Test Škoda Octavia TSI 4×4: Racioemócie

Škoda Octavia patrí do koloritu slovenských vozových parkov už dlhodobo. Jej štvrtá generácia prichádza s najlepším prevedením, ktoré kedy mala a aj najexkluzívnejším dizajnom. Ak sa teda o takýchto termínoch dá hovoriť. Zopár kúskov sme už v redakcii mali a mali sme aj alternatívu s označením RS, aj keď iba plug-in hybridú a základnú benzínovú. Teraz sme vyskúšali, teda ja som vyskúšal, to najlepšie, čo je pod týmto športovým označením v štandardnom cenníku.

Sportline je verzia Octavie, ktorá ukazuje športové ambície, ale dokáže ponúknuť aj rozumné spotrebové parametre a zaujímavé agregáty. Tým najzaujímavejším určite bude dvojlitrové TSI s výkonom 140 kW (190 k) a pohonom všetkých 4 kolies. Štandardne spolupracuje so 7-stupňovým automatom a má extrémne dobrú oranžovú farbu Phoenix s metalickými čiastočkami.

Extrovertné stavy

Aj keď väčšina Octavii, ktoré sa predajú na Slovensku je s karosériou Combi, aj liftback má niečo do seba. Má najmä z hľadiska dizajnu. Praktickosť tiež netrpí, lebo vozidlo stále zachováva architektúru liftbacku a jeho praktickosť. Veľké veko batožinového priestoru však dáva vozidlu omnoho dynamickejší vzhľad ako to dokáže alternatíva vo forme praktickejšieho kombi.

Výbava Sportline sa od ostatných líši niekoľkými doplnkami karosérie a niekoľkými čiernymi detailami. Lemovanie okolo okien a predná maska sú práve lakované čiernou farbou, rovnako ako predný spojler nárazníka s výrazným predsunutím v spodnej časti a tiež spojler, či skôr odtrhová hrana na kufri. Stačia tieto malé detaily a k tomu pekné 18-palcové disky a z oktávy je razom auto, ktoré nezaprie dynamický výzor. Pritom od štandardu sa až tak zásadne nelíši. A naviac, tieto 18-palcové sú vlastne zimná sada, na leto k tomuto autu prislúcha 19-palcová sada s tvarmi označenými názvom Taurus.

Najnovšia generácia Octavie má jednu výraznú výhodu, má v ponuke adaptívne maticové predné svetlomety, ktoré osvetľujú vozovku samostatnými lúčmi s možnosťou vykrojenia konkrétneho bodu, či skôr konkrétnej plochy, aby neoslepovali ostatných účastníkov cestnej premávky. V Octavii funguje systém výborne, ale treba si zvyknúť na ostré preskočenia a ostré vykrojenia, čo znamená, že sa môže stať, v zákrutovom teréne, že vám bude svetelná plocha trochu blikať.

Blikať nebude auto samotné. Nehovorím, že na autá musíte dávať ostré farby, ale pomáha to. Táto oranžová Octavia Sportline vyzerá priam fantastický a pomýliť si ju s RS absolútne nie je problém. Octavia vie pripraviť viaceré rôznych farebných alternatív, ktoré nie sú extrémne nudné. Takými sú určite modrá Race, ale aj červená Velvet a práve táto oranžová. Vzorkovníku azda chýba iba Mamba zelená, ktorú má Enyaq RS.

Octavia je vždy o priestore

Štvrtá generácia Octavie ponúkla asi najväčšiu priestorovú hru zo všetkých generácií. Oproti prvým dvom je to jasné a dokonca aj tretia ostáva v tieni závidieť ako je na tom táto nová. Má predsa obrovský priestor pre batožinu, ktorý má objem 600 litrov, ten základný. Ale to nie je všetko, zadní pasažieri tiež netrpia. Teda ak sa nechcú posadiť traja vedľa seba, alebo kombinovať dvojicu s detskou sedačkou. Vtedy je šírka trochu obmedzená. Veď oproti Kodiaqu je interiér Octavie je užší takmer o 15 centimetrov.

Je celkom logické, že najlepšie miesta majú tí dvaja vpredu. Využívajú športovo ladené sedadlá so zapustenou, či skôr integrovanou hlavovou opierkou, ale tiež majú výhľad na prístrojovú dosku s látkovým čalúnením pásu tiahnuceho sa stredom. Vlastne kožené prevedenie tomuto interiéru ani trochu nechýba. Bolo by naopak na škodu. Látkové poťahy sú možno ešte príjemnejšie a lepšie sa v nich jazdí najmä v lete, preto koža v Sportline ani v ponuke nie je.

Prístrojová doska ukazuje absolútnu jednoduchosť a predvádza tiež, že spoločné línie naprieč celým modelovým radom Škody sa nasťahovali aj do interiéru. Výrazná horizontálna štruktúra je podporená veľkým displejom v strede. Štandardne zvláda bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay, ale aj Android Auto a prekvapivo, už je spoľahlivejší ako doteraz. Už neseká, už nemrzne, takto mal byť od začiatku.

