Test Lexus RX450h L: Sedem v tichu

Lexus RX, na ktorý sa pozeráte je už štvrtu generáciou obľúbeného modelu. Ba čo viac, nedávno prešiel faceliftom, ktorý pridal sedemmiestnu verziu označenú jednoducho písmenom L. Z nárazníkov pri facelifte, teda z predného nárazníka konkrétne, zmizli malé trojuholníky s okrúhlymi hmlovkami. O tom, že sa modelu darí svedčí aj počet predaných kusov, ktorý sa za minulý rok vyšplhal na viac ako 110-tisíc kusov celosvetovo.

Model RX existuje najmä kvôli americkému trhu. Ten stál ako dôvod pri zrode prvej generácie a hneď prvý rok si zapísal úspech vo forme 90-tísíc predaných kusov. Vtedy mal výhradne pohon benzínovým šesťvalcom. Moderná interpretácia prináša zase výlučne hybridný systém. A ten má Lexus vymakaný, to si môžeme povedať rovno. Teda, výlučne jeden motor platí len v prípade predĺženej verzie, tá kratšia má aj benzínový dvojliter označený ako RX300.

Moderný a dynamický

Long je od Shortu dlhší o 11 centimetrov. A to robí zásadný rozdiel. Teda najmä pri pohľade na bočné partie auta. Predný aj zadný previs sú takmer rovnaké a vyzerá o trochu vyváženejšie ako kratšia verzia. Na manévrovanie však predĺženie nemá výrazný vplyv. Jediné, čo je zhoršené je parkovanie. Ale to len kvôli veľkosti parkovacích miest. Na autá s dĺžkou 5 metrov a šírkou bezmála dvoch metrov nie sú jednoducho stavané.

Keď chcete veľké SUV, či skôr stále crossover, tak práve Lexus RX ponúka niečo, čo nie je opozerané a zasahuje takmer do avantgardných tvarov. To však znamená, že nemusí sadnúť každému. Niekto možno zvolí konzervatívnejšie značky, ktoré až takto nekričia. Ale čo o majiteľovi hovorí Lexus?

Práve povesť Lexusu ako výrobcu hybridných a tým ekologických áut možno spraví ten správny imidž. Jasné, hybridy vyrábajú už viacerí a niektorí dokonca aj plug-in, ale najviac skúseností má, vďaka Toyote s hybridmi práve Lexus. A teraz to hlása malými nápismi na zadných dverách a tiež logom modelu na kufri.

Ostré a výrazné tvary začínajú vpredu maskou chladiča. Takú obrovskú nemá snáď ani Audi Q7. Rezanie predných adaptívnych LED svetiel tiež vytvára výrazné línie. A tie naviac aj dobre svietia. Prehadzovanie jednotlivých segmentov je trochu agresívnejšie ako pri konkurencii, avšak fungovalo vždy bezchybne.

Viac miesta, ale v špecifických miestach

Na dĺžku pribudlo celých 11 centimetrov. A všetky sú v kufri. Inde ich nebolo treba, lebo prvý aj druhý rad sedadiel ponúkajú slušne veľa miesta. Kufor je však v tomto prípade úplne iný. Má totiž dvojicu sedadiel naviac. A nebojte sa, že sa narobíte pri ich vyťahovaní. Na to sú elektromotory, predsa. Reálne to trvá dlhšie, ale je to dotykom jedného prsta. Po vystretí sedadiel, všetkých siedmich, stále ostáva 211 litrov objemu kufra. A zadní dvaja pasažieri majú podobne miesta ako v UX250h. Avšak môžu byť len dvaja. Medzi nimi sa nájde miesto na odkladanie pohárov. Dostatok priestoru je samozrejme iba za predpokladu, že sa tí v strede trochu uskromnia.

Pasažieri v strednom rade dokážu nastavovať nielen vzdialenosť sedáku, ale aj sklon operadla. Nájdu tak najlepšiu pózu. Na zadné sedadlá sa dostať sklopením tých stredných. To funguje manuálne, takže je relatívne rýchle. Inak, zabudli sme na trojzónovú klimatizáciu. Tretia zóna je v treťom rade.

Predná časť dýcha luxusom a používa stále mnoho tlačidiel. To znamená, že toto auto dokáže ovládať hocikto. Hocikto dokáže nastaviť teplotu na klimatizácii, hocikto dokáže skontrolovať hodiny. Tie sú samostatné analógové v strede prístrojovky. Cool detail aj keď nemajú nejakú renomovanú značku na ciferníku.

