Test Toyota Land Cruiser: Koniec sveta môže kľudne prísť

Ak sa niekedy zamýšľate aké auto by ste potrebovali v momente, keď nastane koniec sveta, tak to je veľmi jednoduché. Niečo, čo vydrží a bude poskytovať komfort pri každodennom zháňaní potravy a podobne. Iste, americké pick-upy s obrovskými benzínovými motormi sú jedna možnosť, ale niečo by sa dalo nájsť aj v japonskej produkcii. Áno, Land Cruiser!

Toyota nedávno predviedla novšiu a prepracovanejšiu verziu svojho modelu. Ale najskôr sa pozrime na hierarchiu. V produkcii stále figuruje aj Land Cruiser z osemdesiatych rokov. A tiež je v nej veľký model s osemvalcom. Ale tie sú väčšinou doménou iných trhov. Nám, pre európske pomery, musí stačiť verzia označená číslom 150. Aj keď toto označenie v cenníkoch nenájdete.

Už vizáž hovorí o odolnosti

Toto je terénne auto, nie SUV, nie crossover, Land Cruiser proste musí plniť tie najnáročnejšie úlohy po celom svete. A tomu je prispôsobená aj vizáž. Tá vyžaruje odhodlanie prejsť akýmkoľvek terénom a zdolať akúkoľvek nástrahu. Trochu tiež vyžaruje luxus, lebo tento kus má najvyšší stupeň výbavy Executive.

A ani štipka luxusu, teda veľa luxusu nebráni Land Cruiseru v prejazde cez akékoľvek terény a aj cesty. O schopnostiach hovoria tie tradičné hodnoty, nájazdový uhol 31 stupňov, odjazdový 25 a prejazdový 22 stupňov. Stále je však terénnym autom, ktoré má možnosť naložiť až siedmich pasažierov. Tento kus je však výhradne päťmiestny a pravý odkaz do minulosti sprostredkúva otváranie batožinového priestoru.

Pamätáte si ešte na časy, kedy mali terénne autá rezervné koleso na piatych dverách? Tie sa teda, úplne logicky, nemohli otvárať smerom nahor. Aj na najnovšom kuse sa otvárajú nabok. A pekne po japonsky doprava. Takže ku chodníku. Toto je úplne dokonalá pripomienka toho ako to bolo kedysi. A upustila od toho dokonca aj RAV4ka, aj Land Rover Discovery, iba Land Cruiser ostáva verný takémuto trochu bizarnému detailu. Ale má to aj praktickú stránku. Výška je enormná, tak je ľahšie zavrieť práve dvere zavesené na boku.

To, že výjazdový uhol zvláda až 42 stupňov je celkom pekný výsledok, ale rovnaký zvláda aj bočný náklon. A aby toho nebolo málo, tak brodivosť je slušných 700 milimetrov. Jediné, čo veľmi do terénu nesedí je lak. Keď je nový, tak je parádny, modrý, metalický. Avšak je celkom jemný a náchylný na škriabance. To znamená, že po kúpe okamžite odporúčame niekoho, kto skoriguje lak a natiahne ochrannú fóliu. Koho lepšieho odporučiť ako Pro Detail Erika Gajdoša, ktorý dokáže zabezpečiť obe tieto služby.

Kráľ sveta má nové pôsobisko

Dostať sa za kormidlo tohto parníka nie je len také ako vkĺznuť do Camry, sem treba vyliezť. Tejto horolezeckej úlohe pomáha aj madlo na prvom stĺpiku karosérie. A tiež schodík po celej dĺžke prahu. Toto auto je dokonalé. Nič mu nechýba. Možno má dokonca niekoľko prvkov výbavy naviac. Ale o to lepšie sa v ňom budete cítiť v postapokalyptickom svete.

Možno nepotrebujete na prežitie chladené sedadlá a elektricky nastaviteľný volant, ani jeho výhrev, ale zase, prečo si nedopriať komfort. Vyskočíte do kabíny a vo výhľade budete mať aj výrazne tvarovanú kapotu, ktorá je vo výške strechy bežného služobáku. Vlastne aj Škoda Octavia Combi druhej generácie pridelená ako firemné auto dokáže zvládnuť terén. Ale to je iná story.

V prípade Land Cruiseru nie je vôbec problém vziať so sebou aj štyroch dospelých, ktorí prežili spomenutý koniec sveta. Miesta je dosť aj na zadných sedadlách. Plus v kufri je 640 litrov objemu na zásoby. Netflix asi už vysielať nebude, ale to nevadí, ku chillu stačí západ slnka, čipsy a fľaša vína. Keď sme pri tej fľaši, tak treba pollitrovky, tie sa ideálne zmestia do chladničky pod lakťovou opierkou. Bez srandy, Land Cruiser má pod lakťovkou reálnu chladničku s tesnením a všetkým. A funguje. Toto je fakt univerzálne auto na prežitie akejkoľvek situácie.

