Peugeot má v ponuke niekoľko elektrifikovaných pohanov, pričom základ je mild hybridný systém, ktorý už balansuje na hranici toho, čo by mohol byť aj klasický full hybridný systém. Je v ponuke všetkých modelov od základného najmenšieho 208 až po najväčší 5008. Ja som si vyskúšal tento motor vo viacerých autách, konkrétne v 208, 3008 a v predchádzajúcej generácii 5008. Na novú si počkám na reálny test.
V každom z daných vozidiel sa pohonná sústava prejavuje úplne inak. Vždy má však základné komponenty rovnaké. Základom je tretia generácia 1,2-litrového motora PureTech, ktorý Peugeot postupne vylepšuje a už teraz má vymenený relatívne kontroverzný remeň v olejovom kúpeli za tradičnú a takmer bezúdržbovú reťaz. Reťaz je celkom masívna, čo hovorí v prospech životnosti, na workshope ju bolo s prehľadom vidno na reze motorom. Naozajstnom, nie iba na fotke.
K tomuto sa pridáva nová dvojspojková prevodovka so 6 prevodovými stupňami a elektromotor. Celkový výkon sústavy je buď 75 kW (102 k), alebo 100 kW (136 k) a zakaždým hybrid, teda mild hybrid, poháňa predné kolesá. Ako teda pôsobí v rôznych vozidlách?
Peugeot 208
Začnem tým najmenším, kde je výkon aj nižších 75 kW (102 k) reálne dynamický. Hybrid s malým modelom dokáže pekne fungovať a jazda sa dá považovať za veľmi dynamickú. Spotreba je pritom relatívne nízka, ale to by som si musel overiť v teste. Môj predpoklad je, že v kombinovanom režime, so všetkými nástrahami diaľnic a miest, by som sa vedel dostať teoreticky aj pod 5-litrovú hranicu.
A pritom tento štýl hybridu neuberá nič z batožinového priestoru ani z priestoru v kabíne. Má totiž batériu s kapacitou 0,89 kWh celkovo, 0,432 kWh využiteľne, ktorú si vozidlo dobíja automaticky. Francúzska automobilka tu však priniesla niečo, čo aj so základnou voltážou dokáže fungovať ako reálny full hybrid a ak sa to naučíte, tak viete ísť na elektrickú energiu kúsok aj napriek tomu, že auto by nespĺňalo niektoré parametre full hybridu.
Peugeot 3008
Ďalším do partie s rovnakým motorom, ktorý som vyskúšal, je Peugeot 3008. Najnovšia generácia s tvarmi SUV kupé predvádza práve tento agregát ako základnú pohonnú jednotku, s ktorou dokážete jazdiť už o štipku menej dynamicky ako s modelom 208. Je to z dôvodu, že hmotnosť je väčšia a aj samotný prierez karosérie sa zmenil. Päťmiestne auto ale stále núka rozumnú dynamickú charakteristiku, ktorá auto nedokáže kompromitovať, skôr ho dokáže postaviť do stredných hodnôt triedy.
Peugeot 3008 na takýto hybridný systém jazdí s priemernou spotrebou do 6 litrov. Čiže asi toľko, koľko by mali spotrebu naftové agregáty.
Peugeot 5008
A čo spraví takýto hybrid v najväčšom z vozidiel? Vyskúšal som si to v predchádzajúcej generácii modelu 5008, ktorý má 7 miest. A aj som ich využil. Auto nebolo až tak dynamické pri plnom zaťažení, ale stále sa s ním dalo rozumne chodiť. Dôležitejšia je však spotreba aj pri takejto konfigurácii.
Peugeot 5008 spotrebúva do 6,5 litra s hybridným trojvalcom, čo je stále rozumná spotreba a pri jazdách s prázdnym vozidlom a bez diaľnic sa viete pozrieť aj hlboko pod 6 litrov. Dôležitým faktom ale bude aj to, že automobilka kontinuálne vylepšuje všetky komponenty pohonu a to znamená, že aj automatická prevodovka postupne dostáva lepší a lepší softvér, ktorý je čím ďalej, tým plynulejší. Vlastne, v najnovších prevedeniach modelu je už celkom plynulý chod radenia samozrejmosťou.
Netreba sa báť
Peugeot vytvoril príjemnú pohonnú sústavu, ktorá dokáže zastúpiť aj odchádzajúce naftové motory. Prináša nízku spotrebu a relatívne dobré dynamické parametre, ktoré ale vo veľkom závisia od zvoleného vozidla. Je jasné, že najdynamickejšie sa pohon bude prejavovať v najmenšom z vozidiel, v Peugeote 208. Ale agregát stačí aj na najväčší model z ponuky. V novej generácii 5008 si ho určite ešte vyskúšam v samostatnom teste.