Test Peugeot 5008 GT: Viac úžitku ako sa na prvý pohľad zdá

Peugeot 5008 sme už raz testovali. Dobre, nie raz, viackrát. A dokonca nám raz došla do redakcie aj pokuta práve za extrémne rýchlu jazdu v tomto vozidle. Z vesnice Židlochovice nám prišlo vskutku vražedných 54 kilometrov za hodinu. Nikdy som si nemyslel, že takéto prekročenie niekto bude riešiť, ale zjavne sa nájde aj taký frajer. Nie, neberte to zle, niekedy sa to proste stane. Dávate pozor na okolie a rýchlomer nemá vašu stopercentnú pozornosť.

Lenže to už bolo dávno, mali sme k tomu siahodlhú poradu, ktorá mohla byť jedným mejlom a odvtedy už Peugeot stihol modernizovať model. Peugeot 5008 sa vrátil na test s celkom slušným nájazdom 25-tisíc kilometrov. Naposledy som takéto číslo videl v niektorej z Hônd. Aké sú teda dojmy z takéhoto auta? Výborné, predsa.

Predná časť je základ

Najväčšou zmenou faceliftu je predná časť, ktorá dostala nové stvárnenie s maskou bez hraníc. Znie to divne, ale naozaj, maska chladiča nemá výrazné ohraničenie a akoby plynulo prechádza do nárazníka. A nové sú teda aj svetlá. Nápis s označením modelu nad levom novinkou nie je, ten mal už aj predchodca, teda verzia pred faceliftom.

Svetlá sú trochu kontroverzné, tie svietia síce fajn. Ale zásadná vec je, že od čias, kedy Peugeot predstavil svoju technológiu sa stali akýmsi priemerom. Stále veľmi dobrým priemerom, ale niektoré automobilky sú už predsalen ďalej. Ostatné zmeny prinášajú vlastne len inak tvarované zliatinové disky. Ešte je však jedno vylepšenie, ktoré doteraz dostupné nebolo. A tým je možnosť príplatkovej výbavy s názvom Black Pack. Ak hádate začiernené chrómové prvky, tak máte pravdu.

Dá sa povedať, že Peugeot 5008 patrí medzi naozaj pekné sedemmiestne autá. Je optimálnou náhradou za MPV, pričom veľkopriestorovosť umne skrýva práve za crossoverové SUV črty. K maskovaniu veľkosti prispieva určite aj zvolená farebná kombinácia červenej karosérie s čiernou strechou. A tým, že je na aute toľko temných plôch, tak pri parkovaní zanikajú zadné svetlá v čiernom páse pod zadným oknom.

Po rozžiarení zadné svetlá predvádzajú tri LEDkové pásy zvislého charakteru, ktoré majú, vraj, pripomínať pazúry leva, či akejkoľvek inej mačkovitej šelmy. Nehádame sa. Práve 5008 naozaj patrí medzi najzaujímavejšie alternatívy sedemmiestnych MPV. Veď, keď to vezmeme úplne presne, tak predchádzajúca generácia 5008 takým vozidlom bola.

Načo meniť to, čo je dobré?

Interiér vlastne ani nie je nutné faceliftom meniť. Je stále rovnako avantgardný a nevšedný. Možno sa niekomu bude volant zdať malý a on aj fakt malý je. Veď i-Cockpit druhej generácie je tu v plnej sile, aj vyvýšená konzola v strede aj ukazovatele, či skôr displej pred vodiča priamo pod čelným sklom. Všetko má. A keďže má hore displej, tak by bol head-up displej zbytočný.

To, prečo je displej hore výborný je však cez deň skryté, prichádza až po zotmení. Aj najväčších démonov vie odhaliť nočné videnie. Ak si kupujete Peugeot a má ho v ponuke, tak neváhajte ani sekundu, dokáže naozaj mocné veci. Ja som tak šiel v noci a zrazu mi začalo všetko pípať a na displeji mi do výrazného červeného obdĺžnika auto dalo človeka, celého v stealth oblečení, ktorý mi priamo skočil pred auto. Jasné, stihol som strhnúť riadenie a obísť ho, ale adrenalínu bolo viac než dosť.

