Renault Rafale Atelier Alpine Hyper Hybrid 300

Test Renault Rafale Hyper Hybrid 300: Skok do elektrického hyperpriestoru

Renault Rafale nemá ľahkú úlohu. Má totiž nahradiť aj niektoré ďalšie vozidlá automobilky, ktoré boli doteraz považované za vlajkové lode. To znamená, že by mal byť alternatívou ku niekdajšiemu Renaultu Talisman, ktorý bol jednoducho skvostný a vynikajúci. A aby ponúkol širšie portfólio pohonov, tak si začal už aj s plug-in hybridom. Plug-in hybrid je jediná možnosť ako získať štvorkolku do tohto auta.

Najväčšie SUV kupé v ponuke automobilky, Rafale, má PHEV označený ako Hyper Hybrid  a je aj s najvyšším stupňom výbavy Atelier Alpine. Klasický hybrid sa s týmto kombinovať nedá. No a konkrétny kus máme naviac vybavený zaujímavou modrou farbou. Je matná a má všetky výhody aj nevýhody laku.

Rafale vyzerá strhujúco

Automobilka Renault stanovila modelom Rafale trend, ktorý sa postupne rozšíril aj na modely Espace a Austral. Áno, ak myslíte, že hovorím o prednej časti, tak máte pravdu. Predná časť s veľkou charakteristickou mriežkou s malými logami Renaultu a novým znakom inšpirovaným 70-tymi rokmi je presne tá zmena, ktorá sa postupne dostáva aj na ostatné vozidlá.

Predok je teda prudko aktuálny s maticovými LED svetlami, ktoré sú veľmi dobre použiteľné a fungujú v noci obstojne. Zaujímavosťou predku môžu byť aj LED denné prvky, ktoré zase poskytli základ pre rozšírenie na menšie modely. Predok auta teda kombinuje vizuálnu dynamiku s istou dávkou elegancie, aj keď to môže vyzerať ako protichodná požiadavka. 

Automobilka využila karosériu SUV kupé, čo je vidno pri bočnom pohľade. Na oboch stranách sú krytky na nádrž, pričom vľavo nabíjate benzín a vpravo je konektor na nabíjanie elektrickou energiou. Ten je ale zvláštny. Vyzerá ako by mal prípravu na jednosmerné prúdy nabíjania, ktoré by mohli mať aj vyšší výkon ako 7,4 kW v súčasnosti.

Renault Rafale Atelier Alpine Hyper Hybrid 300

A ak vzadu čakáte koncovky výfuku, ktoré by si auto rozhodne zaslúžilo, aj napriek faktu, že plug-in, tak čakáte márne. Zadok je jednoduchý uhladený s peknými svetlami bez zbytočných prepojení. Renault Rafale tu prezentuje eleganciu, ale aj spojler nad zadným oknom, ktorý je spojlerom naozaj, nie je to iba odtrhová hrana, lebo stredom má otvor usmerňujúci vzduch pozdĺž okna ku reálnej odtrhovej hrane na konci veka batožinového priestoru.

A teraz ku kauze farba. Modrá Sommet s čiernym spojlerom vzadu a čiernymi lemami spodnej časti vyzerá na Renaulte Rafale jednoducho excelentne. Ale je náročná na údržbu a rovnakú vizuálnu šou môže spôsobiť aj obyčajná lesklá modrá, ktorá je jednoduchšia na život.

Keby chcem matné auto, tak si asi dám matnú fóliu na lesklý lak, lebo tú dokážem vymeniť a netreba prelakovať celý diel. Asi cítiť, že nie som fanúšikom matných lakov, však! Dizajn okrem farby tvoria aj masívne 21-palcové zliatinové disky, obuté do pneumatík Continental Sport Contact 7, ktoré autu pomáhajú zvládnuť 2 tony hmotnosti s takou gráciou, ako by ste ani nečakali.

