Cupra Terramar je auto, ktoré bolo azda najočakávanejším od novej značky. Je to nielen kvôli tomu, že má svojím vlastným spôsobom nahradiť aj model Ateca, od ktorého je väčší, ale aj kvôli tomu, že prináša najnovšie možnosti koncernových dielov, ktoré v celom modelovom portfóliu automobilka má. No a to ale značí aj niektoré iné detaily. Napríklad fakt, že Cupra si dala na všetkom extrémne záležať.
Pôvodne som očakával, že pod kapotou bude 1,5 TSI, ale pri preberaní som bol vyvedený z omylu. Nebol som ani uvedený do omylu ako niektorá tenistka, bol som v omyle sám od seba. Čakal som najslabší motor a pritom sa ku mne dostala rovno najvýkonnejšia verzia, s ktorou som už jazdil na juhu Španielska.
Terramar a hrnce
Začnem rovno tým najhorším, čo na aute je. Je to farba. Táto sivá je síce moderná a každý ju chce mať na všetkom, ale je desivá. Je hrncová, alebo plotová. Je fakt strašná. Omnoho lepšie vyzerá Terramar s modrou farbou, s Enceladus Grey, ktorá je jemne do zelenej, alebo s Dark Void, čiže fialovou. Ak si budete konfigurovať svoje vlastné auto, tak rozmýšľajte, že konštruktéri a dizajnéri zamýšľali auto tak, aby bolo pekné a dať naň farbu, ktorá farbou nie je, je úplne šialené.
Ale aj tá siva sa dá ako-tak zniesť, lebo inak je výzor strhujúci. Terramar má päťdverovú karosériu s dĺžkou 4,5 metra, ktorá je absolútne dynamicky navrhnutá. Tu iná možnosť nebola. Vpredu je masívny otvor v nárazníku, žraločí nos, ale aj maticové LED svetlá. Tie sú za príplatok a určite si ich priplaťte. Majú vysoké rozlíšenie a dokážu na cestu premietať niektoré údaje rozšírenej reality.
Dokážu vás vizuálne držať v pruhoch, teda vám ukazovať ako sa v pruhoch budete držať, alebo vám na diaľnici budú osvetľovať výraznejšie časť vášho druhu. Ak začne mrznúť, tak vám na zem na chvíľu premietajú vločku. Sú cool, sú výborné a svietia priam vynikajúco. Tieto svetlí určite treba do konfigurácie pre ktorýkoľvek Terramar, nie iba pre VZ.
Na boku modelu vidno, že dynamika tiež nie je cudzia ani pri tomto pohľade. Vidno to na akejsi levitujúcej streche vďaka rozdeleniu na poslednom stĺpiku karosérie, ale je to zreteľne aj menšou plochou presklenia. Zvonka to tak vyzerá, ale zvnútra našťastie nie. Terramar je spravený jednoducho tak, ako by mali podobné autá robené byť. Keď som dostal špecifikáciu k autu, svietili mi v nich 20-palcové zliatinové disky, ale tie majú skôr trojlúčový charakter, toto sú o palec menšie so zimnými pneumatikami. Je veľké šťastie, že tvar diskov nedevalvuje celkový tvar auta a aj menšie priemery vyzerajú schopne.
Španielska automobilka dala vozidlu emócie. Sú zreteľne aj na dynamike sršiacej z bočných prelisov a vzadu je už štandardne medený nápis Cupra a červený svetelný pás, ktorý spája svetlomety. Nie však celý, je prerušený logom automobilky, ktoré je tiež podsvietené. Toto Cupra predviedla na Urban Rebel ako na koncepte, ale postupne sa prepojenie udomácňuje na väčšine sériových vozidiel. Lenže vzadu mi jedna vec reálne vadí.
Toto je VZ, vrcholná verzia, Veloz, ktorý má najvyšší výkon a nemá ani jednu koncovku výfuku. Koncovky sú schované za nárazníkom. Možno automobilka čaká ešte na niečo výkonnejšie, do ktorého by niečo podobné išlo. Možno sa môžeme tešiť na VZ333, alebo na niečo podobné. Rozhodne ale môžeme zabudnúť na 5-valec, ktorý sa prestal vyrábať. Už ho nebudem mať v koncerne nikto a aj všetci, čo naň boli naviazaní, napríklad hlandský Donkervoort majú smolu.
Priestoru akurát
Začnem asi od kufra. Batožinový priestor má objem 508 až 642 litrov, podľa toho ako posuniete zadné sedadlá a naklopíte operadlá. Priestor je rozumne využiteľný a pre spaľovacie verzie naozaj obrovský. Je logické, že plug-in hybridy budú mať priestoru menej, ale s tým musí každý rátať.
Kým v kufri je priestoru akurát, tak Terramar predvádza, že na zadných sedadlách je miesta o niečo menej. Čakal by som trochu viac, toto je veľmi podobné s Atecou. Za stiesnenejšie priestory na nohy môže určite masívna konštrukcia predných sedadiel, ktoré dokážu zabrať viac miesta, ale zase dokážu aj dobre podržať v zákrutách predných pasažierov.
Zadní majú zase dostupnú lakťovú opierku a už spomenuté posúvanie. Ak sú sedadlá posunuté úplne dopredu, tak na ne vlezie naozaj málokto. Povedali by ste si, že aspoň deti. Ale chyba. Ak majú poriadnu detskú sedačku, tak aj tie budú mať problém.
