Test MG ZS: Začiatok cesty

Tí starší z vás si určite automobilku MG pamätajú ako športovú odnož automobilky Rover. Časy sa však zmenili a zmenila sa aj akcionárska štruktúra tohto výrobcu. Vlastne v Británii už nezostalo absolútne nič, na čom by sa dalo stavať a historické protesty a podobné veci si vyžiadali daň v podobe zániku fabrík a výrobcov. Rover predsa zanikol, nie? Práva na meno Rover má stále BMW, ale automobilku kedysi dávnejšie kúpil koncern SIAC. Ten je aktuálne vlastníkom aj samotného MG kompletne, z čoho využíva vlastne iba značku. Zo športových charakteristík vozidiel vyrábaných Británii sú teraz crossovery vyrábané v Číne. Prvý, ktorý sa k nám do redakcie dostal je MG ZS.

Malý crossover, ktorý hrdo nosí logo MG na prednej kapote je takmer veľkosti SEATu Ateca, nenechajte sa oklamať tým ako vyzerá. Je naozaj vysoký, široký a dĺžku má 4,3 metra. Prvý kus, ktorý máme v redakcii som vyskúšal s litrovým prepĺňaním trojvalcom, spojeným so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom výlučne prednej nápravy. Tento pohľad na údaje vyzerá veľmi ekonomicky. Aká bude realita?

MG ZS je väčšie ako vyzerá

Britská značka, automobilka čínska, návod na úspech jednoduchý. Autá v Európe aktuálne stále podliehajú trendu SUV. To znamená, že aj MG ZS je jedným z takýchto vozidiel, ktoré ukazujú možnosti terénnejších necestných prechodov. MG ZS je postavené ako klasický crossover so zvýšenou karosériou a zvýšeným aj podvozkom. Auto využíva výrazne oblé línie a niektorí ho podvedome prirovnávajú ku Mazdám z ostatnej doby. Je to právom, lebo design je až príliš podobný. Pre MG to ale rozhodne nie je zlá správa.

Predná časť predvádza masívnu masku chladiča s chrómovými lištami a kvapkovo tvarované svetlomety. Do všetkého sa hodí aj osemuholníkové logo MG v centre diania. Bočný profil vozidla ukazuje štandardné línie crossoverov a predvádza eleganciu, ktorú mali dizajnéri v mysli pri návrhu tohto modelu. Dokonca sa ku dizajnu hodia perfektne aj zliatinové disky s priemerom 17 palcov. Toto auto pôsobí ako ucelený dizajnérsky čin, ktorý je prudko európsky.

Zadná časť auta nie je ničím zaujímavá, vlastne trčí len výfuk. Nie, koncovku nevidíte to sú len imitácie, ale samotný tlmič výfuku v spodnej časti pod nárazníkom ukazuje svoje kovovo lesklé časti. Toto je azda najväčší dizajnérsky prešľap, že tlmič nie je kompletne schovaný za nárazník. To je jediné, čo ruší eleganciu auta. Vlastne zvonku mu absolútne nie je čo vyčítať.

A farby? MG ZS stavia na bledomodrú metalízu, ktorá je podobná tej vo vzorkovníku Bentley Bentayga. A je asi jednou z najlepších volieb na toto auto. Červenú si určite nedávajte, lebo sa vás všetci budú pýtať, či je to nejaká nová generácia vozidla z produkcie už raz menovanej japonskej automobilky.

Interiér je hlavne o detailoch

Začnem pekne od zadnej časti. Batožinový priestor má objem 448 litrov a neponúka žiadne zásadné Clever riešenia ako napríklad Škoda Karoq z rovnakej veľkostnej kategórie. Prináša však celkom rozumnú využiteľnosť a prístup cez rozmerné veko. Nakladacia hrana je trošku vyššie, avšak beriem to tak, že toto je daň za lepšiu pevnosť karosérie. Sklápanie sedadiel je štandard, delené operadlo určite tiež. S týmto sa experimenty nerobia!

Samotná veľkosť interiéru MG ZS, ak berieme do úvahy priestor pre z pasažierov, je dostatočná. Zadní pasažieri môžu ale trochu trpieť príliš mäkkými sedadlami, na ktoré sa aj ťažšie dávajú detské sedačky ak nemajú isofix. Jednoducho ich poriadne nedokážete pritlačiť na to, aby ste prekonali ležérnosť penových výplní. Predné sedadlá sú ale celkom fajn a dokážete v nich zvládnuť aj dlhšiu trasu. Vodičovo sedadlo je v najvyššej výbave elektricky nastaviteľné. Do tohto momentu znova bez akýchkoľvek výhrad, aj keď na zadné nohy pasažierov nie je až tak veľa miesta.

Detaily interiéru sú však asi dychberúce. Vyšité logo na opierkach hlavy, názov modelu v držiaku na nápoje, stvárnenie volantu, všetko je stavané na čo najzásadnejší prvý dojem a v tom momente zabúdate na tvrdé plasty na dverách, lebo prístrojová doska na mäkčené plochy. A teraz poďme ešte ďalej. Ovládanie auta, teda informačno-zábavného systému a ventilácie je pomocou dotykového displeja a pásu tlačidiel pod ním. Na samotnom páse si dokážete nastaviť teplotu vzduchu a silu ventilácie. Chýba vám niečo? Ak automatické nastavenie, tak ste na správnej adrese. MG ZS nemá v žiadnej zo svojich výbav automatickú klimatizáciu. Má len manuálnu, aj keď digitálne ovládanú. Ak sa s ňou naučíte žiť, tak máte vyhrané, ale nie je to úplne jednoduché.

