Test BMW 128ti: Toto je správny hothatch, ale s jednou výhradou

BMW sa do sekcie hothatchov nominuje nielen s modelom M135i, ale nedávno pribudla aj rýdzo predokolková alternatíva. Nemá ambície naháňať desatiny sekundy a už vôbec nie stotiny an Nűrburgringu. Chce byť tým, čím má hothatch byť podľa základných pravidiel. Nová 128ti je naozaj veľmi schopným autom na každý deň.

Ale aká je vlastne tá definícia? Čo by mal byť hothatch? Možno sme to už spomenuli, ale hothatche vznikli kvôli tomu, aby boli rýchle, praktické a nemali vysoké náklady na prevádzku. A toto všetko, možno na cenu, BMW 128ti spĺňa. Lenže čo je vysoká cena hothatchu? Veď s konkurenciu ľahko atakujete 45-47-tisíc eur. A 128ti stojí 53. Táto konkrétna. So všetko príplatkovou výbavou. Zrazu už nie je taká drahá, však. Je to vlastne hothatch za adekvátnu cenu. Dokonca ani nie príliš vysokú.

Čo vlastne za tie prachy dostanete? Predokolková platforma hovorí niečo o tom, že vnútri je viac miesta, kufor má objem 380 litrov. To je ako 3,6 röntgen, not great, not terrible. Taký priemer. Ale dostávate najmenší a najdostupnejší hothatch od BMW s pohonom prednej nápravy. Teraz máte určite v mysli otázku, či nepriplatiť za M135i. Aj ja ju mám. Ale 128ti je pôsobí trochu ľahšie a dokáže jazdiť so šialene nízkou spotrebou na presunoch za zaujímavými cestami.

Zvonka sa od ostatných jednotiek 128ti líši naozaj veľmi. Teda ak má bielu, čiernu a sivú farbu. V takom prípade tú odlišnosť predstavuje červená nálož doplnkov. Okrem líšt na prednom nárazníku sú rovnakej farby aj pásy na prahoch a nápis ti na boku. Nie, nesadne to každému. Mne sa táto kombinácia veľmi nepáči. Ale dokážem si vybrať červenú Melbourne, alebo modrú M Misano. Tie majú práve spomenuté doplnky čierne. A možno by som v mojej konfigurácii nedopĺňal zatmavené predné svetlá. K bielej sú v pohode, k ostatným až tak nie.

Ale rozhodne by som si nakonfiguroval väčší zadný spojler. Vyzerá tak ako ducktail na autách Porsche, ale je trochu vyššie. Vlastne toto auto vyzerá dostatočne agresívne a prispievajú tomu aj čiernym lemom obkolesené predné ľadvinky. Sú väčšie, ale nie sú obrovské a práve so športovejšie strihnutými vizážami fungujú naozaj dobre.

Vlastne príplatok na 128ti, oproti 120i s balíkom M je necelých 3-tisíc eur. A to sa oplatí. To už naozaj nie je rozdiel. Rozdiel je však pod kapotou. Kým 120i má 131 kW (178 k), 128ti má až 195 kW (265 k). Plus má torsen samosvorný diferenciál. Pamätám si, že ho mal Peugeot 308 GTi a bol fantastický. Rovnako fantastický bude predsa aj podvozok 128ti. Má na to všetky predpoklady. Dokonca nie je ani na príliš veľkých diskoch. Osemnástky musia stačiť.

Dobre, konečne nasadám. Je fakt, že okamžite poznám ovládanie, lebo moderné BMW majú podobné umiestnenia dôležitých komponentov. Najdôležitejšie je však to, že informačno-zábavný systém sa ovláda rovnako ako vo veľkých modeloch a tiež ako od čias sedmičky, s ktorou prišiel kontroverzný dizajn Chrisa Bangla. Koliesko iDrive je dokonalé. Je omnoho presnejšie a použiteľnejšie ako ktorýkoľvek dotykový ovládací prvok. A naviac je možné displej ovládať aj dotykom, keby náhodou. Nebudete to však robiť. A pri zadávaní adresy je výborným pomocníkom písanie po ploche kolieska.