Aj napriek tomuto nedostatku je Terramar stále rozumným rodinným autom a tí, čo sedia vpredu nebudú mať problém absolútne s ničím. Vpredu je totiž miesta dosť a najväčší šok prichádza v tom, ako je auto spracované. Terramar je prispôsobený požiadavkám výrobného závodu v maďarskom Gyori, kde sa vyrábajú vozidlá Audi. Čiže aj výstupná kontrola a spasovanie prvkov je také ako v prémiovom vozidle. Všade vidno kvalitné materiály, všetko vyzerá, že vydrží.
Cupra do interiéru dokonca nachystala aj zopár štandardných tlačidiel. Tie sú nielen na zapínanie výstražných smeroviek, ale aj na vypnutie trakcie a aj stabilizácie. Tú dokážete vypnúť kompletne. A dôležité je aj to, že volant si nechal svoj klasický Supersport štýl s dvomi satelitnými tlačidlami naviac. Jedným štartujete, druhým prepínate režimy. Takto to má byť! Toto je ideálny volant.
A celkom ideálny je aj informačno-zábavný systém, fungujúci s najnovším prevedením koncernového programu. Všetko je ľahko ovládateľné, máte poruke aj dotykové ovládanie klimatizačných funkcií, ktoré je na samostatnom riadku a hlavne je všetko na dostatočnej ploche, aby ste dokázali trafiť aj na horších cestách.
Zatiaľ kráľovský pohon
To najviac, čo zatiaľ môžete v modeli Terramar, z pohľadu výkonu, mať, bude onedlho 1,5-litrový štvorvalec PHEV s výkonom 200 kW (272 k). Lenže ak chcete čisto benzínové prevedenie, tak stále máte možnosť. Je ním dvojliter dosahujúci 195 kW (265 k) a poháňa cez sedemstupňovú automatickú prevodovku všetky štyri kolesá. Práve toto bude zatiaľ vrchol.
Prejdime si ale dôležité fakty. Zrýchlenie na stovku má byť za 5,9 sekundy, čomu sa dá veriť, lebo auto pôsobí neskutočne dynamický aj pružne. Môže za to určite prepĺňanie a krútiaci moment až 400 Nm. Cupra Terramar bude určite patriť, s týmto motorom, medzi tie rýchlejšie autá v cestnej premávke. Ale zároveň je dôležité vedieť, že vás nezruinuje spotreba. Keď sa budete snažiť, viete mať priemer pod 8 litrov, ale keď sa nebudete, tak stále máte okolo 10.
Lenže ešte dôležitejšie je, že auto funguje aj v zákrutách. Ani zimné pneumatiky mu neuškodili, jazda je extrémne dynamická a Terramar sa statočne drží cesty. Veď nie je príliš ťažký. Má totiž možnosť 1 798 kilogramov, čo je tiež faktor, čo sa už tak ľahko nevidí. Aj preto je rozumná spotreba a rozumné jazdné vlastnosti prichádzajú s autom tiež.
Rozumné jazdné vlastnosti Cupry Terramar sú ale aj záležitosťou nastavenia podvozku. Je to druhá generácia DCC, ktorá má oproti konkurencii a oproti iným koncernovým použitiam jedno výrazné špecifikum. Už je systém s dvomi ventilmi odladený tak, že nepočuť žiadne parazitné zvuky. Počuť len jednoducho to, čo má byť. Vzhľadom na športové zameranie je Terramar aj celkom komfortný.
Mňa na Cupra Terramar, v tomto prevedení VZ, zaujalo, ako veľmi je vozidlo univerzálne každý deň v akejkoľvek situácii. Má vždy dosť výkonu, vždy sa s vervou drží vozovky a dostať podvozok do úzkych je reálne ťažšie ako sa môže zdať. A to aj pri vypnutí stabilizačných systémov. A keď už idem naozaj do tuhého, tak určite pomôžu príplatkové brzdy Akebono s priemerom 375 mm, ktoré dokážu skrotiť výkony a rýchlosti absolútne s prehľadom. Niektorí hovoria, že ich dokázali uhnať na okruhu, ale v bežnej premávke to očividne problém nebude.
Bezkonkurenčný?
Cupra Terramar je jedinečným vozidlom. Základná cena prevedenia VZ s týmto motorom je 52 230 €. Je to úplne adekvátne tomu, čo auto ponúka a zároveň treba vedieť, že tento kus, aj s priplatenou sivou farbou, stojí o 10 000 eur viac. Ale aj tu treba mať na pamäti, že za svoje peniaze dostávate kvalitné a relatívne priestranné auto s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami. Automobilka Cupra vyťažila z koncernových dielov tú najlepšiu kombináciu.
A ak by ste chceli naozaj nejakého konkurenta, tak onedlho bude na trhu Škoda Kodiaq RS, ale môžete sa pozrieť aj po modeloch Audi. A ešte stále máme BMW X1 M35i.
Cupra Terramar VZ 265
Motor | R4 benzín |
Objem | 1199 cm3 |
Výkon | 195 kW (265 k) pri – ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 1650-4350 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4519 mm |
Šírka | 1869 mm |
Výška | 1586 mm |
Rázvor osí kolies | 2676 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1798/492 kg |
Batožinový priestor | 508-642/- l |
Palivová nádrž | 60 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 243 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,9 s |
Spotreba (WLTP) | 8,4-8,8/100 km |
Emisie g CO2/km | 191-199 |