Rafale ukazuje luxus a kvalitu

Interiér Renaultov oststnej doby je najmä o vynikajúcom spracovaní nielen z pohľadu lícovania dielov, ale aj z pohľadu kvality materiálov a celkového prevedenia. Renault Rafale nemôže byť výnimkou a prináša presne toto. Ale zastavme sa najprv pri batožinovom priestore. Ten má objem 465 litrov, čo je o 65 litrov menej ako má klasická E-Tech 200 verzia s full hybridom. Stále je to dosť a priestor je dostupný cez obrovské dvere.

Veľmi štedrý je ale aj priestor na zadných sedadlách, Renault Rafale dokáže priniesť komfort aj v tomto aspekte. Nie je to len vďaka rázvoru 2739 milimeterov, ale aj vďaka premyslenému tvaru karosérie, krorý necháva priestor aj na hlavu vyšších pasažierov. Dobrým pomocníkom je určite aj presklená strecha Solarbay bez fyzického zatemnenia.

Práve tento prístup hovorí o väčšom priestore na hlavy až o 4 centimetre, keďže netreba navíjanie roletky a ani koľajničky po stranách. Solarbay sa zatemňuje zmenou orientácie tekutých kryštálov vo viacerých segmentoch a plocha sa dá rozdeliť na polovice. Je to cool a vyzerá to ako sci-fi.

Renault Rafale Atelier Alpine Hyper Hybrid 300

Sedadlá vzadu sú pohodlné, ale je niečo, čo určite poteší. Zadná lakťová opierka má otočné držiaky na nápoje, ktoré formujú držiaky na mobilné telefóny, alebo na tablet. Pre energiu stačí pripojiť kábel buď ku zadným výduchom, alebo priamo do lakťovej opierky. Dizajnéri mysleli na všetko.

Ale tým špeciality rozhodne nekončia, pokračujú aj vpredu. Výbavy Alpine, či už Esprit Alpine, alebo táto, kráľovská, Atelier Alpine, majú sedadlá čalúnené alcantarou a kožou, ale na chrbtovej časti je aj podsvietené logo. Cez alcantaru. To som na ničom inom nevidel. Vyzerá to neskutočne dobre, lebo farba ladí s ostatnými podsvieteniami.

No a v prednej časti je ale dôležité aj niečo iné. Nie je to posuvná opierka dlane, ktorá by pomáhala stláčať softvérové tlačidlá v spodnej časti displeja. Samotný displej je vynikajúci, spolupracuje s google službami a je postavený na báze Androidu. To ale neznamená, že by nefungoval ako má.

Niektoré verzie sú trochu kostrbaté, ale vo finále aj samotné zrkadlenie mobilných platforiem funguje na oba smery. Zaujímavé je sledovať páčky pod volantom, ale aj volant. Všetko je elegantne a kvalitne spracované, pričom displeje sú logické a prehľadné. Tu zbiera Renault pozitívne body a pozitívne body zbiera aj s tou presklenou strechou Solarbay.

Vývoj prešiel ďalej 

Áno, každý by chcel pod kapotou tohto auta dvojlitrové dízlové štvorvalcové srdiečko, ale to sa konať nebude. Nebude sa konať nič iné ako hybridný pohon. Ale ten je doladený takmer k dokonalosti! Pozostáva z 1,2-litrového benzínového trojvalca, ktorý ma extrémnejší výkon ako v základnom naladení a prináša aj dva elektrické motory. Jeden vpredu a jeden vzadu. Renault Rafale je vďaka tomu dynamický a má ale jednu šialenú vec v zálohe.

