Test Peugeot 508 SW GT Line Hybrid: Alternatívny vo všetkých ohľadoch

Iba pred pár týždňami sme testovali vrcholnú verziu naftového Peugeotu 508 GT. Tentokrát sme do rúk dostali verziu combi, označovanú ako SW. Pohon bol v tomto prípade nekonvenčný, benzín a elektrinu kombinujúci. Proste hybrid, má to aj v názve. Ako pasuje veľkému kombi takýto motor napovedia nasledujúce riadky.

Peugeot 508 je mimoriadne atraktívne auto a túto frázu omieľame stále dookola, pri každom jeho teste. Či je ale atraktívnejšie kombi alebo sedan, to je už otázka vkusu. Náš názor je, že extrémne záleží na úrovni výbavy, farbe a kolesách. Nami testovaný hybridný kus mal pomerne zaujímavý, kovovo šedý lak Smart Grey, ktorý nepúta úplne prvoplánovo pozornosť, avšak vie sa odlíšiť. Taktiež výbava GT Line je jeden stupeň pod úplným vrcholom GT a teda má aj o palec menšie, 18” disky. GT má totiž 19”. Napriek tomu sa ani tieto menšie kolesá v karosérií veľkého, takmer 4,8 metra dlhého kombi nestrácajú. Karoséria má nízky a štíhly profil, krásne LED svetlá vpredu aj vzadu. Tie predné majú naviac atraktívny zvislý pásik denného svietenia. Ako všetky nové Peugeoty, aj 508 informuje o svojom mene malým nápisom v strede kapoty. Vzadu je dvojica výfukov, v každom rohu jeden. V prípade tejto farby karosérie vyzerajú zadné svetlá takmer nepatrne a vo vypnutom stave úplne splývajú s čiernou širokou lištou tiahnúcou sa po celej šírke auta. Aj v tejto konfigurácií je teda 508 GT dizajnovo na úplnom vrchole svojej triedy. Veľký nápis na boku auta síce kráse nepridával, avšak aspoň bol farebne citlivý a tak úplne nesvietil. Inak, to že táto 508 je hybridná spoznáte iba podľa zelenej farby poznávacej značky. Samozrejme, na každej strane zadného blatníka má dvierka, pod jedným je konektor kábla, pod druhým veko palivovej nádrže.

Kabína je rovnako extravagantná ako zovňajšok. Na prvý pohľad aj pocit vzbudzuje dojem kvality, materiálovej aj dizajnérskej. Je síce kompletne tmavá, ale aj tak je úplným opozitom nudy. Šedé drevo je decentné a nachádza sa na prístrojovke, stredovom paneli aj dverách. Pochválime aj veľmi pohodlné sedadlá s excelentnou funkciou masáže a pevným bočným vedením. Samotný posed je extrémne nízky, v podstate sedíte na zemi. V praxi to znamená, že keď už v aute sedíte, je to super pohodlné a vyvoláva to pocit akejsi zrastenosti s autom. Nasadenie a vystupovanie však patrí medzi tie fyzicky náročnejšie. To je ale daň za štýl. A keď už hovoríme práve o štýle, nejde nespomenúť bezrámové okná dverí. To vám iné auto v tejto kategórií nedá. Samotná prístrojovka je krásne zalomená a predelená na vrchnú a spodnú časť. Fyzické tlačidlá pod infotainmentom majú tvar klavírnych klávesov a chválime ich vždy, všade a stále. Aj samotný displej patrí medzi tie graficky lepšie, logika ovládania tiež nie je zlá, ale chce trocha cviku. Plná konektivita Apple aj Android sú samozrejmosťou, nechýba navigácia či samostatná podsekcia pre tok elektrickej energie. Pred vodičom je 3D i-Cockpit, ktorý je skutočnou špičkou, čo sa týka grafického spracovania, objemu údajov aj možností nastavenia. Tiež sa nám veľmi páčil režim nočného videnia, ktorý vie zachytiť chodcov aj zvieratá na skutočne veľkú vzdialenosť. Z výbavy ešte spomeňme skvelé audio Focal so subwooferom v kufri. Priestorovo je vpredu všetko úplne v poriadku v každom smere, vzadu sa taktiež odvezú aj dospelé osoby. Avšak ideálne iba dve. Treba ale brať do úvahy trochu menej miesta na hlavu, keďže dizajnovo zameraná karoséria je pomerne nízka. Peugeot 508 SW nie je tým úplne tradičným rodinným kombi, hrá to skôr na štýl a charizmu. Kufor je ale viac než dostatočný, jeho 530 litrov by nemalo byť nikomu málo.

