Test Renault Trafic Spaceclass: Hrdina veľkých rodín

Renault Trafic má mnoho použití. Od základných pracovných sa však dostal až ku suplovaniu rodinného vozidla. A tu nastáva problém. A možno nie. Ideme fabulovať, myslíme si, že celé CAFE bude pozdržané o pár rokov, lebo pri tom, čo sa udialo po nástupe mimoriadnych opatrení vo väčšine sveta, by automobilky jednoducho nemali takéto šialenosti z čoho platiť.

Práve takéto autá by mali najväčší problém. Spadajú totiž do kategórie M1 a za každý gram CO2 na kilometer nad hodnotu by sa platilo približne kilo. Teda plus mínus, ešte tam sú zarátané hmotnostné indexy a iné premenné. Ale aj tak by vzrástla jeho cena o pár tisíc eur. A pritom toto je ideálna mašina pre rodiny s viac ako tromi deťmi. Skúsili sme si práve takúto verziu.

Spaceclass má punc exkluzivity medzi Traficmi

Sú pracovné verzie, ale to už sme písali a na začiatku životného cyklu sme aj jednu testovali. Mala parádnu zelenú farbu. A naviac fakt ostrú. Lenže úplný základ nemá lakované nárazníky, ani niektoré prvky karosérie v zadnej časti. A Spaceclass ich lakované má. Plus k tomu má aj parádne zliatinové disky. Tie sa väčšinou pri facelifte menia, tu nie, sedemnásťpalcové ostali presne rovnaké ako na začiatku.

Celkovo sa Trafic nevymyká z toho, čo ponúkajú takto zamerané autá. Teda, hodnotíme teraz základný tvar. Tu sa veľmi experimentovať nedá, lebo optimálne využitie priestoru je len takéto. Musí byť aspoň ako-tak aerodynamický, musí mať veľa miesta vnútri. To všetko Trafic spĺňa.

Od ostatných vozidiel ho odlišujú najmä korporátne tvary prednej časti. Podľa masky chladiča a svetiel sa dá Trafic ľahko rozoznať. Naviac predné svetlá sú po modernizácii osadené LEDkovými prvkami, sú Full LED. Nemajú síce vykrajovanie ako viaclúčové, ale aj napriek tomu, že sú relatívne jednoduché, tak svietia výborne. Oproti predchádzajúcemu vrcholnému systému halogénových výbojok je to ako porovnávať modernosť BMW M850i a Mitsubishi ASX.

Jediným problémom tohto Traficu je použitie zadných výklopných dverí. Teda nie je to zlé, lebo pohľad dozadu neruší stredný stĺpik dverí, ale iba opierky hlavy. Skôr ako problém vidíme, že nemá elektrické zatváranie. Takto sa treba natiahnuť, zhupnúť a tresknúť nimi, aby sa zavreli. Z tohto pohľadu sú praktickejšie dvojkrídle, ale tie pre Spaceclass v ponuke nie sú a ani nebudú. Imidžová záležitosť.

Naozajstné možnosti

Vnútro v dodávkovom tvare ponúka miesto pre 8 osôb vrátane vodiča. Predchádzajúci Spaceclass sme skúšali so siedmimi sedadlami a kanceláriou. Osemmiestne zariadenie je skôr vhodné pre nebiznisovo zamerané cestovanie. Dalo by sa povedať, že rozmiestnenie je 2+(2+1)+(2+1). Trochu zložité, ale exaktnejšie ako 2+3+3.

Reálne toto však znamená, že z auta sa dá vybrať po jednom z tých dvoch radov viac vzadu. Vedľa dvojsedadiel sa dá umiestniť aj dlhší predmet a otec od tej mnohočlennej rodiny do tohto priestoru dokáže umiestniť napríklad bicykel a zdrhnúť do lesa. Alebo zdrhne matka? V podstate to je jedno, ale je dobré vedieť, že tu táto možnosť je. Naviac sa s takýmito usporiadaním lepšie manipuluje. Dvojsedadlo je ľahšie ako trojsedadlo, ktoré majú niektorí konkurenti. Ale stále to nie sú všetky samostatné sedadlá, ako majú zase iní konkurenti.

