Test Honda PCX 125: Mestský biznis

Keď sme nedávno v redakcii mali na test cestnú Hondu CB500X, ktorej test uverejníme čoskoro, kolega, čo nemá vodičák na veľkú motorku prišiel s nápadom vyskúšať aj menšie skútre, na ktorých by mohol jazdiť aj on. U nás v redakcii niečo nezvyčajné, ale na druhú stranu veľmi zaujímavý nápad. Odkedy som mal naposledy požičaný na dovolenke lokálny skúter ubehlo už dosť veľa času. A hlavne budem môcť porovnať ako sa postupne zmenil trend a spracovanie v tejto oblasti ktorú veľmi dobre nepoznám. O to zaujímavejší bude výlet po južnej Morave, ktorý sme na skútroch v redakcii vymysleli. O tom ale bude viac písať kolega. Mne sa počas výletu ušiel najmenší skúter od Hondy označený ako PCX125.

Model skútra s označením PCX, čo má značiť Personal Comfort  je na trhu už od roku 2010 a patrí medzi tie najúspešnejšie modely od Hondy. Len v Európe sa ich predalo viac ako 140-tisíc kusov. V priebehu týchto rokov ho postupne vylaďovali tak, aby stále patril medzi špičku vo svojej kategórii na thru. Ako prvý v Európe dostal v roku 2010 technológiu vypínania pri voľnobehu. Od roku 2012 je v ponuke so zdokonaleným  výkonným motorom Smart power,  ktorý už od roku 2016 spĺňa emisnú normu  EURO4.

Od roku 2018 ale prešiel model PCX značnou modernizáciou. Má nový podvozok s dvojitým rámom, motor s vyšším výkonom a nové kolesá s prepracovaným zavesením. Aj napriek zvýšeniu výkonu sa podarilo dosiahnuť mimoriadne nízku priemernú spotrebu. Výrazný dizajn vynikne veľmi dobre v testovanej červenej metalíze Pearl Splendor Red . Jeho kompaktný tvar stále umožňuje uložiť do odkladacieho miesta pod sedadlom prilbu a menšiu príručnú tašku. Ideálna je ale jeho kombinácia s doplnkovým boxom za sedadlom spolujazdca. V tomto mala výhodu väčšia Forza, ktorej sa pod sedadlo vmestila aj prilba pre spolujazdca.

Modernizácia sa dostala aj na stredovú konzolu. Nový inverzný a dobre čitateľný displej zobrazuje nielen údaje o rýchlosti, ale aj o dennom počítadle kilometrov, stave paliva alebo priemernej spotreby. LED technológie neobišli ani svetlá. Predné LED svetlá sú lemované tenkými obrysovými doplnené diskrétnymi LED smerovkami. Praktický je aj odkladací priestor v bočnom aerodynamickom kryte. Zmestí sa tam nielen fľaša vody, ale vďaka 12V zásuvke si tu môžte počas jazdy nabíjať aj telefón alebo navigáciu.

Inak má PCX v meste iba samé výhody. Najväčšia je jej výborná ovládateľnosť v urbanizovanom prostredí. Jej kompaktné rozmery pomáhajú ľahko zvládnuť presun mestom a vyhýbanie sa rôznym prekážkam. Pri parkovaní oceníte jej kompaktné rozmery a nízku hmotnosť. Tieto výhody prídu vhod hlavne pri hľadaní miesta na plných parkoviskách. Benefit bezproblémového parkovania sme si užívali pri každodennom presune. Našťastie nám počas testu ani raz nepršalo a mohli sme ho naplno využívať každý jeden deň. Vlastne len jedenkrát sme sa búrke tesne vyhli počas výletu do Brna, kedy nám začalo pršať tesne po tom ako sme dorazili a zaparkovali motorky v cieli.

