Test Yamaha X-MAX 125: Nebojí sa ani mimo mesta

Poznáte to. Šoférujete auto mnoho rokov. Cesta do mesta, z mesta, po meste a áut len a len pribúda. Sedíte si takto za volantom v klasickej mestskej kolóne, keď tu zrazu prefrčia okolo vás malé mrštné jednostopé mašinky. A začnete rozmýšľať, čo iné sa dá v takej kolóne aj robiť, aké by to bolo… Čo tak si to vyskúšať. Ale, máte len vodičák skupiny B, 50 kubíkov sa vám zdá málo a na veľkú mašinu potrebujete skupinu A. Hmmm, to znamená autoškola… Je na to čas? Mám vôľu chodiť do autoškoly? A tu sa naskytuje možnosť, ako sa hovorí, aby ovca zostala celá a šofér sa nasýtil.

Asi takto nejako som uvažoval aj ja. Takže som neváhal ani minútu, keď sa mi naskytla možnosť otestovať jednu takúto ľahko manévrovateľnú mašinu, konkrétne to bola Yamaha X-MAX 125. Nie je to už síce úplná novinka, ale, nakoniec, ako sme sa mali možnosť sami presvedčiť, stále má čo povedať. Radosť z jazdy, ktorú vyvoláva, je doslova nákazlivá a popri tom je neskutočne praktická. Jednak v meste a jednak na výlety do okolia, vyvetrať si hlavu, alebo zabehnúť na nákup do susedného mestečka.

Yamaha X-MAX 125, ako už sám názov naznačuje, patrí do kategórie motocyklov do 125 centimetrov kubických a výkonom (10,5kW) zodpovedá hranici, do ktorej sa zmestíte aj s vodičákom skupiny B. Napriek tomu to nie je žiadne pierko Práve naopak. Svojim zovňajškom pripomína vyššiu kategóriu motocyklov a rovnako tak sa na tejto motorke aj jazdec cíti. Na testovanie sme mali motocykel vybavený paketom Urban, čo znamená najmä vyššie plexi, ktoré zlepšuje komfort jazdy a dostatočne chráni jazdca a zadný kufor. Ten výrazne navýši už aj tak obrovský úložný priestor pod sedadlom. A to je ďalšia praktická vec na tomto stroji. Do úložného priestoru sa pohodlne zmestia dve prilby, prípadne jedna prilba a k tomu batoh s nákupom. Nedoporučujem však ukladať pod sedadlo potraviny rýchlo podliehajúce skaze, alebo nanuky, ono to totiž v tomto priestore celkom hreje.

Prvá vec čo zaujme pri príchode k motocyklu je, že k motocyklu nedostanete klasický kľúč. Len malú krabičku, ktorá všetko ovláda z bezpečia vášho vrecka. Akonáhle je s vami, všetko je náramne jednoduché a celé ovládanie je riešené multifunkčným otočným ovládačom v strede pod riadidlami. A keď ho zabudnete vypnúť a odídete od motorky, okamžite sa ozve piskľavý tón, ktorý upozorní, že ste ju nevypli. Ovládačom tak riadite od zapaľovania cez otvorenie ľavej uzamykateľnej priehradky a otvorenie podsedadlového priestoru, otvoru nádrže až po uzamknutie celého motocykla. Priestor pod sedadlom som už sme spomenuli vyššie a je fakt obrovský a navyše osvetlený.

Ďalší priestor na odkladanie, najmä drobností, dokladov, telefónu s možnosťou jeho napájania je naľavo od riadidiel. Ten je uzamykateľný a ešte jeden, menší, je napravo. Ten sa uzamknúť nedá.

Poďme na cestu. Posed je veľmi pohodlný. Človek sedí vzpriamene a pri výške sedla 795 milimetrov pohodlne dočiahne jazdec na zem a zároveň sa veľmi nekrčí za riadidlami. Skúter po pridaní plynu poslúcha na slovo a v pár sekundách necháte za sebou na križovatke všetkých dvojstopých konkurentov. V meste vďaka svojej vyššej hmotnosti 175 kilogramov a celkovej robustnosti nie je až taký obratný ako jeho slabší súrodenec  N-MAX, či konkurenčná Honda PCX, ale mesto mu sedí rovnako. Navyše vzbudzuje väčší rešpekt a skúter sa tak stáva viditeľnejší v hustej mestskej premávke.

Ak si s ním vyjdete za mesto, alebo dochádzate do mesta s okolitých obcí, X-MAX je úplne vo svojom živle. Výborne sedí na ceste, drží si stopu a bezpečne vedie svojho jazdca okreskami tam, kam chce. K vynikajúcim jazdným vlastnostiam prispieva aj systém kontroly trakcie, ktorá zvyšuje priľnavosť zadného kolesa najmä vo vlhkých podmienkach. ABS je samozrejmosťou. Kvôli objemu, by sme s ním na diaľnice veľmi nechodili. Ideálne preň sú okresky a mesto. Cestovná rýchlosť 90 kilometrov za hodinu je optimálna. A vďaka spotrebe, nám vyšla 2,6 litra na sto kilometrov, je to skutočne vynikajúca alternatíva ku autám, či už na dochádzanie do práce, alebo spoznávanie okolia na dvoch kolesách.

Naviac za cenu 4 750 eur je slušnou ponukou na trhu. Ak je vám 125-ka málo, tak stále existuje alternatíva vo forme väčších objemov. X-MAX má aj 300vku, 400vku a skútrový vrchol Yamahy je T-MAX s 530 centimetrami kubickými.