Test Lexus UX250h F-Sport: Zapózuj

Sú autá, ktoré sú stavané s ohľadom na účel. Ale je aj skupina takých, ktorých základnou prioritou je dobre vyzerať a vytvárať imidž majiteľa. Lexus UX sa dá, najmä s balíkom F-Sport až príliš ľahko zaradiť do jednej z týchto kategórií.

UXko je zamerané na imidžové jazdy a podľa veľkosti je určený tento Lexus do mesta. Vlastne je najmenším Lexusom, aký kedy existoval. Dokonca ani CTčko nie je menšie. Nie to CTčko s Egom, ale CT200h. Vyzerá menšie, ale vnútri nie je, to robí výška. Reálne je UXko najmenším vozidlo značky aktuálne.

Všetko pre imidž

Lexus UX250h naozaj púta pozornosť. Môže za to klasicky to, čo ju púta pri všetkých Lexusoch. Agresívne tvarovaný predok je poznávacie znamenie, lebo práve maska chladiča je tým, čo spája absolútne všetky modelové rady. Naozaj, má ju aj LC, aj LS, aj RX a dokonca, v najnovšej verzii aj spomenuté CT.

Kým spredu sa UX tvári ako relatívne veľké auto, zboku už taký dojem nebudí. Dlhý predný a krátky zadný previs mu za veľkostných konkurentov stavajú všetko, čo je v rámci nižšej strednej triedy. Môžeme to na rovinu povedať, toto nie je veľké auto a ani na takéto označenie neašpiruje. A to je len dobre. Aspoň sa s ním dá poľahky zaparkovať aj v tých najzapeklitejších kútoch podzemných parkovísk obchoďákov. Práve to sú miesta, kde sa budú vyskytovať často. V hore ich nemá cenu hľadať.

Zozadu práve tento Lexus prináša výrazne inovatívny prvok, rozsvietený celý pás diód cez veko kufra. Áno, hádate správne, má prepojené svetlá. O tom, či je to cool, alebo nie necháme rozhodnúť každého samostatne. Za nás je to v poriadku, ale aj keby sú svetlá rozdelené, tak tie agresívne tvary zadného nárazníka zaujmú predsa trochu viac.

Vlastne dizajnu UX s balíkom F-Sport nikto, komu sa aspoň trochu páčia Lexusy, nemá čo vyčítať. Vlastne jedna vec by sa našla. Keď prichádzate zozadu k autu a ste ďaleko, tak zbadáte, že niečo pod zadnou nápravou trochu trčí. Bavíme sa o 5-7 centimetroch. Je to výfuk. Našťastie toto auto terén neuvidí, lebo ten by bol prvým na rane a aj na rade.

Šport je červený

Ideológiu bokom, športové vozidlá sú prudko späté s červenou farbou. Veď už len prešívanie červenou niťou je súčasťou toľkých športových verzií, že sa to nedá poriadne ani spočítať. Ale červené čalúnenie je ten krok nahor, ktorý málokto spraví a pritom naozaj stojí za to. Okrem Lexusov sme ju mali v niektorých BMW, ale s nie s takýmto odtieňom.

Interiér je vpredu naozaj priestranný, vzadu je to s odretými ušami. Teda, inak to povedzme, na takto malé auto je to v pohode, ale priestrannou sa zadná časť nazvať nedá. Mohutné predné sedadlá tiež neprispievajú tým, čo trpia klaustorfobickými stavmi. Avšak tou horšou veľkostnou časťou je batožinový priestor. Ten má naozaj malý objem. Možno je väčší ako má Mazda MX-5, ale zároveň treba dodať, že konkurencia, napríklad BMW X1, Audi Q2, či Mercedes-Benz GLA predsalen touto veličinou trochu Lexus predbehli. Ale tí nemusia mať zadný elektromotor a batérie. Fair point. Ale majú často zadný diferenciál, takže tu sa rozdiely trochu nulujú.

