Test Cupra Leon Sportstourer 310: Nie hothatch, ale hotwagon

Všetci hovoria len o hothatchoch a ich výsledkoch na okruhoch, ale čo tak nájsť niečo praktickejšie, avšak z rovnakej triedy? Jedna možnosť je nasmerovať svoje voľby na liftbacky, ale veľkú dávku, možno ešte väčšiu, praktickosti ponúkajú aj kombi. Akurát tu nie je veľa výrobcov, ktorí by vedeli hothatchové parametre pretaviť do karosérie kombi. Vlastne inak, vedieť by to vedeli, ale nepovažujú to za rentabilné.

Našťastie pár automobiliek ponúka aj takéto verzie. Cupra je jednou z nich. A model Sportstourer má viacero konfigurácií, všetky sú výkonné. Dobre, je medzi nimi aj plug-in hybrid, ale aj ten má 180 kW (245 k). My sme sa však tentoraz pozreli na to ako sa jazdí s tým pomyselným vrcholom ponuky modelu. Je ním kombi s pohonom všetkých kolies a s výkonom 228 kW (310 k). A odteraz už redakčný plurál končí, idem hovoriť sám za seba.

Niekde som napísal, že kombi je tá krajšia karoséria Leonu, avšak pri Cupre by som sa nevedel rozhodnúť. Čo však Sportstoureru nechýba je priestor. Je ho ešte viac ako v hatcbhacku, ak sa bavíme o ponuke miesta pre pasažierov vzadu. A nechýba ani naozaj obrovský kufor. Má objem 620 litrov, čo je dokonca o nejakých pár litrov viac napríklad Golf R Variant. A ešte sklápanie sedadiel a všetky takéto srandičky, lenže tie nie sú úplne dôležité. Jasné, iné by to bolo pri základnej verzii so znakom SEATu, ale táto alternatíva je predsa o niečom inom.

A hovorí to už predná časť interiéru. Cupra Leon má sedadlá s integrovanými opierkami hlavy, ktoré telo dobre držia v zákrute a naviac nie sú nepohodlné. Na dlhé trasy sú naozaj príjemné, ale rovnako príjemné sú aj v prípade ostrej jazdy po kľukatých cestách. Tým naozaj vysokým asi nesadne to, že nie je možné nastaviť hlavovú opierku, ale takých jedincov nebude veľa.

Samostatnou kapitolou je volant. Samotný tvar ideálne sadne do ruky, veniec má jemné zrezanie v spodnej časti a dve tlačidlá naviac pridávajú športového ducha. Je to jeden z najlepších koncernových volantov aj vďaka tomu, že nemá zbytočne dotykové ovládanie jednotlivých prvkov. A naviac sú na ňom detaily presne tej medenej farby, ktorú nesie aj znak na maske chladiča. Vlastne jediný problém s volantom, aj keď nie úplne, zaznamenáte po zvyku z modelov SEAT. Budete chcieť štartovať vypínačom trakčnej kontroly pred radiacou páčkou. Jedno prídavné tlačidlo je teda na štartovanie a druhé je na zmenu režimu. Inak ho treba meniť cez displej.

Zvonka je tiež pár detailov iných ako na štandardných Leonoch Sportstourer, ale najviac kričí maska chladiča, nápis na kufri a disky. Devätnásťpalcové disky s medenými lúčmi sú nádherné. Ale verím, že budú desné na údržbu a najmä na prípadné opravy. Vzadu sa tento Leon od ostatných líši štyrmi koncovkami výfuku. Čo koncovka to valec, predsa.

Štartujem tlačidlom. Tým vpravo, lebo vľavo na kormidle mením režimy. Toto auto má filter pevných častíc. Preto je všetko také tlmené. Jasné, dá sa s ním aj strieľať do výfuku, ale nie je to to pravé. Naviac omnoho lepšie tieto snahy počuť na hatcbhacku. Myslím si, že to má niečo aj s tým aké dlhé je výfukové potrubie.

