Test Renault Captur TCe X-MOD: Traja trpaslíci a obor

Renault Captur je tou voľbou, ktorú spravíte, keď chcete malé auto, ale aby bolo aj cool. Má mnoho kombinácií farieb strechy a karosérie, ale aj všelijakých nálepok a diskov. Dávnejšie sme skonštatovali, že asi najlepším zovňajškom disponuje verzia Helly Hansen. Lenže vzhľadom na obmedzenú sériu už nie je v ponuke.

To, čo je svojim spôsobom Clio, len crossover s prvkami SUV ponúka viacero agregátov. S výbavou Helly Hansen sa k nám dostal štvorvalcový turbobenzín a turbodiesel. Oba s automatom. Aj preto boli očakávania kladené na ústrojenstvo s manuálom celkom vysoké.

Áno, je cute (roztomilý)

Renault Captur sa snaží chytiť tých zákazníkov, ktorí chcú síce auto menšie, ale na druhú stranu so štýlom SUV. Nissan Juke má samostatnú klientelu, pretože dizajn fakt nesadne každému a práve tu má Captur výhodu. Peugeot 2008 je poňatý viac užitočne ako štýlovo, takže Captur znova na tomto fronte vyhráva.

V porovnaní so špeciálnou sériou Helly Hansen sa udial len jeden rez. Na blatníkoch nie sú logá výrobcu vetroviek. Sú čisté, X-MOD nemá žiadne výrazné značenie. O názve samotného modelu informuje iba lišta nad značkou s chrómovým povrchom. Motor zase prezrádza vpravo maličký nápis TCe. Ten je ale zhodný s väčším benzínovým kusom, takže vnáša svetlo len do spaľovaného paliva.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Prednú časť u Renaultu charakterizuje už tradične veľký znaka adekvátne tomu veľká maska chladiča. Pri Capture je tradičná vizáž naviac doplnená o výrazný oblý nárazník. Na X-MODe Renault nešetril ani chrómom. Okrem masky našiel aplikáciu aj okolo hmloviek. A keďže je Captur crossover, neprekvapí ani náznak ochrany motora v strede nárazníka.

Červený lak Flamme, ktorý automobilka používa aj na Cliu a Kadjare, napríklad, dodáva aj Capturu eleganciu a vytvára dojem väčšieho auta. Iste za tým stojí aj čierna strecha a disky, tiež s čiernym stredom. V reálnom svete sú veľkostne akurát a zabraňujú, vďaka vyšším pneumatikám škrabancom. Farebnej kombinácii a exteriérovému dojmu sa nedá nič vytknúť.

Čierno-červený svet

Svet nie je čierno-biely. V tomto Capture je čierno-červený. A sivý na strope. X-MOD prináša kombináciu kože a látky s decentnými červenými prvkami práve na látke. Oproti iným Capturom nemá možnosť oddeliť časti zipsom a vyprať ich, či priamo vymeniť, ale aj tak zostáva znova tou najlepšou kombináciou.

V interiéri teda vládne dobrý pocit. Aj z čalúnenia a vpredu aj zo sedadiel samotných. Auto je zamerané skôr na cestné presuny, takže sú dostatočne pohodlné. Neprekáža ani jednostupňové vyhrievanie, hlavne, že je. Zadná lavica sa dá celá posúvať a tým sa dá čarovať s pomerom miesta na nohy vzadu a objemom batožinového priestoru.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Reálne ale batožinový priestor Capturu stačí na bežné veci. Sťahovák z neho nebude a typický chalupár aj tak zvolí nejaké obrovské kombi. Okrem posúvania lavice pridáva variabilite aj sklápanie operadiel s delením, sedáky logicky delené nie sú. Plus ako bonus prichádza medzipodlaha, pod ktorou sa kľudné dá schovať povinná výbava a veľká časť batožiny, ak je ukladaná na plocho.

