Test Toyota Camry: Legenda sa vracia

Toyota sa po nieľkých generáciách modelu Camry vrátila naspäť do Európy. Teda s týmto modelom. Celkovo tu je stále, veď to je jasné. Nová generácia prichádza aj kvôli tomu, že vzniklo prázdne miesto po odchode sedanu a kombi Avensis. Za sedan je to teda dôstojná náhrada a kombi má predsa aj tak nahradiť RAV4ka.

Nová Camry vyzerá moderne, pekne a je veľká. Spĺňa teda všetky možné predpoklady, aby mala úspech. Ale má iba jeden druh pohonu. To neznamená nič negatívne, veď hybrid je v tomto aute naozaj vymakaný. Avšak v Amerike majú aj alternatívu, 3,3-litrový motor V6. Lenže na predné kolesá to nie je až také nutné.

Veľký sedan

Pohľad na Camry hovorí jasne. Toto nie je malé ľahké auto. Je to predsa najväčší model v neSUV sekcii vozidiel automobilky. A to, že je veľkým autom nie je len zdanie. Už ôsma generácia modelu má na dĺžku 4,88 metra. A je stále v strednej triede, čo ju dostáva na vrchol, alebo aspoň blízko k nemu.

Veľký sedan malým nikdy nebude a Camry sa to nesnaží ani trochu schovávať. Línie sú rozšafné a skôr sa tvári ešte väčší ako reálne je. Možno tomu pomáha aj hnedá farba, avšak s bledou karosériou pôsobí ešte mohutnejšie a ešte rozľahlejšie. A pritom sa s Camry príjemne parkuje a je z nej dobrý výhľad von.

Zvonka nie je Camry naozaj čo vytknúť. Dokonca aj mnoholúčové disky, nech sú akoukoľvek nočnou morou na umývanie, podporujú majestátnosť klasickej karosérie. Veľká predná maska k tomu a rešpekt je zaručený. Ale zozadu veľmi nie. Svetlá s výrazným strieborným, či skôr priehľadným sklom nezapadajú úplne do celku. Chcelo by to niečo tmavšie. Ale to je zase vec vkusu. S bledou farbou by fungovali úplne inak.

Návrat Camry je teda vo veľkom štýle. Tomu zodpovedajú všetky atribúty vonkajšieho vzhľadu. Vlastne prekvapí len jedna vec. Toyota priznala koncovku výfuku dokonca aj na hybride. Niektoré automobilky sa za ňu hanbia aj pri benzínových motoroch.

Luxus, ale nie Lexus

Mať v aute najvyšší stupeň výbavy je fajn. Avšak Toyota ponúka oproti Executive ešte jeden stupienko smerom nahor. Je ním balík VIP, ktorý obsahuje aparatúru JBL, Head-up displej, ale hlavne zadnú stredovú opierku s nastavovaním sklonu zadných sedadiel, ovládaním klimatizácie, či rádia. Vlastne, VIP potrebujete, ale potom sa dostanete cenou o 4 000 eur vyššie.

Vnútri je však bez ohľadu výbavy priestor ako pre VIP. Vnútro Camry je naozaj veľké, priam obrovské. A to je nielen vpredu. Rovnako je to aj vzadu. Na nohy je miesta habadej, nad hlavou tiež. Akurát sa sedadlá nedajú nastavovať. Znova sa vraciame k tomu istému balíku. Ale potrebujete ho? Možno ani nie. Veď Camry nie je to auto, ktoré by ste si kúpili na sedenie na zadných sedadlách. Vlastne, potrebujete ho. Ale kvôli aparatúre JBL.

Popri tom všetkom priestore pre posádku ostalo aj dosť miesta na batožinu. Prístup je typický sedanovský, otvor nepatrí medzi tie najväčšie na svete, ale dá sa schopne využiť. Pobaliť sa do neho dá naozaj veľa všetkého.

Vodič má však to najlukratívnejšie miesto. Má na dosah príjemne tvarovaný volant, tradičný volič radiacej páky. Naoko takmer nič nenaznačuje, že toto je hybrid. Až bližší pohľad ukáže, že tu sú tlačidlá ECO a hlavne EV. A pred vodičom nie je otáčkomer, ale je tam ukazovateľ dobíjania a ekojazdy. Všetko znie príliš dobre. Akurát interiér je trochu americký. Obklady s tigrím vzorom očí, ako ho automobilka označuje, špáry medzi dverami a prístojovou doskou, všetko je také, že necháva miesto na zlepšenie v Lexuse. Vrchol toho, čo by mohlo byť lepšie je ovládanie vyhrievania sedadiel. To vyzerá ako dorobené, keď všetci na tento detail pri návrhu zabudli.

