Test Peugeot 5008: Zachovajte pokoj

Peugeot 5008 je aktuálne najväčším modelom značky. Veľké SUV môže mať až sedem sedadiel a tak do istej miery supluje aj absenciu klasického MPV, ktoré Peugeot kedysi mával v ponuke. My sme s ním jazdili vo vyššej výbave GT Line, zato však so slabším, 1.2 litrovým trojvalcovým hybridom so 136 koňmi. Dáva takýto malý motor vo veľkom a relatívne ťažkom aute zmysel? Alebo starší, dnes už nedostupný dízel by bol lepší? 

 

Nové a moderné Peugeoty sú proste pekné a ich dizajnový jazyk je avantgardne elegantný a odlíšiteľný. Výnimkou nie je ani testovaný model 5008, ktorý sme mali v elegantnej čiernej farbe a výbave GT Line. Práve čierna farba by mohla zaujať zákazníkov, ktorí uprednostňujú stealth look, keďže niektoré detaily karosérie tak trochu splývajú do jednoliateho celku. Chrómovania tu totiž veľa nenájdete a nahrádza ho práve čierna, z ktorej je celá predná maska ale aj písmo označenia značky a modelu vzadu. Strieborná linka sa tak tiahne iba vrchným profilom karosérie a prechádza do širšej časti v treťom stĺpiku. Zatmavená je aj optika LED svetiel vpredu aj vzadu a samozrejme prítomná je aj už obligátna, trojpazúrová grafika denného svietenia. Náš testovací kus jazdil na 19″ kolesách s čiernymi výplňami a aj keď to nie je malý rozmer, vzhľadovo by sme asi išli ešte o palec vyššie. Prečo? Peugeot 5008 je skutočne mohutné a veľké auto s dĺžkou takmer 4,8 metra a šírkou 1,9.  Kolesá tak trochu zanikajú. Na blatníku aj prednej maske je prítomné nové logo, tak ako u všetkých nových aj faceliftovaných súrodencov. Nuž ale, 5008 je rozhodne elegantným autom s iskrou a len tak rýchlo jej vzhľad neomrzí. Skôr ako na veľké a prekombinované plochy a prelisy sa spolieha na malé ale rafinované detaily a zakrivenia. A my sme spokojní.

 

Veľkorozmerná karoséria sa prenáša aj do pomerov v kabíne. Priestor je vo všetkých smeroch kráľovský. Malý volant so splošteným vrchom aj spodkom si našiel miesto aj v tomto veľkom SUV a my sme s ním ergonomicky v pohode. Po novom má lesklé plôšky tlačidiel multifunkcie ale prenosť nie je zlá.  Za ním sa nachádza plne digitálny kokpit veľkosti 21″. Ten sedí na vrchu palubnej dosky a aj keď ide o jeden fyzický kus, rozdelený je na časť prístrojového panelu za volantom a centrálnu časť infotainmentu i-Cockpit. Grafika oboch je výborná, decentná a príjemne kontrastná a aj menu je zrozumiteľné. Zároveň táto výbava zahŕňa aj vstavanú navigáciu a parkovacie kamery. Kokpit 5008 je inak takmer úplne bez fyzických tlačidiel a prím tu hrá dotyková lišta programovateľných tlačidiel i-Toggles. Ručná brzda na stredovom tuneli je elektronická a rovnako tak je tu fyzické tlačidlo prepínača jazdých režimov a výstražných svetiel. Prevody sa radia malou páčkou vedľa štartovacieho tlačidla a volantu a aj keď je to zo začiatku trochu nepraktické, ide hlavne o zvyk. Podobne ako u iných áut s páčkou radenia pod volantom. Architektúra kabíny 5008 je inak vkusne elegantná a tvorí ju trojica hlavných prvkov. Zaoblený displej na vrchu palubnej dosky, samotná palubná doska so sivým textilným dekorom a stredový tunel so zalomením smerom k spolujazdcovi. Predné sedadlá sú tu veľmi pohodlné a ortopedicky certifikované, naviac s vyhrievaním a kvalitným alcantarovým čalúnením. Vzadu v druhom rade je miesta viac než dosť a aj samotné tvarovanie sedadiel je vydarené so slušným bočným vedením. Lakťová opierka je pri takomto type áut štandardnom, avšak dostanú ju aj cestujúci v tom treťom, čo už také bežné nie je. Na pomery sedemmiestnych SUV patrí 5008 medzi autá s tým pohodlnejším tretím radom sedadiel. Je tu aj isté bočné vedenie ale sedáky sú tradične kratšie, aby ostalo aspoň trochu priestoru na kolená. Tak či onak, v 5008 stále ten lepší priemer aj keď o plnohodntom rade sa tu stále nedá hovoriť. 

