Test BMW X6M Competition: Kde sú hranice toho, čo je rozumné?

Radosť si treba spraviť. A niekedy môže mať formu šesťokoňového SUV s menej praktickou karosériou. X6 má veľa fanúšikov, ale väčšina z nich volí naftové motory, ktoré má BMW vymakané. Ale toto je z iného súdka. Vyzerá brutálne a jazdí tiež tak. Vlastne, toto auto je tak kontroverzné, že dokáže spôsobiť rozkol nielen vo vnímaní okolia, ale tiež aj v hlave samotnej. Tu by som mohol skončiť, ale to by ste sa o aute nič nedozvedeli.

Priznám sa bez mučenia, na začiatku, pri preberaní kľúčikov som mal trochu averziu, lebo veď toto nemôže byť auto, ktoré sa mi môže páčiť. Má predsa nepraktickú karosériu, na tú veľkosť v ňom nie je až tak veľa miesta a k tomu má motor, s ktorým by to auto nemalo mať zmysel. Lenže nič nie je také ako som plánoval, páči sa mi, je fantastické a svojim vzhľadom púta viac pozornosti ako X5M Competition.

Je biela, je veľká a mal som k nej aj dialóg.

-To je X6 s M-paketom?
-Nie celkom, to je X6, ale reálne Mko.
-A to má koľko koní?
-Noooo, 625…

Takže výkon už je jasný. Vyrába ho v 4,4-litrovom V8 s dvomi turbami. To je vlastne presne ten istý motor, ktorý robí rozruch v BMW M5, či M8. A je fantastický. O tom, že má výkon sa asi veľmi baviť nemusíme, veď na stovke je tento obor za menej ako 4 sekundy. A to nie je jeho najvýraznejším trikom. Reálne sa s ním dá jazdiť okolo 15 litrov, pri snahe 12. Pri opačnej snahe si zase vie zobrať celú nádrž za menej ako 200 kilometrov. Nádrž sa síce javí menšia, ale reálne je dosť veľká. Keby je toto xDrive30d, tak bez problému prejde 1000 kilometrov.

Lenže toto nemá s traktorom ani len tankovaciu pištoľ rovnakú. Ale poďme sa najskôr pozrieť dovnútra, predtým ako naštartujem. Vpredu je všetko parádne, alcantarový strop čiernej farby, koliesko na ovládanie infotainmentu, ale aj sedadlá s kombináciou čiernej a bledšej hnedej sú perfektne zladené. A infotainment je jedným z najlepších, ktoré v aute vôbec sú. Zabudnite na ovládanie gestami, jediné gesto, ktoré potrebujete je na otočenie kolieska. To je najbezpečnejšie a najdokonalejšie ovládanie, ktoré nič len tak neprekoná.

Dobre, dobre, už štartujem. Vedľa špecifickej M-kovej páky je červené tlačidlo, ktoré prebúdza motor. Nie je tak brutálny zvukom ako napríklad M850i, ale je to úplne iná trieda auta a nič, čo by sa nedalo vyriešiť doplnkom M Performance. Ja proste chcem viac streľby aj v takomto aute. Keď už má byť ako Hot Wheels v reálnej veľkosti, tak nech je ešte viac pritiahnutý za vlasty a za všetko ostatné.

Po naštartovaní studeného auta sú dokonca vizuálne, adaptívnym oranžovým poľom na displeji obmedzené otáčky. Úplne na začiatku dokonca zasvieti aj varovanie, že plný výkon motora bude dostupný o chvíľu. Ale keď sa reálne zohreje, tak začne peklo. Dovtedy sa stačí ohriať kúrením, vyhrievaním sedadla a volantu. Vyhrievané sú dokonca aj lakťové opierky. A to presne potrebujete. Aj ak ste to nezažili, tak už budete požadovať od každého auta vyhrievanie lakťoviek.

Konečne je auto zohriate a šliapem na akceleračný pedál. Príliv výkonu je megalomanský a aj s autom, ktoré si tyká s hodnotou 2,5 tony vie spraviť úplne zverstvá. V priamke ide neskutočne, ale to správne sa prejaví v zákrutách. Neviem ako je to možné, ale X6M Competition pôsobí ako omnoho menšie auto, proste sa ľahko ovláda a dá sa z neho veľa vycítiť. Je dokonca príjemnejšie na jazdu a každodenný život ako Lamborghini Urus.