Reálne, tomuto interiéru sa nedá veľa vytknúť. Rozmýšľam, nemám žiadne výhrady, dokonca mi nevadí ani informačno-zábavný systém. Do tohto auta sedí. A má nemá problém ani s bluetooth, s ničím. Je jednoduchý a robustný, ako Land Cruiser samotný. Vlastne jediné, čo mi nesedí je imitácia dreva, či čo to vlastne má byť, na volante. Inak je toto auto fantastické.

S vyšším výkonom skôr ujdete zombie

10,7 litra. Toľko som mal za týždeň priemernú spotrebu. Ale vy sa po konci sveta nebude ponáhľať. To znamená, že pri ležérnej jazde viete spáliť len 6,8 litra na sto kilometrov. Aj to sa mi podarilo. Najdôležitejšie bude predsa zrýchlenie z nuly pri úteku oživeným mŕtvym. Zaradiť D a plyn na podlahu. O pohon sa starať netreba, má milión režimov, na ich študovanie v hrubej príručke budete mať predsa dosť času. Ale väčšinou ich netreba ani v teréne. Stačí nasmerovať predok na požadovaný azimut, držať kormidlo a preplávať čímkoľvek, čo nie je úplne šialenou požiadavkou.

Toyota pridala najnovšej verzii Land Cruiseru výkon. Pribudlo presne 20 kW (27 k) a celkovo tak má 150 kW (204 k).  Nie je to oslňujúce, ale stačí. Netreba reálne viac. Stovku dokáže zvládnuť za 9,9 sekundy. Nechce byť hothatchom, ale ani sa nestratí v premávke. Naftový štvorvalec s objemom 2,8 litra je naozaj racionálnou voľbou. A takou je aj šesťstupňový automat. Reálne chcete ten viac ako manuál. Musíte sa predsa trochu hýčkať aj v postapokalyptických životných situáciách.

Hýčkanie a opatera pokračuje aj pri jazde. Tento Land Cruiser má totiž vzduchový podvozok. S ním dokážete celé auto o kúsok pridvihnúť. Na výber je aj niekoľko režimov, od Eco, cez Normal, Comfort až po Sport a Sport+. Mať športový režim v takomto druhu auta je trochu pritiahnuté za vlasy, ale zároveň s ním dokážete držať krok s niektorými autami aj na horských cestičkách. A až to je pritiahnuté za vlasy. Toto auto je takým perfektným univerzálom, že vlastne okrem neho potrebujete v garáži len GR Yaris, alebo Supru.

Dobre, v ideálnom svete, kde by nariadenia neurčovali emisie a neterorizovali zákazníkov a dodávateľov automobilov, by sme pod kapotou mali niečo trochu väčšie. Ideálne V6 s objemom 3,5 litra na naftu a výkonom 221 kW (300 k). Nie je to prehnaná hodnota, taká skôr akurát. Ale stále, aj 2,8-mička so štyrmi valcami plní svoju úlohu famózne. Čo je však na tejto konkrétnej verzii naozaj fantastické je tlačidlo, ktorým sa dá vyvolať regenerácia DPF. Nemusíte tak čakať na automatiku a všetko sa pekne zobrazí na displeji palubného počítača.

Pripravte sa už dnes

Ku dokonalému autu na koniec sveta vlastne chýba tomuto Land Cruiseru len otváracia panoramatická strecha. Jasné, možno by pribudlo trochu vŕzgania, lebo karoséria nemusí byť taká pevná, keďže má rámový podvozok, ale… Veď ste videli filmy so zombie. Treba odniekiaľ strieľať. Vybavte sa teda niečím, čo vás prežije už teraz. Investícia 65-tisíc eur do Land Cruiseru s výhľadom použitia auta aj po konci sveta je naozaj rozumnou. A suma nie je ani prehnaná. Skúste si takto nakonfigurovať Géčko, alebo Defender. Land Cruiser je vlastne brutálne výhodná kúpa.

Toyota Land Cruiser 2,8 D4-D Executive

Motor R4 nafta
Objem 2755 cm3
Výkon 150 kW (204 k) pri 3400 ot/min
Krútiaci moment 500 Nm pri 1600-2800 ot/min
   
Prevodovka Automat 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4840 mm
Šírka 1885 mm
Výška 1890 mm
Rázvor osí kolies 2790 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2150/2990 kg
Batožinový priestor 640/1934 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,9 s
Spotreba (WLTP) 9,1-10,3
Emisie g CO2/km 237-271