Infotainment treba spomenúť samostatne. Aparatúra Mark Levinson je vynikajúca a patrí k tomu najlepšiemu na trhu. A ovládanie systému je cez dotykový panel. Ruka tých, čo skúšali BMW automaticky siahne po koliesku na prepínanie režimov, lenže na displeji sa zmení len pravá časť informujúca o nastavení auta. Inak, Lexus RX podporuje splitscreen. Pikoškou je, že na oboch častiach môže byť mapa. Tá istá. Inak je možné sa sťažovať, že ovládanie dotykovým panelom je zložitejšie, ale to chce zvyk a keď sa do toho dostanete, tak zistíte, že systém je tak jednoduchý, že vás nebude odpútavať od riadenia. Ale možno by si zaslúžil vylepšenie. Tento je v Lexusoch asi odjakživa.

Ticho a kľud

Všetko záleží od toho ako sa k autu správate, ako silno tlačíte plyn k podlahe. Aj spotreba, aj zvuk. V6 má síce príjemný zvuk, ale trochu mu nohy podráža prevodovka CVT. Tá pri kickdowne dá otáčky na hodnotu, kde eko ukazovateľ hlása slovo Power. A drží ju tam, tak miesto postupnej zmeny auto len hučí. Nie je to silný hukot, ale hladina je stála a nemení sa. Pre tých, čo nevedia ako funguje táto prevodovka to bude celkom šok.

V bežnom jazdení sa však zvuk motora do interiéru takmer nedostáva. Naviac hybridné RX dokáže prejsť pár kilometrov výhradne na elektrickú energiu. Vtedy ide úplne potichu a chodci sa veselo vrhajú pred auto z chodníkov bez toho aby si skontrolovali, či môžu vstúpiť na vozovku. Je úplne potichu.

A potichu budete chcieť chodiť. RX je trochu nedotáčavý, ale to je pri zaobchádzaní, na ktoré nie je príliš stavaný. Je stavaný na príjemnú plavbu na megakomforntom podvozku. Nevadia mu ani 20-palcové zliatinové disky. Pri kľudnej jazde po meste sa dá chodiť aj do sedem litrov na sto kilometrov. My sme celkovo aj s diaľnicami mali na záver 8 litrov. To stále nie je veľa. To je asi toľko, koľko spotrebuje aj X7 M50d s rovnakým počtom sedadiel. Avšak Lexus netlačí do rýchlej jazdy, s ním sa nemusíte báť pokút. Pôjdete svižne, ale nie na pokutu. Vesmír je v rovnováhe.

Reálne sa za volantom budete cítiť úplne v kľude. Budete cítiť, že tep vám spomalí a jediné, čo ho dokáže vyhnať do vyšších sfér bude práve monotónne hučanie pri plnom zrýchlení. Preto budete radšej jazdiť pokojne a s nízkou spotrebou. Tak konštruktéri auto zamýšľali. Jednoducho sa dostanete na rýchlosť, stlačíte tempomatovú páčku na volante, ktorá je retro odkazom na minulosť a po zapnutí udržiavani v pruhu jednoducho idete.

Má konkurentov?

Jasné, sedem miest môže mať BMW X5, Mercedes GLE, Audi Q7, ale tie sú všetky cenovo asi trochu vyššie. Najbližšie k tomuto je budúci európsky Ford Explorer so siedmimi miestami, hybridom a V6 benzínovou časťou. Vlastne sme ešte neskonštatovali koľko tento kus stojí. Vychádza 85-tisíc eur. Znova je nutné dodať, že je to adekvátna suma za to, čo auto ponúka.

Vlastne sme mali ideu, že z tohto auta by sa dal spraviť MPV. Stačí znížiť svetlú výšku na približne 10-12 centimetrov. Ale, vlastne, takéto autá sa nepredávajú. Všetko musí byť SUV. Vážne, nech je RX akokoľvek dobré auto, tak ho chcete ako doplnok ku LC500. Vtedy môžete kľudne v showroome nechať 200-tisíc a bude panovať spokojnosť.

Lexus RX450h L Luxury

Motor V6 benzín + elektromotor
Objem 3456 cm3
Výkon 230 kW (313 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment kombinovane veľa Nm pri 3600 ot/min
   
Prevodovka e-CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5000 mm
Šírka 1895 mm
Výška 1685 mm
Rázvor osí kolies 2790 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2205/- kg
Batožinový priestor 211/652/1656 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,0 s
Spotreba (komb)  7,9-8,2 l/100 km
Emisie g CO2/km 178,6-185,4