Ako som si na začiatku myslel, že toto auto nemá zmysel, tak za tým tvrdením plne stojím, ale chcem ho. Chcem ten výkon a chcem ho vo zvýšenom aute. Na asfalte predvádza neskutočné veci. Nie, nejazdil som s ním po suchu driftom. Možno sa to dá, ale nie je to to, načo je auto stvorené. Je stvorené na šialené rýchlostné skúšky naprieč kontinentom. Je fantastické, zrýchľuje pri akejkoľvek rýchlosti a úplne zbesilo a neprestávajúc. Výrazne tomu pomáha aj osemstupňová automatická prevodovka. Spojenie s pohonom všetkých kolies je takmer dokonalé. Vlastne neviem nájsť žiadnu výhradu.

Avšak v polovici testovacieho týždňa nasnežilo. Čo teraz? Bojím sa? Zvládnu situáciu Micheliny Alpin 5?  Práve toto je jeden z vizuálnych prehreškov tohto kusu. Má vpredu aj vzadu 21-palcové zliatinové disky, ale bežne by mali byť vzadu 22-palcové. Je to síce logický krok, ale Hot Wheels efekt by bol viac umocnený práve nerovnakými diskami vpredu a vzadu.

Idem do snehu, nepotrebujem sánky, mám sane s 625 konskými silami. Po zohriatí automaticky prepínam ostrejšie nastavenie auta pravým tlačidlom na volante, vedľa páky prepínam športové naladenie ESP a idem. Zasnežené cesty znamenajú, že výkon dokáže rozhodiť auto v každej zákrute. Aj napriek tomu, že by mali byť všetci v zamestnaní, nachádzam si, vďaka otvoreným klapkám výfuku, fanúšikov. Veď mi ukazuje gestom, že som jednotka. Vztýčený prst hovorí predsa jasnou rečou. Akurát si nie som istý ktorý prst to konkrétne je. Až príliš dobre sa bavím, nejdem rýchlo, nemám kde skončiť mimo cesty, ale pritom dokážem úplne ľahko čítať ako sa auto bude správať a intuitívne viem čo mám spraviť. Mám fakt pocit, že toto nie je obrovské SUV s dĺžkou takmer 5 metrov.

Čo je teda jediný bod, kedy som bol vytočený? Prahy. Sú tak široké, že si musím dávať pozor na to, aby som nemal špinavé lýtkové časti nohavíc. V zime je toto umocnené ešte tým, že sa na prahy môže chytiť sneh. No a smutný som bol keď som toto auto musel vrátiť. Pri preberaní X6M Competition som nemal prehnané očakávania, ale toto monštrum si ma získalo. X5M, či X6M? Jednoznačne X6M, lebo je svojim vlastným a nezameniteľným spôsobom šialenejšia. Urus, či X6M? Jednoznačne zase X6M, pôsobí ako menšie a omnoho príjemnejšie auto, aj keď veľkostne je plus-mínus rovnaké.

A teraz to hlavné. Kúpil by som si ho? Áno. Ale ak by som mal ešte jedno šialenejšie športové auto. S V12 ideálne. Alebo ku M1 z osemdesiatych rokov a ku Z8 ako mal James Bond. Keby to má byť moje jediné auto, tak by som sumu 160-tisíc eur rozdelil medzi dve iné. Na zábavu by som si kúpil M2 Competition a na každodenné jazdenie X3 s trojlitrom kľudne v nafte. Ale zakaždým by k X6M šiel z tej X3 smutný a trochu závistlivý pohľad. Je fantastická!

BMW X6M Competition

Motor V8 benzín
Objem 4395 cm3
Výkon 460 kW (625 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 750 Nm pri 1800-5850 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4938 mm
Šírka 2015 mm
Výška 1693 mm
Rázvor osí kolies 2972 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2395/3000 kg
Batožinový priestor 580/1530 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 290 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,8 s
Spotreba (komb)  13,1 l/100 km
Emisie g CO2/km 301