Tou už samostatnou kapitolou môže byť podvozok 4Control Advanced, ktorý dokáže natáčať zadné kolesa až do uhla 5° v prípade pomalej jazdy proti tým predným. Vo vyšších rýchlostiach zase vozidlo natáča zadné kolesá tým istým smerom, aby zvýšilo stabilitu. Renault Rafale jazdí vynikajúco. Podvozok je nastavený perfektne a zadný elektrický motor eliminuje preklz pri potenciáli nadvihnutia prednej časti počas rýchleho štartu. Ale stabilite hrajú na nôtu aj výborné pneumatiky Continental Sport Contact 7, ktoré sú vynikajúce na zlepšovanie jazdných vlastností.

Renault Rafale Atelier Alpine Hyper Hybrid 300

Takže máme relatívne veľké auto s dobrými jazdnými vlastnosťami a slušný výkon, ktorý ho vystrelí na stovku za 6,4 sekundy. Všetko sú to vynikajúce dynamické údaje, ale Rafale plug-in hybrid, čiže Hyper Hybrid, je o niečom inom. Je o dôležitom parametri a tým je pohľad do prevádzkových nákladov.

Nabíjať môžete síce iba striedavým prúdom, ale na batériu s kapacitou 22 kWh dokážete prejsť s prehľadom až 100 km, ak vynecháte diaľnice. Mne sa podarilo jazdiť za hodnoty okolo 21 kWh a dojazd som mal okolo 80 km. To už znie rozumne.

A rozumne znie aj spotreba systému, ktorý po vybití baterky stále funguje ako bežný full hybrid. Vtedy Rafale využíva všetky technológie z F1. Vtedy využíva multimódovú prevodovku, štartér-generátor a všetko k tomu prislúchajúce. Renault Rafale, aj ako Hyper Hybrid, dokáže v takomto režime jazdiť kľudne do 6 litrov benzínu na 100 km a to už je naozaj vynikajúca hodnota. Tento pohon sa Renaultu určite podaril!

Rafale je vyvážená alternatíva 

Auto, ktoré je dostatočne veľké, ktoré používa moderné technológie a jedinou nevýhodou môže byť azda absencia toho naftového motora, alebo niečoho trošku väčšieho s viac valcami je lákavou ponukou. Ale to neznamená, že Renault Rafale by mal výrazné negatíva. Stojí takto 58 500 eur a dokáže sa hrdo postaviť kvalitatou aj prémiovým značkám. V takom prípade sa dá povedať, že Renault Rafale je vlastne výhodná ponuka zabalená do veľmi pekného dizajnu bez akýchkoľvek ďalších negatív.

Negatív veľa nie je, jedným môže byť azda zvyk na špeciálnu páku prevodovky, ale pozitíva prevažujú a toto negatívum je ľahko zabudnuteľné, lebo, vo finále, negatívom nie je. Veď Rafale má vynikajúci podvozok s natáčaním zadnej nápravy 4Control! A to je slovo do bitky a hodina čarovania s jazdou pre väčšinu konkurentov!

Renault Rafale Hyper Hybrid Atelier Alpine

Motor R3 benzín + PHEV
Objem 1199 cm3
Výkon ICE: 110 kW (150 k) pri 5500 ot/min
elektro: 50 kW (68 k) vpredu a 100 kW (136 k) vzadu
ISG: 25 kW (34 k)
Celkovo 221 kW (300 k)
Krútiaci moment ICE: 230 Nm pri 1750 ot/min
elektro: 205 Nm vpredu a 190 Nm vzadu
ISG: 50 Nm
Celkovo: – Nm
   
Prevodovka Automatická multimódová (4 prevody spaľovací motor, 2 prevody elektro)
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4710 mm
Šírka 1866 mm
Výška 1613 mm
Rázvor osí kolies 2738 mm
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) 2025/506 kg
Batožinový priestor 465-539 l
Palivová nádrž 55 l a 22 kWh
Nabíjanie 7,4 kW AC
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 175 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,4 s
Dojazd na plné nabitie (WLTP) 105 km
Spotreba (WLTP) kombinovane: 0,5-0,6 l/100 km  
Emisie g CO2/km kombinovane: 12-14