Test Škoda Fabia IV: Zopakuje rovnaký úspech?

Škoda Fabia je dlhodobo najpredávanejší automobil na slovenskom trhu. Nie je sa čomu čudovať, veď láka na nízku cenu, relatívne, ale hlavne na rozsiahlu servisnú sieť, ktorá má pobočky takmer v každom väčšom meste. Preto nie je prekvapením, že aktuálne je na trhu už 4. generácia obľúbeného modelu.

A hneď na začiatok treba povedať, že nie je Fabia ako Fabia a tá nová bude v ponuke trochu osamotená, lebo bude mať iba jednu karosársku verziu. Už žiadne sedany ani kombi. Aj keď by kombi vyzeralo určite perfektne, jeho úlohu má zastúpiť crossover Kamiq. Tento fakt však znamená aj to, že Fabia musí byť lepšia ako kedykoľvek predtým, aby stále dokázala zaujať publikum. My sme skúsili verziu s najvýkonnejším litrovým motorom a automatom.

Fabia to je, ale omnoho krajšia

Dizajn Fabie má svoje špecifiká a každá jedna generácia prišla s niečím, čo je pre ňu charakteristické. Ale s odstupom času sa dá bez problému prehlásiť, že táto najnovšia generácia je určite najkrajšia. Vyzerá širšie, dlhšie a dynamickejšie. Má všetky atribúty, aby mohla byť naďalej bestsellerom.

Len aj tu platí zlaté pravidlo, že si treba dať tú námahu a správne zvoliť kombinácie farieb a diskov, lebo úplný základ s plecháčmi a s bielou farbou bude skôr tuctovou záležitosťou, pri ktorej vôbec nevyniknú tvary nového vozidla. Možno práve táto oranžová s čiernou strechou a čiernymi kolesami bude na cestách žiariť najviac.

Keď sme načali tie kolesa, nie doslovne, len sme začali o nich hovoriť, tak musíme skonštatovať, že čierna farba ich robí menšími ako naozaj sú. Sú to predsa šestnástky! Vizuálne by teda autu prospeli ešte o palec väčšie disky, ale iba vizuálne, lebo by určite priniesli zhoršený komfort. Sedemnástky si dajte až na výbavu Monte Carlo, ktorá sa tvári, že je športová.

Vizuálne ale nie je Fabii čo vytknúť, keď má poriadnu výbavu, veď disponuje aj LEDkovými prednými svetlami a zadnými svetlami s líniami ako má krištáľ. V zadnej časti sa ukazuje aj nová stratégia označovania modelov automobilky. Kým nápis Škoda je cez celú šírku a chýba znak, v rohu, v ľavej časti má svoje miesto nápis Fabia. Dokonca by sme si vedeli toto auto predstaviť aj bez samotného označenia modelu iba s názvom automobilky.

Ešte viac miesta

Fakt že automobilka vypustila z ponuky karosériu kombi mnohých aktuálne zarmúti. Ale nemusia smútiť príliš dlho, lebo interiérové pomery tejto krátkej verzie sú naozaj obstojné. Ak by sa niekomu zdalo priestoru málo, tak ešte môže rýchlo využiť možnosť dostať sa ku Fabii Combi Tour, ktorá je vlastne predchádzajúcim modelom, posledným kombi, ktoré ostáva vo výrobe aj pri novej generácii hatchbacku.

O tom, že na predných sedadlách je dostatok priestoru nikoho netreba presviedčať. Ale celkom zaujímavé je sledovať ako si na nové pomery zvyknú zadní pasažieri. Ty majú rozhodne viac miesta ako v predchádzajúcej generácii a to nielen na hlavu, ale aj na kolená. O slušnej veľkosti modelu informuje aj základný objem batožinového priestoru, 380 litrov. Sklápanie sedadiel je samozrejmosť a Fabia dokáže teda odviezť aj väčšie kusy čohokoľvek.

Veľkým krokom vpred je stvárnenie prednej časti, hlavne prístrojovej dosky. V lepšie vybavených kusoch je v strede celkom veľký displej s bezdrôtovým zrkadlením mobilného telefónu, či už cez Apple CarPlay, alebo cez Android Auto. Máme pocit, že automobilka už stihla doladiť softvér tak, aby neprinášal nečakané seknutia a zlyhania. Pritom stačil iba update a všetko funguje hladšie a bezproblémovejšie.

Pre lepšie vybavené verzie je dostupný aj veľký displej pred vodičom s možnosťou konfigurácie zobrazenia. Nie, nehovoríme o Head-up displeji, ale o digitálnom kokpite nahrádzajúcom klasické ručičkové ukazovatele. Celkovo je interiér Fabie veľmi príjemným miestom na trávenie času. Určite sa nájdu aj slabšie miesta a menej kvalitne materiály, ale nie každý sa potrebuje prístrojovej dosky dotýkať na dennej báze. A to občasné drnčanie môže byť kľudne tým, že pri výmene skla niekto utrhol niektorý z upínacích prvkov. To drnčanie z tretieho stĺpika však identifikovať nevieme.

