Test Honda Civic Type-R: K úplnej dokonalosti mu chýba len jedno

Tento svet je čím ďalej, tým šialenejší. Autá, na ktoré som bol zvyknutý, že boli jeho pevnou súčasťou v cenníkoch už nie sú. Postupne sa vytrácajú športové verzie s benzínovými agregátmi a skôr všetko smeruje ku elektrickej energii. To ale neznamená, že niektorí výrobcovia na to úplne kašľú. Veď stále máme zopár hothatchov nižšej strednej triedy a Honda Civic Type-R medzi ne rozhodne patrí.

Už to vyzeralo, že si toto auto neskúsim, lebo som sa príliš neskoro prihlásil, ale nakoniec sa podarilo vyčleniť ešte jeden termín, za čo som bol veľmi vďačný a tešil som sa ako malé dieťa. Civic Type-R má pre mňa nielen profesionálnu hodnotu, ale aj tú menej profesionálnu, lebo auto s podobným doplnkom k menu bolo vlastne moje prvé. Blížiaci sa termín teda znamenal len jediné, horel som nedočkavosťou. A čo som teda zistil?

Nebudem klamať, očakávania boli celkom vysoké, lebo už základná verzia s hybridným pohonom je vynikajúca. Má totiž výkon 135 kW (184 k) a dokáže s dobre nastaveným podvozkom predstavovať naozaj výrazne dynamickú alternatívu ku bežným vozidlám. Lenže Civic Type-R je niečím iný. Má rozšírenia, má obrovské disky, pneumatiky Michelin Pilot Sport 4, ale aj masívne zadné krídlo. Mimochodom, to krídlo je z karbónu a predstavuje príplatok necelých 4 000 €, v ktorom sú ale aj prahové lišty a stredová konzola z rovnakého karbónu s červenými vláknami ako kontrastným prvkom.

Keď som postavil tieto dve autá vedľa seba, štandardný Civic a Civic Type-R, hneď bolo každému jasné, ktorá bije. Civic Type-R je predsa modla, je to niečo, čo dokáže svojím prejavom vymazať z hlavy ktoréhokoľvek konkurenta. Je to auto, ktoré potrebuje pevnú ruku a dostatočnú dávku zdravého rozumu.

Toto všetko vidno už na prvý pohľad zvonka. Extrém vizáže podčiarkuje ešte modrá farba, kontrastná s čiernymi doplnkami. Práve tá bola možno príspevkom k tomu, že počas celého testovania sa mi na kufor lepili majitelia 15-ročných Passatov, Octavií a Audín, ktorí chceli pretekať a mysleli si, že ma vyprovokujú. Kvôli tomuto treba s autom ako Civic Type-R zdravý rozum. Lebo čím viac závodím, tým mám vyššiu spotrebu a nižší dojazd. K tomu sa ešte dostanem. Za mňa je Civic Type-R ideálny v čiernej farbe. Alebo nejakej sivej nenápadnej s matnou fóliou na vrchu.

Ak už by som zvolil nenápadný exteriér, tak interiér bude každého okamžite šokovať. Nie je to o špeciálne tvarovanom volante, ani o tvare sedadiel, ale o ich farbe. Zadná časť predvádza dve sedadlá s čiernym čalúnením a odkladacím priečinkom na poháre v strede. Priestorovo je Civic Type-R až prekvapivo dobrý a karbónové krídlo uľahčuje vzperám dvíhajúci veko batožinového priestoru život. S normálnym krídlom je vraj otváranie trochu ťažkopádne.

Ale nie je to som chcel, predné sedadlá sú červené a rovnako červené sú aj koberce. Hneď sa cítim ako hviezda, pričom ešte zaujímavejšia ako táto farebná kombinácia je hlavica radiacej páky. Je kovová a v lete ju chytíte rukou a vypálite si na ňu tvar jednotlivých dráh radenia. Je však relatívne ťažká a pôsobí ako protizávažie ku mechanizmom na druhej strane. Presne takto to mávali športové Hondy vždy a je to to najlepšie, čo sa novej generácii modelu Civic Type-R mohlo stať. Radenie je dynamicky presné a dráhy sú možno trochu delikátne, čiže tam nemôžem rvať stupne ako o život, ale to nevadí. Je tu z jedna z najlepších prevodoviek v podobných autách.

No a teraz sa pozrime na to ozaj vážne. Pod kapotou je dvojliter, ktorý ma výkon zvýšený na 242 kW (329 k) a krútiaci moment dosahuje svoj vrchol 420 Nm pri 2 500 až 4 000 otáčkach. Ako sa toto prejavuje v realite? Podľa toho akú náladu máte. Jedna možnosť je, že budete tým konzervatívnym a dôchodcovským typom, ktorý jazdí na spotrebu. Ale na to sú predsa iné verzie modelu. Civic Type-R v prejazdovom nudnom režime predvádza spotrebu do 8 litrov benzínu na 100 km. Áno, aj toto som si vyskúšal, ale po 30 km celé moje sebazaprenie skončilo a posunul som sa ku výrazne dynamickejším presunom a nad 10 litrov na sto. Veď na to je Civic Type-R určený, nie?

