytvorenej operadlami nerobí žiadne problémy.

A takisto nerobí problémy ani sedenie na zadných sedadlách. Aj keď určite existuje konkurencia, ktorá ponúkne o niečo viac miesta, vo Focuse je ho dostatok a to nielen na kolená, ale aj na hlavu. Celkom prekvapivo je široký aj stredný sedák, avšak trojica sa bude musieť potlačiť. Absolútny dostatok priestoru je na predných sedadlách, ktoré majú tiež, pobovne ako tie zadné, špeciálne čalúnenie s logom modrej farby. To predstavuje písmeno A z názvu Active. V sedadlách sa dá vydržať aj počas dlhších ciest.

Predná časť interiéru, teda konkrétne prístrojová doska a stredová konzola dostali hneď niekoľko zmien. Tlačidlo režimov sa presťahovalo tam, kde bola predtým klimatizácia. Klimatizácia sa zase presťahovala na spodný riadok masívneho displeja a ak si pamätáte radenie prevodovky kolieskom, tak to je fuč. Naspäť je klasická páka, ktorá ponúka aj režim L, do ktorého skĺznite takmer vždy keď sa rozbiehate.

Vodič má pred sebou taktiež displej a na ňom si môže meniť zobrazenia podľa potreby. Ale nie je to kompletný displej. Má okolo seba dva kruhové ukazovatele a vozidlo tak pôsobí trochu štandardnejším dojmom. Od obrovského displeja v strede je to skok do možnej minulosti, ale to vôbec nevadí a neruší to prehľadnosť. Práve klasické kruhové prístroje sú tam vždy a vždy viete, ako budú vyzerať.

Pod naozaj obrovským displejom s uhlopriečkou 13,2 palcov funguje nový systém SYNC4, ktorý už poznáme z Mustangu a iných implementácií. Je prepracovaný a využíva celú plochu naozaj výborne. Využíva aj bezdrôtové pripojenie zrkadlených telefónov. Dalo by sa povedať, že to nie je úplne nutné a už základné navigačné údaje pôvodného systému sú dostatočne a veľmi dobre podané. Neviem čím to je, ale aj tu sa mi raz stalo, že, podobne ako pri koncernových implementáciách bezdrôtových systémov pripojenie občas vypadlo (tu raz). Inak nie je systému možné nič vyčítať. Funguje rýchlo a spoľahlivo, pokiaľ teda neberiem do úvahy bezdrôtové pripojenie zrkadleného telefónu, ale aj podáva informácie rozumným štýlom. Vidno, že Ford si dal záležať.

Litrový trojvalec stále hrá prvé husle

Automobilka Ford už dávnejšie stavila na nízkoobjemové trojvalcové motory s objemom necelý 1 liter. Tieto motory po zdokonaleniach prichádzajú do auta stále a aktuálne disponujú mild hybridným doplnkom. Tento by mal prinášať úsporu paliva a okamžitejšie reakcie na stlačenie akceleračného pedála. Výkon motora vo výkonnejšej špecifikácii je až 92 kW (125 k) a krútiaci moment sa dostáva na 210 Nm po zásahu mild hybridu.

Dynamické parametre motora sú adekvátne vozidlu a zrýchlenie na stovku trvá iba 10,2 sekundy. V realite zjavne pomáha nová dvojspojková sedemstupňová automatická prevodovka, ktorá má adekvátne stanovené prevodové pomery. Radí úplne hladko a dokonca sa stratil aj váhavý prvok, ktorý predvádzala predchádzajúca prevodovka s kruhovým ovládačom.

Spotrebou však pokus neohúri a pri nezabehnutom aute sa viete pohybovať niekde v okolí 7 litrov. Predpokladám, že po zabehnutí a odjazdených približne 5000 km bude spotreba o trošku nižšia. Možno 6,5 ako sme zvyknutí z predchádzajúcich verzií. Takáto kombinácia sa javí ako úplne optimálna a vozidlu stačí úplne bez problémov. Focus kombi so zvýšeným podvozkom a plastovými lemami je vďaka takýmto súčastiam sústavy jedným z tých nadpriemerne dynamických áut na ceste.

Reálnu dynamiku podporuje aj podvozok o ktorý sa dá oprieť. Auto sa správa neutrálne veľmi dlho a využíva schopnosti pneumatík naozaj čo najviac. Je to štandardné naladenie podľa dávnejšej filozofie Fordu, ktorá predvádzala, že každé auto bolo jednoducho nastavené tak, aby jazdilo dobre. Focus je stále jeden z najlepšie jazdiacich kombíkov nižšej strednej triedy, čiže segmentu C.

Nové autá nie sú lacné, Focus však nešokuje

Aj napriek absencii adaptívneho tempomatu a niekoľkých ďalších prvkov ako adaptívnych maticových svetlometov, stojí tento Focus, podľa cenníka, 36-tisíc eur. Aj keď to môže vyzerať ako veľa, situácia je jednoducho taká a podobné auto už lacnejšie ani nekúpite. Dokonca Focus neponúka ani štvorkolku, ktorá mu vôbec nechýba, lebo systém ponúka nastavenie pre horšie povrchy a tým pádom vie aspoň čiastočne eliminovať tento hendikep. Ford s vylepšeniami priniesol aj nový systém mild hybridu, ktorý nie je až tak poznať. Aspoň zatiaľ nie. Pri dobŕžďaní sa síce motor vypína, ale funguje aj ukazovateľ ekologickosti a ekonomickosti prevádzky, ktorý o funkcii doplnku informuje. Je to jedno z áut, ktorým sa nedá veľa vyčítať, lebo sú kvalitne spravené, aj keď niektoré materiály by si zaslúžili vylepšenie. A najlepšia správa na záver? V súčasnom cenníku je 4000-eurová zľava pre túto verziu!

Ford Focus Active kombi EcoBoost 7AT

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 92 kW (125 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 170 Nm pri 1400-4500 ot/min (mHEV 210 Nm)
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4693 mm
Šírka 1825 mm
Výška 1536 mm
Rázvor osí kolies 2700 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1451/554 kg
Batožinový priestor 635/1410 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 195 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
Spotreba 5,3-6,6 l/100km
Emisie g CO2/km 121-149