Test Renault Kadjar Intens 4WD: Ide to aj bez LEDiek

Nie je verejným tajomstvom, aké verzie Renaultu Kadjar idú na odbyt najviac. A tiež nie je tajomstvom, ktorá verzia je tá najlepšia, čo sa týka motora a pohonu. Lenže tieto dva výsledky nie sú rovnaké. Predávané autá trochu zaváňajú pozérstvom.

Reálne ide najviac na odbyt verzia s motorom 1,2 TCe a výkonom 96 kW (130 k), ale iba s pohonom prednej nápravy. Nasleduje ho dCi 110 s objemom 1,5 litra a tiež poháňaným iba predkom. Je to v kontraste s tým, že najlepšou verziou z ponuky je jednoznačne dCi 130 s vynikajúcim motorom s objemom 1,6 litra a najmä s pohonom štyroch kolies.

Vyskladajte si svoj Premiere Edition

Na začiatok predaja zvolil Renault taktiku špeciálnej zvýhodnenej série Premiere Edition. Teraz už v ponuke nie je, ale dá sa ľahko vyskladať. Zvonka má červenú farbu Flamme a devätnásťpalcové zliatinové disky s hranatými otvormi. BMW by ich nazvalo Ypsilonové. Vyzhľadovo sa síce hodia, ale nie vždy ich oceníte.

Kadjar stavil na oblé línie, ktoré pri červenej farbe vyžarujú mohutnosť. Je sila, ako veľmi dokáže farba ovplyvniť vnímanie auta. Biely sa nezdal tak veľký. Obrovská predná maska spája reflektory, ktoré v prípade výbavy Intens využívajú halogénový systém, nie LED ako pri Bose. Vôbec to nie je výrazný problém, aj tie svietia dobre, aj keď nie až tak ako LEDky.

Veľmi zaujímavým prvkom je oblá kapota. V strede vytvára akýsi hrb. Zvonka to možno prehliadnete, ale keď sa pozriete z miesta vodiča, tak máte pocit, že vládnete minimálne najbližším dvadsiatim kilometrom asfaltových ciest, poľných ciest, či snehových lúk. K dojmu mohutnosti prispieva aj široký otvor na prívod vzduchu v nárazníku. Imitáciu ochrany podvozka v spodnej časti si už nemôže odpustiť skoro žiadne SUV, takže ju má aj Kadjar. Našťastie je tmavosivá a nie strieborná, takže nebije do očí ako Eminem na americkej repovej scéne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Línia bočných okien stúpa najskôr zvolna, ale v polovici zadných dverí poskočí vyššie. Našťastie skok nepôsobí násilne a aj toto vyjadruje mohutnosť, najmä v kombinácii so zadným plechovým blatníkovým svalom. Kým predné svetlá sú halogénové, zadné využívajú LEDky, o čom informuje nápis na ich boku. Nápis pod nimi, konkrétne 4WD, informuje zase, že toto SUV nie je určené iba do mesta a na presuny po diaľniciach. To sa nezľakne ani snehu a ani mierneho terénu. Teda ak máte vhodné obutie. Vo vietnamkách to naozaj nebude ono.

Jediné, čo mu reálne môžete zvonku vyčítať je anténa. Nielen, že vyzerá archaicky, ale je umiestnená tak, že ak pôjdete auto umývať a budete ju potrebovať zložiť, tak sa stopercentne zašpiníte. Teda za predpokladu, že nemáte dva metre-desať.

Aj Espace, aj Qashqai

Intens nemá kožu v základe. To ani Bose. Boky sedadiel sú štandardne čalúnené koženkou, stredy látkou. Možno je to ešte príjemnejšia kombinácia ako plná koža, čo oceníte najmä v lete. A vlastne aj v zime, ak nemáte doplatené za vyhrievanie sedadiel. V červenom testovacom sme nemali a pri mínus piatich nám trochu chýbalo. Na druhú stranu, možno sme už trochu rozhýčkaní.

Tajomstvom je, že Kadjaru trochu vrzne občas stredový tunel, ak si oň opriete nohu. Preto sme k nemu pristupovali veľmi opatrne a dotyky boli len jemné. Spočiatku… Šok, v tomto kuse nevŕzga a je pevný ako skala, žiadne úsmevy nad spracovaním ako v Nissanoch. Buď to už niekto vyriešil, alebo bol tento kus nejakým spôsobom lepšie spravený.

