Exkluzívny test Cadillac Escalade: Dav nech ide kľudne iným smerom

Cadillac Escalade je naozaj špecifické auto. Niekomu sa môže zdať na európske pomery naozaj obrovské. Aj nám sa to zdalo. A to sme ešte nemali naozaj megaveľkú verziu ESV. Tá má skoro 5,7 metra na dĺžku a zaparkovať s ňou nebude tak jednoduché. Lenže Escalade treba vnímať trochu inak.

Veľké SUV má jasne konkurovať GLku od Mercedesu. To by konkurenciu na starom kontinente celkom sumarizovalo. V domácej Amerike toho je však omnoho viac a svoje miesto v tejto triede sa snaží nájsť si aj Lincoln a neprémiové automobilky.

Nová generácia Escalade však, podľa nás, vyzerá ešte lepšie ako stuttgartské železisko v ohni. To už koniec-koncov skúšala aj prvá generácia dostupná aj ako Hybrid.

Malý rodinný dom

Veľkosť Escalade bude témou rôznych debát. Väčšina skončí pri tom, že je SUV zbytočne veľké. Lenže celých 5,17 metra zmysel naozaj má. Mohutnosť automaticky znamená rešpekt všetkých okoloidúcich. A tiež závistlivé pohľady. Ale tie sú takou slovenskou tradíciou.

Prísne hranaté tvary ešte podčiarkujú dojem z veľkosti. Na celej karosérii sú jedinými zaoblenými prvkami kolesá. Všetko ostatné akoby návrhári riešili pravítkom. Žiadne oblé zbytočnosti. Áno, reálne niekoľko kriviek nájdete, ale to sú len tie nevyhnutné.

Stavíme sa, že nemáte doma takú veľkú rohožku pred dverami ako má Escalade prednú masku. Za taký veľký štít by sa pri útokoch demonštrantov dokázali schovať aj dvaja policajti. Chróm a slivková farba mu pristanú. Hranaté tvary pokračujú aj na svetlách s FullLED technológiou.

V momente ako sa karoséria dostane na výšku strechy, zostane na nej, až do výrazného seknutia na konci auta. Krabicové tvary predurčujú dostatočnú šírku aj na poslednom rade sedadiel. Len pre informáciu, posledný je tretí, nie druhý.

Zadné svetlá tiež využívaju LEDky a sú na celú výšku posledného stĺpika. Obrovské vráta samozrejme využívajú na otváranie elektromotory. Teda pokiaľ nechcete otvoriť iba okno. Lenže aký má dôvod otvárať iba to, keď je v takej výške, že aj tak nedočiahnete nič, čo by ste vybrali. Ak ho ale otvoríte, ukáže sa vám parkovacia poloha stierača, ktorá vyzerá celkom vtipne. Je to podobný pohľad, ako keď cestári natiahnu asfalt na celé parkovisko, okrem jedného miesta, na ktorom dlhodobo stojí odparkované auto.

V obývačke má toľko luxusu málokto

Nastupovanie do interiéru vôbec nevyzerá jednoducho. Lenže otvoríte dvere a vysunie sa nástupný schodík. Verte, že najskôr sa bude zdať, že je nadmerným luxusom, lenže nie je. Pri treťom nastupovaní budete ďakovať, že to konštruktéri takto vymysleli.

Po nasadnutí do pieskovohnedého interiéru máte pocit ozajstného luxusu. Kvalitná koža je aj na prístrojovke a to, čo vyzerá ako imitácia dreva povrchovou štruktúrou je naozajstné drevo. Polohu za volantom zaujmete okamžite a môžete sa pripraviť na dokonalú masáž s možnosťou výhrevu sedadla. Nie ako je bežné, ale buď máte komplet, alebo iba chrbtovú časť. V lete však viac oceníte ventiláciu s trojstupňovým nastavením.

Rozmýšľate kam odložiť mobil? Ak podporuje nabíjanie bez kábla, tak je to jasné. Vlastne na nabíjaciu podložku dáte akýkoľvek mobil, lebo tam pekne sadne. Len tam preboha nedávajte USB kľúče, či platobné karty. Na to upozorňuje aj nálepka priamo pri samotnom mieste. Tie kreditky môžete schovať do tajného odkladacieho priestoru. Prejdete po stredovej konzole prstom zľava doprava a elektricky sa otvoria vrátka. Pod nimi sa schováva slušné odkladacie miesto a prvý USB port. Ak nebude stačiť jeden, tak v aute nájdete ešte ďalších 7. Čítate správne Escalade má naozaj 8 USB portov. Mysleli ste, že dva sú veľa? Nech sa páči!

Na rozdiel od českých áut sa americký výrobca obťažoval aj s takým mizivým trhom ako je slovenský a ponúka vo všetkých systémoch náš jazyk. Na prednom displeji v rámci CUE, Cadillac User Experience, dokážete prepínať témy zobrazenia a vyvolať si naň mapu, či dokonca počítadlo motohodín motora. To určite nemá žiadne európske SUV. Aj tak na displeje hľadieť nemusíte, máte farebný Head-Up Displej priamo pred očami.

Miesta máte kráľovsky, vpredu ho naviac podporuje otváracie strešné okno. Len na spolujazdca/-kyňu jednoducho nedočiahnete, je príliš ďaleko. Až toľko je miesta na šírku. V druhom rade nájdete len dve sedadlá a medzi nimi prechod na tretí rad, kde sú tri. Escalade má teda 7 sedadiel, ale každé je plnohodnotné. Na každom usadíte dospelého jedinca. Aj keď šiestim sa cestuje lepšie. Zadná pätica nemá strešné okno, ale zato môže pozerať na jeden z troch monitorov. Ten na streche sa dá ovládať diaľkovým ovládačom.