Dôležitou devízovou malého auta, teda tejto Fabie, sú Simply Clever prvky. Priečinok na fľaše má 5 výstupkov ňv spodnej časti, ktoré podržia plastovú fľašu ak ju chce vodič otvoriť. Na odpadky je vo dverách špeciálny odpadkový kôš s vreckami a nesmieme zabudnúť ani na zaujímavé rozdelenie batožinového priestoru rôznymi prvkami, ani na škrabku na ľad vo veku nádrže a tiež ani na dáždnik skrytý vo dverách vodiča. Práve tieto drobnosti zlepšujú celkový pocit z vozidla.

Liter každému

Toto bude zjavne nejaké pokračovanie tisícky spred 50 rokov, keďže auto má presne rovnaký objem motora. Teda teoreticky. Litrový trojvalec vo Fabii môže mať klasické atmosférické plnenie, ale s ním je v súčasnosti auto už naozaj pomalé. Preto treba siahnuť po prepĺňanej verzii. A optimálne po tejto, ktorá má 81 kW, čiže 110 k. V tomto prípade je spojená trojvalcová strojovňa so 7-stupňovým automatom s dvomi spojkami. Optimálna kombinácia? Možno áno, aj keď tri valce počuť.

Ak v aute jazdí iba vodič, tak celkom dokáže prekvapiť svojou dynamikou. Vzrastajúcou využitou užitočnou hmotnosťou však auto bude čoraz ležérnejšie a dôveru nepridá ani občas trochu váhajúca dvojspojková prevodovka. Tu však veľa hovorí pohľad na najazdené kilometre. Ten naznačuje, že by nebolo zlé uviesť prevodovku do fabrického nastavenia a nechať ju zvyknúť si na nového vodiča.

Spotreba takéhoto auta je skôr priemerná. Síce sa dá jazdiť aj do 6 litrov, avšak na diaľnici treba rátať so 6,5 litrami mi na 100 kilometrov. Stále je to v pohode, ale máme pocit, že rovnaké hodnoty by dosahoval aj o pol litra väčší štvorvalec TSI Evo. Lenže cenovo je trošku vyššie. Podstatná informácia však je, že Škoda nevymýšľala a nechala Fabii slušný objem nádrže. Malé auto má nádrž na 50 litrov paliva, čo znamená celkom slušnú porciu kilometrov na natankovanie.

Zaujímavé je, že Fabia dostala celkom tuhý podvozok. Nejde síce utrhnúť hlavu na hrboľatejších cestách, čiže takmer na všetkých druhej a tretej triedy, ale od Fabie sme čakali trošku lepší spôsob ako predvádzať komfort. Najmä toto je dôvod, prečo sú šestnástky maximum z pohľadu komfortu jazdy. Sedemnástky s nižším profilom by odstránili aj ten komfort, ktorý ostáva šestnástkam.

Konkurentov je veľa

Škoda Fabia je veľmi dobrým autom, ktoré má šancu naozaj zaujať každého, ale hlavne tých, ktorí doteraz jazdia na napríklad druhej generácie modelu. Pre nich je to neuveriteľný skok. Avšak výber segmentu B je, v súčasnosti. tak široký, že môže byť problém sa v tom zorientovať. Už len v samotnom koncerne Volkswagen je napríklad Polo a Ibiza. A to ešte neprechádzame do Južnej Kórey a ostatných krajín, ktoré chcú tiež niečo medzi malými autami povedať.

Zaujímavý bude preto pohľad do cenníka. Tento kus, ktorý je na fotografiách stojí 23 303 eur. Nie je to málo, ale za tie peniaze ponúka naozaj dosť. V reálnom svete však budú jazdiť Fabie za priemerných 16 až 17 000 eur. A to už je akceptovateľná cena za podobné auto. Menej akceptovateľné sú však podpriemerné tóny vychádzajúce zo sériového audiosystému. Ak chcete vhodnú reprodukciu hudby, tak musíte investovať do drahšej aparatúry. Ale úspechy Fabia určite bude mať, to je bez pochybností.

Škoda Fabia Style TSI 110 DSG

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 2000-3000 ot/min
   
Prevodovka 7-stupňová automatická, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4108 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1449 mm
Rázvor osí kolies 2564 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1170/528 kg
Batožinový priestor 380/1190 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,7 s
Spotreba  5,0–5,7
Emisie g CO2/km 113-129