Pri jazde na veľkej motorke v mestskej premávke som mal vždy veľký rešpekt. Veľká hmotnosť a aj šírka motorky nie je úplné to pravé na presun medzi autami. Áno, pokiaľ sa pohybujete ako bežné auto a stojíte poctivo v kolóne, tak s tým žiadny problém nie je. Ale často sa na veľkej motorke môžete zaseknúť medzi zrkadlami áut stojacich pred vami. V tomto je PCX krásne a ľahko ovládateľná, skôr ako bicykel.

Kvapalinou chladený štvortaktný jednovalec  SOHC s 2 ventilmi a zdvihovým objemom  125 cm3 má pre mestskú premávku dostačujúci výkon. Maximálnych 9 kW pri 8500 otáčkach za minútu nie je síce na závodenie, ale pri presuny aglomeráciami úplne postačuje. Nižší krútiaci moment 11,8Nm pri 5000 otáčkach za minutu pocítite asi len pri jazde hore strmým kopcom, alebo keď sa na skútri poveziete dvaja. V kombinovanej prevádzke sa nám podarila priemerna spotreba okolo 2,2 litra na sto kilometrov, čo je skoro totožný údaj ako ten udávaný výrobcom. Pri tejto spotrebe a objeme nádrže 8 litrov sa pohybuje celkový dojazd okolo 400 kilometrov, čo je pri jazde po meste zaujímavý údaj. PCX sme testovali aj pri mimometskej premávke. Tam sme už jeho nižší výkon pociťovali častejšie. Maximálna rýchlosť okolo 110km/h nie je úplne ideálna pri jazde po diaľnici, preto sme dávali prednosť vedľajším cestám. Tam si  už PCX svoje parametre užívala. Nižší výkon sa prejavil až keď sme chceli obehnúť pomalšie auto idúce pred nami. V tedom prípade je potrebné dôkladne zvážiť svoje, ale aj možnosti PCX. Ak by ste mali v pláne častejšie užívať skúter aj na podobné dlhšie výlety mimo mesta, asi by bolo zaujímavejšie zvážiť silnejší stroj a prilatiť za Hondu Forza 125, ktorá má vyšší výkon, viac odkladacieho priestoru a pri rovnakej jazde mimo mesta sme na nej dosiahli o niečo nižšiu priemernú spotrebu. To bolo najskôr spôsobené tým, že sme ju pri rovnakej rýchlosti po okreskách museli menej namáhať. 

Počas týždňového testu sme s PCX absolvovali niekoľko stoviek kilometrov mestskej, ale aj mimomestskej premávke. V letných mesiacoch sme vážne ocenili jeho flexibilitu a obratnosť. S PCX nie je problém vybehnúť na pracovné stretnutie do centra, na menší nákup, alebo vo dvojici na jazero za mestom. Malý mestský skúter je výborné obratný, bezproblémovo s ním zaparkujete a dovolím si tvrdiť, že sa s ním po meste dostanete všade rýchlejšie ako s autom. Stačí len pravidelne sledovať predpoveď počasia. Za aktuálnych 2890 eur získate elegantný skúter, s ktorým sa nielen budete pohodlne a rýchlo pohybovať mestom, ale získate aj určitý druh zážitkov a zábavy. V určitých situáciách, ako sú napríklad ranné zápchy, prípadne preplnené parkoviská, vám auto ani nebude chýbať. Všetko má aj svoje výhody a nevýhody. Ale keď sa mi do skútra nevmestil celý melón na ktorý som cestou dostal chuť, stačilo sa uskromniť a zobrať iba jenu polovicu. A presne to som sa naučil aj počas testovacieho týždňa pri ceste na nákupy. A ak sa dokážete trošku uskromniť aj vy, obratný a elegantný skúter Honda PCX125 bude určite verne a spoľahlivo slúžiť aj vám. Reálne budete viac fit a ušetríte. Nielen spotrebou, ale nákupy si lepšie premyslíte a nebudete kupovať zbytočne veľa.