Celkom zvláštne pôsobí páka na zvolenie režimu prevodovky. Je to taký malý prepínač v strede medzi cestujúcimi, okolo ktorého je strieborné lemovanie so štylizovaným nápisom 4×4. To aby ste vedeli, keď vás na snehu nakopne zadná náprava, že to nie je problém, ale žiadaná pomoc. Interiér verzii Sportline dostal nielen iné sedadlá, ale aj trochu zmenený volant so spodnými lúčmi, ale aj celo-čierne prevedenie. Do čierne látky je odetý aj strop, čo môže pôsobiť trochu stiesnene. Ale dynamiku vizáži interiéru rozhodne uprieť nemožno.

TDI? Netreba

Pod kapotami Octavii je toho naozaj veľa. Od dvojlitrových naftových motorov, cez 1,5-litrové benzínové TSI, litrové trojvalce až po plug-in hybridy. Z tohto pohľadu vyzerá dvojlitrové TSI s výkonom 140 kW (190 k) ako optimálna motorizácia. Je čiastočne kompatibilná aj s mestom a zároveň dokáže ponúknuť väčšiu dynamiku s príjemnejším zvukovým prejavom ako niektoré naftové alternatívy.

Dvojliter je spojený s dvojspojkovou automatickou prevodovkou so siedmimi stupňami. Systém je doplnený o pohon všetkých 4 kolies cez medzinápravovú spojku Haldex a javí sa ako optimálne auto na každý deň. Má dostatok výkonu, ale spotreba nie je nijako zásadná. V realite všedných dní sa dá jazdiť so spotrebami kľudne do 7 litrov. Pri využívaní diaľnic sa prehupnete cez sedmičku, ale stále to bude okolo 7,2 litra. Len na porovnanie, Karoq s rovnakým agregátom a vlastne rovnakým pohonom potreboval približne o liter viac. A mal o niečo horšiu dynamiku a menší priestor vnútri. To znamená, že nízke autá majú stále opodstatnenie a aerodynamická efektivita je omnoho lepšia ako v vyšších SUV. Pri snahe o najnižšiu spotrebu sa mi podarilo dostať na 6,3 litra. Lenže to nebola snaha úplne stopercentná. Bol to mindset, že chcem síce nízku spotrebu, ale nie som ochotný šuchtať sa a brzdiť premávku.

Podvozok Octavie s adaptívnym tlmením dokáže prispôsobiť jazdu viacerým podmienkam. Dokáže byť plavne komfortný, ale aj celkom tuhý pri športovej jazde. Akurát, že táto Octavia ním vybavená nie je. Má teda stále celkom húpavú charakteristiku a lodné princípy jej nie sú cudzie najmä v prípade dlhších priečnych nerovnosti. O podvozok sa síce dá oprieť, ale chýba akási dynamická tuhosť. Rozhodne si 837 € pripravte a miňte ich na adaptívny podvozok DCC, s ním Octavia ponúkne ešte viac!

Faktom však ostáva, že táto verzia, ktorá má výkon 140 kW (190 k), dokáže ponúknuť slušnú jazdu, keďže má vzadu viacprvkové zavesenie kolies. Ešte aby som nezabudol, je jedna vec, za ktorú sa oplatí pridať pár eur. To je lepšia verzia digitálneho prístrojového štítu pred vodičom. Táto má obmedzenú funkčnosť a má hlavne zložitejšie ovládanie. Toto bol chyták, Octavia má len jednu verziu digitálneho kokpitu. Takže tu je práve miesto na zlepšenie.

Vlastne to je výborná cena

Takto vybavená Octavia Sportline stojí 41 639 €. V tejto cene je farba, iné disky ako na fotkách, lebo zimné sú osemnástky a letné devätnástky, ale hlavne výborný motor s perfektnou spotrebou a optimálne vyladenie jednotlivých komponentov. Možno mi chýbalo zopár prvkov príplatkovej výbavy, ale nič z toho nebolo zásadné. Teda asi až na ten podvozok. S ním dokáže Octavia ešte lepšie nahradiť univerzálne auto. Nízke autá majú predsa stále dobré vyhliadky a budúcnosť, lebo ponúkajú omnoho nižšie hodnoty spotreby a sú ľahšie ako SUV. A teraz ťa zásadná otázka. Kúpil by som si Octaviu Sportline s touto špecifikáciou? Áno, na 100 %.

Škoda Octavia Sportline TSI 4×4

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 4200-6000 ot/min
Krútiaci moment 350 Nm pri 1500-4100 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová 
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4689 mm
Šírka 1829 mm
Výška 1453 mm
Rázvor osí kolies 2683 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1550/1920 kg
Batožinový priestor 600/1555 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 229 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,8 s
Spotreba (WLTP komb.) 7,0-7,3
Emisie g CO2/km 159-164