MG teraz zvolilo celkom zaujímavý prístup a ak chcete MG s automatickou klimatizáciou, tak siahnite po väčšom modeli HS. Adaptívny tempomat tu tiež nehľadajte, máte štandardný ovládaný páčkou pod volantom. Toto auto je síce pokrokové, ale pokrok kombinuje s neskutočnou dávkou konzervativizmu. Má napríklad aj digitálny displej pred vodičom, ktorý zobrazuje na menších poddisplejoch s klasickejším stvárnením rýchlosť a otáčky v tisíckach. Jediný problém displeja je, že musíte prižmúriť oči, nakoľko na ňom nie je za slnečného počasia takmer nič vidieť. A to som si jas nastavil naozaj na najvyššiu možnú úroveň. Celkové ovládanie je ale relatívne normálne a až na načítavanie navigácie aj schopne reagujúce.

Liter, 3 valce, automat, ako je to so spotrebou?

Povedzme si jeden základných fakt. MG ZS je reálne veľké auto použiteľné aj ako rodinné. Nehovorí o tom síce priestor na zadných sedadlách, ale o hovorí o tom batožinový priestor. Auto je vysoké, široké, ale zároveň pôsobí kompaktne. Pôsobí tak, že objem motora 1 liter, 3 valce a prepĺňanie spojené s automatickou prevodovkou by mohli znamenať celkom slušné dynamické parametre. Je to tak? Ani nie. Ako keby prevodovka motor zabíjala a mal ešte nižší pocitový výkon ako papierových 81 kW (110 k). To isté platí o krútiacom momente s hodnotou 160 Nm. Na stovke je toto auto, znova v papieroch, za 12,4 sekundy, ale v realite to je neskôr ako by ste chceli. Ako jednu z možných riešení dynamickej situácie by som zvolil radšej manuálnu prevodovku. Nie, nejazdil som s ňou, ale logicky mi vyplýva, že by mohla spôsobovať lepšie parametre auta, veď len v papieroch má stovku za 11,2 sekundy. Atmosférický 1,5-litrový štvorvalec je dokonca na hodnote 10,9 sekundy.

Pri jazde je dôležitá aj spotreba. To si nebudeme klamať. Najmä v takomto segmente, ktorý je orientovaný na čo najväčšie predaje. Auto musí jednoducho spĺňať požiadavky veľkej väčšiny ľudí. A preto musí mať aj rozumnú spotrebu. To znie celkom dobre a funguje ruka v ruke s požiadavkou na dynamiku. Pri klasickom diaľničnom presunie bez akýchkoľvek výstrelkov, pri tempomatových 130 až 135 km/h si MG ZS vypýta nad 8 litrov benzínu, teda takmer 9 litrov. Len pre porovnanie, to je viac, koľko má Karoq s dvojlitrom, Sportline a automatom, ale aj s pohonom všetkých 4 kolies. Možno je to záležitosť kusu, ale tu naozaj treba niečo zmeniť. Prevodovka je znova témou dňa a manuál budem mať určite nižšie prísuny, papiere hovoria znova o rozdiele 6 deci na sto kilometrov. Realita môže byť ešte vážnejšia.

Mimo diaľnic sa dá dostať tesne nad 7 litrovú métu, ale aj to je celkom dosť. Možno nie je vhodné ani tak siahať po manuáli, ale došetriť pár tisíciek a siahnuť po základnej verzii modelu HS s automatickou klimatizáciou a určite minimálne podobnou spotrebou.

No a ak chceme o aute vedieť ešte jeden dôležitý fakt, tak podvozok je veľmi zaujímavý. Väčšinu času pôsobí komfortne, ale na priečnych nerovnostiach dokáže trochu poskakovať. V takom prípade sa do interiéru viac prenášajú rázy od náprav a auto pôsobí tvrdšie ako reálne je. Na dlhých nerovnostiach zase prináša pocit určitého komfortného plávania. Ak do auta presadnete z Fabie druhej generácie, prípadne z starého Fiatu Punto, tak budete nadšení. Ak ste však šoférovali aj niečo modernejšie, napríklad Renault Captur v druhej generácii, tak bude naladenie minimálne otázne.

MG ZS má kontroverzné prvky, ale vyvažuje ich cena

Koľko myslíte, že stojí MG ZS s vrcholným motorom, automatom, vyššou spotrebou, ale zase koženým čalúnením, alebo skôr koženkovým, ale aj elektrickým nastavením sedadlá vodiča? Ak tipujete 25 až 28 tisíc, tak ste mimo intervalu. Toto auto stojí 22 890 € a zrazu mení perspektívu pohľadu na všetko, čo som písal doteraz. Toto auto je reálne lacnou cestou k dobre spracovanému crossoveru, ktorého najzásadnejším prehreškom proti kvalite interiéru je hlavica radiacej páky. Tá vŕzga už po 20 000 km, ale určite to dokáže predajca, či servis vyriešiť bez mihnutia oka. Stále tu platí, že ak chcete model ZS, možno bude lepšou alternatívou základná 1,5-litrová atmosférická trojvalcová verzia, alebo trojvalec s prepĺňaním a manuálom.

MG ZS 1,0 TGI AT Exclusive

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 5200 ot/min
Krútiaci moment 160 Nm pri 1800-4700 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4323 mm
Šírka 1809 mm
Výška 1653 mm
Rázvor osí kolies 2577 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1339/391 kg
Batožinový priestor 448/1375 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,2 s
Spotreba (WLTP komb) 7,2 l/100 km
Emisie g CO2/km 163