Test Peugeot 408 Hybrid: Crossover podľa žiadosti trhu

Francúzska automobilka Peugeot postupne mení svoju štruktúru portfólia. Áno, má v ponuke aj tradičné modely, ale pridáva aj nové, ktoré sú niečím špecifické a zaujímavé. Majú predsa zaujať aj nové publiká, ktoré majú úplne iné zmýšľanie. Takým je určite Peugeot 408. Ak poznáte modely 406 a 407… Tak toto je niečo úplne iné. Je to vlastne akýsi model 308 Sedan s prevedením liftback a ešte k tomu zvýšením.

Na prvý pohľad táto kombinácia vyzerá veľmi zaujímavo, ale zjavne má úspech, lebo všade, kde sa zjaví púta pozornosť aj s obyčajnou sivou farbou a v 99% prípadov sa stretáva s uznaním. Prvá verzia, ktorú sme do redakcie dostali je plug-in hybrid. A rovno s výbavou GT, čo ma celkom teší.

Peugeot 408 je iný

Peugeot síce postavil vozidlo na platforme EMP2, ktorá je používaná naprieč celým koncernom pre väčšinu vozidiel, ale tvarovo sa nepodobá azda na nič iné z koncernu. Najbližším príbuzným je určite Peugeot 308, s ktorým zdieľa základné línie prednej časti. Má tiež veľkú masku chladiča, rovnako tvarované svetlomety, ale aj nový znak s väčšinou senzorov prednej časti.

Ale potom to príde. Auto vyzerá vyššie ako 308 a zároveň vyššie ako jeden zo súperov, Škoda Octavia. Je to z dôvodu, že sa snaží hrať trochu crossoverovú tematiku zvýšenou svetlou výškou. Tu však príbuznosť s vozidlami SUV končí. Peugeot 408 je najťažšie zaškatuľkovateľné auto z ponuky výrobcu. Veď má karosériu liftback, ktorá ale chce hrať na struny štvordverového kúpe s piatimi dverami a karosériou príbuznejšou vyšším autám. Nie je to úplne Renault Arkana, nie je to ani Octavia. Je to polovica cesty.

408

Dobre, štvordverové kupé to byť nemôže ani omylom, lebo nemá ani len bezrámové okná ako 508. Svojimi vonkajšími líniami zase dokáže spraviť pripomienku, že existuje napríklad Lamborghini Urus. Dobre, toto prirovnanie je možno klišé, alebo na hrane, ale svojimi základnými tvarmi, teda najmä v zadnej časti, je príbuznosť riešení priam neodškriepiteľná.

Po uvedomení si všetkých ostrých rezov prichádza k slovu farebná kombinácia. Aj keď sivá môže byť príťažlivá pre fleetových zákazníkov, realita je skôr taká, že auto robí viac nenápadným a prehliadnuteľným. A prečo si teda kupovať niečo, čo chce kričať tvarmi, ale zabiť to práve nudnou farbou?

Toto auto naviac nemá ani špecifické extrémne veľké kolesá, ktorými sa prezentoval model 408 pri predstavení na úvodných obrázkoch. Nechýbajú mu, ale s nimi vyzerá ešte viac jedinečne. Jednoznačne zvoľte farbu, ktorá má niečo zaujímavejšie. Ktorá má napríklad nejaký iný odtieň ako zo spektra monochromatických.

Priestorový futurizmus

Peugeot 408 nie je úplne bežným autom ani pri pohľade do interiéru. Má totiž v prednej časti systém i-Cockpit najnovšej generácie a to znamená štandardne malý volant, displej predsunutý až pod sklo a 3D zobrazenie. 3D zobrazenie nie je také ako v Mercedese triedy S, že by snímalo vašu tvár a na základe toho určilo ako bude samotný obraz premietaný, ale je postavený z dvoch vrstiev displeja. Umiestnenie zobrazovacieho zariadenia tesne pod čelným sklom eliminuje nutnosť používať head-up displej. To je fajn, nemusíte zaň doplácať.

Predná časť ďalej predvádza úplne nový systém s dvojitým displejom. Na spodnom displeji máte štandardne skratky, ktorými sa dostanete ku obľúbeným funkciám. Môžete si ich meniť a sú dostatočne veľké rozdelené na dlaždice, tak, aby ste ich trafili aj pri horších cestách. Na displeji beží úplne nový, teda ten najnovší systém, ktorý automobilka má. Dá sa povedať, že je lepší ako kedykoľvek doposiaľ, ale jeho základné ovládanie môže spočiatku pôsobiť trochu zmätočne.

408

No dobre, ale teraz sa vráťme k tomu, čo je v aute naozaj super. Sú to sedadlá verzie GT, ktoré majú aj certifikát AGR. Sedadlá majú dostatočnú šírku nastavenia pre akékoľvek postavy. A pritom majú aj dostatočné vedenie bokov a tela v zákrutách. A veľmi podobne tvarované sedadlá sú v zadnej časti.

