Test Renault Arkana E-Tech: Aj úsporne to ide

Renault má v ponuke naozaj pekné auto. A ak si myslíte, že Arkana nie je zaujímavá, tak to tak vôbec nie je. Za všetko hovorí, že v McDrive doniesla jedlo manažérka retailovej jednotky, aby povedala, že Arkana v červenej farbe je naozaj pekné auto. To o dizajne stačí. Dobre, asi nie, treba o ňom napísať viac, vizáž tohto modelu sa Renaultu podarila.

Lenže voľba motora nie je taká jednoduchá. Môžete mať buď vyšší objem, alebo turbo. Vyšší objem a turbo nie sú kombinovateľné. Takže buď zvolíte jeden z dvoch agregátov schovávajúcich 1,3 litra objemu za skratkou TCe, alebo nájdete v cenníku verziu E-Tech so zaujímavou prevodovkou a atmosférickou 1,6-tkou na pohon. Teraz som si skúsil práve hybrid s výbavou R.S. Line.

Najkrajšie SUV-kupé v triede

O Arkane sa už hovorilo dlhšie, jedna je už na trhu pár rokov, ale je úplne iná ako tá európska. V Európe je najbližšie ku Arkane model Samsungu v Južnej Kórei. Wau, to i/y som dal naozaj správne po konzultácii s jazykovou poradňou. Obrovský úspech hneď na začiatku. Asi podobný ako má Renault s Arkanou. Dizajnom tiež trafil úplne presne a nikto o tom nemôže polemizovať.

Ak sa pozrieme na portfólio automobilky spolu, tak je jasné, že najbližšie má tvarom ku Capturu a nie ku podobne veľkému Kadjaru. Pritom je to čistá veľkosť modelového radu Megane. Veď dĺžka tohto SUV-kupé je až 4 568 milimetrov. To je takmer toľko, koľko dosahuje dĺžka kombi Grandtour. Vlastne musím uviesť veci na pravú mieru. Toto je SUV-liftback, crossover, ktorý nemá bezrámové dvere. Takéto názvoslovie egoisticky zavádzam pre všetky automobilky. Pokiaľ nie sú bezrámové dvere, je to SUV-liftback. Sorry, BMW X6.

Navonok sa E-Tech od ostatných Arkán nelíši. R.S. Line môže mať ako jedno, tak druhé auto. Len je zaujímavé, že spodná časť zadného nárazníka s náznakmi koncoviek výfuku je lakovaná do červenej farby. A to isté je vpredu v strednej časti dole, kde sa neviem rozhodnúť, či je krajšie, keď je ten plast naznačujúci ochranu spodku lakovaný, alebo strieborný. Je to asi jedno, obe majú niečo do seba a práve takto  s lakovaním vo farbe karosérie to robí auto širším. Pritom reálne má 1 821 milimetrov. A toto je pack look za 600 eur.

Je však dosť možné, že to, čo si pozriete v galérii je jedna z najkrajších konfigurácií tohto modelu. Vlastne jediné, čo by som zmenil sú disky. Tieto R.S. Line s červeným štvoruholníkom na jedno z lúčov sú síce fajn, ale práve ten červený detail mi trochu vadí. Možno existuje aj verzia, ktorá ho nemá. Ale to už len rýpem. Naozaj je toto jeden z najkrajších Renaultov súčasnosti. Hrdo sa stavia ku Espace, TalismanuKoleosu.

Kto čakal veľa miesta vzadu?

Minule som písal, že Arkana má naozaj slušne miesta na nohy vzadu. Ale teraz sa mi to až tak veľmi nezdá. Je ho skôr priemerne. Ale porovnával som s obrovským Grand Tourneom, takže tam môže byť ten zádrhel. Nad hlavou však miesta nebude príliš veľa stále. Ja som problém s 180 centimetrami nemal, ale mať o 5-10 centimetrov viac, už by to tak ružové nebolo.

Megalomansky pôsobí veľkosť kufra. Tá sa dostala, aj v prípade hybridu, slušných 480 litrov, čiže len o 33 litrov menej. Veko kufra sa pri liftbackoch otvára aj s oknom, takže naložiť čokoľvek nie je problém. Vlastne sme znova pri tom, že paralela s najpredávanejším liftbackom je neodškriepiteľná. Ak bude miesta v kufri málo, tak sa dajú sklopiť sedadlá. Ale výrazne odporúčam nejaké rozraďovače. Keď sa vám náhodou odkotúľa fľaša vína ku sedadlám, tak to je veľmi ďaleko a jednoduchšie je vziať si ju po odklopení príslušnej strany sedadla.

