Test Mercedes-Benz S580e: A všetko dáva zmysel

Nie, pôvodne sa ku mne tento Mercedes nemal dostať, ale ako si sa stalo, že vo voľbe Dacia Spring, Subaru XV a toto som nakoniec domov odchádzal práve na S580e. A hneď si hovorím, čo na tom, veď je to len ďalší Mercedes, nedávno som mal trochu podobne vyzerajúce Céčko. Síce je eSko vrcholný model, ale raňajšia jazda na EQS bola predsa fajn, toto nemôže byť výrazne lepšie. Ibaže by to tak nebolo.

Najskôr však objasním, čo je toto za auto. Je to eSko, ale je to dlhšia verzia. Nad ňou je už vlastne iba alternatíva s označením Maybach. A toto je vlastne tiež S580e. To znamená len jediné, že má výkon dosahovať hodnoty, ktoré by inak mal veľký osemvalec. Výkonovo. Spotrebou musí byť úplne niekde inde.

Sústava plug-in hybridu pozostáva z radového šesťvalca s objemom 3 litre, ku ktorému je doplnený elektromotor. Celkový výkon sústavy je 375 kW (510 k) a krútiaci moment 750 Nm. Len pre informáciu, takýto výkon malo, svojho času AMG GTS. Ďalším členom v sústave je 9-stupňový automat a pohon výlučne zadnej nápravy. To, čo je zaujímavejšie je kapacita akumulátora. Má celých 28,6 kWh. To je viac ako mala väčšina kusov prvej generácie Nissanu Leaf takmer do konca svojho pôsobenia na trhu. Dobre v roku 2016 dostal malý hatchback 30 kWh batériu, ale to už nie je veľký rozdiel. V prípade veľkého Mercedesu sa dá na jedno nabitie prejsť až 100 kilometrov. Aj v bežnom svete. To už je naozaj slušný výsledok a slušné je aj nabíjanie.

V základnej výbave auta je možnosť nabíjať výkonom 66 kW. To znamená, že plné nabitie batérie je možné za menej ako pol hodiny. Štandardne však Mercedes obmedzuje nabíjací výkon na 20 kW, aby batéria vydržala čo najdlhšie v dobrej kondícii. Pred každým rýchlonabíjaním musíte najskôr povoliť zvýšený výkon cez nastavenia. Nabíjať môžete aj doma a to dokonca aj z 380-voltovej siete, ktorá vďaka trom fázam nabije vozidlo rýchlejšie. Môže za to špeciálna nabíjačka, ktorá je v príslušenstve a môžete na nej meniť koncovky. Na výber je všetko od 220 V až po možnosť prepojenia s nabíjacou stanicou, ak nemá kábel.

Stačilo teórie? Ideme na prax? Kľúčik od auta nápadne pripomína mobilný telefón zo začiatku milénia, konkrétne Motorolu Pebble. Má také tvary, že vo vrecku nebude tlačiť a nie je príliš veľký. Štartovanie prebieha jednoducho, stláčam príslušné tlačidlo na prístrojovej doske. Pod ním absentuje alternatíva vypínania štart stop systému, pretože v tomto prípade je úplne zbytočný. Veď toto je plug-in hybrid. Aj keď je batéria úplne vybitá, tak sa rozbieham na elektrickú energiu a všetko je úplne tiché. Dokonca ani po naštartovaní spaľovacieho motora nie je S580e omnoho hlasnejšie. Toto nie je o predvádzaní sa, toto je o maximálnom možnom komforte a luxuse. Presne toto sú hlavné atribúty Triedy S.

Rozmýšľam, šoférujem a pripadám si trochu nepatrične. Ako majiteľ predĺženého S580e by som chcel sedieť vzadu a užívať si tých 11 centimetrov rázvoru naviac. V Longu je práve vzadu napravo to najlepšie miesto s vyklápacou opierkou lýtok a s možnosťou presunúť sedadlo spolujazdca dopredu ešte viac, aby som si mohol vystrieť nohy. Klimatizácia, vyhrievanie, masáž, všetko sa dá. Ale ako šofér by som si skôr prial krátku karosériu. Ale čo, rovno kúpe keby existuje. To však skončilo s minulou generáciu a aktuálne v ponuke nie je.

Vychádzam rovno na diaľnicu a znova, v absolútnom tichu, smerujem po Dé-jednotke na sever. Displeje, ktoré sa mi ešte pár týždňov dozadu nepáčili, či skôr pár mesiacov, sú naozaj ohromné a sú perfektne použiteľné. Reakcie na dotyk majú úplne dokonalé a, čo je dôležité, niektoré funkcie sú dostupné stále a netreba ich hľadať v podsekciách. Napríklad prehadzovanie pesničiek a ovládanie klimatizácie.

