Posledný výkrik legendy: Honda Civic Type-R Ultimate Edition dáva zbohom Európe

Honda to myslela vážne vždy, keď išlo o jazdné vlastnosti, a Civic Type-R bol celé desaťročia jej ostrým vyjadrením snahy. Lenže európske emisné pravidlá sú nekompromisné a Japonci to dobre vedia. Preto teraz prichádza s pompou rozlúčka. Je ňou špeciálna séria Ultimate Edition, ktorá uzatvára éru tohto legendárneho hatchbacku na starom kontinente. 

Vznikne iba 40 kusov pre celú Európu a každý z nich je naladený na maximálnu emóciu aj zberateľskú hodnotu. Farba je samozrejme tá najviac ikonická, Championship White. Polepy majú zase červený odtieň, ostro kontrastný, v kombinácii s čiernou strechou a karbónovými detailmi. Spojler, prahy, dekory, všetko ladí do bojového módu, ale s dostatočným vkusom, nie ako výkrik tunera z parkoviska.

V interiéri to pokračuje v rovnakom duchu. Karbón, ambientné osvetlenie, ktoré rozžiari aj miesta, kam bežné oko nepozrie. A keď vystúpite, logo Type-R sa premietne na asfalt, aby ste nezabudli, čím ste práve prišli. Majitelia dostanú aj darčekový box s číslovaným štítkom, špeciálnym príveskom a autoplachtou. Honda to berie vážne. Je to labutia pieseň modelu, ktorý zanechal stopu nielen na ceste, ale aj v srdciach fanúšikov.

Honda Civic Type-R Ultimate Edition

Ukončenie predaja Civic Type-R v Európe sa očakáva v roku 2026, no už teraz je jasné, že takýto charakter a číru radosť z jazdy bude ťažké nahradiť. „Keďže nás opúšťa skutočná legenda z ponuky automobilov Honda v Európe, chceli sme sa modelom Civic Type R náležite rozlúčiť touto špeciálnou edíciou,“ povedala Hannah Swift z Honda Motor Europe. „Naše odvetvie sa mení a rad našich modelov sa musí vyvíjať spolu s ním a v súlade s európskou legislatívou.“ Slová, ktoré neznejú ako frázy, keď si uvedomíme, čo všetko Civic Type R dokázal.

Aby sme pochopili, čo tento model znamenal, musíme sa vrátiť na začiatok. Európsky trh prvýkrát spoznal Type-R cez Civic EP3. Vyrábala sa v britskom Swindone a bola postavená ako samostatná kategória. Štvorvalcový 2,0-litrový motor K20 s výkonom 147 kW (200 k), manuálna prevodovka s presnosťou skalpela a krátky rázvor, ktorý z nej robil raketu na okreskách.

Niektorí ju prirovnávali k modelu Integra Type-R, ale EP3 si veľmi rýchlo vybudovala vlastné meno. Bolo to auto, ktoré ste cítili v zápästiach. Čisté, bez kompromisov a s motorom, ktorý sa chcel točiť donekonečna. Akurát dizajn dodávky, pri pohľade zboku, niekomu nemusel sedieť.

Po nej prišla FN2, o niečo civilizovanejšia, so zvláštnym zadkom a horšou zadnou nápravou, no stále s VTEC-om, ktorý kričal na 8-tisíc. Trochu zmenila ostrý charakter, ale zostala verná podstate. Potom nastúpila generácia FK2, prvýkrát s turbom. Pre niektorých kontroverzná, no výkon šiel hore a Civic Type-R začal naozaj reálne prepisovať tabuľky na Nürburgringu.

FK8 to len potvrdila, agresívny dizajn, funkčný aerokit a brutálny podvozok. Všetko vyvrcholilo v súčasnej verzii FL5, ktorá kombinuje sofistikovanosť, technickú vyspelosť a stále neskutočne komunikatívne jazdné vlastnosti. Už to nie je ostrý nôž ako EP3, ale skôr chirurgický nástroj so samurajským menom.

Honda Civic Type-R Ultimate Edition

A medzi tým všetkým vznikali aj špeciálne edície. Limited Edition, Black Edition, Championship Edition. Každá mala svojich zberateľov, nadšencov a svoje čísla. Niektoré ste stretli na zrazoch, iné len v garážach. Ale všetky niesli to isté DNA. Type-R nebol len o výkone, bol o filozofii, o tom, ako sa dá hothatch robiť s charakterom, ktorý nevybledne ani po rokoch. Aj preto bol Civic Type-R obľúbený aj medzi súkromníkmi v šampionátoch WTCC a WTCR, kde vyhrával tituly a ukazoval, že predokolka vie byť rýchla aj na trati.

S príchodom elektromobility sa však karta obracia. Type-R, tak ako ho poznáme, už do regulácií nezapasuje. Možno raz príde nejaký elektrický, či hybridný nástupca, ale už to nebude ten istý surový charakter. Civic Type-R Ultimate Edition je teda niečo ako podpis pod záverečný list. Nie je to len Civic s pár polepmi. Je to pocta takmer tridsiatim rokom benzínovej vášne a precíznej technike. Ak ste fanúšikom, viete, čo to znamená. A ak nie ste, možno je najvyšší čas to pochopiť, kým to nezmizne z ciest úplne.

Ultimate Edition vznikne len v 40 kusoch, takže sa treba poponáhľať, cena na sekundárnom trhu bude omnoho vyššia ako už 70-tisíc atakujúca štandardná cena teraz.