Hyundai Santa Fe patril vždy medzi najväčšie vozidlá Hyundai predávané na našom trhu. Myslím tým SUV, nie MPV, ani konverzie úžitkových vozidiel. A práve Santa Fe bolo spočiatku kontroverzné, potom oku lahodiace a oblé, následne si vzalo ostré rysy a štvrtá a piata generácia boli takmer totožné vizuálom, ale rozdielne štýlom usporiadania. Šiesta generácia je znova kontroverzná a má absolútne hranaté línie, akoby vypadli z hry Minecraft.
Dosť bolo žartov, Hyundai Santa Fe je stále právom na vrchole toho, čo medzi SUV u nás automobilka ponúka. Je to totiž veľké auto a veľmi príjemné auto. Zo všetkých výbav som si vyskúšal štvorkolku s full hybridom a najvyššou úrovňou Calligraphy, ktorá má príplatkové sedenie so 6 sedadlami. Možno niekto bude namietať o praktickosti, ale luxus nezaprie.
Rozvírená hladina pokojných vôd
O Hyundai Santa Fe sa nejako extrémne nehovorilo, lebo bol takým obyčajným normálnym autom s výbornými schopnosťami na jazdu a ešte s lepšími schopnosťami na prepravu rodín a vecí. Teraz sa o ňom hovorí, lebo rozvíril hladinu vôd práve dizajnom. Žiadne iné auto od Hyundaiu asi nebolo tak kontroverzné a to mám na mysli aj MPV Staria.
Prečo je Santa Fe kontroverzné? Jednoducho preto, že má prísne hranaté línie, ktoré by mohli kľudne naznačovať, že toto auto môže byť produktom aj inej automobilky. Veď vyzerá ako Land Rover, ale má niektoré špecifické črty Hyundaiu. Vpredu vidno svetlá s písmenom H ako denným svietením a jediné, čo ruší hranatý vzhľad Santa Fe, je znak výrobcu. Zboku sú to zase kolesá, ale tie musia byť okrúhle z logických dôvodov.
Pre výbavu Calligraphy je na boku ešte jedna výrazná zaujímavosť. Je to držiak, ktorým sa dokážete zdvihnúť ku streche. Ale musíte ho mať odomknutý. Ak teda ukladáte niečo do strešného boxu, alebo na strešné nosiče, tak máte o naťahovanie menej. Postavíte sa na koleso a chytíte sa tohto špecifického držiaku.
Ak si myslíte, že všetky tieto pohľady sú zatiaľ kontroverzné, tak to najkontroverznejšie je zozadu. Svetlású umiestnené nízko, aby nemuseli byť zdvojené a to niektorým jedincom jednoducho nesedí. Nesedí, ale zároveň je to zase zaujímavý prvok, ktorý odlišuje Santa Fe od ostatných áut. Po zapnutí svetla evokujú to, čo svieti vpredu. Automobilka stavila naozaj na odvážne línie a na tvary, ktoré sú nezameniteľné.
A nezameniteľná bude aj táto farba Santa Fe. Je to hnedá matná Earthy Brass, ktorá doplnená čierny matnými diskami a čiernymi lesklými plochami s niektorými prkvami v tmavom chróme. Vlastne to všetko pôsobí úplne luxusne a Santa Fe vyzerá drahšie ako reálne je.
6 s kľudom
A ak bol exteriér kontroverzný, interiér je hlavne o dobrom pocite. Dobrý pocit máte zo spracovania, dobrý pocit máte z rozloženia prvkov a zároveň máte dobrý pocit z toho, že máte práve 6-miestnu verziu, ktorá je za príplatok 1000 €, rovnako ako sedemmiestna.
Práve šesťmiestna verzia nie je tak preprave naklonená, ale tí v strednom rade majú výraznejší komfort. Dokonca komfort podporuje aj panoramatická presklená strecha s dvomi sekciami (1 200 €). Jedna je nad vodičom aj otváraná elektricky, ale sieťka na nej, či skôr roleta, je manuálna. Zadná roleta je zase elektrická, ale zadná časť strechy sa neotvára.
Hyundai Santa Fe má teda možnosť špeciálneho rozloženia interiéru, pričom dokážete zadné sedadlá, v treťom rade, sklápať manuálne a rozdelené na polovice. Stredné sedadlá majú vlastné lakťové opierky v strede, dajú sa posúvať a zároveň je možné ich vyhrievať. Ak nechcete sklápať stredný rad, tak do toho posledného sa dostanú menší pasažieri aj stredom. Ale ak chcete všetko sklopiť, tak použijete tlačidlá umiestnené v batožinovom priestore. Celkom prefíkané a ja som si myslel, že sa to bude sklápať priamo niekde na sedadle.
Pritom je priestoru všade dosť a ak chcete sedieť v treťom rade, nemusíte ten stredný ani veľmi posúvať. Po sklopení tretieho radu máte ale batožinový priestor s objemom 628 litrov, nad ktorý môžete dať roletu schovanú pod zadnou podlahou. Akurát tá roleta bude zakrývať batožinový priestor, ale oddelenie od kabíny pevné nebude, lebo ostáva stále priestor medzi operadlami predných sedadiel.