Pod kapotou pracoval už spomíný trojvalec s výkonom iba 100kW/136 koní a 230 Nm. Ide o 1.2 litrový hybrid so šesťstupňovým automatom. Dívať sa naň dá z rôznych uhlov a ak chceme niečo pochváliť, tak na trojvalec celkom slušnú kultúru chodu a utlmenie. Pri prázdnom aute a veľmi pohodovej kľudnej jazde ustáleným tempom sa v zásade javí ako použiteľný a príjemný pohon. Lenže, toto je veľké SUV, ktorého ambíciou je prepraviť sedem ľudí, vážiace 1,8 tony. Kúpiť si 5008 a jazdiť v nej sám či vo dvojici nedáva veľký zmysel, to môžete kľudne siahnuť po 2008. Ak budú na motor kladené nároky rozpohybovať spomínanú hmotnosť so siedmi pasažiermi na palube, veci už nie sú ideálne. Pri veľmi hrubých počtoch to bude okolo 2,3 tony pre 136 koní a 230Nm. My sme šli najviac piati a pri potrebe prudkého zrýchlenia a predbiehania už bolo cítiť, že zopár koní by nebolo na škodu. Pri úplne plnom zaťažení proste pôjde o výrazný kompromis a je na zvážení, či vám stačí letargickejšia dynamika a v podstate žiadna rezerva výkonu. Pri predpisovom jazdení väčšinou vo dvojici s väčšou porciou diaľnic a niečo málo mestom a okreskami sme sa dostali na týždňový priemer 6,8 litra. To vlastne nie je zlé pri tak veľkom aute ale niečo nám vraví, že ak by mala 5008 výkonnejší motor, najmä pri plnom zaťažení by z toho benefitovala aj spotreba. Pri plnej záťaži skrátka treba zo 136 koní tlačiť maximum. Avšak,  dobrá správa na záver. Medzičasom Peugeot tento motor mierne posilnil na 145 koní, čo je síce len o 9 viac, avšak stálo by to za porovnanie. Pozitívom sú jazdné vlastnosti. Na tak veľké a ťažké auto je odozva riadenie pomerne reaktívna a presná a tiež stabilita v zákrutách pozítívne prekvapila. Zároveň je to ale stále pohodlné rodinné auto s veľmi dobrým filtrovaním nerovností.

Peugeot 5008 podľa nás patrí medzi úplne najkrajšie veľké SUV v rámci kategórie dostupných a neprémiových značiek. Najmä vo vyššej výbave, akou je práve GT Line. Má avantgardne elegantný vzhľad ale v čiernej je zároveň vcelku nenápadný a dobre maskuje svoje veľké rozmery. Tiež má krásne navhrnutú kabínu s kvalitnými materiálmi a spracovaním a pri GT Line opäť aj výbornú výbavu. V prvých dvoch radoch sedadiel je priestor nekompromisný a ten tretí je na tom tiež lepšie než priemer. Otázkou ostáva motor a pre koho je určený. Na trojvalec má obstojnú kultúru chodu a jazdný prejav a vcelku dostačujúcu dynamiku pri prázdnom aute. Lenže, sedemmiestne SUV si nekupujete preto, aby ste ním jazdili osamote. Má síce celkom fajn spotrebu lenže pri plnej záťaži mu chýba výkonová rezerva a preto si treba skutočne dobre premyslieť, ako budete auto používať a či vám stačí výrazne nižšia miera dynamiky. Radi by sme teda skúsili, či ju vylepšená verzia so 145 koňmi aspoň trochu vylepšuje. Pozitívom tu je ale jednoznačne akciová cena, pretože takéto auto v testovanej výbave tesne podlieza hranicu 40 tisíc eur s DPH, čo sa nám javí ako skvelá ponuka za množstvo priestoru a výbavu, ktoré dostanete. 

Peugeot 5008 1.2 Hybrid GT Line

Motor R3 benzín + HEV
Objem 1199 cm3
Výkon 100 kW/136 koní pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 230 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická dvojspojková 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4791 mm
Šírka 1895 mm
Výška 1694 mm
Rázvor osí kolies 2901 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1833 kg
Batožinový priestor 916 l
Palivová nádrž 55 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 198 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,3 s
Spotreba (WLTP) 5,8-5,9/100 km  
Emisie g CO2/km 131