Horúcou novinkou Alfy Romeo je model Junior. Ide o malé SUV, ktoré je produktom koncernu Stelantis a dostupné je v hybridnej či plne elektrickej motorizácií. My sme testovali variantu Elletrica Speciale, takže určite vám je jasné, aký motor bol pod kapotou.
Alfa Romeo Junior je pomerne kompaktné auto, veď na dĺžku má iba 4,17 metra a podvozkovú platformu zdieľa so súrodencami ako Jeep Avenger či Peugeot 2008. Dizajn má ale rozhodne vlastný a výrazne odlíšiteľný. Stačí sa pozrieť na prednú masku. Vrchný trojuholník je vyplnený typickým emblémom Alfa Romeo, kombinujúcim hada a kríž. Spodná časť je zasa tvorená mrežovanou elipsou. No a zatmavené svetlá sú zakoponované do oblúka. O dizajnovom minimalizme sa tu hovoriť určite nedá. Treba ale uznať, že toto auto si len tak nepomýlite a má v sebe iskru dynamickej exotiky a neopozeranosti. Zadná časť je výrazne minimalistickejšia a menej agresívna, so zaoblenými bokmi a svetlami kopírujúcimi tento tvar. Na bokoch oko zaujmú červené lišty a tiež krásne čierne kolesá s okrúhlym strieborným lemovaním vovnútri. Sú vážne zaujímavé a tiež vychádzajú z dizajnu typického pre Alfu. Akurát sa nám zdá, že sa trochu strácajú kvôli vyššiemu profilu pneumatík v kombinácií so šedým lakovaním karosérie. O palec väčšie by boli dokonalé. Alfa Romeo Junior je dizajnovo celkom určite jedno z najzaujímavejších áut triedy. Nemusí síce úplne sadnúť každému, ale ani skalní fanúšikovia Alfy a talianskeho dizajnu podľa nás nemajú dôvod byť sklamaní.
Po otvorení dverí si nejde nevšimnúť príplatkové športové sedadlá Sabelt. Tie majú priam dokonalé bočné vedenie, kvalitnú alcantaru prešívanú červenou niťou a špecialitou sú otvory v operadle. To oceníte najmä v lete. Sedadlám nejde počas jazdy nič vytknúť. Vyzerajú perfektne, rovnako tak fungujú a v zákrutách držia telo ako prikované. Dovolíme si tvrdiť, že by kľudne zapadli aj do hociakého superšportu. Sú ale celkom hlboké a tak nie úplne pohodlné pri častom vystupovaní a nastupovaní a tak sa niekde vzadu v hlave objaví aj otázka, či nie sú na elektromobil so 156 koňmi „too much“. Asi hej, ak ich tu chcete, je to skôr voľba srdca ako rácia. Interiér má základnú Stelantis architektúru, avšak Alfa opäť primiešala svoje ingrediencie. Okrúhle výduchy vzduchu so znakom automobilky, alcantarové obšitie palubky, lakťovej opierky a stredového tunela. Veľmi pekný a elegantný je trojramenný volant a športový dojem budí aj stedový tunel, ktorého časť so štarovacím tlačidlom a voličom jazdných režimov je naklonená smerom k vodičovi. Dojem z kabíny má nádych prémie, kazia ho iba tvrdšie plasty na niektorých miestach, ako napríklad vrch palubnej dosky. Centrálny displej má rozmer 10.25″ a graficky aj funkčne ide o dobrý štandard koncernu, na aký sme zvyknutí. Má parkovacie kamery aj vstavanú navigáciu a samozrejme bluetooth konektivitu pre Apple aj Android. Rovnako tak má 10.25″ aj digitálny kokpit Cannocchiale s príjemne decentnou grafikou. Batožinový priestor tú má objem 400 litrov, čo je na malý elektromobil vlastne až prekvapivo dosť. Vzadu je miesta tak akurát na menšie auto. Čo znamená, že primárne je Junior stavaný pre dve osoby a cestujúci vzadu musia pristúpiť ku kompromisom a n dlhej trase nebudú mať extra veľa miesta. Pre deti to je ale v pohode.
Pod kapotou sme mali elektrickú motorizáciu s celkovým výkonom 115kW/156 koní, poháňajúcu predné kolesá. Kapacita batérie tu je 54kWh a deklarovaný dojazd 410km. V kombinácií s maximálnym nabíjacím výkonom 100kW sa z 0 na 80% dostanete za zhruba 30 minúť. 100kW samo osebe je dnes skôr lepší priemer, avšak pri takejto kapacite batérie to je ok a nabíjanie vás nebude žiadno výrazne zdržovať. Samotná palubná nabíjačka má výkon 11kW. Dynamika je mierne nad priemerom, veď 156 elektrických koní je na bežný život úplne ok. Na stovke je auto za 9 sekúnd, príjemné a svižné je ale hlavne pružné zrýchlenie v režime Sport, kedy auto využíva plný výkon. Jazdili sme prevažne pi diaľniciach, kedy sa spotreba vyšplhala na 20,9 kWh. V meste a na okreskách to ale ide výrazne za menej a aj v chladnejšom počasí sme boli na priemere okolo 17,5 kWh. Výrobcom deklarovaných 410 km je reálnych skôr v teplejšom počasí a kľudnej jazde v meste a okolí v nižších rýchlostiach. V zime mimo diaľnic je reálnych skôr niečo výrazne cez 300 kilometrov, čo je ale stále veľmi použiteľné. Najmä ak beriem do úvahy, že toto je skôr mestské auto. Treba uznať, že podvozok Alfy Romeo Junior je výrazne športovejší než u koncenrových súrodencov. Je teda jasné, že konštruktéri mali na pamäti jeho použitie v 280 koňovej verzii Veloce. Výkon 156 koní tejto verzie zvláda hravo ľavou zadnou. Nie je nepríjemne tvrdý a uskákaný, ale v zákrutách je naladený športovo a stabilne, rovnako ako pomerne strmé riadenie. Junior je celkom určite jedným z najšportovejšie jaziacich áut svojej triedy. Len dodáme, že Veloce má síce rovanký základ podovzka, ale naviac aj samosvor a širší rozchod kolies.
Alfa Romeo Junior je príjemným oživením trhu malých elektromobilov. Má, pre Alfu typický, extrovertne odlíšiteľný taliansky dizajn. Jazdí športovo a dáva tušiť, že verzia Veloce bude mimoriadne zábavná a rýchla. Testovaný model Speciale s príplatkovými sedadlami má slušnú výbavu aj iskru v kabíne. Uvádzacia cena verzie Elettrica Special začína na 38 990 eur s DPH, čo samozrejme nie je málo, avšak podobne, ako jeho koncernoví súrodenci či porovnateľná konkurencia.
Alfa Romeo Junior Elettrica Speciale
Motor |
Elektromotor |
Kapacita batérie | 54 kWh |
Výkon | 115kW/156 koní |
Krútiaci moment | 260 Nm |
Prevodovka |
Automatická jednostupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4173 mm |
Šírka | 1781 mm |
Výška | 1533 mm |
Rázvor osí kolies | 2562 mm |
Hmotnosť (prevádzková) | 1620 kg |
Batožinový priestor | 400 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 150 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,0 s |
Spotreba WLTP (kWh) | 14,2-16,7 |
Dojazd WLTP | 366-436 km |