Elektrifikácia vo veľkom má formu Cadillacu Escalade IQ

Americká automobilka Cadillac, ktorá je súčasťou koncernu General Motors predstavila novinku vo forme modelu Escalade IQ. Bude to jeden z najväčších elektrických kusov na trhu. Bude dokonca ešte väčší ako Mercedes EQS SUV.

Cadillac postavil svoj model na modulárnej platforme Ultium, ktorú využíva vlastne všetko od Chevroletu Equinox EV až po Cadillac Celestiq. Escalade je pre automobilku maximálne dôležitý a preto príchod modelu Escalade IQ bol len otázkou času. Veľkostne sa novinka dostáva medzi klasický Escalade a predĺžený Escalade ESV, pričom a bližšie má k tomu k väčšiemu.

Cadillac Escalade IQ predvádza základné línie podobné štandardnému modelu, ale zároveň pridáva prvky, ktorého vizuálne dokážu odľahčiť. Nevyzerá ako trojtonový mastodont, vyzerá na 2,8 tony maximálne. Veľkosť sa teda nedá schovať, ale za odľahčením, teda tým vizuálnym, je určite línia strechy a inak poňatá predná maska.

Kým vonku Escalade IQ vyzerá odľahčene, vnútri je všetko masívne, vrátane sústavy displejov tvoriacich plochu s uhlopriečkou 55 palcov. Na nich funguje úplne nový informačno-zábavný systém, ktorý má byť lepší ako kedykoľvek doteraz a sekunduje mu druhý displej na prechode zo stredového tunela na stredovú konzolu. Ten spolu s malým otočným kolieskom ovláda všetky ďalšie potrebné prvky. Vnútro je jednoznačne najmä o luxuse a o komforte cestovania. Tu netreba nič dodávať, všetko vyzerá ako v luxusnej obývačke.

O niektorých údajoch automobilka nehovorí, napríklad nedáva skoro žiadne o tom aké budú použité batérie. Dá sa však predpokladať, že podľa oznámeného počtu modulov až 24 bude mať Cadillac Escalade IQ dvojnásobnú batériu oproti modelu Cadillac Lyriq EV. To by mohlo znamenať celkovú kapacitu presahujúcu 200 kWh. Je však jasné, že bude využívať architektúru s 800 V a to by mohlo znamenať nabíjací výkon až 350 kW. V takom prípade by sa za 10 minút podarilo doplniť energiu na prejdenie 160 km. Nabíjanie striedavým prúdom má mať zase maximálny výkon 19,2 kW.

Kým kapacita batérie ostáva zatiaľ otázna, výkon vozidla je stanovený. Má až 500 kW (680 k) a 835 Nm. Ale v prípade voľby režimu Velocity Max sa výkon posúva na 552 kW (750 k) a krútiaci moment až na 1 070 Nm. To dokáže vystreliť aj extrémne ťažké elektrické vozidlo na stovku za menej ako 5 sekúnd. Dôležitejšie ako zrýchlenie je ale koľko auto prejde na nabitie. Hovorí sa o vzdialenosti 650 km.

Cadillac ponúkne tomuto modelu technologickú prevahu, ale zároveň treba povedať, že bude mať aj zaujímavý podvozok. Bude kombinovať vzduchové pruženie s adaptívnymi magnetickými tlmičmi. Tie budú lepšie reagovať na zmeny v štruktúre povrchu a ponúknu jazdu ako na pomyselnom obláčiku. Taktiež prinesú možnosť zmeny výšky vozidla v rozmedzí 5 cm.

Ďalšou zaujímavosťou modelu Escalade IQ bude natáčanie zadnej nápravy. Má ho síce viacero vozidiel, ale Cadillac ponúkne funkciu Arrival Mode, ktorá dokáže posúvať auto šikmo. Nastavenie geometrie bude omnoho zložitejšou prácou ako doteraz a bude zjavne vykonávané, z veľkej časti, cez počítač.

Escalade IQ bude naozaj šialene obrovským vozidlom, ktoré bude dokonca ešte o kúsok väčšie ako je masívny Mercedes EQS SUV. A rozhodne bude mať masívnu spotrebu prekračujúcu 30 kWh na 100 km v reálnom svete.