Musíme pochváliť displej infotainmentu. Ten je omnoho lepší. Síce samotný systém je rovnaký, ale displej má lepšie rozlíšenie a obraz kamery je omnoho lepší ako napríklad v RAV4. No, ale to nie je zásadný problém. Len ten infotainment je trochu menej moderný. Funkčný, ale chýba mu nejaký futuristický prvok, niečo, čo by naozaj zaujalo.

Hybrid v tých najlepších verziách

Toyota stála pri začiatku popularity hybridov. A dôležité je, že nezaspala na vavrínoch, čo dokazuje aj pohonné ústrojenstvo Camry. To, že je v ponuke len jedna možnosť, čo je pod kapotou nie je problém. Vôbec netreba V6tku, lebo tá je vpredu naprieč a poháňa predné kolesá. Nie, radšej fakt hybrid.

Vo veľkom sedane spolupracuje 2,5-litrový benzínový motor s elektrickými aparátmi a celkovo dáva 160 kW (218 k). To je nejaké povedomé, nie? Jasné, veď rovnaký systém má RAV4Lexus NX300h. Bolo by prekvapením a veľmi príjemným, keby Toyota vezme zadný elektromotor zo štvorkolkovej RAVky a dá ho do Camry. Ale také sa asi nič nestane, aj keď technologický základ by tu bol.

O čom vlastne je hybrid? Určite nie o šialených výkonoch. Teda nie tento. Tento je o pohodlí, tichu a zároveň o nízkej spotrebe. Ten hluk je možno trochu horší pri zrýchlení vďaka CVTčku ,ktoré stanoví stabilné otáčky a drží ich. Nie je to úplne hluk, ale nezvyk. Bežne motor prebieha celé spektrum otáčok. Tu nie, má jedny otáčky a tie si stabilne drží. Za celých 1300 kilometrov sme však aj vďaka nemu dali priemer 5,7 litra benzínu na sto kilometrov. A mediztým boli aj rýchle diaľničné presuny. To je len o necelého pol litra viac ako by na podobnom reliéfe spálil Superb s naftou. Ale úvahy o zákaze vjazdu vozidiel s naftovým motorom sú reálnou hrozbou. S hybridom žiaden problém zatiaľ nehrozí.

Hybrid je teda výborný a auto pocitovo nepotrebuje ani žiadnu inú alternatívu. A vôbec mu netreba viac výkonu. Podvozok síce celkom schopný, ale celkovo auto nenúti ísť rýchlo. Skôr nabáda na pohodovú jazdu v rámci legálnych limitov.

Lex Fotior

Zákon silnejšieho je v tomto prípade o bratovražednom boji. Takto vybavený kus Camry stojí, aj s metalízou tesne nad 40-tisíc eur.Lenže… Lenže o 4 000 eur viac stojí aktuálne podporená séria Lexusu ES300h, Business. Výbavu má takmer rovnakú. Má naviac strešné okno a má o palec menšie disky kolies. Vážne, Camry je veľmi dobré auto, ale kvalita spracovania v Lexuse je trochu lepšia a má aj ovládanie infotainmentu, pri ktorom netreba siahať priamo na displej. Ak chcete najluxusnejšiu Camry, tak si jednoznačne kúpte ES300h. Ak chcete základnejšiu výbavu, tak si pozrite, či je v nej to, čo potrebujete a nikto vám rozhodnutie vyhovárať nebude. Ani my.

Toyota Camry Hybrid Executive

Motor R4 benzín + Elektromotor
Objem 2487 cm3
Výkon 160 kW (218 k) pri 5700 ot/min
Krútiaci moment 221 Nm pri 3600-5200 ot/min
   
Prevodovka Automatická e-CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4885 mm
Šírka 1840 mm
Výška 1445 mm
Rázvor osí kolies 2825 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1595/2100 kg
Batožinový priestor 524 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,3 s
Spotreba (WLTP komb) 4,3-4,2
Emisie g CO2/km 126,8