Martin Cyprian Photography

Martin fotil také isté auto, ale iný kus, preto iné značky

Keď už sme načreli na stredový tunel, tak vyhlasujeme, že prepínač pohonu je veľmi príjemný a ponuka tri možnosti, 2WD, 4WD Auto a 4WD Lock. Tu netreba ďalšie vysvetľovanie. Hneď vedľa je ručná brzda. Ak čakáte klasickú, tak máte smolu, je elektronická. Stredový tunel a panel okolo displeja plus klímy je z čierneho plastu, pri ktorom sa môže stať, že bude náchylný na škrabance. Riešenie je jednoduché, existuje fólia, vyzerajúca ako brúsený hliník, čo oživí aspoň vrchnú časť. Na tú spodnú mohli konštruktéri použiť štruktúrovaný povrch, ako dali okolo výduchov v strede. Potom by bol interiér naozaj vynikajúci, takto je len veľmi dobrý. Espace pripomína prístroj pred vodičom.

Kadjar je jedno z tých áut, na ktoré sadne panoramatická strecha aj keď sa neotvára. Elektrická je aspoň roleta, čiže celé okno sa dá zacloniť. Odporúčame spraviť drag race, či bude skôr zatiahnutá roleta, alebo Kadjar na stovke. My, aj napriek jedna-šestke favorizujeme dosiahnutie stovky. Pozor, roleta podvádza, na jej otvorenie treba držať tlačidlo stále.

ECO naozaj funguje

Motor má režim ECO. Upravuje charakteristiku motora, klimatizácie a pedálu plynu. V reále to funguje. Režim ECO dokáže ubrať zo spotreby 0,4-0,7 litra, podľa podmienok. A tiež zabíja všetok výkon auta. Jedna-šestka ho pritom má normálne tak akurát. Ani príliš veľa, ani príliš málo. Na Kadjar je z ponuky najlepšou voľbou, rovnako ako štvorkolka. Na snehu je s ňou zábava a pripájanie zadnej nápravy môžete sledovať priamo na displeji. Ale skôr ho budete cítiť v rukách a v sedacej časti tela.

Keď je režim ECO vo fáze ON, tak sa predbiehanie koná trochu ťažšie. Na konci dráhy plynového pedála je našťastie prepínač, ktorým ho dočasne vypnete. So spotrebou sa dá dostať do šiestich litrov bez problému. S nádržou s objemom 55 litrov je nakoniec slušný aj dojazd.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Celkovo príjemné vozenie sa trochu zostresuje v momente, keď sa dostanete do úzkych podzemných garáží. Kadjar má krásne tri hrby na prednej kapote, len je tak oblá, že nebudete mať príliš prehľad, kde končí. To našťastie riešia parkovacie senzory. Len o tie disky sa budete báť naozaj extrémne. Vlastne, disky sa volajú Extreme, tak ako strach o ne pri zatáčaní. Nízky profil pneumatík najmä na zimu neodporúčame, tu sa hodia viac sedemnástky, rovnako ako aj do terénu.

Pneumatiky Nokian, zimné, obuté na devätnásťpalcových diskoch sú tvrdšie a pevnejšie ako letné, čo boli na bielom kuse s výbavou Bose. Ale aj tak štvorkolka v snehu funguje výborne. K lepšiemu pocitu by možno prispela prevodovka s kratšími dráhami. Jednotka bola pocitovo dosť krátka ako prevod samotný, čo sa celkom hodí v teréne, aj keď s tými devätnástkami sa do neho vyberie naozaj málokto.

Ideálne veľké SUV

Kadjar je veľkostne akurát. V aliancii s Nissanom sa radí presne medzi Qashqai a X-Trail. S nimi zdieľa aj komponenty a na niektorých prvkoch interiéru vidno príbuznosť. Lenže práve francúzska časť famílie je ideálne veľká. Práve verzia s pohonom 4×4 a vynikajúcim motorom 1,6 dCi je najlepšia. Preto nás prekvapuje, že, podľa toho, čo sme počuli, ide najviac na odbyt práve spomenutá predokolka s benzínovým motorom 1,2 TCe 130 a rovnakým výkonom ako najlepšia naftová alternatíva. A aj keď má interiér väčšinou tvrdšie plasty, tak sa zdá, že aj niečo vydržia.

Pozrite si aj test Renaultu Kadjar bielej farby s výbavou Bose a LEDkami aj vpredu.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Renault Kadjar Bose 4×4 Intens dCi 130 (Premiere Edition)

Motor R4 nafta
Objem 1598 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4449 mm
Šírka 1836 mm
Výška 1613 mm
Rázvor osí kolies 2646 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1611/2050 kg
Batožinový priestor 472/1478 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,5/4,6/4,9
Emisie g CO2/km 129