Test Opel Grandland: Nomen omen

Opel Grandland je na trhu v druhej generácií, ktorá je skutočne grand. Nemecké SUV medzigeneračne výrazne narástalo a to o bezmála dvadsať centimetrov. Oproti predchodovi vyznáva aj výrazne modernejší dizajnový jazyk. My sme najväčší osobný Opel súčasnosti testovali vo verzii 1.2 Hybrid a výbave GS.

Predošlý Grandland bol zaoblený a krátky, novinka je ale o kategóriu vyššie. Konzervatívnu oblú masku nahradil moderný transparentný Vizor. Pri pohľade zblízka vynikne jeho nápaditosť, keď je logo aj textúra pod priehľadným plexisklom a dopĺňa ich osvetlenie samotnej masky. Svetlomety Intelli Lux HD patria medzi tie veľmi výkonné a práve s maskou akoby tvorili jeden celok. Spodok nárazníka dopĺňajú otvory na bokoch, na ktoré vzadu odkazujú hmlovky ukryté v rovankých otvoroch. A Vizor v istej podobe je prítomný aj tu, keďže nápis Opel je pod rovankou transparentnou vrstvou plexiskla a je súčasťou svetiel. A teda svieti! Opel sa pri dizajnovaní Grandlandu správal veľmi nápadito a originálne. A nutno povedať, že ani v jednom detaile neskĺzol ku gýču a samoúčelnému predizajnovaniu a disharmónií jednotlivých častí auta, ako tomu niekedy býva, keď sa snaha preženie. Veľmi mu pasuje aj medená farba kombinovaná s čiernou strechou a oplastovaním. Disky by sme možno uvítali o palec väčšie s nižším profilom, ale to už len hľadáme niečo, čo by sme mohli aspoň trochu vyčítať. Pri dĺžke auta 4 560mm 19″ možno nepôsobia dostatočne mohutne. Inak je ale Grandland fakt vydareným vyzerá skvele z každého uhla a má iskru.

Špecialitou Oplu sú vynikajúce ortopedické sedadlá AGR, ktoré nájdeme v kabíne aj tu. Majú výborné bočné vedenie, dostatočné možnosti nastavenia vrátane posuvnej prednej časti sedáku a samozrejme aj vyhrievanie. Sivo čierna kombinácia s pásikom je decentná a neurazí vkus. Dominantou interiéru je veľký, až 16″ displej infotainmentu. Graficky ide o taký slušný štandard a premianti triedy sú skôr inde, ale zorientujete sa v ňom vcelku rýchlo a tak z pohľadu funkčnosti nebudete strádať a vie ajbezdrôtovo zrkadliť smartfón. Ponúka tiež zabudovanú navigáciu aj parkovaciu kameru. Po bokoch je nastavovanie teploty, ktoré má aj fyzické tlačidlá pod displejom, čo v dnešnej dobe poteší. Pre uľahčenie Opel pridal aj tlačidlo Home pre vyvolanie základnej obrazovky, rovnako tak vyhrievanie okien spustíte tlačidlovo. Odkaz na masku Vizor nájdete aj tu. Na stredovom tuneli vpredu je totiž odkladací priestor s bezdrôtovým nabíjaním, ktorého dvierka sú z priehľadného zatmaveného plastu, naviac s podsvietením. Za volantom je digitálny prístrojový štít s relatívne menšou a úzkou plochou, avšak náhľady si viete nastaviť a žiadne dôležité informácie vám nebudú chýbať. My sme k nemu mali naviac aj head up displej. Volič prevodovky je dobre známy z ostatných súrodencov od Stellantisu a jeho kompaktné rozmery nenarúšajú uhladenú estetiku kabíny. Použité materiály pôsobia na dotyk aj vzhľad veľmi solídne, páči sa nám hravosť a kombinácie tkaniny, imitácie karbónu aj červenej tenkej lišty a ambientného podsvietenia. Priestorovo je Grandland tiež grand. Vpredu bez debát, vzadu vďaka nárastu do dĺžky pasažieri výrazne profitujú. Ak tu naložíte dvojicu dospelých, kolená aj hlavy budú mať miesta priam nadštandardne. Trojica sa možno bude trochu tlačiť do strán ale stále sa jedná o veľmi pohodlné a priestranné auto. V strede poteší lakťová opierka s držiakmi na nápoje. Do kufra naložíte veľmi štedrých 550 litrov a ak by nestačilo, dáke drobnosti vojdú aj pod dvojitú podlahu a tašky ukotvíte háčikmi po bokoch. Praktické rodinné SUV ako sa patrí.

