Test Opel Grandland: Nenápadne a pritom poctivo

Opel Grandland nedávno prešiel faceliftom. Ten priniesol nové tvary nielen do zovňajšku, ale aj do interiéru. Obnovený model ponúka hneď niekoľko vylepšení, avšak jedno je viditeľné už pri pohľade do cenníka. Tým je predsa odstránenie písmena X z názvu samotného. Už to nie je Grandland X, ale iba Grandland.

Z ponuky motorov sa mi dostal do rúk základný 1,2-litrovy trojvalec spojený s automatickou prevodovkou. Áno, ak sa pýtate, tak aj manuál je dostupný. Avšak 8-stupňový automat môže predstavovať omnoho lepšiu a komfortnejšiu možnosť radenia. Aký je teda obnovený Grandland? Zachováva si svoje úžitkové vlastnosti a imidž?

Vizor Grandlandu bez ypsilonu

Modernizácia Grandlandu je viditeľná už na prvý pohľad. Zasiahla totiž prednú časť a to veľmi masívne. Barokové americké tvary prednej časti sú preč a miesto nich je jeden čierny štít, v tomto prípade dokonca s čiernym znakom. V rámci tohoto štítu sú po bokoch jemné predné svetlá. Žiaria adaptívnymi LEDkami, a majú zaujímavý štýl denného svietenia vystupujúci z temnej témy.

Adaptívne lúče v noci fungujú naozaj veľmi obstojne a ponúkajú prispôsobovanie svetelného lúča podmienkam na ceste. Ku vizáži auta má čo povedať aj zadná časť. Až toľko veľa zmien nebolo treba robiť, ale vidno napríklad nápis cez takmer celú šírku veka batožinového priestoru. A práve tu chýba to spomenuté X. Grandland už nepotrebuje byť cool použitím špeciálneho písmena v cenníku a označení. Má svoju klientelu a preto nemusí svoju príslušnosť k u určitému segmentu vyjadrovať špeciálnym doplnkovým písmenom. Všetci predsa vedia akú pozíciu má medzi modelmi na trhu.

Celkovo sa tvar Grandlandu výrazne nezmenil a stále patrí medzi veľmi podarené Céčkové SUVéčka. Automobilka však trvá na novej korporátnej identite a preto má predok pás s názvom Vizor. Niekto môže namietať, že predchádzajúca verzia tvarov sa mu hodila viac, avšak pokrok sa zastaviť nedá a aj táto alternatíva je veľmi zaujímavá a môže osloviť nových zákazníkov.

Ako všade, aj tu treba dbať na rozumnú výbavu a farebnú kombináciu. Bordovo-červená metalíza sa autu naozaj hodí a predvádza všetky jeho tvary, pričom necháva vyniknúť všetky nové prvky. Naviac, kombinácia s čiernou strechou auto opticky znižuje a to tak pôsobí dynamickejšie už keď stojí. Jednoznačne treba Grandlandu farbu, ktorá je kontrastná s čiernymi plochami masky chladiča. Čierny Grandland nechá všetky dizajnové prvky zaniknúť. Pri tmavočervenej farbe naviac vyniknú aj sivé disky kolies. Tu prišlo jedno veľké prekvapenie. Grandland je, tento konkrétny kus, obutý na celoročných pneumatikách Goodyear Vector 4Seasons.

Nový štýl sa prejavuje aj vnútri

Ak si myslíte, že zvonka sa toho zmenilo príliš veľa, tak vám interiér spôsoby jemný šok. Kým batožinový priestor a priestor pre zadných pasažierov ostáva približne rovnaký, prístrojová doska je kompletne nová a predvádza najnovší štýl, ktorý Opel aplikuje aj do ostatných modelov. Všetko z displejového spektra vyzerá ako na jednom veľkom čiernom podklade, pričom nad displejom pred vodičom z podkladu vychádza akýsi šilt, nie nepodobný klasickej bejzbolovej čiapke.

Tento modernizačný krok prináša Grandlandu svieži vzhľad interiéru a zároveň mu prepožičiava nádych hi-tech vozidla. Systém, ktorý je na strednom displeji však vôbec nie je nový, je to klasický a osvedčený štýl, ktorý používal Opel už pred faceliftom modelu. K systému samotnému nie je veľa výčitiek. Až na jemné rozpixelovanie vo veľkej diaľke pri 3D zobrazení je naozaj v pohode. Dokonca má aj prijateľne rýchle odozvy. Avšak displej pred vodičom, ktorý zobrazuje základné údaje o jazde môže byť miestami trochu prázdny a môže pôsobiť nevyužito. Druhou kapitolou je ukazovateľ aktuálneho dojazdu. Ten si ide svojou vlastnou cestou a ukazuje zakaždým niečo iné. Reálne sa dá naň spoľahnúť, ale treba ho brať trochu s rezervou a radšej tankovať skôr. On je pánom svojej vlastnej hry.