Ako skúmam, tak nachádzam malé softvérové tlačidlo s nápisom 3D. Okamžite rozmýšľam, či to má niečo s head-up displejom. Veď rozšírená realita na ňom funguje už teraz vynikajúco. Po stlačení sa však nestíham čudovať a pred sebou vidím displej, ktorý mal normálne proporcie a zrazu mi sprostredkúva 3D náhľad mapy za zvislými prístrojmi. Omnoho šialenejšie vyzerá režim Sport, ktorý vytvára na displej akýsi tunel. Ak sa niekedy hovorí, že čosi dokáže odpáliť dekel, tak práve toto je ono. Najšialenejší displej, ktorý som kedy v autách videl. Ale neprekvapuje ma, že je práve v S580e, teda v Triede S.

Prvú jazdu absolvujem úplne bez nabitého akumulátora. Dvesto diaľničných kilometrov rýchlosťou povolenou slovenskými zákonmi a spotreba je iba 8 litrov. Pritom mimo diaľnic dokážem bez problémov jazdiť výlučne na nabitú batériu, keď strávim pri stojane pár minút. Mimo diaľnic vyniká slušná agilita a manévrovateľnosť modelu. Môže za to brutálny uhol natočenia zadnej nápravy, až 10 stupňov. Vďaka nemu sa s autom manévruje lepšie ako s dvojlitrovou Fiestou ST. Otočím sa naozaj na malom polomere a pri parkovaní mám skôr problém, či nezatočím o niečo skôr ako som plánoval. Ak je za toto natáčanie nápravy naozaj nejaký mesačný pravidelný poplatok, tak stojí naozaj za všetky drobné.

Reálne, po zistení, že má auto natáčanie zadnej nápravy a že ma 3D displej, nechcem sedieť na zadných sedadlách, chcem si tú jazdu užívať, chcem si užívať komfort, na ktorý je toto S580e stavané a chcem si užívať ticho okorenené len mojou hudbou z aparatúry Burmester. Je mi jasné, že si nebudem úplne spievať pri pohľade na čierne lesklé plasty na stredovej konzole a že dotykové plochy na volante ma skôr či neskôr začnú vytáčať, ale ináč je toto takmer dokonalosť.

Blíži sa čas vrátenia, sadám znova do auta, tentoraz má plne nabité akumulátory. Až do 140 km/h zvláda fungovať výlučne na elektrickú energiu. Spotrebu mám pritom okolo 27 až 28 kWh na 100 kilometrov a to priamo maximálnej rýchlosti, ktorú elektrika dokáže. Nie je to síce úplne málo, ale stále sú to hodnoty hodné rešpektu, najmä s ohľadom na naozaj masívnu karosériu auta. Pritom ako je auto veľké je trochu smiešne, že batožinový priestor má menší objem ako ten v novej Fabii. Podľa oficiálnych informácií má, kvôli umiestneniu batérie objem iba 350 litrov. To je pri 5,3-metrovom aute s rázvorom 3,22 metra naozaj trochu podpriemer. Avšak PHEV je optimálne mestské auto, na mimomestské jazdy a diaľkové túry sa viac hodia naftové verzie s objemom kufra 550 litrov.

Schádzam z diaľnice, prepínam na športový režim a prudko pridávam plyn. Odmenou je naozaj pekný zvuk šesťvalca, ktorý využíva zdatne aj klapky vo výfukoch, aby dosiahol ešte lepšie tóny. Jediná otázka, ktorá aktuálne zostáva je, čo na tomto, takmer supersedane, kritizovať. Cenu nie, na tú je každý pripravený a základ dlhej verzie za 136 500 eur je celkom oprávnený. Napríklad príplatok za Digital Light je celkom rozumných 2 200 eur a reálne sa naozaj oplatí. Tie svetlá sú úplne niekde inde a štýl akým svietia je až šialený. Všetky adaptívne svetlomety by mali svietiť takto.

Táto verzia s kompletnou výbavou môže stať kľudne 180-tisíc eur. Za toľko je možno dvojizbák v Petržalke, ale ten určite nebude mať také parádne nepriame osvetlenie a vonkoncom neponúkne toľko komfortu, luxusu a manévrovateľnosti. Teraz stačí počkať na to, s akými vlastnosťami sa bude prezentovať vizuálne odlišná siedma generácia BMW radu 7. Zdvihne hodenú rukavicu? Hybridy má tiež, komfort ponúkne porovnateľný? Uvidíme. Akurát je jasné, že krátka Trieda S, čiže aj S580e, už v sedmičke konkurenta mať nebude. Sedma bude len Long.

Mercedes-Benz S580e Long

Motor R6 benzín + elektromotor
Objem motora/ kapacita batérie 2999 cm3 / 28,6 kWh
Výkon (celkový) 375 kW (510 k)
Krútiaci moment (celkový) 750 Nm
   
Prevodovka Automatická 9-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5289 mm
Šírka 1954 mm
Výška 1503 mm
Rázvor osí kolies 3216 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2310/3070 kg
Batožinový priestor 350 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h (140 km/h EV)
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,2 s
Spotreba (WLTP) 1,2-1,5 l/100 km (21,3-25,6 kWh/100 km)
Emisie g CO2/km 26- 33