Verzia GT má naozaj príjemné prevedenie a veľmi pekným alcantarovým pásom cez celú prístrojovú dosku. A alcantara je aj na sedadlách. Tie predné sú nielen vyhrievané, majú výbornú masáž. To nie je výsada každého auta, ale Cat Paw masáž je naozaj jedna z najlepších, ak nie najlepšia v tejto triede. Lenže tá správna party je v zadnej časti auta.

V prvom rade, v strednom rade sedadiel je naozaj kráľovsky miesta a sú dokonca posúvateľné. Aj v prípade posunutia vzad ako to len ide ostáva obrovský batožinový priestor. Mne sa do neho, len pri posunutí jedného zo sedadiel podarilo vsunúť lyže s dĺžkou 1,7 metra. Čo na tom, že som bol po jednej jazde na nich úplne KO. A to sú v kufri aj dve sedadlá. Reálne sa dá vydiskutovať správna poloha tak, aby aj títo pasažieri mohli mať priestor na nohy. Jasné, zadné sedadlá nie sú fantasticky veľké, ale ako núdzové postačia. Pritom ostáva ešte aj priestor na batožinu vo forme niekoľkých cestovných tašiek.

Dvojliter je už aj v Peugeote 5008 GT ojedinelý

To, čo je však úplne super, v prípade 5008, je, že má stále v ponuke dvojlitrový naftový motor. Pre 3008 už nie je, lebo jeho miesto zaujal hybrid a nie je dokonca ani v 508, ktorá má veľmi oklieštenú ponuku agregátov. Pritom práve 2,0 BlueHDi s výkonom 130 kW (177 k) a pohonom prednej nápravy cez osemstupňovú automatickú prevodovku je fantastická kombinácia.

Motor má dostatok výkonu aj pri zaťažení a má tiež slušnú spotrebu. Mimo diaľnic sa dá jazdiť okolo 6 litrov, s diaľnicami okolo 7. To je super, lebo 5008 nie je práve malé auto. Len trochu kompromis prichádza, asi hlavne kvôli verzii GT pri jazdných vlastnostiach.

Jasné, GT by malo byť športovejšie, ale tuhosť podvozku sa mi javila pri viacerých príležitostiach až trochu prehnaná. Ale stále si hovorím, je to športová verzia a pri plnom zaťažení to predsalen bude o niečo menej tuhé. Ale potom príde dynamickejšia jazda a podvozok predvádza, že funguje. Lenže niečo iné je trochu horšie.

Ja neviem ako to je možné, ale zatiaľ mi sadli od Bridgestonu len letné S-001 a S-005. Ostatné sú, podľa môjho testovacieho denníka úplne o ničom. A to isté platí aj pre Bridgestone Blizzak LM001, tie nie sú práve dobrým príkladom. Akosi mám pocit, že držia menej ako by mali. Rozhodne by som takéto pneumatiky na vlastné auto nezvolil.

Neistá situácia

Dobre, tento kus stojí cez 50-tisíc eur. Je však s výbavou GT Pack a naozaj veľmi slušnými príplatkami. A pritom je to, najmä po skončení ponuky osobného Rifteru, jediné, v podstate, úžitkové auto. Veľmi príjemné úžitkové auto z neho môže byť. Cez týždeň pekne so sklopenými sedadlami na prevoz všetkého možného a cez víkend ako multifunkčné osobné auto s výkonným naftovým motorom a príjemnou spotrebou. A konkurenti? To je jedno, sedemmiestnych SUV je celkom veľa, ale Peugeot 5008 má istú dávku elegancie a rafinovanosti, ktoré nie sú úplným štandardom. A mimochodom, pre 5008 je toto tá najlepšia možnosť pod kapotou. Alebo ešte PureTech 180, ten je tiež posledným mohykánom práve v tomto aute.

Peugeot 5008 GT BlueHDi 180

Motor R4 nafta
Objem 1997 cm3
Výkon 130 kW (177 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4641 mm
Šírka 1844 mm
Výška 1646 mm
Rázvor osí kolies 2840 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1740/540 kg
Batožinový priestor -/702/1862 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 215 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,2 s
Spotreba (WLTP komb) 6,0-6,7 l/100 km
Emisie g CO2/km 157-175