Toyota má naozaj široké portfólio začínajúce pri tých najmenších autách zo segmentu A. Tým úplne najmenším je na našom trhu Aygo X, ktoré predstavuje vstupnú bránu do sveta Toyoty. Ale aj napriek najlepšej prístupnosti z hľadiska financií sa vozidlu príliš nedarí a stále stojí v tieni väčšieho Yarisu a teraz najmä yarisu Cross. O oživenie situácie sa má postarať facelift.
Toyota Aygo X si od svojho predstavenia v roku 2022 pripísala 287 000 predaných kusov. To je takmer 100 000 ročne, čo rozhodne nie je zlé číslo. Vozidlo sa vyrába v českom Kolíne, ktorý sa postupne transformuje na ekologickú fabriku s nízkou uhlíkovou stopou.
Robí to napríklad solárnymi panelmi a použitím materiálu, ktoré sú z udržateľných zdrojov, alebo rovno recyklované. Automobilka v súčasnosti pracuje na zmene výrobného systému na novú verziu modelu a znamená to, že ku zákazníkom sa vylepšené Aygo X dostane už koncom tohto roka. Čo od neho môžu zákazníci očakávať?
V prvom rade zbadajú to, čo je najviac vidieť. Tým bude použitie inej prednej časti. Predok je kompletne iný a nie je to len o svetlách s LED svietením, ale aj o použití inej masky chladiča, iného nárazníka a inej kapoty. Toto všetko vizuálne priblížilo Aygo X ku všetkým ostatným modelom značky. Síce nemá ten charakteristický C štýl svetiel ako ostatné autá v portfóliu, ale zároveň pôsobí predok masívnejšie a hlavne omnoho širšie.
Viac mu ani nebolo treba robiť. Vozidlo stojí stále na platforme GA-B z rodiny TNGA, ktorá je charakteristická modularitou. To však znamená aj konštruktérske výzvy. Veď napchať systém pohonu do vozidla s rázvorom 2430 mm je celkom ťažký oriešok.
Pozrime sa ale najskôr na ďalšie zmeny viditeľné voľným okom. Na výber bude z nových diskov s priemerom 17 a 18 palcov, v závislosti od výbavy. Výbava bude determinovať aj možnosť použitia dvojfarebného lakovania.
Vnútro sa až tak veľmi nemení, najväčšou zmenou je displej pred vodičom a na svojom mieste ostávajú priestorové pomery aj batožinový priestor s objemom 231 litrov. Poďme teda na to, čo je na novom Aygo X najzaujímavejšie!
Miesto štandardného litrového trojvalca poháňa Aygo X systém schovaný za označením Hybrid 115. Znamená to použite 1,5-litrového trojvalcového atmosférického motora, ktorý je spojený s elektrickým motorom a prevodovkou eCVT poháňajúceho predné kolesá.
Celkový výkon systému by mal byť až 85 kW (116 k) a to je o 32 kW (44 k) viac ako malo Aygo X doteraz. Vďaka novému nadobudnutému výkonu dokáže malé auto v zrýchliť na stovku za 10 sekúnd a pritom mať kombinované emisie 86 g CO2 na kilometer.
Nový hybridný systém ale nie posledným vylepšeným. O výraznú novinku sa stará aj prvýkrát použitá výbava GR Sport. A GR Sport je výbava so športovým zameraním. Ale už sme si na to pri Toyote zvykli z ostatných modelov.
Pre Aygo X mení hlavne prednú mriežku a trochu nárazníky. Iné sú aj zliatinové disky a v interiéri je téma využívajúca sivú a čiernu farbu. Lenže ešte dôležitejšie ako toto je určite iné naladenie podvozku s menšími náklonmi v zákrutách. Iné má byť aj naladenie posilňovača riadenia, ktorý reaguje rýchlejšie, rovnako ako sústava pohonu.
Ak sa vám Aygo X s hybridom pozdáva, tak bude dostupné už koncom tohto roka.