Test BMW 840d: Do veľkého GT sa hodí aj nafta

BMW s radom 8 vytvorilo veľký rozruch. Rozruch teda bol najmä u priaznivcov pôvodnej osmičky, ktorá mala vyklápacie svetlá. To by teraz spravila len automobilka, ktorá by si bola vedomá, že vie oklamať testy stretu s chodcami. V súčasnosti jednoducho dizajnéri nemôžu až tak pustiť uzdu fantázii a musia brať ohľad aj na takéto prízemné veci ako je bezpečnosť chodcov. Nevieme, nás učili, že prvoradé je neskákať pod auto. Lenže v súčasnosti to také jednoduché asi nie je.

Dobre, máme tu teda osmičku. A je veľmi pekná. Patríme do tej sekcie publika, ktorá dizajn môže vídať kľudne každý deň. Len čo s motorom. Tu prichádza druhá polemika. V tomto konkrétnom kuse je naftový radový šesťvalec s dvomi turbami. Niekoľkokrát sme mali v ušiach ozvenu toho, že nafta patrí do poľnohospodárskych strojov. Ale nie sme si istí realitou. Práve toto je pre rad 8 vhodný motor.

Nielen osemvalcom je človek živý. Veľmi pri takomto aute záleží od spôsobu použitia. Ak si ho chce kúpiť niekto ako náplasť na krízu stredného veku, tak vtedy potrebuje naozaj osemvalec. A potrebuje kabrio. Na Francúzsku riviéru je to vhodná voľba. Ale ak auto niekto potrebuje na časté cestovanie po diaľniciach, ako pohodlné a luxusné presúvadlo schopné nahradiť kontinentálne aerolínie, tak nafta nie je zlou voľbou. Ani tak nejde o spotrebu, ale koho baví stáť každých 400-500 kilometrov na pumpe, keď pri nafte stačí zastaviť po 800-900 kilometroch?

Do kupé sa nafta hodí, sú predsa ľudia, ktorí nepotrebujú sedmičku za každú cenu a je im dvojica dverí naviac zbytočná. A naviac, ak by ju potrebovali, tak máme predsa 8 Gran Coupe. Jediná osmička, do ktorej sa nám naozaj nafta nehodí je kabriolet. Ale ani to neodsudzujeme, aj to dokážeme pochopiť.

Veľké kupé má jednu výraznú výhodu. Nič nedokáže pritiahnuť pohľady na človeka ako len veľké kupé na človeka. Je to taký ten pohľad, že to auto je síce zbytočné z pohľadu chodu vesmíru a vzhľadom na interiérové využitie zaberá až príliš veľkú plochu, ale zároveň je tam tá štipka závisti a podvedomej potreby niečo také tiež vlastniť a ovládať. A v tom momente je celkom jedno, že čo sa deje pod kapotou.

Radový šesťvalec s tromi litrami objemu je na auto vhodnou voľbou. Má výkon 235 kW (320 k). A vzhľadom na celoročné použitie je 840d kombinovaná len s pohonom všetkých kolies xDrive. Vlastne jedinou verziou s pohonom iba zadnej nápravy je 840i. Práve 840i xDrive by mohla byť najväčším konkurentom pre 840d. Rozdiel je 3-tisíc eur, rozdiel je 1,8 litra na sto kilometrov. Ale diesel sa dokáže na diaľnici dostať, pri 130-tke aj na hranicu siedmich litrov nafty.

Dobre, zvuk nemôže byť benzínový, ale ani na naftový agregát neznie zle. Ak by sa vám to nepáčilo, tak stále môžete prehlušiť motor aparatúrou Harman Kardon, prípadne môžete siahnuť po Bowers&Wilkins. Toto nie je auto na atakovanie kľukatých ciest, aj keď vďaka adaptívnemu podvozku to dokáže tiež. Toto auto má udržať vodiča bdelého a obmedziť čokoľvek, čo by ho mohlo rušiť. Má na to statočnú armádu asistentov. Dokáže udržiavať pruh, dokáže udržiavať aj konštantnú vzdialenosť od auta vpredu. A tiež monitoruje vodiča, aby ho za volantom nevyplo. Ku pohode prispievajú aj perfektné sedadlá vpredu s klimatizovaním. Vyhrievané sú dokonca aj lakťové opierky. To ste ani netušili, že potrebujete, ale potrebujete to.

Vnútorný komfort podporuje aj informačno-zábavný systém, ktorý sa dá ovládať kolieskom. A to je to najlepšie, čo kto kedy na ovládanie týchto systémov vymyslel. Až nás reálne šokuje, že Mercedes aj Audi túto loď opustili. Aspoň BMW sa tohto drží. Jasné, ovládať sa dá aj dotykom, prípadne gestami, ale stále je koliesko za jazdy najpresnejšie a najviac intuitívne. Čo je pri BMW úplne super je možnosť pripojiť Apple CarPlay bez akejkoľvek nutnosti káblov. Akurát môžeme veselo povedať, že tie gestá asi ani nutne k životu nemusíte mať. To je najzbytočnejší prvok doplnkovej výbavy.

Pocit v interiéri je výborný, kazia ho len obklady s čiernou farbou lakovaných plastov. Tie síce prvotne pôsobia luxusne, ale sú ľahko poškriabateľné a chytajú každý odltačok prsta. Našťastie je na výber niekoľko rôznych druhov substitučných povrchov. Naopak sklená radiaca páka je úplne vymakaná. Naviac svietiaca osmička v jej útrobách v noci vytvára neuveriteľný efekt.

Skonštatovali sme, že toto auto nie je úplne na atakovanie horských priesmykov, ale nie je to celkom tak. Aj toto prostredie osmička naozaj dobre zvláda. V režime Sport využíva aktívnejšie natáčanie zadnej nápravy a poskytuje lepšiu odozvu na plyn a rýchlejšie reakcie prevodovky. Vlastne, toto auto brutálne maskuje svoju hmotnosť. Pocitovo máte v rukách minimálne o tristo kíl menej ako je realita. Takmer dve tony by ste 840d nikdy netipovali. Výjazd zo zákruty je bez drámy, nič sa príliš netrhá zo zvolenej línie. Toto nie je splašený kôň, ale reálne GT, ktoré je v prvom rade komfortné a nezáludné.

S týmto BMW máme vlastne len jeden problém. Keď už naftový motor, tak by sme radi pod kapotou videli ten, ktorý sme skúsili v X5 M50d a X7 M50d. Presne to štvorturbo s výkonom 294 kW (400 k) by bolo úplne perfektnou a úspornou voľbou. Tankovanie každých 800 kilometrov, ale pritom ešte lepšia dynamika ako v prípade 840d. Avšak aj 840d uznávame a sme radi, že BMW necúva od naftových motorov ako niektorí konkurenti. Naviac radový šesťvalec ponúka naozaj kultúrny chod.

Aký je teda záver? Môže byť tento motor v kupé? Môže. Ale omnoho viac sa hodí do Gran Coupe. V kupé by sme skôr volili M850i, prípadne aspoň 840i so zadokolkou. Nikde sme nestihli ani spomenúť, že svetlá s laserom sú fakt vymakané. Svietia naozaj veľmi dobre.

BMW 840d

Motor R6 nafta
Objem 2993 cm3
Výkon 235 kW (320 k) pri 4400 ot/min
Krútiaci moment 680 Nm pri 1750-2250 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4851 mm
Šírka 1902 mm
Výška 1346 mm
Rázvor osí kolies 2822 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1905/2370 kg
Batožinový priestor 420 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,9 s
Spotreba

5,9-6,2 l/100 km

Emisie g CO2/km 154-164