Na predných sedadlách je všetko ako má byť. Príjemne spravený dotykový informačno-zábavný systém je po ruke a logicky usporiadaný. Trochu pomalšie reakcie mu prepáčite, veď klíma má samostatný ovládací panel. Pre niektorých jedincov môže odpudivo pôsobiť tvrdý povrch všetkých plastov. Ale ich textúra naznačuje veľmi ľahkú údržbu. Netreba vždy všetko preháňať.

Traja trpaslíci na vandrovke

Renault Captur je veľké auto. Teda je veľké vzhľadom na použitý motor. Trojvalec s objemom 0,9 litra sa výborne hodí do Twinga aj do Clia. Lenže v Capture je na hrane. Výkon 66 kW (90 k) sa v karosérii s hmotnosťou 1200 kilogramov naozaj trochu stráca. Kľudné presuny sú v poriadku, ale potreba zrýchlenia vyvolá akútne pochybnosti o vhodnosti pohonnej jednotky pre takéto auto.

Režim ECO ešte viac zabíja aspoň aký-taký potenciál motora. V ňom je Captur vyslovene lenivý a predbiehať nie je radostná udalosť, ale stresujúca tŕňová cesta. Našťastie na konci dráhy plynového pedálu je spínač, ktorým sa krátkodobo dá vypnúť ECO režim a dá okamžite plný výkon. S ním sa už predbiehať dá skoro bez problému, ale treba dostatočný rozhľad. Celkovo však môžeme s prehľadom odporučiť motor 1,2 TCe s automatom. Je omnoho dynamickejší ako lenivý trojvalec.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Malý výkon znamená nízku spotrebu, že? Ani veľmi nie. Dalo sa síce jazdiť okolo 6 litrov, ale diaľnica ju dvíhala až k sedmičke. Inak povedané, len o pár deci menej ako pri silnejšom štvorvalci s automatickou prevodovkou.

Možno aj automat bude nakoniec lepšia voľba ako manuál. Päťstupňový zázrak bol síce odstupňovaný veľmi dobre, ale gumový pocit a nie úplne presné dráhy radosť z radenia neprinášali. Malý motor sa najlepšie prejavil na vyvážení auta. Nízka hmotnosť znamenala trochu neutrálnejšie jazdné vlastnosti. Ale bolo to len marginálne zlepšenie. Viac výkonu je v tomto prípade lepšou voľbou aj napriek trošíčku horším jazdným vlastnostiam. Veď už je jedno, či zákrutu prejdete 80 km/h, alebo 79. Ešte ako vhodnú alternatívu hodnotíme 1,5 dCi s výkonom tiež 66 kW (90 k), ale s neporovnateľne vyšším krútiacim momentom a nižšou spotrebou.

X-MOD áno, ale s iným motorom

Keď už kupujete najlepšie vybavené auto, tak by malo mať aj adekvátny motor. Štvorkolku Captur neponúka, takže ju zastupuje aspoň Grip Control. Tam iná možnosť nie je. Ale z pohľadu pohonnej jednotky sú aj lepšie možnosti. Príplatok za 1,2 TCe aj s dvojspojkovou prevodovkou EDC je síce obrovský, až 2100 eur, ale verte, oplatí sa. Uvidíte to pri prvom predbiehaní, pri prvom kopci, pri prvom zrýchlení. Alebo potom siahnite po 90-koňovom dCi sa manuálom, ale to je ešte o 600 eur drahšie. Do základných modelov TCe 90 v pohode, ale X-MOD si asi zaslúži viac.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Renault Captur X-MOD TCe 90

Motor R3 benzín
Objem 898 cm3
Výkon 66 kW (90 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 140 Nm pri 2250 ot/min
Prevodovka Manuál 5 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4122 mm
Šírka 1778 mm
Výška 1566 mm
Rázvor osí kolies 2606 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1180/1653 kg
Batožinový priestor 377-455/1235  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 171 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,3/4,6/5,2
Emisie g CO2/km 121