Test Lexus RX450h: Celkom iný prístup

Veľké SUV musí predsa mať naftový motor, ibaže by to bolo niečo so športovými logami, alebo osemvalcom, nie? No, už niekoľko generácií nás Lexus so svojim príspevkom RX presviedča o niečom inom. Naftové RXko neexistuje a ani existovať nebude. Máte na výber buď benzínové RX300, alebo hybrid RX450h.

Ak čakáte pod kapotou RX300 benzínový šesťvalec s atmosférickým plnením, spomeňte si v akej dobe žijete. Aký teror s emisiami vozidiel prežíva svet. Áno, je to menší motor s turbom. Dvojliter má 175 kW (238 k) a 350 Nm. To nie je zlé. Ale aj tak pri Lexuse siahnete po niečom charakteristickejšom pre značku. Vezmite si hybrid rovno, aj keď je drahší o 6 800 eur.

Je iný

Časy, keď Lexus robil autá, ktoré boli dobré, ale mali trochu nudný dizajn sú, zjavne, dávno preč. Model RX si s ničím iným nepomýlite. Teda s ničím iným od konkurencie. Po RX sme skúsili NX a niektorí susedia si mysleli, že to je to isté auto. Jasné, pohľad spredu je podobný, veď korporátne línie a dizajnový jazyk musia byť podobné v celom portfóliu. Ale zozadu sú dosť odlišné. A vlastne aj ten predok je rozdielny, ale rovnaký.

Veľká predná maska je dominantou dizajnu, či to chcete, alebo nie. A práve tá delí ľudí na tých, čo tento dizajn nenávidia a tých, ktorým odlišnosť a originalita naozaj sedia. Ku ostrým hranám sa pridávajú aj svetlá s LED technológiou. Náznakom Ameriky môžu byť oranžové časti na krajoch svetiel. Sú vlastne jedinou farebnou časťou predku, ak teda nezvolíte reálnu farbu a siahnete po monochromatickej škále ponuky.

Nemáme príliš radi práve monochromatické autá, ale musíme uznať, že ku hybridu a najmä ku RX sa táto farba náramne hodí. Vyžaruje akúsi čistotu. Čistotu až do momentu, keď sa vám hodí chodec pod kolesá pri jazde výlučne na elektrickú energiu. Bezpečnostné systémy ho, samozrejme, zaregistrujú a brzdia, ale ak nie, tak japonské auto s japonskou vlajkovou farebnou kombináciou je na svete. Na elektrickú energiu dokáže totiž RX450h uháňať až 65kou.

Lexusu sa darí maskovať ostrými hranami reálnu veľkosť áut. RX má dĺžku až 4,9 metra. Ale nezdá sa vám to, vidíte v ňom skôr konkurenta X3 ako X5. Lenže niečo iné je realita. A to Lexus ešte pridal do ponuky predĺženú verziu RX L. Ak chcete náš názor, berte rovno tú, určite o nej budeme písať niečo aj v samostatnom teste. Len keby bola červená, alebo modrá. Alebo šialená predstavivosť hovorí niečo o tom, že toto by vyzeralo perfektne ako veľké trojdverové SUV, ako spravil nedávno Range Rover. Bolo by to vyslovene nepraktické, ale dokonalé zároveň.

Inakosť klasiky

Akonáhle nasadnete, počujete tlmený zvuk zatvárania dverí. Dovieranie v ponuke nie je, ale to vôbec nevadí. Ten zvuk samotný je naozaj prémiový. A rovnako pôsobí aj interiér. Tmavohnedé čalúnenie s červeným prešitím by ste do nešportového modelu nedávali. Avšak tu to funguje. Funguje aj s dreveným obložením s laserovým gravírovaním. Až na nápis pred bezdrôtovou nabíjačkou, klasické dlhé upozornenie vo viacerých jazykoch máte z auta pocit kľudu a pohody.

Sedadlá sú v prvom rade komfortné, pohodlie v nich vás presvedčí, že do 1500 kilometrov nebudete chcieť počuť o presunoch lietadlom, teda ak nemáte svoje vlastné. K tomu sa pridáva aj ticho, vládnuce na palube. V6 je tichý sám o sebe, avšak keď stlačíte akcelerátor, dá o sebe tlmene a príjemne vedieť. Vtedy zvuk elektromotora pripomína turbo. Ako sa to konštruktérom darí naladiť? LSko znelo ako s kompresorom a tu to znie ako turbo.