Srdcom tejto 508 je benzínový, 1.6 litrový benzín so štyrmi valcami a slušným výkonom 133kW/180 koní a 300 Nm. To je samo osebe celkom fajn, avšak ako doplnok je tu aj elektromotor s 81kW/110 koňmi a 320 Nm. Vo výsledku tu teda máme kombinovaný výkon až 165kW/ 225 koní. Auto žiaľ váži 1,9 tony, ale tento motor má dostatok výkonu svižne rozhýbať aj takéto ťažkotonážne kombi. Na stovke je za obstojný čas 8,2 sekundy. Ochota zrýchľovať je tu vďaka elektromotoru v celom spektre otáčok, pružnosť je taktiež vynikajúca, rovnako aj kultivovanosť. Tu nemáme výčitky. Kapacita batérie je však iba 11,8 kWh a podľa Peugeotu by mala byť 508 schopná čisto na elektrinu prejsť 44 km. Nám sa podarilo menej, konkrétne 36 km avšak treba vziať do úvahy nízke zimné teploty okolo nuly a veľa času v meste. Tento údaj teda kolíše poľa štýlu jazdy, prostredia a teploty. Môžeme však konštatovať, že reálne sa pohybuje okolo čísla 40. To samo osebe je skôr priemer, avšak nabíjanie prebiehajúce rýchlosťou maximálne 7,4 kWh je väčším problémom. Nabíjali sme z 0 na 70% a trvalo to približne osemdesiat minút, čo nie je úplne oslnivé. Ak nabíjate doma v noci, nie je to taký problém. Samotná kapacita batérie ale nemusí stačiť ani na celodenné mestské jazdenie. S vybitou batériou je k dispozícii stále slušných 180 koní, avšak vzhľadom k vysokej hmotnosti je už dynamika skôr priemerná a pomoc elektromotora citeľne chýba. Bez podpory batérie sme jazdili za 7,2 litra na sto kilometrov. S podporou batérií to bolo 5,1. Tu je očividné, že hybridizácia má obrovský zmysel. Pridávate slušnú porciu výkonu a radikálne znižuje spotrebu. Potrebné je však zapracovať na kapacite a rýchlosti dobíjania batérie. Mimochodom, stále máte možnosť zaradiť režim B na voliči osemstupňového automatu a rekuperáciou tak pomôcť dobíjaniu batérie. Ak by ste ju však chceli dobiť aspoň na pár desiatok percent, museli by ste ísť dlhšie z kopca. Jazdné vlastnosti a samotný komfort na palube 508 SW je ukážkový a úplne najlepšie sa cíti v ľavom pruhu na diaľnici. Kilometre hltá s ľahkosťou a posádka nepociťuje žiadnu únavu. To je zásluha komfortného podvozku a skvelého utlmenia kabíny. Ak pôjdete na dovolenku do Álp, zakrútené horské cestičky sa mu úplne páčiť nebudú, najmä kvôli hmotnosti. Budú tam omnoho rýchlejšie autá, toto však bude patriť medzi tie najpohodlnejšie.

V globále konštatujeme, že Peugeot 508 SW je skvele vyzerajúce kombi. Nie však typicky rodinné, skôr charizmatické, stvorené na dlhé roadtripy či dlhé diaľničné presuny za biznisom. Veľká dávka reprezentatívnosti je jednou z jeho hlavných devíz. Kabína je extrémna príjemná, má krásne tvary, materiály aj slušnú výbavu. Aj samotný hybridný pohon je vlastne fajn. Teda, pokiaľ máte práve nabitú batériu. Vtedy je jazdný prejav mimoriadne živý, dynamický a kultivovaný a spotreba je na úrovni naftovej konkurencie. Vylepšiť by však bolo potrebné rýchlosť nabíjania a kapacitu batérie. Ak sa však prenesiete cez dlhšie nabíjanie a máte vo svojom okolí dostatočnú infraštruktúru nabíjacích staníc a ste ochotní trochu logisticky plánovať, môže byť pre vás tento pohon tým pravým. Jeho prejav a výkon pri nabitej batérií je skvelý. Cena 46 290 euro s DPH síce nie je malá, ale adekvátna použitým technológiám, výkonu, výbave a špičkovému dizajnu.

Peugeot 508 SW GT Line Hybrid

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem 1598 cm3
Výkon 133 kW (180 k) pri 6000 ot/min + elektromotor 81 kW (110 k), celkovo 165 kW/ (225 k) hybridný režim
Krútiaci moment 360 Nm hybridný režim
   
Prevodovka Automatická 8 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4778 mm
Šírka 1907 mm
Výška 1420 mm
Rázvor osí kolies 2793 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1864/2270 kg
Batožinový priestor 530 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 s
Spotreba (komb.)  5,0 – 5,3 l/100 km
Emisie g CO2/km 126-144