Test Hyundai Tucson: Míľový skok vpred

Aktuálna, teda štvrtá generácia Hyundaiu Tucson je poriadnou revolúciou. Na mysli máme najmä jeho dizajn, ktorý je o kus odvážnejší než v prípade decentnej a uhladenej predošlej generácie. Novinku, ktorá je na trhu iba pár mesiacov, sme testovali v mild hybridnej verzii s naftovým motorom 1.6 CRDi. Bonusom bol pohon 4×4, ktorý sa v prípade tohto druhu SUV nevidí až tak často.

Pozrime sa naň. V červenej farbe veľmi dobre vyniknú všetky jeho odvážne krivky a zalomenia, ktorých je na karosérií naozaj viac než dosť. Jednoznačne najoriginálnejším prvkom je ale predná maska s integrovanými prednými svetlami, ktoré Hyundai nazýva Parametric Hidden Lights. Teda, skryté svetlá, čo tu platí doslova. Prakticky úplne splývajú s maskou a sú súčasťou jej výpletu. Takýto prístup je mimoriadne inovatívny a uznávame, že vážne vyzerá cool a originálne. Boky karosérie zasa zaujmú vystúpenými elementami dverí a blatníkov. Obrovské 20” kolesá majú tiež extravagantný vzhľad v štýle rotorov s čiernymi stredmi. No a nezaostáva ani zadná časť auta s dvojicou svetiel v tvare obrátenej žraločej plutvy, prepojenej tenkou svetelnou linkou po celej šírke. Zadný plastový difúzor tiež nenudí, jeho mrežovaná textúra a dva výfuky majú svoj šmrnc. V aktuálnej generácii teda Tucson rozhodne patrí medzi tie odvážnejšie SUV, ktoré sa neboja plávať aj mimo konzervatívnych vôd. Červená farba sa mu hodí a vďaka nej auto na ceste svieti a tiež vyniknú jeho detaily. Pretože v takej čiernej či striebornej asi mimoriadne nápaditá predná maska tak pekne nevynikne. Dizajnérom dávame jednotku za odvahu a nápad.

Ani pri navrhovaní kabíny nebol prítomný strach a strihaná je rovnako kreatívne ako karoséria. Pohľad hneď padne na štvorramenný volant, kde ramená sú netypicky umiestnené v tvare obdĺžnika lemovaného strieborným dekoračným plastom. Pri usadení sa za volant zasa zaujme až netradične vysoký stredový tunel, na ktorý si ale veľmi ľahko zvyknete. Ergonomicky je všetko príjemne v dosahu a ako celok pôsobí interiér integrovaným a útulným dojmom, kde všetky prvky do seba zapadajú a tvoria vzájomne kooperujúci celok. Pekným a funkčným riešením je aj tlačidlové ovládanie automatickej prevodovky. Stredový displej infotainmentu a jeho dotykové tlačidlá tvoria jeden celok, čo len podporuje slová o integrovanosti kabíny. Síce to nie sú fyzické tlačidlá, ale iba dotykové, aj napriek tomu je ale fajn, že klimatizácia má vlastný malý displej a tieto tlačidla. Netreba teda ísť cez rozhranie infotainmentu. Jeho grafika a spracovanie sú na veľmi slušnej úrovni, čo platí aj o 10,25” digitálnom prístrojovom štíte. Skvelým prvkom výbavy je monitorovanie mŕtvych uhlov, ktoré funguje pri odbočovaní vľavo ale aj pri aktivácii smerovky. Vtedy sa na displeji pred vodičom objaví záznam z kamery, snímajúci okolie vozidla práve v tomto uhle. Látkové sedadlá síce nezaujmú extra špeciálnym poťahom či prevedením, sedí sa v nich ale dobre aj na dlhších trasách. Celkový pocit zo spracovania kabíny, materiálov a detailov je oproti predchodcovi citeľný. Hyundai teda odviedol fakt dobrú prácu. Všimnite si aj výduch ventilácie, ktorý má síce úplne jednoduchý tvar, ale vďaka tomu, že sa tiahne po celej šírke palubnej dosky vyzerá elegantne. Kabína je oproti tretej generácii priestrannejšia vo všetkých smeroch, takže všetci pasažieri majú viac priestoru, čo je zásadná s pozitívna informácia. Batožinový priestor má obstojných 546 litrov.

