Test Opel Crossland: Prospešný facelift

Kompaktné SUV Opel Crossland sa prednedávnom dočkalo faceliftu. Ten spoznáte veľmi ľahko podľa zaslepenej prednej masky. Tá je kompletne vyplnená, bez akéhokoľvek výpletu. A aby sme nezabudli, Crossland sa už po novom volá iba Crossland, písmenko X už v jeho názve nenájdete. My sme toto auto testovali v naftovej verzii, presnejšie so 120 koňovým naftovým motorom 1.5 CDTI.

Ako sme spomenuli, tým najlepším identifikátorom modernizovanej verzie je predná maska, ktorá je z lesklého čierneho plastu a nemá žiadne otvory. Uznávame, že to vyzerá originálne a moderne, podobné riešenie sme vídali doteraz skôr u elektromobilov. Do masky sa plynule napájajú svetlomety LED svetlá a celý tento koncept masky sa nazýva Opel Vizor. V prípade napríklad novej Astry je dotiahnutý do dokonalosti. Pri pohľade zboku pôsobí auto extrémne kompaktne a opticky krátko a vysoko. Ochranu karosérie zabezpečuje hojné oplastovanie na bokoch a okolo blatníkov, ktoré sa napája do nárazníkov. Najmä ten zadný je tiež bohato oplastovaný. Veľmi pekným a hodnotne pôsobiacim prvkom je čierna presklenená strecha, vrátane stĺpikov s chrómovým lemovaním. Najmä široký tretí stĺpik je navrhnutý mimoriadne rafinovane a zalomená chrómová linka z neho prechádza do čiernych bokov zadných svetiel. Nášmu auto mimoriadne prospel biely lak, ktorý výborne kontrastoval práve s čiernou strechou a dymovými zadnými svetlami. Zaujímavo tvarované aj farebne zhotovené boli aj 17” hliníkové disky kolies s čiernymi stredmi a striebornými rozdvojenými lúčmi. Pri pohľade zdiaľky sa stredy trochu strácajú a vytvára sa tak optický efekt, ako keby mali kolesá iba okrajovú časť. Originálne. Exteriér nového Crosslandu je po predchodcovi príjemným osviežením a jasne sa od neho odlišuje, aj keď základný profil karosérie sa nemení. Facelift teda jednoznačne hodnotíme kladne.

Po usadení sa za volant a prvotnej obhliadke kabíny zavládne skôr konzervatívny, aj keď solídny veľmi dojem. Kvalitné spracovanie je proste silnou stránkou tohto interiéru. Zaoblený tvar palubnej dosky pripomína odchádzajúcu Astru a ručná brzda je mechanická. Tu je teda zúbok času cítiť viac ako pri pohľade na moderný exteriér. Aj tak má ale Crossland vynikajúce ortopedické sedačky s certifikátom ARG a koženými bokmi s odolne pôsobiacou šedou látkou v strede. Hnedý kožený pásik s emblémom Crossland je vkusným detailom. Trojramenný vyhrievaný volant sa dobre drží a tlačidlá multifunkcie sú príjemné na dotyk a dostatočne presné. Analógový prístrojový panel s červenými ručičkami a jednouchým palubným počítačom poteší skôr vodičov zo starej školy, avšak je to vec, s ktorou sa dá bez problémov žiť. Fajn je, že Crossland má dva USB porty a fyzické ovládače klimatizácie. Grafika, ovládanie a samotná logika 7” displeja infotainmentu neurazí ani neohúri, ide o taký slušný štandard. Má Apple CarPlay, Android Auto aj parkovaciu kameru. Vzadu sme našli jednu praktickú súčasť výbavy, ktorou je výklopný stolík s držiakom na nápoj. Pasažier vzadu tak môže pohodlne pracovať s laptopom či tabletom. Skvelou vecou je presklená strecha, ktorá interiér presvetľuje a najmä počas slnečných dní vytvára veľmi príjemnú atmosféru a opticky kabínu zväčšuje. Priestorové pomery sa pri facelifte v novom Crosslande nemenili. To ale nevadí, pretože ani predošlá generácia netrpela jeho nedostatkom. Vpredu sa vskutku niet na čo sťažovať v žiadnom smere, vzadu sa tiež odvezú bez uskromňovanie dve štandardne urastené dospelé osoby. Na kratšej trase aj tri. Výhodou je, že zadné sedadlá Crosslandu sú posuvné a tak je možné ich prispôsobovať podľa aktuálnych požiadavok na batožinový priestor či priestor pre posádku vzadu. Inak, samotný kufor má objem 520 litrov, čo by štvorčlennej rodine malo postačiť aj na letnú dovolenku. Na pomery mestského SUV teda úplne v norme, možno až nad ňou.

