Test Volkswagen Golf R (Mk8): VAGabund s hviezdičkou

Volkswagen už 20 rokov predvádza vrchol svojej Golfovej hry práve modelom R. Pred 20 rokmi sa ukázala prvá verzia R32, ktorá bola odvodená od štvrtej generácie Golfu a mala 3,2-litrový šesťvalec s výkonom 184 kW (250 k). Teraz je tento model úplne na vrchole celého cenníka modelu patriaceho do segmentu C. Je ale nový Golf R najlepší zo všetkých Golfov?

Ako všetky ostatné, aj Golf R vychádza z platformy MQB. Tá je jednoducho predokolková s možnosťou pohonu všetkých štyroch kolies a motorom priečne vpredu. Motor nie je hocijaký, ale má objem 2 litra, označenie EA888 a ponúka najvyšší výkon zo všetkých motorov používaných aktuálne v modeloch Volkswagenu. Vlastne, ešte existuje špeciálna séria Golf R 20 Jahre, ktorá má 245 kW (333 k), ale tá je prudko limitovaná a verzie Performance za príplatok 2 600 eur. Motor ako v Golfe R je vlastne používaný vo všetkých R-kách, okrem Touaregu a dosahuje výkon 235 kW (320 k), ktoré posiela na všetky štyri kolesá cez systém 4Motion, ale so špeciálnym zadným diferenciálom s magickým účinkom. Prečo magickým? Lebo pomáha vozidlu prekonať vrodený MQB nedotáčavý charakter a v extrémnom prípade a režime Drift spôsobuje, že Golf môže jazdiť bokom dverami napred.

To, čím majú hothatche vynikať je nielen nenápadnosť a vysoký výkon, ale aj výrazná praktickosť. Tu Golf R nezaostáva za svojimi bežnejšími kolegami a ponuka rovnako veľký batožinový priestor s objemom necelých 400 litrov a príjemný priestor na kolená a hlavu na zadných sedadlách. Je stále praktickým denne použiteľným autom aj napriek extrémnejšiemu zameraniu agregátu a podvozku. V prednej časti Golf R predvádza športové sedadlá, ktoré poskytujú oporu aj v zákrutách a tiež športový volant so zrezanou spodnou časťou, dotykovými plochami a dlhšími pádlami na radenie rýchlosti. Áno Golf R môže byť výlučne s automatickou prevodovkou. Teda v Európe. Severná Amerika je špeciálna, lebo ponúka toto auto aj s manuálom. Toľkoto naozaj stačí ku interiéru a pri exteriéri treba poznamenať, že sa zmenili nárazníky, disky, krídlo nad zadným oknom a hlavne výfuk. Tento konkrétny kus má výfuk od slovinskej firmy Akrapović, ktorý stojí síce tri a pol tisíca eur, ale je pre lepší zážitok z jazdy priam nutnosťou. Rozdiel medzi zvukom štandardného výfukového systému a tohto je priepastný. Kým štandard, ktorý som si vypočul vo verzii kombi môže mať trochu plechovejší a menej výrazný prejav, práve systém od firmy Akrapović dáva všetkému naozaj tie správne grády. Zvuk je hlbší a streľba do výfuku masívnejšia a výraznejšia. V správnom nastavení pôsobí Golf R až hrubo a agresívne. Presne tak ako by mal.

Sadám za volant, štartujem a hneď prvé, čo skúšam sú režimy vozidla. Je ich hneď niekoľko a základné, štandardné sú vhodné na každý deň a jazdu s nimi zvládne naozaj hocikto. Avšak po obmedzení trakcie a zvolení niektorého z pretekárskych nastavení je všetko inak. Najviac na slovenské cesty sedí nastavenie pre okruh Nürburgring, ktoré je skryté za ikonkou s tvarom zeleného pekla a nápisom Special. Podstatou tohto nastavenia je privedenie všetkých atribútov to najextrémnejšej formy, okrem jediného. To, čo nie je úplne do stavu Race je nastavenie podvozku. Povrch 20-kilometrového jeho okruhu nie je vždy dokonalý, tak je zvolený komfortnejší prístup s mäkším nastavením tlmičov. Presne to sa hodí aj na naše cesty. Jazda s Golfom R je naozaj adrenalínová, ak vodič chce. A verte mi, že chce. Podvozok dostal naozaj výborné naladenie a dokáže sa vysporiadať s väčšinou nedokonalostí asfaltového povrchu. Aj tu však platí pravidlo, že netreba ísť do zbytočne veľkých zliatinových diskov, stačia štandardné osemnástky s väčším profilom pneumatiky. Naše cesty síce zvláda Golf R aj s devätnástkami, ale osemnástky sú o niečo príjemnejšie.