Veľkosť RX je presne taká ako očakávate. Nastupujete do vizuálne malého auta, interiér je tiež výzorovo kompaktný, ale reálne je auto naozaj veľké. Ak však chcete dosiahnuť na mobil, ktorý sa posunul na opačnú stranu spolujazdcovho sedadla, alebo nebodaj na koleno spolujazdkyne, či spolujazdca, podľa preferencií, zistíte správne, že to nie je až také malé auto ako vyzerá. Je vlastne celkom veľké.

To isté sa prejaví aj na zadných sedadlách. Miesta na kolená je veľa, nad hlavou tiež a ani traja nie sú úplne za trest, len stredný človek má trochu obmedzené možnosti kvôli tvaru sedadla. Avšak tí na krajoch si môžu užívať viacero polôh a prípadne ich aj meniť, keďže operadlo má nastaviteľný sklon. Dokonca elektricky.

Najväčšou pikoškou, čo nás úplne odpálila je však úplná blbosť, pre niekoho. Vedľa voliča automatickej prevdovky máte držiaky na poháre. Ak mobil nechcete nabíjať a chcete ho mať na očiach, tak ho dáte práve tam. No a ten predný má magický gombík, ktorý vám ho podá. Spodok sa po stlačení tlačidla zvýši o dva až tri centimetre.

Ticho lieči

Ak chcete hybrid, chcete niečo, čo je ticho. Niečo, čo nemá klasický naftový prejav, ale má niečo podobné naftovej spotrebe. Toto je presne to, čo chce ponúknuť Lexus. RX450h je klasický hybrid, nie je to ten, čo nabijete z elektrickej siete. A funguje bravúrne. Veď musí, Toyota má s hybridmi naozaj dlhé skúsenosti.

Spojenie 3,5-litrového motora V6 s Atkinsonovým cyklom a elektromotorov vytvára spolu výkon 193 kW (263 k). Spojenie s elektronicky riadeným variátorom (e-CVT) je adekvátne použitiu, prevodovka stanoví otáčky a mení kontinuálne prevod, pričom otáčky sú stále rovnaké. Na to treba zvyk ak jazdíte s bežnými prevodovkami.

Reálna výhoda hybridu tkvie v spotrebe. Pri kombinácií všetkého, mesta, diaľnice, mimomestských komunikácií sa viete hrať s číslami tesne nad 8 litrov. Ale ak idete najviac mimo mesto a nenaháňate sa, tak viete dosiahnuť cifry aj okolo 6tky. Takéto hodnoty, spolu s veľkou nádržou, dávaju dojazd reálnych 700 kilometrov. A nemusia to byť len jazdy po cestách, RXko má aj slušnú svetlú výšku.

Ak čakáte športové jazdné vlastnosti, čo by mohol napovedať režim Sport, tak ste na omyle. Lexus RX je jedno z najpohodlnejších SUVčiek aktuálne. Komfortné pruženie sa nemení príliš ani v spomenutom športovom režime. Užívate si pohodovú jazdu a zrazu zistíte, že celkové ticho spôsobilo, že už máte naložené o 30-40 kilometrov za hodinu naviac, nad platné limity. Športové ambície paradoxne najviac podrážajú pneumatiky. Dunlop SP Sport Maxx, v tomto prípade, pôsobia nedotáčavo a stále pískajú. Možno je to aj tým, že RX450h má hmotnosť 2,3 tony.

Aktuálne výborná ponuka

Ak si pozriete cenník, tak zistíte, že práve na tento model, čiže hybrid s najvyššou výbavou má zľavu až 10 000 eur. To je slušné lákadlo. Ale odporúčame zvoliť si o 11 centimetrov dlhšiu verziu RX L. S parkovaním už taký rozdiel nebude, len môžete mať až 7 sedadiel a väčší batožinový priestor. Ku sviežo vyzerajúcemu SUV získate aj možnosť nižších daní, keďže hybridné ústrojenstvo takéto úľavy často má.

Lexus RX je naviac neopozerané SUV, ktoré určite nebude na každom rohu, je iné ako výzorom, tak tým, že nepoužíva práve tradičné palivo pre SUV z čiernej pištole na pumpe.

Lexus RX450h E-Four Luxury

Motor V6 benzín + Elektromotor
Objem 3456 cm3
Výkon 193 kW (263 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 335 Nm pri 4600 ot/min
   
Prevodovka e-CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4890 mm
Šírka 1895 mm
Výška 1685 mm
Rázvor osí kolies 2790 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2255/2715 kg
Batožinový priestor 539/1612 litrov
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,0/5,8/5,9
Emisie g CO2/km 134