Test Mercedes-Benz GLE450 4Matic: Oblek do terénu

Mercedes GLE sme už testovali, ale buďme úprimní, nech svoj názov prezentoval model akokoľvek hrdo, stále to bol len facelift ML. Nové a prvé GLE je to, ktoré je v ponuke aktuálne. Má tvary, s ktorými ho každý ľahko zaradí do portfólia tej správnej stuttgartskej automobilky. A je obrovský, teda aspoň tak vyzerá.

Ponuka motorov obsahuje naozaj rôzne kúsky. Klasikou sú naftové šesťvalce, už aj tu radové. Takže základ je reálne GLE300d s výkonom 180 kW (245 k), lenže to je štvorvalec s objemom dva litre. Až 350d a 400d je šesťvalec. Lenže my sme skúsili niečo ešte viac extra. Benzínový motor skrývajúci sa za označením GLE450. Je to najvyšší stupienok pred modelmi AMG. A medzistupňom je potom V8 v GLE580, ale to je už úplne iné zviera.

Výzor neskrýva rozmery

Klasická čierna farba s metalízou je pre Mercedesy akosi charakteristická. A GLE s ňou vyzerá naozaj elegantne, aj keď prvky balíka AMG môžu naznačovať trochu športovejšie ambície. Čo však ani čierna farba neskryje je veľkosť. Veď má na dĺžku takmer 5 metrov a šírka atakuje dva metre. Našťastie tento útok o 5 centimetrov prehráva. Parkovanie do tradične veľkých parkovacích miest však nie je úplne bezproblémové.

Do miesta sa auto vopchá, to nie je ten zásadný problém. Ale musíte aj nejako vystúpiť. Ak to už zvládnete s tým, že predvediete kvality hadieho muža/ženy a pretiahnete sa tou úzkou štrbinou, tak stále nemáte vyhraté. Určite vedľa zaparkuje niekto, kto nebude mať problém dverami šľahnúť do pekného čierneho laku a elegantných tvarov GLE. Postupne sa naučíte parkovať tam, kde nikto neparkuje. Vaša bude vrchná časť parkovacích domov, prípadne budete ďakovať za miesto pri stene.

To, čo sme popísali nie je problém auta samotného, je to problém mentality v týchto končinách a je jedno, či máte nový Mercedes, alebo Daciu, stále sa to môže stať a bude to mrzieť rovnako. Už viac to zabijete len tým, že zvolíte ešte väčší kus od Mercedesu, GLS, ten má o 20 centimetrov dĺžky viac. Ale reálne práve GLE stačí. Je to veľký Mercedes a pôsobí majestátne.

A teraz sa zase dostaneme ku farbe. Čierna na GLE vyzerá dobre, ale stále existuje červená, modrá a tmavozelená. Stále ostávate pri čiernej? Nie, však? A čo disky? Tieto AMG vyzerajú na prvý pohľad fakt super. Lenže nejako nám nesedia tie zvýšené límce medzi lúčmi. Nie je to zlé, lebo tie goliere sú tmavšie ako samotné lúče, ale práve Mercedes ponúka toľko možností, že je z čoho vyberať. Týmto neodsudzujeme konfiguráciu, ale naznačujeme, že my by sme asi zvolili trochu inú.

Luxus kam oko dohliadne

Pri interiéri asi naozaj nebudeme musieť kritizovať naozaj nič. Pritom musíme vopred konštatovať, že toto nie je promo článok, ale normálny test. Ak niekomu nesedí aktuálna vizáž interiérov Mercedesu s obrovským panelom obsahujúcim dva displeje, tak si nepomôže ani pri GLE. To nabralo rovnaké tvarové štýly ako ostatné Mercedesy.

Famózne pôsobia obdĺžnikové výduchy klimatizácie. Štyri v strede pod displejom zobrazujúcim navigáciu a ostatné informácie sú vymakané. Vlastne tu je jedna vec, ktorá je trochu kontroverzná. Vpravo od displeja je mriežka, ktorá je len imitáciou, lebo niečo podobné je aj na druhej strane. Lamely sú síce fajn, ale môžu sa veľmi ľahko stať lapačom prachu.

„Hej, Mercedes!“ Toto oslovenie začína vašu lekciu Češtiny. Vlastne povelmi môžete robiť takmer čokoľvek. Dokonca kým zvládnete prejsť celé menu, tak je to omnoho rýchlejšia voľba. Za týždeň sa však zorientujete a miesto hlasového povelu na zatiahnutie rolety strešného okna jednoducho stlačíte jedno tlačidlo. Pasažierov však môžete ohurovať znalosťou ďalšieho cudzieho jazyka.

Celkovo je MBUX vystavaný veľmi intuitívne a dá sa ľahko pochopiť. Dokonca sme si už zvykli aj na ovládanie touchpadom. Aj keď koliesko by bolo možno presnejšie, tak to stále funguje výborne. Pomocou dotyku dokážete prispôsobiť naozaj všetko. Dokonca aj nepriame osvetlenie interiéru dokážete našpecifikovať presne podľa predstáv. Ale to dokážete aj hlasom.