Veľké auto, veľa miesta v interiéri… Logicky sa dá použiť aj na prevážanie rôznych vecí. Zadný rad sklopíte aj vyklopíte tlačidlom. Stredný aspoň sklopíte. Vyklopiť ho musíte ručne. Ale vadiť vám to nebude. Keď zložíte všetky zadné sedadlá tak máte viac miesta ako v bežnej komore v byte. Elektrické otváranie kufra má ešte jednu užitočnú funkciu. Prostredníctvom ovládača na strope si viete nastaviť výšku, do ktorej sa veko vyklopí. To by sme ocenili pri Forde Mondeo z nedávneho testu.

Na interiéri vás sklame jedine spracovanie tlačidla všetkých výstražných smeroviek na stĺpiku riadenia. No a pri ostrom slnku budete možno preklínať bledý vrch prístrojovej dosky, lebo sa celkom slušne odráža v čelnom skle.

Dokonalý zvuk V8, alebo V4?

Motor dokážete naštartovať diaľkovo. Nemusíte platiť Eda, ktorý to spraví za vás. Pozdĺžne umiestnený 6,2-litrový motor V8 zatrasie celým autom a už počuť len zlovestné hučanie. Tiché, ale zlovestné. Nasadnete, poltačíte plyn k podlahe a počujete charakteristické mrmľanie osemvalca. Pri jazde ho síce ruší Active Noise Cancellation, čiže vysielanie protivĺn cez reproduktory, ale stále môžete otvoriť okno a počúvať.

Výkon viac ako 400 koní sa javí ako adekvátny, lebo SUV váži 2,7 tony. Obrovská masa sa na stovku rozbehne za pár sekúnd. Ale papierové čísla nič nehovoria o tom, ako sa cítite vnútri. Sedíte v pohodlí obývačky a stovku máte za rýchlejšie ako na niektorých hothatchoch. Normálne vám to neberú zmysly.

Napasovať mastodonta do úzkych zákrut je trochu boj, ale dá sa to. Primárnym teritóriom však zostane stále rovná cesta. Na nej využijete všetky tie adaptívne tempomaty, varovania pred opustením pruhu… Podvozok preto nastále necháte v nastavení normal a na sport ani nepomyslíte. Športovo tvrdý podvozok na 22-palcových diskoch nie je ideálnou kombináciou.

Mimo spevnených ciest sa dá ísť, Escalade na to má svetlú výšku a stále patrí medzi SUV, len lepšie sa bude cítiť v meste. Tam svojim zjavom spôsobí spravidla davové šialenstvo. Otáčajú sa ľudia bez rozdielu sociálnej skupiny. Či už to je za zvukom, alebo za zjavom. Ak štartujete zo semaforov a máte zapnutý pohon iba zadnej nápravy, tak sa možno otáčajú za zvukom a smradom pálenia pneumatík.

Najväčšie obavy budú všetci mať zo spotreby. Veď pod kapotou nie je žiaden naftožrút. Osemvalec disponuje vypínaním valcov, takže v určitom momente môžete mať iba štvorvalec, ale usporiadaný do V. Reálne máte možnosť dostať sa na spotrebu pod 15 litrov. Len my sme jazdili o poznanie dynamickejšie a celkovo nám vyšlo 19 litrov. Jasné, teraz sú všetci zhrození, ale koľko by zožrali mechanizmy, ktoré by rozpohybovali menšiu katedrálu? A keďže už viete spotrebu, tak máte dôležitý ukazovateľ aj veľkosť nádrže. Tá má až 98 litrov.

Výhodná ponuka

S cenou 110 tisíc eur je Escalade Platinum celkom slušne drahý. Ale ak si skúsite konfigurovať GL od Mercedesu, tak máte minimálne o 10 tisíc viac a menej výbavy. Určite nebudete mať Fein Nappa čalúnenie sedadiel a mikrovlákno (alcantara) na strope. V konečnom dôsledku vám na Escalade bude chýbať jediná vec. A tou je systém automatického parkovania.

Ak Cadillac kúpite priamo u jediného dílera, Todos Exclusive, tak okrem auta máte aj záruku na 3 roky/100 000 km, ale na rovnaký čas je aj bezplatné havariné a povinné zákonné poistenie, či non-stop asistenčná služba.

S týmto SUV si nekupujete len auto, ale aj motor, ktorý vydrží dlhšie ako naftové, či donwsizingové mašinérie a určite dlhšie ako akýkoľvek hybridný systém. Ak teda spočítate ekologickosť jedného nesmrteľného osemvalca so spotrebou 15 a niekoľkých vymenených hybridných systémov, tak je jasné, že výroba a transport batérii budú favorizovať V8mičku. Bude ho vlastne favorizovať aj výborný zvuk.

Partner testu: Todos Exclusive, Bratislava

Todos Exclusive

Cadillac Escalade Platinum

Motor V8
Objem 6162 cm3
Výkon 313 kW (426 k) pri 5600 ot/min
Krútiaci moment 610 Nm pri 4100 ot/min
   
Prevodovka Automat 6 stupňov s overdrive
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5179 mm
Šírka 2061 mm
Výška 1896 mm
Rázvor osí kolies 2946 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2751/3311 kg
Batožinový priestor 431/1461/2668 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 18,0/10,3/13,1
Emisie g CO2/km 302