Test Toyota Highlander: I love Lake Tahoe

Určite ste videli nejaký americký film, v ktorom vystupujú autá určené špeciálne pre tento špecifický región. A sú veľké. Aktuálne sa jedno z týchto áut dá kúpiť aj v Európe, aj u nás a je to Toyota Highlander. S ňou budete mať naozaj pocit, že aj Počúvadlianske jazero môže byť tým Lake Tahoe, akurát trochu menšie a iné, ale na výlet ideálne.

Dobre a teraz vážne, Toyota predstavila Highlander z jedného dôležitého dôvodu aj v Európe. Je celkom silný trh so sedemmiestnymi SUVčkami a RAV4 je na dve miesta v kufri trochu malá. Highlander je väčším autom a je to poznať. Aj keď tvary to vedia pekne zamaskovať.

Je väčší ako sa zdá

Dĺžka 5 metrov, širka 1,9 metra sú základné miery Highlanderu. Ale ani to tak nevyzerá. Na fotkách určite nie, naživo tiež nie, pokiaľ neprídete k autu a nezbadáte ako vysoko je predná kapota, tak spozorniete, toto nie je len také mestské malé auto. Postavte sa priamo ku znaku a bude jasné, že toto je vlastne obor, ktorý je, okrem výšky, väčší ako Land Cruiser.

Tvary sú také oblé, svalnaté, znova sme pri tej Amerike. Najviac americké auto v ponuke Toyoty? Bez pochýb Highlander. Masívna maska ohraničená chrómom a akési krídla od charakteristického znaku s modrou aurou sú poznávacím znamením a svoje v dizajne hovoria aj veľké predné svetlá. Prečo je tento znak charkateristický? Hovorí predsa o tom, že toto auto je tiež hybrid.

To, čo je na zadnom blatníku okolo zadného kolesa je naozaj ako napnutý sval a aj tento detail pôsobí na zjemnenie a optické zmenšenie auta. Vzadu zase nastupujú ostrejšie línie niektorých prelisov, ale aj tu sú stále veľké svetlá stavané na šírku, čo zase hovorí o tom, že výšku táto veľká Toyota obstojne maskuje. Dobre, tieto tvary nemusia sadnúť každému, ale zároveň sú to tvary, ktoré neurazia a budú vyzerať dobre aj o pár rokov, lebo nepredpokladáme, že sa počty Highlanderov navýšia na rovnakú úroveň ako vidno Superby.

V katalógoch žiari modrá farba, taká bledá, ako ľadová. Ba nie, žiaden ľadovec, ale mesačný prach. V prípade tohto auta zabudnite na tmavé farby, tu potrebujete takéto bledé, aby všetky tie línie vynikli. Dokonca priznávame, že aj v bielej perleti by bola super. Ale mesačný prach je predsa najlepší. Berte ten! Krajšie to asi so žiadnou farbou nebude. Dobre, ešte červená, ale tá je univerzálna, ak je to pekný odtieň.

Naozaj iba pre 7?

Ujasnime si to rovno, Highlander je naozaj masívne auto. A je jasné, že časť priestoru obetuje pre motor, aj keď je pod kapotou len štvorvalec. Sú predsa trhy, napríklad americký, kde Toyota do tohto auta bez ostýchania natlačí V6. U nás je dostupný len hybrid a to je tiež dobrá alternatíva. Aj napriek veľkej kapote ostáva naozaj veľa miesta pre posádku.

Začneme rovno vpredu, vodič má extrémne veľa miesta aj na šírku a lakťová opierka je len o kúsok užšia ako v prípade Cadillacu Escalade. Má peknú roletku, pod ktorou je bezdrôtová nabíjačka na telefón. A aj tá je veľká, vopcháte do nej aj väčšie telefóny. Ozajstnú lopatu nie, ale bežné, do takmer 7 palcov kedykoľvek.

Vzadu je tiež miesta na rozdávanie, nielen na kolená, ale aj nad hlavou. Avšak tu je ten zaujímavý bod. Zadné sedadlá sa dajú v pomere 1:2 posúvať a pasažieri v strednom rade tak môžu prenechať miesto pasažierom v poslednom, treťom rade. Nie, žiadne sci-fi ovládanie tretí rad sedadiel nemá, len ich musíte ručne vyklopiť. Avšak to správne prekvapenie znova prichádza pri pohľade na šírku. Až to vyzerá, že  by sa v poslednom rade odviezli aj traja. Lenže pásy sú len pre dvoch, tak sa táto idea rozplynie ako spomienka na víkend v nedeľu pred spaním.