Sedadlá, ktoré sú v tomto kúsku sú príplatkové s lepším bočným vedením, ktoré sa dá na bokoch operadla nastaviť. Prisúvam si bočnice k sebe tak, aby ma lepšie držali v zákrutách. A držím pritom veľmi dobre tvarovaný volant s fyzickými tlačidlami. Nie, žiadne dotykové polia, tu to nie je nutné. Najmä keď je všetko logické a príjemné na ovládanie. Pred sebou mám displej, ktorý niektorí fanúšikovia značky kritizovali, ale ja naozaj nemám k nemu žiadne pripomienky. Ako doplnok prichádza head-up displej. Nie je príliš veľký, ani príliš malý.

Dobre, dosť blbostí, štartujem. A okamžite mi je jasné, že tu nehralo výraznú úlohu naladenie zvuku a čiastočne ho zabíja aj filter pevných častíc. To je veľká škoda, motor neznie zle, ale štipka streľby do výfuku je presne to, čo mu chýba. Pritom má dve koncovky. Tá ľavá sa otvára v športovom režime a trochu zlepšuje akustický prejav. Lenže stále to nie je úplne ono.

Prišiel čas pomaly zahriať a pomaly zvyšovať tempo. Z Ilavy cez Homôlku, potom okolo Nitrianskeho Rudna, cez Žiar nad Hronom do Banskej Štiavnice. Za normálnych zohrievacích podmienok je 128ti celkom komfortným vozidlom. Naozaj. Pomaly ale prichádzajú zákruty a prepnutie režimu Sport. Zvuk je mohutnejší, prevodovka v režime S funguje rýchlo a presne tak ako treba, ale aj tak tomu trochu pomáham pádlami pod volantom. Dvojspojka je tu naozaj jedna z najlepších v triede minimálne.

Prvá zákruta a som trochu vyvedený z miery. Podvozok je síce výborne odladený, torsen by aj chcel fungovať, ale nemôže. Ešte skôr ako sa dostane k slovu ho zradia pneumatiky. Je mi jasné, že na Pirellkách P Zero, kľudne aj Nero, ale ideálne Corsa System by bolo auto fantastické. Alebo na Michelin Pilot Sport 4. Prípadne na mojich obľúbených Goodyear Eagle F1 Supersport. Reálne, Bridgestone mi ako značka nesedí. A model Turanza je ten, kvôli ktorému prepadol model M235i v losom teste. To isté robia pneumatiky aj tu. Ak ich chcete na jedna-šestku dvojkovú Octaviu, tak kľudne, ale na 128ti sú naozaj nepríjemne slabé.

Pomaly im prichádzam na schopnosti ovládania, ale je to ako bojovať s veternými mlynmi. Nemá to veľmi zmysel. Takže skúšam spotrebu. Pri razantnejších prejazdoch sa dá držať do 8 litrov na sto. Ale pravý šok mi spravila až diaľnica. Z regiónov do Bratislavy ráno bez premávky to 128ti dala… No, za 5,7 na sto kilometrov. A to je naozaj naftová hodnota. Normálne som nechápal, ale bolo to tak. S takýmito číslami by som bol spokojný aj v prípade 120d. A nie ešte pri 265-koňovom hothatchi. To je v ostrom kontrastne vlastne so všetkými ostatnými konkurentami.

Ak mám toto všetko zhrnúť, tak BMW 128ti je prefektná reakcia na požiadavky každého, kto chce hothathch. Je praktický, má rozumné náklady na prevádzku, má športové jazdné vlastnosti. Vlastne skôr chce mať. V momente ako siahnete po bezpríplatkovej opcii diskov s výkonnými pneumatikami, tak bude 128ti jednou z najuniverzálnejších ostrých predokoliek. Tu neváhajte. A nezabudnite si ísť pozrieť krásny kúsok cesty medzi Sklenými Teplicami a Banskou Štiavnicou.

BMW 128ti

Motor R4 benzín
Objem 1998 cm3
Výkon 195 kW (265 k) pri 4750-6500 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750-4500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová dvojspojková
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4319 mm
Šírka 1799 mm
Výška 1434 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1520/1900 kg
Batožinový priestor 380/1200 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,1 s
Spotreba (WLTP) 6,9-7,4
Emisie g CO2/km 157-170