Ako sme spomenuli v úvode, jazdili sme s hybridným pohonom. Ten tvorí malý benzínový trojvalec s objemom iba 1,2 litra a výkonom 100kW/136 koní. To sa pre pomerne veľké SUV nejaví ako veľa, pomáha mu však malý, 48V elektromotor. Ten dopomáha 21 koňmi, avšak systémový výkon celého pohonného ústrojenstva je 107kW/145koní a 230Nm. V nízkych rýchlostiach a pri rozjazdoch ide Grandland iba na elektrinu, v tých vyšších naopak elektrický pohon efektívne pomáha s pružným zrýchľovaním a celkovou agilitou dynamiky. Na 145 koní je motor naozaj živý a reaktívny a pri obsadení dvojicou je dynamika absolútne dostačujúca a aj vo štvorici to stále stačí. Stovka trvá 10,2 sekundy, pocitovo to je ale svižnejšie a v zásade nás motor dynamikou skôr prekvapil. Motor je spriahnutý so šesťstupňovým automatom eDST s dvoma spojkami. V praxi si s motorom rozumie a radí bez veľkých zaváhaní, avšak ak by ste chceli, viete radiť aj manuálne pádlami pod volantom, čo nám ale za bežných okolností vôbec neprišlo potrebné. Po týždni jazdenia s väčšinou diaľnic a niečo málo okresiek sme sa bez väčšej snahy dostali na 6,3 litra, čo je na SUV tejto triedy príjemná hodnota. Ople sú už tradične podvozkovo naladené trochu tuhšie, čo je aj príklad Grandlandu. Ten sa prekvapivo dobre cíti aj v zákrutách, najmä ak je povrch rovný a bez nerovností, dokáže nimi na SUV prechádzať veľmi svižne a sebaisto. Kedže ale majú 19″ pneumatiky relatívne vysoký profil, žiadno výrazne netrpí ani komfort. Ide teda o príjemný mix vysokej jazdnej istoty pri zachovaní pohodlia.

Opel Grandland vo výbave GS s hybridom je ďaleko lepším autom než jeho predchodca. Vyzerá skutočne moderne a nápadito a prináša unikátne prvky dizajnu ako maska Vizor. Kabína je ergonomicky a materiálovo výborná a rovnako tak priestor sa neporovnateľne zväčšil. Hybrid je, vzhľadom k nižšiemu papierovému výkonu, prekvapivo svižný a podvozok túto porciu hravo zvláda. Cena testovaného auta sa zastavila na sume 32 490 eur s DPH, čo nám na dnešné pomery pripadá ako pomerne nízka cenovka za ta čo dostanete.  A to robí Granland ešte atraktívnejším.

Opel Grandland 1.2 Hybrid 48V GS

Motor R3 benzín + elektro (MHEV)
Objem 1199 cm3
Výkon ICE: 100 kW (136 k) pri 5500 ot/min
elektro: 16 kW (21 k)
kombinovane: 107 kW (145 k)
Krútiaci moment I230 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6-stupňová, dve spojky
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4650 mm
Šírka 1905 mm
Výška 1665 mm
Rázvor osí kolies 2784 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1600kg
Batožinový priestor 550/1645 l
Palivová nádrž 53l
   
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 202 km/h (135 km/h EV)
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
   
Spotreba (WLTP) 5,5 -5,6l/100km
Emisie g CO2/km 124-128 g/km