Test SEAT Ibiza FR: Ešte trochu vyrastiem a budem hothatch

K Vianociam neodmysliteľne patrí červená farba, veď aj mundúr Santa Clausa je práve červený. A my sme od SEATu v tomto sviatočnom období vyfasovali presne takúto „vianočnú“ Ibizu. Prevedenie FR s motorom 1.5 TSI Evo, skombinované so sedemstupňovým DSG vyzeralo zaujímavo už na papieri, keďže 110kW/150 koní sa už na prvý pohľad javí ako celkom obstojné stádo pre kompaktnú Ibizu.

Tá prešla faceliftom, ktorý ale nie je na prvý pohľad úplne ľahko spozorovateľný. Každopádne, patria k nemu LED svetlá vpredu a na veku kufra nájdeme nápis Ibiza vo fonte pripomínajúcom rukopis. Výrazná červená farba karosérie rozhodne sedí k výbave FR a ak má nejaký odtieň podtrhnúť dynamický naturel tohto auta, tak celkom určite tento. Pomerne nenápadné ale pekné sú 17″ disky kolies. Dve koncovky výfuku a postranné otvory v nárazníku naznačujú, že toto auto nebude patriť medzi brzdy premávky. Nesnaží sa to ale zbytočne preháňať, takže vizuálne doplnky sú tak akurát. Inak ide o tradičnú Ibizu s rysmi, ktoré dobre poznáme už pár rokov. Nepôsobia síce dojmom najmodernejšie vyzerajúceho auta na ulici, ale stále nezostarli a výborne fungujú. Ide skôr o konzervatívnejší, ale decentný a vkusný look, ktorý častokrát lepšie odolá zubu času než prehnaný overstyling. A ibiza je toho jasným dôkazom.

Interiér sa ale zmenil výrazne, čoho výsledkom je nová palubná doska. Ergonómia aj materiály sa zlepšili, pribudlo ambientné osvetlenie výduchov ventilácie a úplne nový infotainment. Jeho displej má v štandarde 8,25″ a zasadený je na vrch palubnej dosky. Už na prvý pohľad zaujme výrazne lepšou grafikou než predchodca. Reakcie sú svižné a zorientujete sa v ňom celkom ľahko, hĺbka menu nie je nijak extrémna a to praje rýchlej adaptácii. Za príplatok je možné mať aj digitálny kokpit, ktorým ale naše auto nedisponovalo. Nie, že by to bolo úplne nevyhnutné, ale pomerne zastaralý vzhľad analógových budíkov trochu zrážal inak dobrý dojem z kabíny. Z hľadiska funkčnosti a prehľadnosti im ale ťažko niečo vyčítať. Infotainment má naviac skupinu fyzických tlačidiel pod displejom a dostať sa tak do sekcií menu je veľmi jednoduché. Chýbala však parkovacia kamera a auto bolo vybavené iba senzormi, čo ale vzhľadom k rozmerom nie je žiadna tragédia. Vstavanou navigáciou táto Ibiza taktiež nedisponovala, avšak veľmi dobrá smartfón konektivita ju dokáže suplovať. Mimochodom, telefón si tu nabijete aj bezdrôtovo a klimatizáciu ovládate fyzickými tlačidlami. Červené prešívanie sedadiel, ručnej brzdy aj volantu sú fajn doplnkom verzie FR. Rovnakú farbu má aj kreatívne lemovanie výduchov ventilácie. Dekory završuje príjemný strieborný obklad palubnej dosky a ramien volantu, ktorý sú esteticky fajn. Miernu obavu ale máme o odolnosť voči škrabancom. Výhodou Ibizy je slušne veľký, 355 litrový batožinový priestor, ktorý naznačuje, že s ňou viete vyraziť aj na stredne dlhú trasu vo štvorici. Vlastne, s dvoma deťmi vzadu kľudne aj ďalej. Ani dve dospelé osoby sa vzadu nebudú cítiť stiesnene, pre troch to už veľmi nie je. Priestor je tam tak akurát, na hlavu a kolená ho nie je prebytok, ale nie je to ani nič skľučujúce. V tomto ohľade sa Ibiza v rámci triedy rozhodne nestratí.

Pod kapotou sme mali už spomínaný, 1.5 litrový štvorvalec so 100kW/150 koňmi a 250Nm, čo je na takto malé auto viac než dosť. Na stovke je za 8,2 sekundy a aj pocitová dynamika je výborná. Nie je to hothatch, ale s takýmito parametrami by ním s prižmúrenými očami pred pár rokmi ešte byť mohol. Najmä v režime Sport je odozva na pridanie plynu skutočne výrazná a zábavná a dokonca ani samotný zvuk motora nie je na zahodenie. Aj s DSG a pádlami pod volantom má Ibiza FR slušný potenciál zabaviť a okreskové kilometre vie zhltnúť s prekvapivou rýchlosťou. V meste a mimo neho viete jazdiť za približne 6,3 litra. Samozrejme, veľmi záleží na štýle jazdy a využívaní výkonu. S diaľnicami sme sa dostali na týždenný priemer 6,6 litra a to pri pomerne intenzívnom, aj keď predpisovom šliapaní na plyn. Myslíme si, že to je úplne férový údaj, vzhľadom k tomu, aký výkon a možnosti motor ponúka. Pri striedmejšom štýle jazdy by to šlo aj za menej, v tom prípade vám ale stačí aj slabší, 110 koňový motor. Na suchom a hladkom asfalte funguje aj podvozok Ibizy sebaisto a práve v takýchto podmienkach sa auto cíti úplne najlepšie. Rozbitý asfalt či nerovnosti znamenajú trochu viac hluku v kabíne. Nie je to ale vôbec nič hrozné a proste ide o fakt, že podvozok je naladený tuhšie, čo je vzhľadom k vyššiemu výkonu motora prínosné. Ani na spomínanom hrubom povrchu ale komfort zásadne netrpí a Ibiza nie je typický „kostitrasom“ ako niektoré iné, športovejšie ladené malé hatchbacky.

Facelift zachoval nadčasový vzhľad Ibizy, avšak priniesol novú a modernú kabínu, kde cítiť lepšie materiály aj technológie. So 150 koňovým 1.5 TSI ide o zábavné auto, kde motoru dobre sekunduje akurátne naladený podvozok. Ten balansuje medzi športovou tuhosťou a dostatkom pohodlia. Vo výsledku tu teda máme kompaktné auto s výkonom, ktorý je štandardom o jednu až dve triedy vyššie. Vďaka tomu sa nebude trápiť ani pri plnom zaťažení a aj dlhšie trasy zvládne ľahko. V danej špecifikácii stojí v základe od 20 670 eur s DPH, čo pri uvážení výkonových parametrov vlastne nie je až tak veľa.

Seat Ibiza FR Evo 1,5 TSI

Motor R4 benzín
Objem 1598 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4059 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1444 mm
Rázvor osí kolies 2564 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1238 kg
Batožinový priestor 355/-  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 216 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,2 s
Spotreba (WLTP) 4,8-5,0
Emisie g CO2/km 110-114