Motor síce takmer nepočuť, ale v režime +R sa otvára kvapka vo výfuku, ktorý má 3 koncovky. Tri? Áno, veď toľko má napríklad aj Ferrari F40! Zvuk ani s otvorenými koncovkami nepripomína šialenú jazdu. Nie je to ako v prípade Hyundaiu i30 N, ktorý je počuť už z diaľky a strieľa do výfuku ako zmyslov zbavený. Tu stále viac počuť motor a aj v najšportovejšom režime jazda predvádza atribúty komfortu, teda toho akustického.

Pri prehodený športového režimu však zásadne tuhnú tlmiče. Je to až extrémny rozdiel. V štandardnom nastavení a režime Normal je Civic Type-R autom použiteľným každý deň s trochu prižmúrenými očami. Ak prepnete do +R, tak zažijete ozajstné okruhové nastavenie. Práve kvôli tomuto som si nakonfiguroval režim Individual. Kým všetky súčasti pohonnej sústavy som nastavil na najšportovejšie, podvozok a volant som nechal v komfortnom nastavení. Takéto prispôsobenie je adekvátne bežnému jazdeniu s občasnými ostrejšími prejazdami a našimi cestami.

A tie ostrejšie prejazdy sú v tomto prípade nutnosť. Civic Type-R drží aj vďaka pneumatikám Michelin Pilot Sport 4S, ale verím, že aj na horších pneumatikách by jazda bola brutálna a Civic by si držal stopu úplne bravúrne. To, čo dokáže v zákrutách vďaka nezávislému zaveseniu zadnej nápravy je až dychberúce. Podvedome cítite, že s týmto autom jednoducho chcete ísť čo najrýchlejšie a prechádzať zákruty tak, aby spolujazdcom prišlo zle z preťaženia. Vlastne to úplne nechcete, ale je to vedľajší efekt pri podobnej jazde.

Každá zákruta predstavuje novú výzvu a snahu o čo najdokonalejší prejazd. Ja vlastne ani neviem, čo chcem viac k tomu povedať. Nový Civic Type-R jazdí úžasne a je rozhodne podvozkovo jedným z najpokročilejších hothatchov súčasnosti. Má síce konkurentov, ale práve Type-R mal vždy špeciálnu klientelu a špeciálnych zákazníkov, ktorí dokážu oceniť všetky možnosti, ktoré im vozidlo ponúka.

Už som niekde skôr začal so spotrebou, s tou na dôchodcovskú jazdu. Realita však znamená aj tie dynamické prejazdy a diaľnicu. Vo finále som skončil s priemerom niekde na úrovni 10,5 litra, čo považujem za vynikajúce. Vynikajúce ale nie je nahliadnutie do parametrov o veľkosti nádrže. Tá má objem iba 47 litrov, z čoho časť je rezerva, takže neprejdete ani štyristo kilometrov a musíte tankovať. Toto by ma hnevalo najviac a považujem to za najväčšiu slabinu Hondy Civic Type-R. Veď keď nemá hybridné ústrojenstvo, tak by sa určite našlo miesto pre 15 litrov nádrže naviac a to by spôsobilo dojazd zväčšený minimálne o 100 km pri ozaj drsnom využívaní výkonu.

Takže spotreba vonkoncom nie je zlá. Poďme sa ale pozrieť na to, čo veľa potenciálnych majiteľov trápi ešte viac. Nie je to ani tak dostupnosť auta ako takého, ale jeho cena. Samotný karbónový balík, ktorý vidíte na fotkách, stojí 3 990 €. Za originálny karbón to rozhodne nie je veľa. Ale pozrime sa na ďalšiu stránku veci. Základná cena auta sa aktuálne vyšplhala na 57 990 €. Ak budete porovnávať s minulosťou, tak je to extrémne veľa.

Ale ak sa pozriete na fakt, že Civic Type-R je stále jedným z áut, ktoré majú šancu ešte pár rokov prežiť, tak je to adekvátna suma. Veď mieri na pozície športovo ladených BMW a Mercedesov, pričom má snahu zaujať aj nízkou hmotnosťou. Honda Civic Type-R je jednoducho o stave mysle a o preferenciách. Aj na toto auto Honda ponúka 8-ročnú záruku, takže malý bonus naviac.

Čo ma vlastne ešte trochu vyrušovalo počas jazdy je alcantarová lakťová opierka a alcantarou čalúnený volant. Nie som z tých, čo by si nosili rukavice na šoférovanie stále so sebou. Sumár? Chýba mu naozaj len tá väčšia nádrž. A mne rukavice.

Honda Civic Type-R

Motor R4 benzín
Objem 1996 cm3
Výkon 242 kW (329 k) pri 6500 ot/min
Krútiaci moment 420 Nm pri  2500-4000 ot/min
   
Prevodovka manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4594 mm
Šírka 1890 mm
Výška 1401 mm
Rázvor osí kolies 2734 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1504/300 kg
Batožinový priestor 410/1212 l
Palivová nádrž 47 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 275 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,4 s
Spotreba (WLTP) 8,2 l/100 km
Emisie g CO2/km 186