Test Volkswagen Golf GTI Clubsport: Hothach má fungovať každý deň

Bol to Golf GTI, ktorý rozčeril vody obyčajných hatchbackov a ukázal, že sa dá skĺbiť trochu dynamiky, lepšie jazdné vlatnosti a stále praktickosť Golfu. A potom začali hothatche u veľa automobiliek. Lenže od sedemdesiatych rokov prebehlo veľa času a aktuálne má Golf ôsmu generáciu a to isté platí aj pre verziu GTI.

Lenže toto nie je iba GTI, toto je GTI Clubsport, čo znamená, že má iba automatickú prevodovku a dvojliter s výkonom 221 kW (300 k). Takže je to hothatch s aktuálnou úrovňou výkonu tých najlepších predokolkových konkurentov. Viac mu ani netreba. Veď len dve generácie dozadu nám stačilo málo cez 147 kW (200 k) a teraz je toto akási povinnosť.

Ak nerátam krátku jazdu v Golfe s 1,5 TSI a manuálom, tak toto je moja prvá skúsenosť s novým modelom. S GTI som jazdil už s predchádzajúcou generáciou. Golfy sa mi akosi vyhýbajú. Prvé, čo musím povedať, že nie som príliš fanúšik čiernych lesklých plastov a tu je ich celkom dosť, najmä okolo displejov. Tieto plochy chytajú prach a odtlačky prstov. Ale inak nemám k interiéru žiadne výčitky.

Nemám ručičkové prístroje, mám len digitálny panel. Ten má však špecifické zobrazenie s tromi kruhmi, ktoré ku charakteru auta sedí najlepšie. A stredový displej, teda systém, ktorý zobrazuje je intuitívny a podporuje zobrazenie bezdrôtového zrkadlenia telefónu. Toto však nie je vlastne to, čo je na tomto aute zaujímavé.

To hlavné je ako jazdí a či to je stále GTI, či má zmysel a či funguje ako hothatch. Nebudem klamať, sedmička GTI bola pre mňa, v rámci testu hothatchov, ktorý sme robili s kolegami z iných redakcií, trochu sklamaním. Nie, nie sklamaním, ale ostatní boli proste o kúštik lepšími. Teda minimálne v dvoch som mal lepší pocit z jazdy. Dobre, už sa zamotávam. Vtedy to bol dokonca TCR. Aký je Clubsport?

Jedným slovom? Výborný. Dvomi? Výborný, šokujúci. Nečakal som, že bude až tak dobrým hothatchom. Tu by som však trochu vymedzil, čo má hothatch, teda aspoň podľa mňa, spĺňať. Hothatch musí byť rýchly, ale musí ostať pohodlný. Musí mať dobré úžitkové vlastnosti a nesmie mať vysoké náklady na prevádzku. Takže poďme na to postupne. Čo z toho vlastne Golf GTI Clubsport dáva hravo?

Motor má výkon 221 kW (300 k), krútiaci moment 400 Nm a pohon prednej nápravy cez sedemstupňovú automatickú prevodovku. Jasné, GTI môže byť aj bez automatu, s manuálom, ale nie Clubsport. To, čo však Clubsport má je elektronicky riadený samosvorný diferenciál. Z čísel je možno ešte zaujímavé, že na stovke je za 5,6 sekundy.

Len hothatche asi nie sú len o rýchlosti v priamke, že? Celkovo mi test ubehol príliš dlho, nakoľko som skončil v situácii, že som nemohol opustiť dom. Ale posledná jazda bola fantastická. Homôlka a potom Vršatec. Nie, režim Sport nechcem. Ten má tuhé nastavenie adaptívnych tlmičov. Dávam Special s logom najznámejšieho okruhu Nűrburgring. Tento režim má mäkšie nastavenie podvozku a ostatné všetko ostré. Vlastne podvozok, DCC, ktorý si určite priplaťte má až 15 nastavení pre režim Individual. Ale Special je ideálny.