Najväčším problémom sú iba jedny dvere napravo na prístup ku šiestim sedadlám. Ono, dá sa to, ale nie je to až tak pohodlné. Keď budete svoj Spaceclass konfigurovať, dajte si aj ľavé posuvné dvere, poďakujete sa nám neskôr. Ak však budete auto používať iba ako päťmiestne s možnosťou prepravy ôsmich, tak ich vlastne ani potrebovať nebudete a auto bude pevnejšie.

Predná časť nemal žiadne výrazné zmeny. Okulár prístrojov zo štvrtého Clia ostáva, stredný panel tiež. Má stále R-Link 2, ktorý funguje úplne v pohode. Keď však skúsite nový systém EasyLink, tak už vám bude pripadať trochu zastaralý. Je však intuitívny a dobre ovládateľný. Pod volantom má naviac ovládanie rádia. Tento kus nemal, na rozdiel od predošlého kožené čalúnenie. Netreba to, ale pôsobí trochu exkluzívnejšie, avšak látka je trochu príjemnejšia.

Spotreba, motor, všetko o jazde

Keď naložíte plnú kapacitu ľudí s batožinou, tak je auto ešte komfortnejšie, lebo sú zadné pružiny štandardne tuhšie, aby to zvládali. Napriek tomu nie je Trafic nepohodlný aj keď je prázdny. Najväčšmi sa však budete dozvedať o úžitkovosti z iného faktu ako z tvrdého podvozka. Ako je v tejto triede štandardnom, kasňa si občas vrzne. Nemôže byť predsa taká tuhá ako na športových autách.

Motor je už vždy dvojliter. Pre Spaceclass a pre Passenger. Plechová dodávka má dokonca aj 1,6-tku s výkonom 70 kW (95 k). To by však na takto veľké auto s plnou posádkou nestačilo. Skúsili sme najslabší motor, ktorý Spaceclass má, dvojliter s výkonom 107 kW (145 k). A na auto stačí. Netrhá asfalt, je jedinou možnosťou ako si do tejto verzie zaobstarať manuálnu prevodovku.

Prevodovka má trochu gumové radenie. Ale tu to nehrá žiadnu úlohu. Funguje, je adekvátne odstupňovaná a netrápi motor. Stále je jej páka na ostrovčeku, ktorý môže vyššiemu vodičovi zavadzať v oblasti kolien. Keďže náš testovací jazdec nie je tak vysoký, nemal s týmto problém. Vyššie postavy si to môžu vystlať vankúšikom a hotovo.

Mikrobus, áno, nazývajme ho pravým menom, nie je to MPV, rozrátava spotrebu medzi viacero ľudí a… Dobre, toto je divná úvaha. Trafic potrebuje okolo 8 litrov na sto kilometrov. Keď sa posnažíte, tak sa budete hýbať aj okolo 7,5 a keď nie, tak cez 9 nie je problém. Pozitívom Traficu je veľká nádrž, má objem až 80 litrov.

Rodinný balíček s rozumnou cenou

Trafic s jednozónovou klimatizáciou, tempomatom a vlastne všetkým, čo budete potrebovať stojí v tomto konfigu 41-tisíc eur. To je cena niektorých menších MPV. Alebo SUV. Toto vám však nikto nebude závidieť, lebo vo väčšine myslí je Trafic, nech je akokoľvek vybavený vnútri, stále dodávka. A vám to nevadí, odveziete rodinu, opatrovateľky, kohokoľvek budete chcieť, alebo budete mať veľa miesta pre seba. To je cool. Vyhodíte sedadlá a môžete ísť napríklad na letný festival, ak nejaký vôbec bude. Alebo môžete ísť stanovať niekam do divočiny bez nutnosti brať si so sebou reálne stan. Dopredu však vyhoďte zadné sedadlá a hoďte miesto nich nafukovačku. A ak by bola náhodou táto verzia malá, tak existuje aj dlhšia alternatíva. S tou sa však o poznanie horšie manévruje.

Pozrite si aj test verzie s dvojspojkovou automatickou prevodovkou! Najväčším rozdielom je kompletne iný interiér

Renault Trafic Spaceclass L1 dCi 145 MT6

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 107 kW (145 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 350 Nm pri 1500 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4999 mm
Šírka 1956 mm
Výška 1971 mm
Rázvor osí kolies 3098 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2257/3020 kg
Batožinový priestor variabilne l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 176 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h cca 10 s
Spotreba (komb)  6,8 l/100 km
Emisie g CO2/km 179