Veľkostne je interiér GLE naozaj veľkorysý. Veď pri vonkajších rozmeroch to je celkom logické. Vpredu sa môžete cítiť až stratene, je tam priestoru takmer na rozdávanie. No a vzadu to nie je iné. Máme pocit, že tu je viac miesta ako v sedane triedy E, ktorý by mal byť, podľa názvoslovia tým príbuzným. Pri takýchto obrovských rozmeroch čakáte aj veľký batožinový priestor. A aj je. Má 690 litrov, na čo ale nevyzerá. Len si nedokážeme predstaviť ako sa tam zmestí tretí rad sedadiel, keďže GLE môže byť sedemmiestne.

Neposkočíte si

Najšialenejším systémom nového GLE je ten, ktorý dokáže pomôcť ak skončíte zahrabaní na púšti. Alebo ho môžete aktivovať v meste, pustiť Still D.R.E. (video si môžete pustiť pod tabuľkou s údajmi), dole okná a uličný rešpekt je zaručený. My sme takéto veci nerobili, lebo v špecifikácii tohto kusu takýto systém nebol. Ale bol v nej systém automatickej zmeny jazdného pruhu po vyhodení smerovky.

To funguje veľmi jednoducho. Držíte ledabolo ľavou rukou volant, keďže udržiavanie v pruhoch a adaptívny tempomat zvládajú svoju prácu perfektne, vyhodíte smerovku, stačí do nej ťuknúť a GLE samo zmení pruh. Nie je to prevratná novinka, veď toto má aj trieda E. Ale je to príjemné a po 800 kilometroch na diaľnici bude šofér ešte o trochu menej unavený.

A únavu eliminuje naozaj komfortné nastavenie v príslušnom režime. Diaľničné tempo je úplne bez hluku a spoľahnúť sa môžete na špičkovú aparatúru Burmester, ak zvuky reálne chcete. Ale budú to zvuky, ktoré si vyberiete, nie tie, na ktoré by ste boli odsúdení, keby konštruktéri podcenili svoje zadania a robili ich 3 minútu pred finálnym termínom.

Ku komfortu prispieva aj motor. Radový šesťvalec má vyrovnaný chod a príjemný benzínový zvuk. A pritom 270 kW (367 k) s dodatočným EQ Boostom v podobe 16 kW (22 k) dokáže na displeje dostať stovku za 5,7 sekundy. Pritom GLE váži takmer 2,5 tony. Keď hovoríme displeje, tak jeden z členov redakcie má určitú polohu pri riadení, ktorú má vo všetkých autách. A tu mu vďaka nej zmizla vrchná tretina displeja za volantom. Našťastie schovaný rýchlomer nevadil, lebo druhý bol o kúsok vyššie, priamo na skle. Head-up displej patrí naozaj k tomu najlepšiemu a najprehľadnejšiemu, čo sa aktuálne dá kúpiť. A niečo podobné sa dá konštatovať aj o Multibeam predných svetlách, tiež sú vymakané.

V rámci testu sme skúsili aj manévrovanie s prívesom. S prázdnym vpred to bolo ako keby zapojený ani nebol. Pri bežnom aute by bol ten príves obrovský, ale reálne ho za megaveľkým GLE nie je vidno. Lenže tá správna akcia nastáva pri cúvaní. Na displeji sa objaví malá časť, ktorá informuje o jeho natočení, ktoré sa dá ovládať jednoduchými pohybmi prstu na dotykovom poli v strede. Úplne easy a simple. Len sme neskúšali na toto ísť hlasovými povelmi. Ale to asi nepôjde.

Dobrá voľba

Vo finále sme tisícku kilometrov spravili s priemerom pod 11 litrov. To je hodnota, ktorá je fakt z ríše naftových motorov ešte pár rokov dozadu. A celkom často sa GLE pohybovalo po diaľniciach. Plus k tomu pár kilometrov s prívesom, občas, už bez prívesu, plné zrýchľovanie. Možno by sme sa vedeli dostať aj pod 10 litrov, ale to by už nebola tá zábava. A stále je v ponuke naftový motor GLE400d, ktorý má len o pár kW menej, no zrýchlenie má rovnaké. Skôr sa zamyslite nad tým, že keď už dáte 100-tisíc za auto, či to nebude aspoň GLE53 AMG, ktoré má ešte o 50 kW (68 k) viac. To je predsa výkon kompletného Favorita v najvýkonnejšej sériovej podobe.

Mercedes-Benz GLE450 4Matic

Motor R6 benzín+EQ Boost
Objem 2999 cm3
Výkon 270 kW (367 k) pri 5500-6100 ot/min + 18 kW (22 k) EQ Boost
Krútiaci moment 500 Nm pri 1600-4500 ot/min + 250 Nm EQ Boost
   
Prevodovka Automat 9 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4924 mm
Šírka 1947 mm
Výška 1797 mm
Rázvor osí kolies 2995 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2445/2970 kg
Batožinový priestor 680/veľa l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 12,6/7,6/9,4
Emisie g CO2/km 199