Vpredu o priestor nie je núdza a vizuálne pôsobí E-Tech ešte trochu väčší, lebo do priestoru nečnie tá obrovská radiaca páka. Nahradil ju malý elektronický prepínač. Pracuje sa s ním celkom príjemne, len niekedy má dlhšie reakcie. Treba si kontrolovať displej, či sa podarilo preradiť a aj pozrieť, či je zaradený normálny reťim D-drive, alebo B s výraznou rekuperáciou a brzdením elektromotorom.

Nie som príliš fanúšik imitácie karbónu, ale táto, čo je na prístrojovej doske Arkany je jedna z tých naozaj lepších. Vlastne vyzerá ešte lepšie ako plast, ktorý má štandardne výbava Intens. To, čo však treba pochváliť nie je ani výborný systém EasyLink, ale sedadlá. Ale nie je všetko zlato, čo sa blyští. Je až prekvapivé, že Arkana má iba jednu zónu klimatizácie. Vo väčšine áut som videl aj viaczónovú nastavenú navlas rovnako, ale aspoň dve zóny by neboli na škodu.

Hybrid ide svoju vlastnú hru

O tom, že hybrid Renaultu je špeciálny som už niečo písal a rovnako tak aj kolegovia. A tu nie je výnimkou. Pozostáva z motora, elektromotora a mild-hybridného štartér generátora. Prevodovka nemá spojku, všetko riešia servá a naviac, má 2 stupne pre elektrický systém a 4 pre benzínový. Výsledkom nie je 6, ale viac možností a kombinácií, ktoré naozaj neviem pomenovať.

Teória je zložitá, ale v praxi všetko funguje veľmi schopne. Veď s takto veľkým autom jazdiť za 5-5,3 litra je naozaj výborné. Na diaľniciach síce spotreba stúpne nad 6 litrov, ale to je stále v poriadku. Pri extrémnej snahe sa, vraj, dá jazdiť aj za 3 litre, ja som dal najmenej 3,5 litra na prvých jazdách. Lenže teraz sa pozrime na výkon. Brožúra hovorí, že auto má výkon 107 kW (145 k), čiže skoro rovnako ako TCe 140. Avšak tu ich nie je tak veľmi cítiť.

Pri jazde je jasne počuť a cítiť kedy sa odpája a pripája elektromotor. Nie je to trhnutie, ale skôr také jemné klepnutie. Veľmi jemné a pri pustenom rádiu to naviac nie je počuť. Zaujímavé sú však hodnoty aktuálnej spotreby. Pri 50-kilometrovej rýchlosti ukazuje palubný počítač, za predpokladu, že auto nejde výlučne na elektrickú energiu, hodnoty od 14 do 16 litrov na sto kilometrov. Je to len momentovo, ale je to zaujímavé. Pri 150-tke, kvôli ktorej som šiel na obligátnu nemeckú diaľnicu to už je len 7,5-8 litrov. Zaujímavé, ale je to asi jedno, keď výsledný priemer je 5 litrov.

Veľmi dobre však Arkana pôsobí v zákrutách, až tak, že si hovorím, či by nemohla mať okolo 147 kW (200 k) a verziu GT ako kedysi Megane. Je mi jasné, že toto sa konať asi nebude, ale bolo by to výborné auto. Aj napriek pneumatikám Kumho drží pekne a až prekvapivo dobre mení smer a rozumie si s akýmkoľvek polomerom zatáčania.

Ako teda, hybrid, či mild-hybrid?

V prvom rade, tá červená farba stojí za každý jeden cent z priplatených 800 eur. Základná cena E-Techu s R.S. Line je 31 200 eur, ja som sa pri konfigurácii tejto dostal na 33 300 eur. Pritom zatiaľ platí akciová cena, ktorá predstavuje zvýhodnenie 2 400 eur. Tu už cena vyzerá lepšie. Ale stále neviem, či by pre mňa, najmä u nás, bol hybrid. Neplynú z neho takmer žiadne výhody. Spotrebu by som pri mojich medzimestských jazdách a občasnom mestskom použití mal rovnakú s cenovo veľmi podobným TCe 160, ktoré je jednoducho rýchlejšie. Ale ak by som veľa jazdil v meste, tak by som neváhal a šiel rovno do hybridu. Tam sa spotrebový rozdiel prejaví extrémne.

Renault Arkana E-Tech R.S. Line

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem motora/ kapacita batérie 1598 cm3 / 1,2 kWh
Výkon (celkový) 105 kW (145 k) pri 5600 ot/min
Krútiaci moment (celkový) – Nm pri – ot/min
   
Prevodovka Automatická multimódová. 4+2 stupne
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4568 mm
Šírka 1821 mm
Výška 1576 mm
Rázvor osí kolies 2720 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1550/1961 kg
Batožinový priestor 480/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 172 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,8 s
Spotreba (WLTP) 4,9-5,1
Emisie g CO2/km 111-112