Najlepšie sedadlá sú ale tie predné. Nie je to len o komforte, ale poskytujú aj ventiláciu, vyhrievanie, ale aj rôzne možné nastavenia a pamäť. Hyundai Santa Fe je príjemným autom na cestovanie a ku príjemnosti prísť dáva svoj diel aj dvojitá nabíjačka telefónov, či množstvo odkladacích priečinkov. Azda najnepríjemnejšou vecou na Interiér je celočierna kombinácia tejto verzie. Možno by stálo za to zostať pri prevedení Premium, ktoré má kombináciu bielej a zelenej. Ale to nemôže mať takto 6 sedadiel.
Celý čas ako som s autom jazdil, tak som sa pozeral na head-up displej, ale aj na volant. Volant má veľmi zaujímavý tvar, ktorým zo všetkého najviac pripomína legendárneho českého Golema. Hlavu má vo forme senzoru na monitorovanie bdelosti a zvyšok je reálne airbag a ramená volantu. Niekedy sa na to pozrite a možno uvidíte to isté, čo ja. Volant sa drží dobre, páčky pod volantom sú štandardne dobré a dôležité je vedieť, že páka na radenie si tiež našla miesto pod týmto Golemomvským kormidlom, podobne ako to majú aj elektrické vozidlá automobilky.
SantaFe už nemá naftu
Pod kapotou Hyundaiu Santa Fe môžete mať akýkoľvek motor, pokiaľ to bude 1,6-tka štvorvalec. To však nie je všetko, čo auto ponúka, okrem toho má aj elektromotor. Santa Fe je primárne hybridné. Táto verzia má štvorkolku a full hybrid bez nutnosti nabíjania. Toto je univerzálne riešenie pre každého jedného, kto nemá doma solárne kolektory a spolieha sa na nabíjanie mimo domu. Takto sa mu auto nabíja samo cez režim regenerácie energie ovládaný pádlami pod volantom.
Regenerácia nie nejako extrémne silná, Santa Fe ju predsa až tak silnú, ako majú niektoré elektrické modely, nepotrebuje. Dôležitým prvkom je ale spaľovací motor s výkonom 117,6 kW (160 k), ktorý sa vitálne zapája do pohonu vozidla. Auto je reálne dynamické, veď na stovku sa dostane za 9,8 sekundy, ale hlavne chce byť komfortné. Priznám sa, vozidlo má 3 režimy, ale používal som iba ten klasický, štandardný s označením Normal. Ostatné som ani nezapol. Prišlo mi to úplne zbytočné. Športový režim? Vážne? S týmto auto sa nechcete veľmi ponáhľať, lebo je obrovské a komfortné.
No a tým som načal podvozok. Od neho chcete komfort a podvozok vám to doručí. Jazda so Santa Fe je v prvom rade príjemná a nevytvára žiadny stres. Stres nie je ani pri pohľade na to, koľko ubúda z nádrže. Veď nádrž samotná má objem 67 litrov, čo je celkom nadpriemerná hodnota.
Za koľko teda budete s takto veľkým Santa Fe jazdiť? Ak budete jazdiť po diaľniciach, tak sa budete pozerať na spotreby medzi 8,5 a 9 litrami benzínu na 100 km. Pri zohľadnení veľkosti a dynamickej charakteristiky auta je spotreba výborná. Svoju prácu dobre odvádza aj 6-stupňová automatická prevodovka s dvomi spojkami. Lenže nie vždy jazdíte po diaľnici a ak máte tých diaľnic menej, tak máte výhru vo vrecku. Ako to? Ak jazdíte po okreskách a v meste, tak je spotreba pod 7 litrov. Mimo viesť dokonca viete zajazdiť aj za 6 litrov benzínu na 100 km.
Ako celok výhodná ponuka
Áno, každé auto má niečo, čo nemusí sadnúť každému. Hyundai Santa Fe je ale príkladom toho, že netreba mať na pamäti väčšinu, aby mohlo byť auto úspešné. Akurát dizajn samotný je prvým bodom, ktorý môže odradiť od inak vynikajúceho auta za vlastne rozumnú cenu. Rozumná cena je v tomto prípade 62 180 €, ktoré sú opodstatnené výbavou a celkovou použiteľnosťou vozidla.
V Hyundai Santa Fe je ale otázka aký pohon zvoliť. Odpoveď je veľmi jednoduchá. Ak máte kde nabíjať, plug-in hybrid by mohol byť, ale ak nabíjať nebudete, tak neriešte ani dvojročné odpisy, radšej s ostaňte pri obyčajnom full hybride. Dokonca by som povedal, že by mi asi nebolo treba ani pohon všetkých 4 kolies, ale Premium a Calligraphy iný pohon nemajú.
Hyundai Santa Fe Calligraphy Hybrid AWD
Motor | R4 benzín + HEV |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | ICE: 117,6 kW (160 k) pri 5500 ot/min Elektro: 47,7 kW (65 k) Spolu: 158 kW (215 k) pri 5600 ot/min |
Krútiaci moment | ICE: 265 Nm pri 1500-3500 ot/min Elektro: 264 Nm Spolu: 367 Nm pri 1000-4100 ot/min |
Prevodovka | Automatická dvojspojková 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4830 mm |
Šírka | 1900 mm |
Výška | 1770 mm |
Rázvor osí kolies | 2815 mm |
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) | 1950/720 kg |
Batožinový priestor | -/628/1949 l |
Palivová nádrž | 67 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,8 s |
Spotreba (WLTP) | 6,9-7,3/100 km |
Emisie g CO2/km | 156-166 |