Zadná časť ponúka dostatok priestoru v pozdĺžnom aj s šírkovom smere. Teda ak chcete ísť vo dvojici. A ste bežného vzrastu a nie obor. Ak však máte obrie rozmery a chcete ísť traja, tak zabudnite. Každému musí byť jasné, že trojica na zadných sedadlách nebude to správne A tiež je jasné, že plug-in trochu trpí batožinovým priestorom a nie je tomu inak ani v tomto prípade.

Peugeot 408 so spaľovacím agregátom má objem batožinového priestoru 536 litrov (508 litrov s apratúrou Focal), ktorý sa dá ešte zväčšiť, hybrid predvádza iba 471 litrov (454 litrov Focal), ale má taký tvar, že sa do neho dokážete zbaliť aj na dlhšie výlety a na dlhšie dovolenky. Nezabudnite však na káble. Aj tie zaberajú časť objemu batožinového priestoru.

Starý známy, zladený

V tomto prípade o pohon auta bojuje motor s objemom 1,6 litra, ktorý ma plug-in hybridný doplnok. Takže má aj elektromotor a má aj batériu s možnosťou nabíjania. Batéria dosahuje kapacitu 12,4 kWh a auto na jej nabitie dokáže prejsť vraj až viac ako 60 km. Ale to som neskúšal, lebo mi ako si chýbali všetky káble od nabíjačiek. Takže som jazdil ako so služobným autom, ktoré je vo flotilách iba kvôli znižovaniu flotilových emisií na papieri. Nabíjal som možno raz za 1000 kilometrov.

Ako funguje plug-in hybrid v tomto naozaj zle nastavenom režime? Prekvapivo výborne. Motor je stále úsporný a dokáže jazdiť so spotrebou okolo 6 litrov. Je len na vás, ako budete využívať výkon, ale je ho stále dostatok, lebo samotný benzínový motor má až 132 kW (180 k) a zvláda s osemstupňovou automatickou prevodovkou jazdiť veľmi úsporne. Naviac dokáže aj slušne zrýchľovať.

408

Jasné, takto sa s plug-in hybridom nejazdí, ale treba skonštatovať, že v zadnej časti je Peugeot 408 plug-in hybrid veľmi dobre vyvážený a v zákrutách veľmi dlho neutrálny. O reálnych jazdných vlastnostiach však ťažko niečo hovoriť, lebo ich celkom zabíjali pneumatiky Michelin Primacy, ktoré vôbec nie sú stavané na žiadnu športovú aktivitu. Sú stavané na samotný spotrebový menežment. A to im zjavne vychádza.

Podvozok je nastavený vlastne rozumne, adekvátne danému autu. Nie ani príliš tvrdý, ale ani príliš mäkký. Je to kompromis a niekedy sa zdá, že je tuhší ako by mal, ale inokedy prekvapí svojou poddajnosťou. Svoje na odladení určite zohráva aj ťažká batéria v zadnej časti auta. Tým pádom musí byť podvozok nastavený trochu tuhšie, aby sa zvládol vyrovnať s pridanou hmotnosťou. Veď je to nezanedbateľných 300 kilogramov naviac najmä v oblasti kufra.

Kauza financií

Toto je auto, 408, s maximálnou možnou výbavou, so všetkým, čo môžete teoreticky mať a čo môžete chcieť. Jasné, je extrémne dobre vybavené, ale rozhodne netreba siahať, pri tejto cene po presklenej otváracie streche a ani po masážnych sedadlách. To už je zahrnuté. Koľko teda stojí? Stojí 49 990 €. Možno pre niekoho trochu veľa, ale tým, ako kvalitne pôsobí interiér a ako príjemné sa so 408 jazdí je to celkom odôvodniteľné na suma.

Ak sa vám zdá privysoká, tak kľudne siahnite po aute bez doplnkových batérií a nutnosti nabíjania. Hybrid funguje iba ak ho reálne nabíjate. Inak máte príliš drahé auto so zbytočnými súčiastkami, ktoré len zvyšujú spotrebu. Vyššiu spotrebu tým, že sú to kilogramy, ktoré so sebou ťaháte ako mŕtvu hmotnosť. Príplatok za základný PHEV oproti PureTech 130 je 9 000 eur.

Peugeot 408 GT Hybrid 225

Motor R4 benzín+elektromotor
Objem 1598 cm3
Výkon Benzín: 132 kW (180 k) pri 6000 ot/min
Elektro: 81,2 kW (110 k)
Celkovo: 165 kW (225 k)
Krútiaci moment Benzín: 250 Nm pri 1750 ot/min
Elektro: 320 Nm
Celkovo: 360 Nm
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4687 mm
Šírka 1859 mm
Výška 1478 mm
Rázvor osí kolies 2787 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1825/2220 kg
Batožinový priestor 471 (454 Focal)/-  l
Palivová nádrž 40 l / 12,4 kWh
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 233 km/h (EV 135 km/h)
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,8 s
Spotreba (WLTP) 1,2 l/100 km
Emisie g CO2/km 26-28