Pod kapotou nášho Tucsonu pracoval 1.6 litrový naftiak s výkonom 100kW/136 koní. V reči Nm je jeho výkon na hodnote 320. Sedemstupňový dvojspojkový automat a k tomu štvorkolka HTRAC. A tá nie je len taká hocijaká, pretože ponúka aj režimy pre jazdu v blate, piesku či snehu a tak je Tucson, v rámci možností, celkom schopným SUV aj v teréne. Samozrejme, cestné 20” pneumatiky nie sú žiadnym offroadovým náradím. Je ale dobré vedieť, že HTRAC pravdepodobne zvládne viac, než na čo sa väčšina vodičov Tucsonu odváži. Dokonca má aj uzávierku na rozdelenie výkonu v pomere 50:50, čo by človek u auta podobnej kategórie úplne nečakal. Samotný motor je pomerne dobre odhlučnený a jeho 136 koní pôsobí pocitovo aj celkom dostatočne. Veľkú zásluhu na tom má aj hladko a inteligentne pracujúci sedemstupňový automat. Auto zrýchľuje ochotne z nízkych aj stredných rýchlostí, zásadnú výkonovú rezervu ale nečakajte. Ide proste o fajn motor na pokojné každodenné použitie, pre nadpriemernú dynamiku a športovejší pocit z jazdy ale treba pokukovať po silnejších motoroch. Celkovo sme sa so spotrebou dostali na hodnotu rovných šesť litrov, v čom bol pomerne dlhý diaľničný prejazd. Na tachometri svietilo väčšinu času tempomatových 140km/h. Zvyšné kilometre prebiehali väčšinou v meste. Vzhľadom k tomu, že ide o SUV so štvorkolkou ide o veľmi priaznivú hodnotu, nad ktorou ťažko ohŕňať nosom. Jazdné vlastnosti sú napodiv sebaisté, čakali sme plavný a mäkký podvozok. Realita je ale pocitovo tuhšia, s veľmi dobrou schopnosťou filtrovať nerovnosti. Ak hľadáte jazdu ako na obláčiku, asi zvolíte inú značku. Na podvozku Tucsonu sa nám ale páčilo kompromisné naladenie, zahŕňajúce istotu v zákrutách pri pohyboch volantu a stále vysokú mieru pohodlia. Sme si úplne istí, že pár desiatok koní naviac zvládne úplne v pohode.

Ako celok nás nový Tucson potešil a prekvapil. Ide o originálne navrhnuté SUV, ktoré úplne nesplýva so šedivým davom a nebojí sa odvážnych tvarov karosérie ani kabíny. Plnohodnotná štvorkolka je v aute tohto typu pomerne neobvyklá, či ju ale skutočne potrebujete už musíte zvážiť sami. So 136 koňovým motorom jazdí Tuscon adekvátne svižne a za málo peňazí, avšak pre vyššiu dávku dynamiky treba voliť silnejšie motory. Pozitívom je aj sebaistý a pohodlný podvozok, ktorý je zdravým kompromisom. Vo výbave Style stojí s týmto motorom, prevodovkou a štvorkolkou 31 990 eur, čo sa nám zdá ako veľmi dobrá ponuka, ktorá sa na trhu nestratí.

Hyundai Tucson 1,6 CRDi 4×4 48v MHEV

Motor R4 nafta
Objem 1598 cm3
Výkon 100 kW (136 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 2000-2250 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4500 mm
Šírka 1865 mm
Výška 1650 mm
Rázvor osí kolies 2680 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1590/1729 kg
Batožinový priestor 546 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,6 s
Spotreba (WLTP) 5,7 – 6,0
Emisie g CO2/km 149-158