Prvé zrýchlenie a prvá zákruta hovoria, že Clubsport je extrémne rýchly, na výjazdoch si pomáham radením pádlami, nie preto, že by automat nezvládal, ale mám pocit väčšej kontroly auta a hlavne zvuku. Po ubratí plynu nad 3000 otáčkami pekne strieľa do výfuku. Robím to schválne, vždy keď to ide, postrieľam si z výfuku a zvyšujem tempo, jediným limitom sú mi azda zimné pneumatiky. Aj napriek nim však GTI CS funguje brutálne a každý prejazd zákruty hovorí o tom, že režim Special nie je vhodný len na okruh, ale aj do bežného sveta.

Takže áno, sedadlá majú vyššie bočné vedenie, ale sú pohodlné pre každodenné použitie. Aj podvozok vie byť pohodlný. Prvé dve požiadavky teda Golf GTI Clubsport spĺňa. Je aj rýchly, aj pohodlný. Ale asi musí mať adaptívny podvozok, aby bol univerzálnym autom na všetky cestné situácie.

O praktickosti hovorí fakt, že Golf je už tak veľký vnútri ako kedysi Passat. Takže na zadných sedadlách sa, aj napriek mohutnosti tých predných, odvezie aj vyššia osoba. A ostáva aj celkom slušný kufor. Objem bude v tabuľke, ale vizuálne má v tomto aspekte priestoru dosť. Len musím všetko poriadne ukotviť, lebo pri bočných preťaženiach mi veci lietali ako šialené. Našťastie som neviezol nákup s fľašami zo skla. Chcelo by to teda nejakú sieť z príslušenstva, aby som všetko uchytil ako by som mal.

A tie náklady na prevádzku? V prvom rade treba spomenúť náklady na kúpu, ktoré sú veľmi priaznivé. Takto vybavený Golf GTI Clubsport je lacnejší ako Megane RS Trophy a trochu drahší ako Honda Civic Type-R. Stojí 43-tisíc eur. Toto mi fakt vyrazilo dych. Vlastne Golf GTI Clubsport je jedným z najlacnejších hothatchov s 300 koňmi. A ani pri používaní nie je príliš pažravý. Na fotkách vidíte údaj o spotrebe 10,6 litra na sto kilometrov. Ale to je so všetkým, aj s dynamickou jazdou. Po diaľnici som šiel so spotrebou do 8,5 litra a na prejazdoch spotreba klesla dokonca hlbšie pod 8-litrovú hranicu. Takže áno, Golf GTI Clubsport je aj praktický na každodenné používanie a tiež má dobrú spotrebu.

Keď tak nad tým rozmýšľam, tak Golf GTI Clubsport stále kraľuje hothatchom, aj keď konkurencia je silná. Je to z dôvodu, že si najlepšie zachováva každodennú použiteľnosť. Nie je príliš tvrdý, nemá delikátnu prevodovku, nie je ukričaný, keď to nie je nutné, má dobrý zvuk, má super jazdné vlastnosti. Ale má čierne lakované plasty. Vlastne to je jedno. Len sa mi zdá, že mu sedí len biela farba. V noci to je jedno akú farbu má, tu je dôležité, že má dobré svetlá IQ.Light.

Možno by som však chcel verziu Edition 45, ktorá má Akrapović výfuk. Ale určite by som chcel Clubsport, ktorý má iné nárazníky ako GTI a iné prahy, plus veľký zadný spojler nad oknom. Vyzerá jednoducho lepšie. Takto to má byť! Predstavte si tlieskajúceho smajlíka, alebo standing ovations po veľmi dobrom predstavení. Lenže toto predstavenie sa dá zopakovať na ďalšom kopci, prípadne na okruhu. Nemyslel som si, že ma práve Golf takto chytí.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 221 kW (300 k) pri – ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000-5200 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4295 mm
Šírka 1789 mm
Výška 1455 mm
Rázvor osí kolies 2628 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1498/1930 kg
Batožinový priestor 374/1230 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,6 s
Spotreba (WLTP) 6,6 😀 😀 😀
Emisie g CO2/km 151