Keď by som sa vrátil k nadpisu, tak vagabundom je Golf R priamo v športových režimoch, lebo poskytuje naozaj výraznú zvukovú kulisu, lepšie jazdné vlastnosti, z pohľadu maximálnych výkonov, a celkovo väčšie adrenalínové šupy. Na premenu stačí stlačiť jediný gombík na dotykovom volante. Vlastne dotyková plocha volantu je jednou z mála vecí, ktoré možno kritizovať, okrem relatívne malej nádrže.

V reálnom svete, alebo IRL jazdí práve tento model neskutočne brutálne. Na jednu stranu dokáže jazdiť s priemernou spotrebou do 8 litrov, ak vodič chce, ale na druhú dokáže spotrebovať 15 až 20 litrov, znova podľa preferencii pilota. A práve táto dvojtvárnosť je ozajstným lákadlom, lebo s Golfom R dokážete prejsť po pečivo v sobotu ráno a v sobotu poobede dokážete vyškoliť zopár motorkárov s veľkými kubatúrami na obľúbenej horskej ceste. Tým to nekončí. Verím tomu, že najväčšia zábava v driftovacom režime je v zime. Na suchom pálení pneumatík si nejak neulietavam. Je to síce možné, ale keď som to skúšal s Formentorom VZ5Mercedesom-AMG A35, tak mi to prišlo trochu neprirodzené, zbytočné a hlavne zbytočne namáhavé pre komponenty vozidla. Golf R je skôr o optimálnejšom rozložení krútiaceho momentu medzi nápravy a vylepšení trakcie pohonom zadnej nápravy. Driftovať s ním naozaj nie je nutné, viac mu sedí čistá a ostrá stopa, ktorú dokáže držať naozaj šialeným spôsobom. Šialeným, samozrejme, na to, že je to Golf. Stačí mu ukázať cestu a on sa jej chytí a drží. Vo veľa situáciách zvláda omnoho viac ako 80 % vodičov. Je právom na vrchole reťazca ponuky modelu. Avšak aj tu je jeden zádrhel.

V ponuke je stále aj Golf GTI Clubsport, ktorý je famózny a dáva úplne iné emócie s možnosťou lift-off oversteer a môžem povedať, že vďaka svojej ľahkosti pôsobí často ešte šialenejšie ako Golf R S pohonom všetkých kolies. Ak ste teda fanúšikmi modelu, tak je to jednoznačné. Na každý deň Golf R, na víkendy Golf GTI Clubsport. A možno trochu pošteklený v motorovom priestore. V prípade takejto dvojice však Golf R dáva väčší zmysel ako kombi Variant, aj napriek absencii výfukového systému Akrapović.

Ako najväčšia nevýhoda R-kového Golfu prichádza jeho cena. Stojí 60 000 €. Avšak pri pohľade na konkurenciu to nie až také tragické. Veď koľko stojí Audi S3? Koľko stojí Mercedes-AMG A35? Koľko stojí BMW M135i? Zrazu to s tou cenou nie je až také zlé a je adekvátna tomu, čo auto ponúka a zároveň tomu, že je svojím spôsobom jedinečné. Čo na tom, že pred 15 rokmi sa za približne rovnakú cenu dal kúpiť Nissan GT-R… Časy sa menia, ľudia sa menia, inflácia funguje a toto je vlastne ponuka, ktorá je maximálne výhodná, vzhľadom na to, čo auto dokáže.

Volkswagen Golf R

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 235 kW (320 k) pri – ot/min
Krútiaci moment 420 Nm pri 2100-5350 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4290 mm
Šírka 1789 mm
Výška 1449 mm
Rázvor osí kolies 2628 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1575/2030 kg
Batožinový priestor -/-  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,7 s
Spotreba (WLTP) 7,0
Emisie g CO2/km 161