Ale v meste aj tak veľký kufor netreba. Omnoho viac treba pohodu vnútri. Tú navodzuje kvalita spracovania. A navodzuje ju aj zvuková pohoda. Zvuk z apratúry je akiste výborný ako v každom inom modeli, ale to sme nejako nepozorovali. Skôr nás zaujal umelý zvuk, ktorý má pripomínať zvuky motora v režime Sport+. Inak, ten sa prepína na rohu na prístrojovej doske. Zvuk je ako z Lexusu LFA, akurát, že je nahratý aj s menením prevodov. Lenže UXko má e-CVT a prevody nemení. Takže otáčky stúpajú a medzitým sa zvuku podarí prehodiť pár stupňov. Režim Sport+ asi často dávať nebudete.

Informačno-zábavný systém je taký istý ako v každom inom Lexuse. Nepatrí k tomu najlepšiemu na trhu, ale má aspoň veľmi jednoduché ovládanie. Má jednoduchú aj grafiku a znova, niekomu sadne, niekomu veľmi nie. Aspoň obraz z kamery sa podarilo v Lexuse nastaviť lepšie ako v materskej Toyote. Takže cez ňu reálne vidno.

Hybrid funguje znamenite

Kto by mal mať viac skúseností s hybridmi ako práve materská automobilka Lexusu, Toyota? Asi nikto. Aj preto si môže Lexus dovoliť ten luxus, že nebude mať v ponuke žiadnu naftovú alternatívu. Aj v prípade UX to je tak. Na výber je buď benzínový dvojliter, alebo hybrid s benzínovým dvojlitrom. Ale štvorkolku môže mať len jeden z nich. Ak hádate hybrid, tak máte pravdu.

Systém pohonu, hybrid, ale bez pripájateľnej zadnej nápravy sme skúsili už v Corolle TS Dynamic Force. A tam fungoval naozaj dokonale, presne tak, ako by ste od hybridu čakali. A v UXku je to to isté, plus na zadnej náprave je ešte jeden elektromotor s výkonom 5 kW (7 k) a krútiacim momentom 50 Nm. Je až prekvapivé, že automobilka siahla po akumulátoroch NiMH a nešla do Li-Ion.

Z používateľského hľadiska je najzaujímavejší režim Normal a Eco. Práve tie sprostredkúvajú najnižšiu spotrebu. S týmto hybridom sa dá jazdiť aj okolo 5 litrov. Po týždni a využívaní aj diaľnic nám na palubnom počítači skončila na 5,6 litroch. Ale niekto možno chce viac.

Nemyslíme viac spotreby, ale viac športových momentov. Podvozok by to zvládal, motor tiež, ale ten zvuk z reprákov, ktorý je v režime Sport+ povinný je fakt nepríjemný. Jednoducho ho nechcete počuť, chcete len to ticho, ktoré je nepočuť normálne.

Pevný ako skala

Nemyslíme tým model z českého portfólia, ale to, že interiér je naozaj kvalitne spracovaný. Má niektoré prvky, ktoré sú menej ergonomické, ako touchpad, ale ktokoľvek sa do toho vie dostať. Trochu horšie pôsobia automatické diaľkové svetlá. Majú akosi lenivejšie lúče a často sa stane, že protiidúce vozidlá na vás budú blikať. Lenže najväčším otáznikom je cena. Takmer 57-tisíc eur za takto vybavený kus je dosť veľa.

Nehovoríme, že ich nie je auto hodné, ale za 57-tisíc sa dá kúpiť aj pekný Lexus NX300h so štvorkolkou. A ten má kufor, má aj viac miesta a dokáže zvládnuť mesto naozaj ľavou zadnou. No a ak budeme dôslední, tak za 57-tisíc je aktuálne aj pekne vybavený Lexus RX450h Business Edition. Dokonca s metalízou len za 54 950 eur. Jasné, je veľký, nemá takú nízku spotrebu, ale je to RXko predsa. My by sme mali jasno.

Lexus UX250h AWD F-Sport Top

Motor R4 benzín+elektromotor
Objem 1987 cm3
Výkon 130 kW (178 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment  Nm pri – ot/min
   
Prevodovka Automat bez stupňov e-CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4495 mm
Šírka 1840 mm
Výška 1540 mm
Rázvor osí kolies 2640 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1695/2110 kg
Batožinový priestor 320 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 177 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s
Spotreba (WLTP) 4,8 l/100 km
Emisie g CO2/km 114