Renault Rafale Esprit Alpine E-Tech 200

Test Renault Rafale Esprit Alpine: Nízky prelet a v ušiach Top Gun OST

Ako by ste si predstavovali nástupcov Renaultu Talisman a Talisman Grandtour? Asi nie ako SUV kupé, ale Renault má na to iný pohľad a zákazníci ho zjavne zdieľajú, lebo dopyt po takýchto vozidlách je čím ďalej, tým väčší. Preto prichádza Renault Rafale, ktorý má nahradiť nielen tieto dva modely, ale aj celkom slušne zamiešať trh s SUV kupé.

Z ponuky motorov Rafale sa dá vybrať buď full hybrid, alebo plug-in hybrid. Oba vyzerajú veľmi dobre a sú spojené s multimódovou automatickou prevodovkou. Nie je to však hybrid, ktorý by poháňa Arkanu, má prepĺňanie a o režim prevodovky naviac. Teda aspoň v Espace tak tomu je. Z výbav tiež máme výber dve pre FHEV, kým základné Techno sa asi nehodí na prvé testy, Esprit Alpine je optimálnym kandidátom, najmä keď je kombinovaný s touto brutálnou farbou.

Letecká téma

Odkiaľ pochádza meno Rafale? Pochádza z lietadla Caudron-Renault Rafale, ktoré v roku 1938 stanovilo niekoľko rekordov vtedajšieho leteckého priemyslu a ženský rekord s maximálnou rýchlosťou 445 km/h. Ak toto bolo dynamické, tak dynamické sú určite aj línie modelu, ktorý zdedil meno do automobilového priemyslu. Renault Rafale vyzerá jednoducho famózne a predvádza, že dizajnovo sa dal na správnu cestu.

Renault Rafale je tvarovaný ako štandardné SUV kupé, ktoré dokáže zaujať každého, kto sa len trochu zaujíma o túto kategóriu vozidiel. Vpredu je masívna maska chladiča s výplňou, ktorá odkazuje na zmenené logo automobilky. Nové logo automobilky, ktoré teraz Renault prezentuje, je zase pripomienkou sedemdesiatych rokov a vtedajšieho modelového portfólia.

Dôležitejšie ako samotná maska a tvar prednej časti sú svetlá. Sú maticové a fungujú celkom obstojne. Nikomu nebudete svietiť do očí, ale HD rozlíšenie čakať určite nemôžete. Sú omnoho lepšie ako ktorékoľvek iné svetlá, čo má Renault aktuálne v ponuke. Veď Renault Rafale by mal byť tým pomyselným vrcholom aktuálnej ponuky francúzskeho výrobcu.

Renault Rafale Esprit Alpine E-Tech 200

No a vzadu sa dizajnéri tiež blysli, pripravili totiž tvary, čo len tak nezostarnú. Nie sú príliš barokové, sú ostré a budú odolné voči zubu času. Renault stavil na jednoduchý dizajn tvorený ostrými líniami. Nie tak ostrými a kubickými ako má Hyundai Santa Fe, veď zadné okno má sklon 17 stupňov, čo by malo byť optimálne pre najlepšie možné prúdenie vzduchu a prúdenie vzduchu dokonca usmerňuje aj mierny spojler nad zadným oknom.

Verzia Esprit Alpine je trošku dynamickejšie stvárnená. Má aj masívne 20-palcové zliatinové disky s brúseným povrchom a širokými pneumatikami. Majú až 245 mm, čo znamená, že priľnavosť by mohla byť celkom slušná. Rafale vyzerá hlavne jednoliato a je od Australu a Espace širší o 4 centimetre na nápravách. Nie na ňom nič, čo by hovorilo, že toto auto chce byť niečím, čím nie je. Je dynamicky tvarovaným SUV kupé, ktoré dokáže prilákať pozornosť tým, ako vyzerá.

No a výzor podporuje predsa aj farebná kombinácia. Modrá farba vozidlu sedí azda najviac, v odtieňoch šedej by niektoré línie zanikali. Vyzerá, že dizajnéri Renaultu mali v hlave jedinú farbu. A tou je modrá, už od začiatku. Veď Esprit Alpine s logami na blatníkoch má byť o dynamike a farba, ktorá je spätá s logom Alpine je predsa modrá. Ak neberieme do úvahy historickú rally Korzika, kde boli vozidlá A110 žlté. Chcelo by to žltý Renault Rafale!