Priznávam vopred, nešiel som úplne na hrane života a smrti, lebo zadné pneumatiky mali po predchádzajúcich testoch vzor podobný ako hlava Jeana-Luca Picarda v Star Treku. Dobre, nie až tak, stále bol vlastne legálny, ale bolo to na hrane. A najmä za dažďa to bolo s adhéziou trochu horšie. Ale prekvapivo, aj takto zjazdené Bridgestone Potenza S-005 držia lepšie ako úplne nové Bridgestone Turanza, čo som mal na BMW 128ti. Ktoré pneumatiky by som si teda vybral? Ani jedny z nich. Šiel by som do Goodyearov Eagle F1 Supersport. Ale to je na inú diskusiu.

Pridávam, Leon sa rozbieha naozaj s vervou a pri každom prejazde zákruty cítim aj to ako sa, aspoň čiastočne, pripája zadná náprava a ako dokáže pomôcť k rýchlejšiemu prejazdu. Ale práve možno táto snaha o dokonalosť mi pripomínajú stav ako keby bolo auto ťažšie. Budem znieť ako kacír, ale pre mňa by bola optimom predokolka. Možno aj za cenu obety časti výkonu.

Brzdy fungujú výborne, aj keď som asi nešiel úplne na hrane nikde, kde som sa dostal. Počas týždňa som jazdil trochu menej známe teritóriá. Vyzdvihnúť však musím navigáciu a displej pred vodičom. Mapa totiž presne ukazuje ako bude najbližšia zákruta vyzerať z pohľadu polomeru. Aj vďaka tejto zdanlivo nezaujímavej veci som dokázal byť rýchlejší o 5-10 kilometrov za hodinu v kľukatom prostredí, v ktorom nejazdím úplne bežne.

Veľký rozdiel robí DCC, dynamicky nastaviteľný podvozok. Ten v komfortnom režime naozaj funguje tak, že by sa dalo auto nazvať pohodlným. Teda pohodlné je. Aj napriek 19-palcovým zliatinovým diskom. V momente prepnutia na športový režim je tuhosť okamžite iná a auto sa lepšie zahryzne do cesty. Pri jazde lepšie vyhovuje nastavenie prevodovky do športova, ale na dlhej trase stačí zaradiť D a ísť. Naozaj dynamickú jazdu som si okorenil radením pádlami pod volantom. Možno ich nie je nutné ani mať, ale s nimi som si pripadal o dosť viac ako pretekár. To podporuje aj možnosť uložiť papierové vrecká do dverových odkladacích priestorov.

To, čo ma však naozaj šokovalo je spotreba. S plne naloženým Leonom Sportstourer s najvýkonnejším motorom, pohonom všetkých kolies a automatom sa dá jazdiť za 7 litrov. Celkový priemer za týždeň a takmer 900 kilometrov mi vyšiel 8,2 litra. A to aj pri jemnom naháňaní. To je šialene dobrá spotreba. Naviac pri aute, ktoré vlastne ani nemá konkurenta. Dobre, Golf R Variant, ale ten stojí o 10-tisíc viac. A má drift režim. Alebo Focus ST kombi? To by šlo, ale nemá štvorkolku. Cupra Leon Sportstourer je naozaj unikátnym autom. A to hlavne s týmto výkonným motorom.

Dobre a teraz ktorú verziu Cupra Leonu by som si zobral ja? Buď tento kombík, ale s inou farbou, alebo hatchback, kľudne s 180 kW (245 k) a predokolkou. Aj s tým je zábava a má ešte lepší zvuk. Všimnite si v reportáži z Cupra Driving Experience, že Leon, na ktorom som jazdil, mal veľmi podobné evidenčné číslo ako tento. Tiež má v sebe 688.

CUPRA Leon Sportstourer 310

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 228 kW (310 k) pri 5400-6500 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000-4540 ot/min
   
Prevodovka Automat 7 stupňov, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4657 mm
Šírka 1799 mm
Výška 1437 mm
Rázvor osí kolies 2683 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1640/2140 kg
Batožinový priestor 620/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,9 s
Spotreba (komb) 8,1-8,6 l/100 km
Emisie g CO2/km 183-196