Pod kapotou pracovalo 1.5 litrové CDTI s výkonom 88kW/120 koní a 300 Nm. Výkonovo je tento pohon pre Crossland príjemným kompromisom pre skôr kľudnejšieho vodiča. Výkon je však dostupný už od nižšieho pásma otáčok, takže dynamika je dostatočná v mestských, stredných aj diaľničných rýchlostiach. Za studena motor pôsobí trochu drsnejšie, avšak na hlučnosť sa sťažovať nedá. Výkon je prenášaný na predné kolesá prostredníctvom šesťstupňového automatu, ktorý ponúka aj manuálne radenie pákou na podlahe. Bohužiaľ, vyššie stupne sa radia smerom dopredu a nižšie dozadu, čo je trochu nelogické. Napriek tomu pôsobí celý pohon harmonicky a vhodne pre auto tohto zamerania a veľkosti. Neurazí ani spotreba, náš testovací týždeň ukázal hodnotu 5,4 litra na 100 kilometrov, čo je rozhodne super údaj. Tradične nechýbal náš trojlístok diaľnice, mesto a okresky v najnižšej miere. Pozitívnou stránkou vynoveného Crosslandu je podvozok. Ten sa totiž dočkal technických zmien vpredu a auto teraz jazdí istejšie a obratnejšie než predchodca. Dokonca sa nám zdá, že aj riadenie je o kúsok presnejšie a poskytuje o niečo viac spätnej odozvy. Pohodlie je ale stále na slušnej úrovni a ani na veľkých nerovnostiach auto neposkakuje a solídne tlmí nerovnosti. Z tohto pohľadu sa aj 17″ kolesá s vyšším profilom zdajú ako ideál. Podvozok sa teda pri tomto facelifte naozaj vydaril.

Opel Crossland je po facelifte rozhodne lepším autom, než akým bol pred ním. Vďaka novej prednej maske vyzerá o veľký kus modernejšie a karoséria je plná rafinovaných prvkov. Biela s čiernou je rozhodne dobrá kombinácia. Interiér síce nie je vzhľadovo najmodernejší, kvalitou a spracovaním ale stále hrá vysokú ligu a má jedny z najlepších sedadiel v triede. Hospodárne 1.5 CDTI je dobrou voľbou, ak neočakávate vysoko nadpriemernú dynamiku, ale skôr vám ide o nízke prevádzkové náklady. Na bežné jazdenie bez športových ambícii ale bohato stačí. Cena testovaného kusu sa kvôli veľmi slušnej výbave vyšplhala na 25 720 euro s DPH, čo ale stále nie je za kvalitne postavené a sympaticky vyzerajúce SUV veľa.

Opel Crossland 1,5 CDTI 6AT Elegance

Motor R4 nafta
Objem 1499 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automat 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4217 mm
Šírka 1765 mm
Výška 1605 mm
Rázvor osí kolies 2604 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1286/1855 kg
Batožinový priestor 410-520/1255 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 183 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,5 s
Spotreba (komb) 5,4-5,2 l/100 km
Emisie g CO2/km 142-135