Rafale ukazuje ako na to

Ako postaviť auto, ktoré by bolo vhodné aj pre rodiny, ale zároveň by bolo dostatočne dynamicky vyzerajúce na každodenné použitie? Máme platformu CMF-D, máme dĺžku 4,71 metra a máme obrovský batožinový priestor s objemom 530 litrov, ktorý sa dá meniť ešte posúvaním zadných sedadiel, ale aj ich naklápaním. To by bol decentný základ.

Ďalšou vecou je masívny rázvor osí kolies, ktorý pri modeli Rafale dosahuje 2 738 milimetrov a preto majú aj zadní pasažieri celkom priehrštie miesta. Sťažovať sa rozhodne nebudú a naklápanie operadiel pomôže aj s priestorom na hlavu, ktorý je kvôli tvaru karosérie celkom logicky trochu menší.

Čo ale menšie nie je, je priestor vpredu. A menšia rozhodne nie je kvalita. Renault Rafale stavil všetko na spracovanie a kvalitné materiály. Sedadlá s výborným bočným vedením a veľmi schopnou komfortnou charakteristikou sú čalúnené niečím, čo pripomína alcantaru. No a najväčší šok je na operadle, kde je logo Alpine a je podsvietené!

Predná časť predvádza celkový štýl displejov, ktoré sú usporiadané ako na Renaulte 30 ovládacie prvky a zobrazovanie charakteristík. Renault 30 mal L usporiadanie podobné v rokoch 1982-1983. V Rafale ale ovládate takmer všetko dotykom, aj keď pod displejom ostalo zopár samostatných tlačidiel. Hlavne to tlačidlo všetkých výstražných svetiel a zamykania sú takmer samostane.

Renault Rafale Esprit Alpine E-Tech 200

Volant tiež využíva normálne tlačidlové ovládanie aj satelit s režimami, čo je znova vynikajúca správa a vľavo pod volantom sú ďalšie tlačidlá, ktorými napríklad dokážete prepnúť svoje vlastné nastavenie asistenčných systémov. Jednoduchými dvomi stlačeniami dokážete teda zmeniť fungovanie varovania o prekročení rýchlosti, či obmedziť udržiavanie v pruhu, ktoré je celkom aktívne.

Na stredovom displeji beží systém Open R-link, ktorý spolupracuje aj s Googlom. Ak teda budete hľadať adresu cez vstavaný navigačný systém, čiže cez Google Maps, tak sa mapa bude zobrazovať aj na displej pred vodičom. Ak využijete prepojenie bezdrôtového Apple CarPlay, tak na displeji dokážete mať aspoň šípky kam sa vydať. Ale toto funguje len s Apple mapami. Iné som neskúšal, teda neskúšal som Android, na Google mapách cez telefón to nejde, ani cez Waze sa takéto veci nekonajú. Šípky z Apple Maps sa vám dokonca dokážu zobrazovať aj na head-up displeji.

Interiér Renaultu Rafale je príjemným miestom na trávenie dlhého času a tu mi ani nevadí, že časť volantu je čalúnená alcantarou. Lebo je to vnútorná časť a vonkajšia spodná časť je stále čalúnená kožou. Nevadí mi dokonca ani posuvná opierka, ktorá dokáže stabilizovať ruku pri stlačení softvérových tlačidiel informačno-zábavného systému. Ale rozhodne sa mi veľmi páči, že Renault dbal na tú kvalitu, ktorá je vnímaná a auto vďaka nemu pôsobí, že vydrží roky v dobrom stave bez akéhokoľvek vŕzgania a iných parazitných zvukov.

Hybrid s výkonom hothatchu

Renault stavil na rovnaký výkon pre Rafale, ako má niekdajší Renault Clio RS tretej a štvrtej generácie. Ale ide na to úplne inak. Renault Rafale nemá ani dvojliter, ani 1,6-litrový benzínový motor. Má iba 1,2-litrový trojvalec, ktorý je úplne novej konštrukcie a dokáže fungovať s elektrickým motorom a štartér-generátorom. Veď elektrický motor má 50 kW (68 k) a štartér-generátor dáva 25 kW (34 k). Prečo je to dôležité? Lebo všetky tieto tri motory sa zapájajú do pohonu vozidla, aj keď niektoré len čiastkovo a v niektorých režimoch.