Toyota spravila celkom slušný pokrok s infotainmentom. Má obrovský displej a zobrazuje naozaj všetko, čo treba. Na strane je dokonca widget s ovládaním klimatizácie. Teda s jej zobrazením. Inak tam môžete prepnúť aj iný náhľad. Chcete mapu a k nej toky energie? Nech sa páči! Displej reaguje slušne rýchlo a spomenutý widget si môžete prehadzovať z pravej strany na ľavú a naspäť. Fakt cool. Vlastne interiéru môžeme vytknúť len možno trochu staršie pôsobiacu mapu a to, že v tomto kuse nie je bledý interiér. S ním by vnútro pôsobilo ešte exkluzívnejšie.

Netreba nič iné ako hybrid

Obrovské auto a nemá u nás šesťvalec? Má to dobrý dôvod. Hybridný systém s dvomi elektromotormi ponúka výkon 182 kW (248 k) a to je už naozaj slušná hodnota. Ale poďme pekne po poriadku. Štvorvalec má objem 2,5 litra a poznáme ho nielen z RAV4, ale aj z Camry a niektorých Lexusov. Avšak takto výkonný systém nemá žiadna iná full hybrid Toyota.

Výkon umožňuje Highlanderu zrýchliť na stovku za 8,3 sekundy. Ale šprintérskym špeciálom ani nechce byť, veď na to nevyzerá a má hmotnosť dve tony. Titul najrýchlejšieho sedemmiestneho SUV ostane Kodiaqu RS, Highlander oň záujem nemá. Ale má záujem šokovať spotrebou. Tento obor dokáže byť naozaj úsporný. Mimo mesto a také ležérne tempo dokáže zvládnuť do 6 litrov. Celkovo s diaľnicami je to do 8. To sú naftové hodnoty v benzínovom hybride.

Podvozok je nastavený trochu tuhšie, ale stále je komfort celkom obstojný. Zaujímavá vec prichádza v zákrutách. Masívne auto by sa aj chcelo sunúť cez predné kolesá von, ale pneumatiky mu to nedovolia. Sú to práve ony, čo dávajú trochu športový nádych inak nešportovému autu. Dunlop SP Sport Maxx sú na suchu brutálne, na mokre si teba dať viac pozor, lebo až tak dobre nebudú držať. Ako v podstate každá iná pneumatika.

Toto auto má jedinú pohonnú sústavu v ponuke a tak je to dobre, lebo je doladená a motor fungujúci s eCVT je priam bravúrna a vlastne pre hybrid od Toyoty optimálna. Jasné, vie vytočiť motor a vtedy stúpa hluk v interiéri, ale pri bežnej jazde je auto kultivované a nehučí. To až ak chcete ísť športovejšie.

Má konkurentov, ale je výnimočný

Mať americké auto u nás už teda nie je len o vysokej spotrebe. Je to aj o obrovskom priestore. A presne ten je v Toyote Highlander naozaj famózny. Dokonca aj pri siedmich sedadlách ostáva trochu kufra. V takom prípade príde vhod druhá zadná kamera premietajúca do vnútorného spätného zrkadla. Ak teda máte vzadu 5 hláv, cez ktoré nič nevidno. Cena tohto kusu je 56 190 eur. Metalíza je v cene. A táto cena je dosť neprekonateľná. Bavíme sa o výbave Executive, ktorá je naozaj najvyššie v ponuke. Keď sme spomenuli konkurentov, tak podobné hybridy majú aj sedemmiestni súperi ako Kia Sorento a Hyundai Santa Fe. Ale tie neprinášajú ten dobrý americký pocit. V garáži toto a Harley Davidson a netreba nič iné. Dobre, ešte Supru, alebo Yaris GR, ale to sme už na inom kontinente.


Toyota Highlander Executive AWD-i

Motor R4 benzín + 2x elektromotor
Objem 2487 cm3
Výkon 183 kW (248 k) pri – ot/min
Krútiaci moment – Nm pri – ot/min
   
Prevodovka Automatická eCVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4966 mm
Šírka 1930 mm
Výška 1755 mm
Rázvor osí kolies 2850 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2015/655 kg
Batožinový priestor 241/658/1909 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,3 s
Spotreba (WLTP) 6,6
Emisie g CO2/km 149