Priestorovo je toto auto úplne optimálnym rodinným vozidlom, ak vodič nemá 2 metre výšky. Za konfekčnejšou veľkosťou vedúceho výpravy je dostatok priestoru aj na zadných sedadlách. Nie je ho príliš, je ho tak akurát, ale nikto sa nebude sťažovať. Dokonca aj batožinový priestor s objemom 514 litrov zhltne adekvátnu batožinu. Znova to nie je obrovská jaskyňa, ale zároveň to nie je príliš málo.

Aj napriek faktu, že Oel už patrí pod rovnaké krídla ako Citroën a Peugeot je stále vidno prvky z materského koncernu. Tými sú napríklad páčky pod volantom s ovládaním palubného počítača prstencom naľavo a Opel tiež dodáva aj veľmi podarený volant s ovládaním klasickými tlačidlami.

Stačí trojvalec?

Keďže Grandland patrí medzi priemerne veľké modely SUV, tak panuje otázka, či mu stačia 3 valce a objem 1,2 litra. Odpoveď je veľmi jednoduchá. V zásade áno, ale treba na to myslieť a netreba od neho chcieť výrazné športové prejavy. Je vhodný na každý deň, na kľudnú a bezproblémovú jazdu, ale pôsobí trochu lenivejšie možno aj vďaka použitiu veľmi jemne radiacej automatickej prevodovky.

Spojenie motora s prevodovkou teda naozaj veľmi príjemné a charakteristika hydrodynamického meniča  nenecháva žiaden priestor na trhanie. Podľa dokumentácie je takýto Grandland na stovke za 10,3 sekundy. Nie je to príliš veľa, nie je to príliš málo, je to akurát, čo je asi základná charakteristika tohto auta. Všetko na ňom je tak akurát. Jasné, ak chcete, tak môžete siahnuť po výkonnejších agregátoch, teda najmä s plug-in hybridným doplnkom, ale na bežné jazdy tento motor úplne stačí. Mimo obce sa s ním dá jazdiť, bez diaľnic, so spotrebou okolo 6,5 litra na sto kilometrov. Diaľnice si vypýtajú svoju daň v podobe spotreby vyššej o liter. Celkový priemer sa mi ustálil na 7,2 litroch.

Podvozok Grandlandu je nastavený znova tak akurát. Aj keď sa tvári, že má možno trochu tuhšiu charakteristiku, tak stále ponúka dostatočnou mieru komfortu. Až by človek rozmýšľal, či by nebol naozaj vhodný vyšší výkon a športovejší nádych modelu. Tú však výrazne podkopáva použitie celoročných pneumatík s logom Goodyear. Tie nie sú vyslovene zlé, ale, ako to už býva zvykom, sú univerzálne a preto neexcelujú v žiadnej situácii. Aj napriek nesporným kvalitám a celoročnému použitiu je stále v podmienkach na sever od Bratislavy vhodné použitie kombinácie letných a zimných pneumatík. Všetko však záleží od konkrétneho človeka, že ako si zariadi svoje presuny a priority.

Klasik s novou tvárou

Oplu sa podarilo spraviť facelift Grandlandu štýlom, ktorý je naozaj veľmi podarený. Nová predná tvár a nový interiér dávajú klasickému zástupcovi segmentu nové sily do boja o zákazníka. Takýto prístup odzrkadľuje stále relatívnu konzervatívnosť dizajnerskych riešení automobilky, veď prevratná má byť nová Astra. Vo forme Grandlandu budúci majiteľ získa teda príjemného spoločníka na každodenné cestovanie, ktorý svoju absenciu výraznejších emócií nahradzuje nenápadnou a neúnavnou prácou pri plnení požiadaviek. Cena Oplu Grandland začína na 27 490 eurách, pričom testovaný model je o niečo drahší.

Opel Grandland 1,2 Turbo GS Line

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 230 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4477 mm
Šírka 1906 mm
Výška 1630 mm
Rázvor osí kolies 2675 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1461/539 kg
Batožinový priestor 514/1652 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 188 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,3 s
Spotreba (WLTP komb) 6,1-7,3 l/100 km
Emisie g CO2/km 137-166