Za všetkým týmto je multimódová automatická prevodovka. Tá má za úlohu svoje štyri stupne pre spaľovací motor a dva stupne pre elektrický motor kombinovať so zásahmi spomenutého štartér-generátora, čo znamená, že všetko ide hladko a plynule. Dokonca táto prevodovka nevyužíva spojky, ale to ste už určite vedeli.

Dôležitou správou musí byť, že Renault všetko doladil tak, aby prevodovka prevodovkovala absolútne bez trhnutí a bez rôznych nepríjemných charakterových čert. Áno, chcem tým povedať, že Renault už aj tento pohon dotiahol k dokonalosti. Spočiatku sa mi to nezdalo, dokonca ani pri teste Renaultu Austral. Už vtedy to bolo fajn, ale teraz je to jednoducho ešte lepšie.

Renault Rafale Esprit Alpine E-Tech 200

Ale poďme ďalej, k spotrebe, a v tomto prípade je to rozhodne lepšie. Veď s Rafale dokážete jazdiť kľudne za 4,9 litra a to aj na zimných pneu, v chladnom počasí, ale hlavne s absenciou diaľnic. Na diaľnici toto auto spotrebúva 6,4 až 6,8 litra, podľa toho aká je premávka. Dá sa povedať, že na túto veľkosť a hmotnosť 1,7 tony je Renault Rafale extrémne úsporný. Veď dosahuje s benzínovým hybridným systémom hodnoty spotreby, ktoré by nedosahoval ani bežný naftový motor.

Najviac však Renault Rafale zaujme tým, ako dokáže filtrovať nerovnosti. Zvláda totiž poskytnúť komfort aj na veľkých diskoch a reálne ostrom nastavení SUV. K dobrému pocitu za volantom sa pridáva ešte aj podvozok s natáčateľnou zadnou nápravou, ktorá sa v určitých momentoch dokáže otočiť takmer o 5 stupňov. Manévrovanie určite nebude absolútne žiadnym problémom. Mám pocit, že tomuto autu sa nedá nič vyčítať. Možno maximálne absencia štvorkolky, ale tú rieši plug-in hybrid.

Aj konkurencia má 1,2 s hybridom

Renault Rafale predstavuje príjemné vozidlo strednej triedy, kam kedysi patril Renault Talisman. Teória síce hovorí, že ho nenahradil, ale niekomu sa to tak môže zdať. Možno to bude aj pravda pre zopár jedincov, ale poctivý tradičný sedan je vlastne nenahraditeľný. Aj keď by ho malo nahradiť poctivé a kvalitne spracované SUV kupé. Renault si dal záležať a v interiéri si dokonca zvyknete aj na 3 rôzne páčky na pravej strane pod volantom.

Veľká otázka ale prichádza v cenovej politike. Základná verzia totiž stojí 39 990 € a už tá má všetku potrebnú výbavu a výkon 147 kW (200 k) presne z tejto istej pohonnej sústavy. Esprit Alpine, celkom logicky, je o niečo drahší a pridajte napríklad Solar Bay, čiže strešné okno s možnosťou zatemnenia bez roletky a s piktogramom lietadla vzadu a ste na hodnote 51 600 €. 51 600 €, ktoré sú reálne opodstatnené a jediné, čo v krčmových bitkách budete mať od všetkých okolo ako mínus je základný stavebný prvok hybridného systému. Ale s 1,2-litrovým motorom a hybridným ústrojenstvom sa vlastne prezentuje aj Peugeot 3008. Ten má ale iba mild hybrid.

Renault Rafale E-Tech 200 Esprit Alpine

Motor R3 benzín + elektro
Objem 1199 cm3
Výkon Spaľovací motor: 96 kW (130 k) pri 4500 ot/min
Elektromotor: 50 kW (68 k) 
Štartér-generátor: 25 kW (34 k)
Celkovo 147 kW (200 k)
Krútiaci moment Spaľovací motor: 205 Nm pri 1750 ot/min
Elektromotor: 205 Nm
Štartér-generátor: 50 Nm
   
Prevodovka Multimódová 4 stupne spaľovací motor, 2 stupne elektromotor
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4710 mm
Šírka 1866 mm
Výška 1613 mm
Rázvor osí kolies 2738 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1735/520 kg
Batožinový priestor 530-630/- l
Palivová nádrž 55 l, batéria 2 kWh 
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 175 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,9 s
Spotreba (WLTP) 4,7/100 km 
Emisie g CO2/km 105-107